Ett försök att reda upp
Fast då blir det ju lika felaktigt.
well som någon annan informerade mig är det för att jag är en idiot och diskuterar sådant jag inte vet tillräckligt om
Jag tittade på de kommunistiska stater som funnits och finns, ansåg att de var inspirerade av Marx/Engels läror och dömde ut marx/engels pga av det.
Hade jag tänkt efter i 10 sekunder hade jag ju givetvis kunnat komma fram till att Marx kanske säger något helt annat i sina skrifter än vad som utförs i de stater som säger sig vara inspirerade av deras skrifter.
Därför ber jag om ursäkt för det. och försöker omformulera mig på ett vettigare sätt.
Vad jag bygger mina tankar på är att alla kommunistiska stater säkerligen har uppstått och grundats av människor som vill sitt folk väl, jag tror inte varken Stalin eller Lenin ville ha ihjäl miljoner av människor.
Någonstanns längsvägen har något hänt så samtliga av dessa stater(som jag kan komma på nu) fallit ner på sina knän, utfört massiva utrensningar och tillslut fallit. Detta något kan variera, om det är oliktänkare i egna leden, orättvis världspolitik, förstort tryck från väst, språkproblem eller what ever låter jag vara osagt för det vet jag inte.
och utifrån detta facit hur det har gått för alla andra kommunistiska stater menar jag att jag inte hade velat ha ett kommunistiskt sverige, jag tvivlar inte på att dagens kommunister går in med världens godaste intentioner, de tror självklart att de hade kunnat utföra stordåd och inte alls behöver avdemokratisera för att behålla makten om bara folket verkligen lyssnar på dem och ger dem en chans.
Men problemet uppstår när någon om 10 år säger "fan moderaterna verkar mkt vettigare, jag vill att de ska få styra!" samtliga andra stater jag kan komma på nu har löst detta med att skicka kommunisterna till motsvarigheter till siberien som sedan får en radikal ökning i dödsfall i olyckor.
och därför är jag inte beredd att ge kommunister eller någon annan en chans, de vill säkert väl och kanske inte alls skulle göra som de tidigare staterna som delade deras grundidéer gjorde, men om jag bestämde i sverige, vilket jag som tur är inte gör, hade jag inte velat chansa.
för mig är kommunism en underbart vacker tanke som har blivit förstörd av verkligheten, nazism är en hemsktanke och ännu hemskare i verkligheten och facism en teoretiskt bra idé(men jesus eller jultomten som diktator) som gått åt helvete totallt i verkligheten.
och därför menar jag att vi ska vara försiktiga i sverige med att lyssna på dessa grupper, det är totallt orättvist av mig, men om man kollar på tyskland, ryssland och kina så måste man tydligen tyvärr vara försiktig med vilka drömmar man ska annama.
Men i slutändan är jag inte bättre än någon av dem nej, Jag, precis som Stalin, Hitler och Mao, presenterar vad jag tror skulle vara ett bra sätt att sätta människor fria, det som gör mitt sämre eller bättre är att jag redan från början inser att alla kan inte vara fria eftersom det alltid kommer komma en grupp av människor som inte vill att alla ska få vara fria.
och där kommer man till det paradoxala, ska vi riskera att bli slavar eller ska vi göra förslavarna till slavar?
jag har inget svar på det som gör alla nöjda, men vad jag väljer har ju framgått här.
Dock är detta fortfarande på ett teoretiskt plan, vi befinner inte oss i den situationen då vi måste välja än.
Och jao jag är extremt öppen till kritik mot detta, jag känner starkt att jag missar något, så överös mig med tankar, litteratur som diskuterar detta, men säg inte bara att jag har fel, är dåligt påläst eller dum i huvudet, presentera för mig vart min tankekedja faller och varför den faller istället.