anth
Vetefan
I den andra tråden är det glasklart för alla som behärskar det svenska språket och sociala normer vad som fick Mutanten avstängd och varför han fick den längd på avstängningen som han fick.Gemstone;n82402 said:Kanske skulle det vara tydligare med en lite mer ingående förklaring till varför någon blev bannad?
Om jag t.ex. skriver något extremt som därmed ger mig en 7 dagars bann vore det bra om det uttryckligen i banningen stod -varför- jag blev bannad.
(t.ex. "Gemstone bannad 8 dagar för extremt användande av "t.ex." ")
Det gör det hela lite mer tydligt och ganska uppenbart för andra användare vad som gäller. Om någon då tycker ett straff är opassande så kan denne jämföra med tidigare banningar
(t.ex. "hallå där, sist fick Gemstone faktiskt 9 dagars bann för användande av "t.ex." !")
På rollspel.nu bör man behandla alla som man behandlar en främling på gatan som man aldrig träffat.
Nu vet jag att det finns flera personer på forumet som är fullt kapabla att vräka ur sig saker som: "Sug min ollade T6:a".
Och det finns flera personer som inte förstår vad Krille syftar på i sin moderering.
Men frågan är hur mycket hänsyn vi andra ska visa?
Ska ett tusental användare lida för att ett halvdussin forumiter saknar impulskoontroll och vräker ur sig obsceniteter?
Ska ett tusental användare anpassa sitt språk för att ett halvdussin forumiter saknar förmågan att läsa mellan raderna?
Men jo, du kan nog ha rätt.
De personer som vräker ur sig obsceniteter är ofta desamma som inte klarar av att läsa mellan raderna, d.v.s. personer som inte behärskar sociala koder. Därför är det bra om moderatorer är extra tydliga vid modereringar.
En moderering är ju meninglös om den ende som inte förstår modereringen är den stackare som modereras.