Nekromanti Rollspel är skrivna för de som gillar att plugga.

Rosen

Myrmidon
Re: Rollspel är skrivna för ... tilllägg

Om en större procentandel av rollspelscommunityt blir grottröjare utan att motsvarande ökning sker bland de som spelar "udda" spel, så får jag mindre procentandel av rollspelscommunityt att välja bland.

Här började jag först undra ifall du förväxlade procenttal (10% udda spelare) med absoluta tal (10 udda spelare), men sen skrev du...

Det blir mindre chans att jag i en grupp slumpvist utvalda rollspelare hittar någon jag kan diskutera med.

Um, förvisso... förutom att chansen ökar att någon av dem känner en udda spelare nånstans, som de kan peka en vidare mot.
Så enligt dig är alltså några procent av, säg, 5000 svenska rollspelare, bättre än några procent av 50.000 spelare? För mig är iaf det rätt tydligt att 5000 är en hobby på utdöende som får allt färre spelare, även udda spelare - de blir iaf definitivt inte fler.
Och som Organ säger, smalspelare kommer från fd grottspelare, inte tvärtom. Minskningen av smalspelarna går främst (nästan helt) till precis samma sak som den huvudsakliga minskningen av grottspelarna -- till icke-spelarna.

men ingen tid med att aktivt försöka hindra ökningen av antalet grottröjare.

Inte vad du har hävdat tidigare; du har uttryckligen sagt att du vill aktivt motarbeta att grottröjarna (eller GURPS-spelarna eller vad det nu var just då) blir fler.

--
Åke

krank

Går ondskans ärenden

Och som Organ säger, smalspelare kommer från fd grottspelare, inte tvärtom.
Det där är en teori jag vill protestera mot. Jag har fått en hel del skit från en hel del spelare för att jag fört fram den. Jag har stött på en hel del som gått från grottröjare, till smalspelare, till grottröjare - eller för den delen som börjat med smalspel och gått över till grottröj. Det rör sig inte om en linjär utvecklingskurva där man automatiskt börjar som det "lägre" för att sedan gå över till det "högre". Det är snarare en växelverkan mellan två spelsätt.

Olle Linge

Snigel
Nu tycker jag att du är ute och cyklar...

...men jag ska inte upprepa vad Krille sade, även om jag håller med honom på samtliga punkter. Inte för att tjata (eller okej då), men jag lyckades klämma in Nyx på 12 sidor inklusive en massa exempel, innehållsförteckning och titelsida. Layoutat skulle det bli mycket mindre. Kompletterar man det med 20 sidor värld skulle man definitivt ha ett spel som skiljer sig väldigt, väldigt mycket från BRP.

Nu menar jag inte att det är ett bra nybörjarspel, för det skulle behöva skrivas på ett annat sätt, men jag har väldigt svårt att förstå hur du resonerar. Ett nybörjar spel hade jag gjort med betydligt mindre komplicerade regler och mer gedigna exempel, men jag tror inte att det skulle vara speciellt svårt att klämma in det på under 16 sidor. Att sedan ha en spelvärld på ytterligare 16 sidor skulle fungera rätt bra, speciellt om det är en värld som har någonting gemensamt med vår egen.

Arfert

Facit
Re: Nu tycker jag att du är ute och cyklar...

du har helt rätt... Parallel Worlds är på bara 12 sidor, och kunde göras ändå kortare om man knöt det till en speciell spelvärld. Och det är INTE BRP.

Arfert

Facit
Re: PW [OT]

ja dom ryker ju vid en kampanjanpassning... fast jag hade inte många vapenbilder... bara några enstaka som dekoration i en yta som ändå behövdes fyllas ut layoutmässigt

Rosen

Myrmidon

Det där är en teori jag vill protestera mot. Jag har fått en hel del skit från en hel del spelare för att jag fört fram den. //
Det rör sig inte om en linjär utvecklingskurva där man automatiskt börjar som det "lägre" för att sedan gå över till det "högre".

Det är nog fler än jag som kan se varför du fick skit för det framförandet... (-:

--
Åke

Olle Linge

Snigel
Jag menade nog tabeller [ANT]

Men det borde vi kanske inte diskutera här. Och inte någon annanstans heller, för så intressant tycker jag inte att det är :gremsmile: Plus att vi är OT nu, men poängen kvarstår ju. Man behöver inte många sidor för att vara nyskapande.

Krille

Super Moderator

Jag har stött på en hel del som gått från grottröjare, till smalspelare, till grottröjare - eller för den delen som börjat med smalspel och gått över till grottröj. Det rör sig inte om en linjär utvecklingskurva där man automatiskt börjar som det "lägre" för att sedan gå över till det "högre". Det är snarare en växelverkan mellan två spelsätt.
Det som gör att den där teorin inte riktigt håller är att majoriteten av dem som går tillbaka till grottröjade forfarande är flexibla nog för att funka med båda spelsätten. Det vill säga, man förlorar inte en smalspelare bara för att han grottröjer emellan. Två till samma pris som en.

De enda som egentligen blir lidande av sådana är pretton, evighetskobolder och andra förstelnade dinosaurier som inte är flexibla nog att uppskatta mer än sitt eget spelsätt.

krank

Går ondskans ärenden

De enda som egentligen blir lidande av sådana är pretton, evighetskobolder och andra förstelnade dinosaurier som inte är flexibla nog att uppskatta mer än sitt eget spelsätt.
Tja, själv är jag ett pretto, och de jag hittade hävdade med bestämd het att de vuxit ifrån sådant där "prettotrams" och att grottröj i princip var "the only way to go". Inte särdeles mycket flexibilitet inblandat, alltså.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Jag menade nog tabeller [ANT]

Man behöver inte många sidor för att vara nyskapande.
Eller ännu viktigare - man behöver inte ha få sidor för att vara nyskapande. Nyskapande kan man lika gärna vara i valet av värld och regler. :gremtongue:

Organ

Out of time, out of mind

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Tja, själv är jag ett pretto, och de jag hittade hävdade med bestämd het att de vuxit ifrån sådant där "prettotrams" och att grottröj i princip var "the only way to go". Inte särdeles mycket flexibilitet inblandat, alltså.
För mig låter det som att du haft otur och sprungit på just sådana som krille beskriver. För enligt min erfarenhet har han helt rätt när han säger att de flesta spelare fungerar precis så, att de i olika mån växlar mellan de två lägen allt efter vad kampanjen, stämningen och lusten kräver. Personligen funkar jag så och så gör även de flesta spelare jag spelar med idag.

Själv har jag inte sprungit på den kategori spelare du har, dvs sådana som säger sig ha vuxit ifrån "prettortrams" till förmån för grottröj. Däremot har jag träffat flera som påstår sig ha utvecklats åt det motsatta hållet. (Jag säger inte att de inte finns. Jag bara säger att jag inte träffat på dem eller ens hört talas om dem.)

/Anders

Mattis

Swordsman
Re: Nu tycker jag att du är ute och cyklar...

Parallel Worlds är precis ett sånt spel jag menar att det är en variant på BRP. Oj, lite nya namn på grundegenskaperna, färdigheterna och andra tärningar, men när man väl sitter vid spelbordet fungerar det precis likadant.

Mattis

Swordsman
Re: Vad är ett rollspel?

Sen så tillhör jag dem som anser att spel som "My Life With Master" inte är ett rollspel i dess traditionella mening. Kom igen, det blir ju samma historier varje gång, typ. Meningslöst.

krank

Går ondskans ärenden
Re: Vad är ett rollspel?

Det kan å andra sidan sägas om rent oanständiga mängder fantasyrollspel därute också, särskilt om man kollar på äventyrmoduler. Man får ett uppdrag, man rotar runt i en katakomb eller två, man spöar superonding, man får exp och pengar och blir glad. Rinse and repeat. Våldigt många köpäventyr brukar nämligen bestå av en hoper monsterstats, en tuff dungeon av något slag, och så var det inte sådär jättemycket mer.

Jag ser helt enkelt inte problemet med att det blir "samma historier"; så länge det är ett annat tillfälle man spelar och spelarna inte spelar exakt likadant, så är det ju inte samma historia, egentligen.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Skit i traditionerna

Sen så tillhör jag dem som anser att spel som "My Life With Master" inte är ett rollspel i dess traditionella mening. Kom igen, det blir ju samma historier varje gång, typ. Meningslöst.
På vilket sätt är ett spel inte ett rollspel i traditionell mening bara för att de historier man berättar med det påminner om varandra?

Och finns det någon form av egenvärde i att vara ett rollspel i traditionell mening? Det finns så många sådana redan, men mycket färre rollspel i en nyskapande mening.

/tobias