Nekromanti Posten vs ND

Rävnos

Warrior
Re: Hur står det till med bildningen?

Det var väl dubbelmoral om något. Att försvara demokrati på bekostnad av grundläggande demokratiska värderingar. Som om demokrati i namnet är viktigare än demokratin i verkligheten.

varför är det dubbelmoral? Kommunister accepterar inte oliktänkare, Facister gör inte det, Nazister gör inte det. Vart har den skumma idéen att demokratin ska acceptera och omfamna vart enda stolles idéer?

I de lite äldre versionerna av demokratier fick 7% av folket rösta och säga vad de tyckte.

Jag säger inte att det är bättre och jag hävdar inte ens bestämt att vi borde tysta någon alls(även om det verkar så) Jag säger bara att vi kanske borde ta oss en funderare över vilka vi låter uttala sig. Demokrati är inget stabilt styresätt. Missnöjes grupper har väldigt lätt att sparka loss den.

Bastardo

Swordsman
den nya underklassen

Jo, men de är den gamla underklassen. Den samexisterar med den nya. På många sätt så är arbetslösas situation sämre än småföretagares, men på andra sätt så är det tvärtom.
Och det riktigt tragiska i sammanhanget är att den "nya" underklassen sannolikt kommer att få ett massivt uppsving framöver. Marknadens sätt att finna nya vägar till profit på den enskildes bekostnad. Spelar ju egentligen ingen roll vilken etikett som en utsatt enskild människa eller grupp har, viktigare att vi orkar läsa mellan raderna...

Ännu mera tragiskt är ju att man helst inte talar om vad "det nya" leder till i termer av nya grupper av utsatta. Istället är det populärt att hävda betydelsen av rättigheten till att arbeta för lägre löner.

Rävnos

Warrior

Faktum är ju att Stalin på samma sätt som du, ansåg att han funnit den rätta idén om demokratin. Det var även ett tydligt inslag i hans berömda (världens mest kopierade)konstitutionsmodell från 30-talet.

skillnaden är att Stalin genomförde sina tankar och offade några miljoner människor på grund av dem.
Jag skulle idag aldrig lyfta min hand i något politiskt syfte. Samt att jag inte alls hävdar mig ha någon absolutsanning om demokrati, kanske verkar så eftersom jag låter självsäker, men jag tror inte alls jag har den ultimata lösningen, jag kan ha fel och har det säkert.

Det enda jag egentligen har velat ha sagt är att vi borde akta oss för vart vi låter vår välvilja föra oss, ibland utnyttjas den.

Precis samma resonemang som fördes i Stalins Sovjet också. Han lät rensa friskt både till höger och vänster (främst till vänster) för att hans tolkning av den vackra demokratin skulle stå kvar oförändrad och oomtvistad.

Hmm stalin mördade miljoner människor, jag har på min höjd diskuterat att ta ifrån dem demostrationsrättigheter och rätten att skicka ut propaganda.

Bastardo

Swordsman

Kommunister accepterar inte oliktänkare
Hur många har du träffat? Jag vågar påstå att samtliga "kommunister" som jag mött anser att debatt, oliktänkande och rätten att ha en egen åsikt är det mest grundläggande. Till skillnad från dej?

Facister gör inte det. Nazister gör inte det.
Jag måste göra dig besviken på även den här punkten. Inte för att jag vill skryta med det men jag känner faktiskt en uttalad nazist och i den umgängeskretsen blir man även accepterad om man kallar sig för liberal, miljöpartist eller kommunist.

Rävnos

Warrior

Hur många har du träffat? Jag vågar påstå att samtliga "kommunister" som jag mött anser att debatt, oliktänkande och rätten att ha en egen åsikt är det mest grundläggande. Till skillnad från dej?

Diskuterar fortfarande ideologier mate :gremwink: Vet om att du vill ta ner det på ett trevligt inviduellt plan men jag är ej med på det.

Jag måste göra dig besviken på även den här punkten. Inte för att jag vill skryta med det men jag känner faktiskt en uttalad nazist och i den umgängeskretsen blir man även accepterad om man kallar sig för liberal, miljöpartist eller kommunist.

se punkt ett :gremwink:

personligen känner jag kommunister som är det för att de hatar nazism, kommunister som aldrig skulle skada en enda människa, kommunister som tycker USA är världens häftigaste land, men det säger ej så mkt och därför lämnar jag min bekantskapskrets utanför diskutionen, vi känner alla någon som inte stämmer in i bilden. därför jag tycker det är viktigt att hålla oss till hur de brukats i världen av stater samt i viss mån vad idiologierna säger.

EchonCique

Hero

Specifera vilka lögner du menar för vad jag vet har jag ej spridit någon alls. Det enda jag sagt om kommunismen är att den är emot demokrati och att det krävs rensningar av oliktänkande för att fungera, båda två är totallt sanna, att sedan inskränkta kommunister vägrar erkänna detta är ju tråkigt. Men det förändrar inte faktumet.
Det du skrev i posten ovanför t.ex. Bastardo och Cohen har replikerat mot dig redan, jag orkar inte dissekera dina ogrundade åsikter.

Men tack för att du bevisade att du inte försvarar vår demokrati med Min syn på demokrati är att demokratin ska försvaras först, alltid. Så enkelt är det, om jag sedan kör över er kommunister, några facister eller nazister så är det fine by me.

Sedan far du med osanning då du skriver att jag är kommunist. Hur känns det att vara antidemokrat?

Rosen

Myrmidon

Det var väl dubbelmoral om något. Att försvara demokrati på bekostnad av grundläggande demokratiska värderingar.

Intet nytt; på 80-talet hade jag en bekant som hävdade att VPK borde förbjudas för demokratins skull. Fast så var han också övertygad om att deras främsta syfte var att förbereda den sovjetiska invasionen... (Det här var när många ute till höger ansåg att Palme var en landsförrädare med liknande avsikter, så åsikten var inte extrem som den kan verka idag.)

--
Åke

Rävnos

Warrior

Sedan far du med osanning då du skriver att jag är kommunist. Hur känns det att vara antidemokrat?

tänker inte dra igång något större personligare gräl mellan oss än det som ventilerat på irc. ta till dig eller låt bli, jag tänker ej argumentera mer med dig i denna frågan.

EchonCique

Hero
Viktig diskussion [ant]

Om du inte vill diskutera din i mina ögon grumliga demokratisyn så kan vi ju lägga ned. Vi för en långt mycket mer intressant diskussion nu på irc, den rör sig om huruvida gurkor är frukter eller bär.

Nyss slogs det fast att en gurka är ett bär.

Upptäckte också att det fanns skenfrukter som man kan klassificera och diskutera huruvida deras betingade egenskaper hör hemma i bär eller frukt-skålen.

Rävnos

Warrior
Re: Viktig diskussion [ant]

Om du inte vill diskutera din i mina ögon grumliga demokratisyn så kan vi ju lägga ned.

jag tror vi gör det, blir lite väl personligt när du och jag argumenterar.

jag måste vara pantad men jag trodde det var en grönsak, utveckla!

Targon

Hero
Om kommunism och kommunism

Frågan är vad du menar med kommunist. Själv är jag sedan slutet av 80-talet solid mittenliberal, men under några år under andra hälften av åttiotalet, närmare bestämt från 86-88 - från åttan i grundskolan till och med första året i gymnasiet - betraktade jag mig själv som kommunist och funderade även ett tag starkt på att förena mig med KU (Kommunistisk ungdom). Likväl var jag hela tiden benhård demokrat, vilket knappast var något unikt i den kretsen. Tvärtom var vi flera i lägret som nog i första hand såg den sanna kommunismens fiender i just andra kommunister, dvs de vettlösa galningarna i KPML(r) och hundarna som såg östblockets stalinteknokrati som paradiset på jorden. För mig liksom för många andra inom dåtida VPK hade kommunismen en plats inom västerländsk representativ demokrati. Vi kallade det Eurokommunism, där någon annan styresform än traditionell västerländsk parlamentarism aldrig var något alternativ. Detta i total motsats till öststatskommunismen vars försvarare i eurokommunismen såg en högerutveckling och uttryck för en imperialistisk borgarklass.

Alltså, "kommunism" var långt ifrån alltid samma sak som "kommunism". Så lite mer dynamisk fingerspitzgefühl med begreppen om jag får be!

Bastardo

Swordsman

Diskuterar fortfarande ideologier mate
Fast då blir det ju lika felaktigt. Kommunismens grundidé enligt Marx var ju att ge utrymme för den från politiken utestängda "pöbeln" och därigenom utveckla demokratin. Detta har ju sedan utvecklats vidare i omgångar av olika vänsterfalanger och ett inslag är ju att demokratin och medbestämmandet även skall gälla ur ett materialistiskt, såväl som ett strikt ekonomiskt perspektiv. Här blir också ett utvecklande av företagsdemokratin väsentligt.

Den neomarxistiska rörelsen av idag tar även fasta på informations- och konsumtionssamhället och inkluderar detta i demokratidebatten.

Så tyvärr, jag tror att du har tappat mig någonstans på vägen? Jag hänger inte med i ditt resonemang, om vi nu ska ta det hela filosofiskt/abstrakt och inte sänka oss till ett individperspektiv?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tack för ett informativt och intressant svar [NT]

Det är alltid bra med åsikter och argument som faktiskt tar avstamp i fakta och egna förstahandserfarenheter.

EchonCique

Hero

jag måste vara pantad men jag trodde det var en grönsak, utveckla!
Den botaniska definitionen på gurka är att det är ett bär. Den konventionella definitionen på gurka är att det är en grönsak. Förmodligen för att den säljs i grönsaksdisken och köplystna lätt skulle missa gurkorna om de låg tillsammans med frukterna.

Det samma gäller för citrusfrukter som också är bär. I botanisk definition.

Körsbär och hallon är stenfrukter. Sedan finns det skenfrukter, de som har både kärnhus och del av växten i sig.

Allt enligt EU-informatören.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Och definitionen på ett bär är att det är en flerfröig äkta frukt inom undergruppen saftiga frukter. Hit hör även banan, paprika och tomat.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Yihaa

"De som inte ger resultat = rötägg varje gång skulle onekligen klara sig bättre..."

Återigen, jag styr som enväldig diktator över en nation och beter mig som ett riktigt svin men väljer att kalla min politiska regim för kommunism. Trots att den går tvärs med vad de flesta andra betecknar som kommunism och trots att mitt praktiska handlande är väldigt snarlikt det som man finner hos i princip alla andra diktatorer världen över. Jag är helt enkelt en lögnaktig, egenkär och paranoid jävel. Är jag en kommunist?

Återigen, jag styr som enväldig diktator över en nation och beter mig som ett riktigt svin men väljer att kalla min politiska regim för liberal demokrati. Trots att den går tvärs med vad de flesta andra betecknar som liberal demokrati och trots att mitt praktiska handlande är väldigt snarlikt det som man finner hos i princip alla andra diktatorer världen över. Jag är helt enkelt en lögnaktig, egenkär och paranoid jävel. Är jag en liberal demokrat?

Dömer du ut kommunismen baserat på en grupp galna tyranners personliga rättfärdiganden eller har du argument som faktiskt pekar på grundläggande systemfel?

Rävnos

Warrior
Ett försök att reda upp

Fast då blir det ju lika felaktigt.

well som någon annan informerade mig är det för att jag är en idiot och diskuterar sådant jag inte vet tillräckligt om :gremsmile:

Jag tittade på de kommunistiska stater som funnits och finns, ansåg att de var inspirerade av Marx/Engels läror och dömde ut marx/engels pga av det.

Hade jag tänkt efter i 10 sekunder hade jag ju givetvis kunnat komma fram till att Marx kanske säger något helt annat i sina skrifter än vad som utförs i de stater som säger sig vara inspirerade av deras skrifter.

Därför ber jag om ursäkt för det. och försöker omformulera mig på ett vettigare sätt.

Vad jag bygger mina tankar på är att alla kommunistiska stater säkerligen har uppstått och grundats av människor som vill sitt folk väl, jag tror inte varken Stalin eller Lenin ville ha ihjäl miljoner av människor.

Någonstanns längsvägen har något hänt så samtliga av dessa stater(som jag kan komma på nu) fallit ner på sina knän, utfört massiva utrensningar och tillslut fallit. Detta något kan variera, om det är oliktänkare i egna leden, orättvis världspolitik, förstort tryck från väst, språkproblem eller what ever låter jag vara osagt för det vet jag inte.

och utifrån detta facit hur det har gått för alla andra kommunistiska stater menar jag att jag inte hade velat ha ett kommunistiskt sverige, jag tvivlar inte på att dagens kommunister går in med världens godaste intentioner, de tror självklart att de hade kunnat utföra stordåd och inte alls behöver avdemokratisera för att behålla makten om bara folket verkligen lyssnar på dem och ger dem en chans.

Men problemet uppstår när någon om 10 år säger "fan moderaterna verkar mkt vettigare, jag vill att de ska få styra!" samtliga andra stater jag kan komma på nu har löst detta med att skicka kommunisterna till motsvarigheter till siberien som sedan får en radikal ökning i dödsfall i olyckor.

och därför är jag inte beredd att ge kommunister eller någon annan en chans, de vill säkert väl och kanske inte alls skulle göra som de tidigare staterna som delade deras grundidéer gjorde, men om jag bestämde i sverige, vilket jag som tur är inte gör, hade jag inte velat chansa.

för mig är kommunism en underbart vacker tanke som har blivit förstörd av verkligheten, nazism är en hemsktanke och ännu hemskare i verkligheten och facism en teoretiskt bra idé(men jesus eller jultomten som diktator) som gått åt helvete totallt i verkligheten.

och därför menar jag att vi ska vara försiktiga i sverige med att lyssna på dessa grupper, det är totallt orättvist av mig, men om man kollar på tyskland, ryssland och kina så måste man tydligen tyvärr vara försiktig med vilka drömmar man ska annama.

Men i slutändan är jag inte bättre än någon av dem nej, Jag, precis som Stalin, Hitler och Mao, presenterar vad jag tror skulle vara ett bra sätt att sätta människor fria, det som gör mitt sämre eller bättre är att jag redan från början inser att alla kan inte vara fria eftersom det alltid kommer komma en grupp av människor som inte vill att alla ska få vara fria.

och där kommer man till det paradoxala, ska vi riskera att bli slavar eller ska vi göra förslavarna till slavar?

jag har inget svar på det som gör alla nöjda, men vad jag väljer har ju framgått här.

Dock är detta fortfarande på ett teoretiskt plan, vi befinner inte oss i den situationen då vi måste välja än.

Och jao jag är extremt öppen till kritik mot detta, jag känner starkt att jag missar något, så överös mig med tankar, litteratur som diskuterar detta, men säg inte bara att jag har fel, är dåligt påläst eller dum i huvudet, presentera för mig vart min tankekedja faller och varför den faller istället.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Ett försök att reda upp

"Vad jag bygger mina tankar på är att alla kommunistiska stater säkerligen har uppstått och grundats av människor som vill sitt folk väl, jag tror inte varken Stalin eller Lenin ville ha ihjäl miljoner av människor."

Du har fel om du tror att Mao och Stalin i grunden var ett par hyggliga tjommar som hade blivit rörmokare om inte de råkat snubbla över ett hundörat exemplar av "Det kommunistiska manifestet". Eller att de av en tillfällighet eller under inflytande av någon slags kommunistiskt hjärnvirus avrättade miljoner människor. :gremsmile:

Rävnos

Warrior
Re: Ett försök att reda upp

Du har fel om du tror att Mao och Stalin i grunden var ett par hyggliga tjommar som hade blivit rörmokare om inte de råkat snubbla över ett hundörat exemplar av "Det kommunistiska manifestet". Eller att de av en tillfällighet eller under inflytande av någon slags kommunistiskt hjärnvirus avrättade miljoner människor.

ungefär så tänker jag mig det egentligen mjoo
har lite svårt att tänka mig att människor inte vill väl :gremsmile:

kan inte se något syfte med att de gjorde som de gjorde om det inte var för att de trodde att det var det rätta att göra.