Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Schtajner said:4) Jag förstår inte vad du vill ha sagt med den här saken. Visst har numenors rena blod en religiös grund, men det är bara en del av blodsmystiken. Aragon har dels kungakrafter, men är också mer långlivad och ädlare eftersom han är en dunedain. I Tolkiens värld är det naturligt att den ädlaste och renaste av de övermänskliga dunedain är kungen själv, men alla dunedain delar de här egenskaper i den mån de 1) är renblodiga 2) inte har förfallit själva.
Jag tror du har problem att skilja på äpplen och päron i den här fallet. Den blodsmystik som faktiskt finns i Tolkien grundar sig i religiösa och historiska aritokratiska teman. Det är en aristokratisk blodsmysticism, inte en völkich. Hundratals
miljoner människor pysslar med ritualiserad blodsmysticism varje vecka: Nattvarden. Blodmystik är inte lika med = rasideologi.
Jag håller med här. Tolkiens sätt att tala om ädla och degenererade släktled har avsevärt mer att göra med förmoderna föreställningar än modernitetens rasbiologi. Dunedain är inte "arier", dunedain är blodsaristokrati.