Quadrante
Grisbonde
ot: soloLajv?
Naken?!Erik, lajv där man inte klär ut sig finns förvisso. Jag brukar sololajva, t.ex.
Naken?!Erik, lajv där man inte klär ut sig finns förvisso. Jag brukar sololajva, t.ex.
Det där är en teori jag vill protestera mot. Jag har fått en hel del skit från en hel del spelare för att jag fört fram den. Jag har stött på en hel del som gått från grottröjare, till smalspelare, till grottröjare - eller för den delen som börjat med smalspel och gått över till grottröj. Det rör sig inte om en linjär utvecklingskurva där man automatiskt börjar som det "lägre" för att sedan gå över till det "högre". Det är snarare en växelverkan mellan två spelsätt.Och som Organ säger, smalspelare kommer från fd grottspelare, inte tvärtom.
Det som gör att den där teorin inte riktigt håller är att majoriteten av dem som går tillbaka till grottröjade forfarande är flexibla nog för att funka med båda spelsätten. Det vill säga, man förlorar inte en smalspelare bara för att han grottröjer emellan. Två till samma pris som en.Jag har stött på en hel del som gått från grottröjare, till smalspelare, till grottröjare - eller för den delen som börjat med smalspel och gått över till grottröj. Det rör sig inte om en linjär utvecklingskurva där man automatiskt börjar som det "lägre" för att sedan gå över till det "högre". Det är snarare en växelverkan mellan två spelsätt.
Tja, själv är jag ett pretto, och de jag hittade hävdade med bestämd het att de vuxit ifrån sådant där "prettotrams" och att grottröj i princip var "the only way to go". Inte särdeles mycket flexibilitet inblandat, alltså.De enda som egentligen blir lidande av sådana är pretton, evighetskobolder och andra förstelnade dinosaurier som inte är flexibla nog att uppskatta mer än sitt eget spelsätt.
Eller ännu viktigare - man behöver inte ha få sidor för att vara nyskapande. Nyskapande kan man lika gärna vara i valet av värld och regler.Man behöver inte många sidor för att vara nyskapande.
För mig låter det som att du haft otur och sprungit på just sådana som krille beskriver. För enligt min erfarenhet har han helt rätt när han säger att de flesta spelare fungerar precis så, att de i olika mån växlar mellan de två lägen allt efter vad kampanjen, stämningen och lusten kräver. Personligen funkar jag så och så gör även de flesta spelare jag spelar med idag.Citat:
--------------------------------------------------------------------------------
De enda som egentligen blir lidande av sådana är pretton, evighetskobolder och andra förstelnade dinosaurier som inte är flexibla nog att uppskatta mer än sitt eget spelsätt.
--------------------------------------------------------------------------------
Tja, själv är jag ett pretto, och de jag hittade hävdade med bestämd het att de vuxit ifrån sådant där "prettotrams" och att grottröj i princip var "the only way to go". Inte särdeles mycket flexibilitet inblandat, alltså.
På vilket sätt är ett spel inte ett rollspel i traditionell mening bara för att de historier man berättar med det påminner om varandra?Sen så tillhör jag dem som anser att spel som "My Life With Master" inte är ett rollspel i dess traditionella mening. Kom igen, det blir ju samma historier varje gång, typ. Meningslöst.