Nekromanti Retro Drakar och Demoner

tupelo

Veteran
Joined
30 Nov 2012
Messages
62
Snart kommer Retro Drakar och Demoner.

1. Vad hoppas ni att Riotminds behållit av gamla regler och vad hoppas ni på för förändringar?

2. Vad tror ni att vi får?
 
1. Jag hoppas de gått igenom samtliga gamla regler, funderat på varför de existerar, om de fyller någon funktion i spelet och uppdaterat dem med de senaste trettio årens kunskaper och erfarenheter i spelutveckling. Det heter "retro" så det ska kännas som spelet kändes en gång i tiden i sina bästa stunder, med nostalgiskt rosaskimrande glasögon, även om det innebär stora förändringar.

2. DoD-84 med några lagelappar från DoD-91
 
1 Hoppas att de fixar ping-pong striderna med pendragonslag.

2 Tror de kapar lite färdigheter, Verkar ta bort Sto (varför nu detta är viktigt)
 
Jag hoppas att de håller det de lovade när de startade Kickstartern och inte har fladdrat iväg och gjort en annan produkt, än den jag förväntar mig att få:

Citat Kickstartern

"Vi vill göra en nyutgåva av Drakar och Demoner, den version som kallas för 87:an. [FONT=&quot]Vi tror visserligen att reglerna behöver ”fixas till” och att göra nya illustrationer. Kanske ska vi blanda in lite element från Expert eller -91:an men i stort hålla så mycket som möjligt intakt."

Så jag vill inte se ett DoD som är som 91:an. Eller 84:an. Jag vill se 87:an i en nyutgåva, precis som utlovats.


[/FONT]
 
Jag kan bara hålla med Big Marco och känner mig lite, lite orolig. + sådant som rollformulär med guldinslag etc istället för rödvita så som de var.

Jag hoppas också de satsat på layouten; en del bilder de visat har exempelvis blandat versal- och gemenrubriker och det har sett konstigt ut jämfört med Äventyrsspels fina regelbok. Vi får se!

Eftersom de lovat -87:an tar jag för givet att Ereb Altor inte nämns. Vissa hoppas på Ereb har jag sett men då bör de nog införskaffa gammalt material istället då 87:an inte bör ha en färdig värld.
 
Jag hoppas på en välgjord och mysig remake av DoD -87 med vissa välkända regelproblem (ping pong-striderna, magikers uselhet) åtgärdade. Vad jag tror att vi får är ett spel som hämtar för mycket från DoD -91 och där tidspressen medfört att det finns fula små fel och brister.
 
1. Ett spel som fixar de uppenbara bristerna i 87:an (se ovan) utan att bygga ut det med annat än högst enstaka regellösningar från andra versioner. Ett enkelt, rakt system som skalar bort det fluff och som berikar men även tynger ner många mer "moderna" spel. Ett spel som tar till vara på de många bra sakerna i känslan i pre-Ereb Altor-scenariona men som ändå tar möjligheten att skapa liiite mer sammanhang.

2. Ett jävligt snyggt spel. I övrigt vet i katten vad det blir.
 
P.eLL.e;n210113 said:
Jag kan bara hålla med Big Marco och känner mig lite, lite orolig. + sådant som rollformulär med guldinslag etc istället för rödvita så som de var.

Jag hoppas också de satsat på layouten; en del bilder de visat har exempelvis blandat versal- och gemenrubriker och det har sett konstigt ut jämfört med Äventyrsspels fina regelbok. Vi får se!

Eftersom de lovat -87:an tar jag för givet att Ereb Altor inte nämns. Vissa hoppas på Ereb har jag sett men då bör de nog införskaffa gammalt material istället då 87:an inte bör ha en färdig värld.

Ereb Altor är så vitt jag vet inte på banan.
 
tupelo;n210107 said:
1 Verkar ta bort Sto (varför nu detta är viktigt)
Jag tror det är en fas alla måste gå igenom. Jag hackade ihop en EDD-baserad variant för 15-20 år sedan, och då var STO något av det första som försvann, bara för att.

Jag mår bättre nu.
 
Mekanurg;n210127 said:
Ereb Altor är så vitt jag vet inte på banan.

Skönt att höra! Säger inget om EA men det är ju inte DoD -87.
 
STO eller inte tycker jag inte är viktigt men det är inte det jag skulle ändra först. Viktigare att fixa stridssytemet.
 
Åh, jag glömde ett tillägg, det viktigaste

2. Enastående stämningsfulla illustrationer av Johan Egerkrans som förmodligen på egen hand berättigar priset för spelet
 
Fjodor Pollett;n210146 said:
Åh, jag glömde ett tillägg, det viktigaste

2. Enastående stämningsfulla illustrationer av Johan Egerkrans som förmodligen på egen hand berättigar priset för spelet

????
 
1. Slå ihop de väsensskilda systemen för grundegenskapsslag på motståndstabellen respektive färdighetsslag till ett enda vettigt system, kanske med pendragonslag. Låt grundegenskaperna ha mer betydelse för färdigheterna.

2. Igen aning. Rollformuläret de postat har utrymme för "GV", "CL" och en kryssruta. Var är FV? Hur räknar man ut CL? Varför behöver GV en egen spalt? Kanske bygger man inte upp färdighetsvärden finkornigt, utan bara antingen-eller, och så ökar man framförallt grundegenskaperna istället? Har man en färdighet är CL = GV plus en standardbonus, och så slår man T20 mot det? Skulle funka för mig, men det känns osannolikt att de skulle göra något som är så långt från allt från -84 till -91.
 
De så kallade ping pong striderna händer i princip aldrig och om de gör de så bygger de spänning. Jag vet inte vad i helvete folk har gjort för att skapa dem. I princip varenda version av spelet har antingen ett sätt att dela upp attacker när man har högre chans att lyckas, eller så är det i princip omöjligt att närma sig ens femtio i värde och därför är det inte ens femtio procents chans att det blir ping pong första rundan. Läste folk reglerna helt och hållet och faktiskt spelade med dem innan de började klaga på detta fenomen eller? Min erfarenhet är att strider går skitfort i jämförelse med tex Pathfinder. Aldrig har jag suttit och spelat 3 timmar långa strider där det är säkert verm som vinner från början i D&D.
 
Jag måste hålla med Big Marco, att man kör så mycket det är möjligt från grundsystemet, men kanske gjort ny layout och lite tweaks här och där.

/H
 
1. Hoppas på en välbalanserad, kul retroverra av DoD. Bra spel och bra tänk är nog viktigare än att man är snornära 87an för min del, men sen har jag inget förhållande till 87an egentligen, uppfödd på Expert och 91an.

2. Något som ligger extremt nära 87an, möjliga pitfalls inkluderar seg strid & kassa magiker. Istället för att fixa grundpelarna är risken att man lagt tid på dumheter som att ta bort DoD-klassikern STO. Tror vi kommer få coola yrken och snajsiga bilder, dock.
 
zonk;n210178 said:
1. Hoppas på en välbalanserad, kul retroverra av DoD. Bra spel och bra tänk är nog viktigare än att man är snornära 87an för min del, men sen har jag inget förhållande till 87an egentligen, uppfödd på Expert och 91an.

2. Något som ligger extremt nära 87an, möjliga pitfalls inkluderar seg strid & kassa magiker. Istället för att fixa grundpelarna är risken att man lagt tid på dumheter som att ta bort DoD-klassikern STO. Tror vi kommer få coola yrken och snajsiga bilder, dock.

Word
 
Anarchclown;n210170 said:
De så kallade ping pong striderna händer i princip aldrig och om de gör de så bygger de spänning. Jag vet inte vad i helvete folk har gjort för att skapa dem. I princip varenda version av spelet har antingen ett sätt att dela upp attacker när man har högre chans att lyckas, eller så är det i princip omöjligt att närma sig ens femtio i värde och därför är det inte ens femtio procents chans att det blir ping pong första rundan. Läste folk reglerna helt och hållet och faktiskt spelade med dem innan de började klaga på detta fenomen eller? Min erfarenhet är att strider går skitfort i jämförelse med tex Pathfinder. Aldrig har jag suttit och spelat 3 timmar långa strider där det är säkert verm som vinner från början i D&D.

Hundra procent medhåll!!
 
Back
Top