Känn dig förvånad
Absolut. Men jag är ingen stridskonstnär eller vapenfetischist, bara en förhållandevis påläst person som vill ha en illusion av realism och logik i annars fartfylld, cineastisk action.
Mjo, en illusion är vad du får. Det är dock en viktig skillnad. Att designa ett system för att genomsnittet skall tro att det är realistiskt är ganska lätt; släng in högar av detaljer och skryt litet på baksidan om hur realistiskt allt är. Att designa ett spel som faktiskt är realistiskt är en helt annan sak.
Det är därför jag på annat ställe i den här tråden hävdat att realism i spel inte är överskattat så mycket som missförstått. Oftast nöjer sig designern med just den bräckliga illusion av realism som du är så förtjust i. Det ger realism ett dåligt namn eftersom det kommer att förknippas med tjocka böcker med detaljer som _ändå_ inte ger trovärdiga resultat när man tittar närmare på dem.
Och, allvarligt talat, hur orealistiskt Eon nu än är i praktiken är det fortfarande ljusår ifrån DoD6 och D&D, (och alla andra alternativ jag kan komma på i fantasygenren) och det skulle det förvåna mig mycket om någon ville förneka.
Jag har gjort det upprepade gånger förut och jag gör det gärna igen. Eon lägger med sin högre detaljnivå mycket fler hinder ivägen för möjligheten att visualisera det som sker enligt reglerna i form av en trovärdig strid än ett mer abstrakt system. När man går in på detaljer som hur man försvarar sig eller exakt hur mycket blodkärl ett hugg skar av så är det helt enkelt mycket svårare att inte ha _fel_ än om man säger "under X sekunders strid kan man med denna beväpning komma Y spelmekaniska snäpp närmare att besegra fienden".
När allt kommer kring så är Eon byggt på en högst ordinär grund med alla vanliga koncept gemensamma även med DoD och D&D (rundor, initiativsslag, slumpad skada, livspoäng o.s.v...). Att denna orealistiska grund inte blir _mer_ realistisk av att man lassar på detaljer man bara plockat ur luften borde inte vara en överraskning.
Absolut. Men jag är ingen stridskonstnär eller vapenfetischist, bara en förhållandevis påläst person som vill ha en illusion av realism och logik i annars fartfylld, cineastisk action.
Mjo, en illusion är vad du får. Det är dock en viktig skillnad. Att designa ett system för att genomsnittet skall tro att det är realistiskt är ganska lätt; släng in högar av detaljer och skryt litet på baksidan om hur realistiskt allt är. Att designa ett spel som faktiskt är realistiskt är en helt annan sak.
Det är därför jag på annat ställe i den här tråden hävdat att realism i spel inte är överskattat så mycket som missförstått. Oftast nöjer sig designern med just den bräckliga illusion av realism som du är så förtjust i. Det ger realism ett dåligt namn eftersom det kommer att förknippas med tjocka böcker med detaljer som _ändå_ inte ger trovärdiga resultat när man tittar närmare på dem.
Och, allvarligt talat, hur orealistiskt Eon nu än är i praktiken är det fortfarande ljusår ifrån DoD6 och D&D, (och alla andra alternativ jag kan komma på i fantasygenren) och det skulle det förvåna mig mycket om någon ville förneka.
Jag har gjort det upprepade gånger förut och jag gör det gärna igen. Eon lägger med sin högre detaljnivå mycket fler hinder ivägen för möjligheten att visualisera det som sker enligt reglerna i form av en trovärdig strid än ett mer abstrakt system. När man går in på detaljer som hur man försvarar sig eller exakt hur mycket blodkärl ett hugg skar av så är det helt enkelt mycket svårare att inte ha _fel_ än om man säger "under X sekunders strid kan man med denna beväpning komma Y spelmekaniska snäpp närmare att besegra fienden".
När allt kommer kring så är Eon byggt på en högst ordinär grund med alla vanliga koncept gemensamma även med DoD och D&D (rundor, initiativsslag, slumpad skada, livspoäng o.s.v...). Att denna orealistiska grund inte blir _mer_ realistisk av att man lassar på detaljer man bara plockat ur luften borde inte vara en överraskning.