Recca said:
Jag tycker absolut att det vore rasistiskt om man såg klara likheter mellan orcher och en mänsklig etnicitet/ras i verkligheten.
Alltså kanske är jag konstig, men för mig är det ingen skillnad om det handlar om en mänsklig ras eller en icke-mänsklig ras. Själva ordet må referera bara till "ras", men principen, alltså det man tänker när man tänker rasistiskt, gäller ju likadant för t ex arter eller annan gruppindelning. Att säga en hel ras (eller art) är a priori ond är rasistiskt, om de nu verkligen är onda eller inte. Om de liknar existerande människor eller inte spelar ingen roll. Det säger ändå att en hel ras KAN vara a priori ond.
Sedan är det i fallet orch så att de är onda per definitionem, alltså det går helt enkelt inte annars (med undantag av de spel där man kan spela orcher och det finns goda/neutrala sådana), just för att vi
Recca said:
...behövde ett monster som kunde agera både slagpåse och otäckt hot utan att man mår dåligt när man läser det. ... Det blir episkt vid striderna eftersom rasen är ond.
Därmed,
Recca said:
Tycker ni att Orcher är viktiga?
ja, det behövs nog (ofta) någon form av fiende i rollspel där man har klar för sig vem som är ond och att man har rätt i att bekämpa dem.
Frågan är mer om det är nödvändigt att det är just en "ras" som är ond. Fienden kan vara en grupp, även en väldigt stor grupp, individer (människor eller orcher eller elefantkatter) som har *valt* att vara onda, inte som något inbyggd i rasen. Det är imö det enda som skulle ta ut smaken av rasism. Om det nu är något man vill undvika. Det är ju fortfarande otroligt praktiskt i rollspelssyfte att helt enkelt använda sig av en ond ras/species.
Jag tycker egentligen inte att det gör någon till rasist eller att man måste undvika det, själv stör jag mig inte alls av att läsa eller spela något med orcher eller dylikt (fast jag stör mig ju inte heller av att spela/läsa en bra story med bara 10% kvinnor).
Men det kan beror på att jag och mina medspelare (som jag uppfattar dem) inte är rasister (i modern real-life mening). Jag kan tänka mig att det skulle kunna kännas obekvämt att rollspela så, om någon var med som man vet tänker rasistiskt irl, eller om det är ett känsligt ämne för att man är i direkt kontakt med rasismen i sin vardag.
[Och @Gurgeh: Jag håller med dig, men det jag menar är oberoende av om de heter orcher eller om det handlar om goblins eller dämoner, principen är ändå densamma.]