Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v2

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Jag visserligen inte påannonserat mig, men jag hoppas att det ok för den här gången, så här följer en ett litet omdöme om:

The mechanic från 1972

Regissör: Michael Winner

Huvudroll: Charles Bronson (Arthur Bishop)

Övriga roller: Jan-Micheal Vincent (Steve McKenna), Keenan Wynn (Harry McKenna), Jill Ireland (Namnlös prostituerad, för övrigt Charles Bronsons fru i verkliga livet)

Med tidstypiskt 70-talstempo, tämligen långsamt och stämningsuppgyggande, börjar historien om Arthur Bishop; Bronsons stela mimik fungerar utmärkt vid porträtterandet av en man vars känsloregister och mänskliga relationer är så mekaniskt (if the pun be excused) att han tom hyr in en prostituerad som älskarinna, komplett med fingerade kärleksbrev.

En lönnmördares kärleksliv

Med historiens gång blir man dock varse att hans yrke knappast lämnat honom opåverkad, kanske inte minst för att han allt emellanåt vräker i sig mängder av sömntabletter och psykofarmaka samt bryter ihop vid märkliga tillfällen; han har exempelvis vattuskräck, från en episod som senare förklaras med att hans far försökte dränka honom som liten vid en fisketur...

Öppningsekvensen är en enda lång förberedelse inför ett jobb, och inte ett ord yppas av Bronson tills dess att han sprängt sitt offer i bitar (en ”olycka”, närmare bestämt en läckande gaskran och oskyldig liten bit bortglömd sprängdeg). Den här prologen är lite över femton minuter lång, och det är lite av filmens signum att visa minutiösa förberedelser, inte helt olikt den mer välkända Schakalen från 1971 som väl förmodligen är en ganska given inspirationskälla.

Förkortad öppningsekvens

Handling:

Arthur Bishop arbetar för en organisation, man får intrycket av att den är statligt finansierad, som en ”Mechanic”, alltså slang för lönnmördare, eller som jag skulle tolka det: ”fixare”. Ganska omgående efter filmens öppning får han en dossier på sitt nästa mål: hans arbetsgivare samt vän Harry McKenna. Helt i överenstämmelse med med filmens moral (dvs. Amoral) genomför han naturligtvis även det uppdraget, och Harry McKenna avlider av en ”hjärtattack” efter ett avtalat, hemligt möte dem emellan.

På begravningen kort därefter stöter han på Harrys son, Steve McKenna, en ung uttråkad playboy med alldeles för mycket tid och pengar, helt ovetande om sin fars och Arthur Bishops egentliga sysselsättningar. Steve fascineras av sin fars kollega och vän och försöker utröna Arthurs agenda, något som inte är det lättaste eftersom svaren är konstant tvetydiga, men ändå uppenbart visar att han knappast är en helt normal människa. Arthur å sin sida upptäcker att Harrys son är synnerligen moraliskt flexibel, dvs en klockren psykopat. Självfallet skolas Steve snart i lönnmordets ädla konst...

Undervisning

För de som känner sig manade att se filmen tänker jag inte avslöja slutet, mer än att säga att det är ett ganska nihilistiskt.

I'ts a cruel ol' world - slutet

Eftersom jag själv är tämligen partiskt inställd till genren (jag samlar på den), så kan ni antagligen räkna ut att mitt omdöme är något färgat åt det mer positiva hållet. Med det sagt anser jag dock att ”The mechanic” tillhör de definitiva klassikerna inom området, tillsammans med filmer som ”Leon – the professional”, ”Shakalen”, ”La femme Nikita”, ”Assassins”, etc.

Av mig får den 7 av 10, men då får ni också räkna med att jag gillar genren samt det mycket långsammare och mer realistiska 70-talstempot. Filmen har för övrigt en nyinspelning som kom 2011, med Jason Statham i huvudrollen, och den ger jag näppeligen 6 av 10.

daflum

Veteran
Filmer jag sett denna vecka.

American Psycho(2000)
Helt klart den bästa filmen av de tre. Filmen har en redig känsla av galenskap och för de som finner "i am batman-Bale" intressant finns här en mycket roligare karaktär han gör. Som vanligt är boken bättre men de lyckas ändå framhäva dels då den tidigare nämnda totala psykopaten men det är även en rejäl känga till hela wall street-befolkningen. Kanske det mest skrämmande med just filmen är denna miljö då ju mer man läser om hur folk fungerar på wall street desto mer inser man att det är en miljö som föder galenskap. 7 på imdb.

Tinker Tailor Soilder Spy(2011)
Gud vad jag vill gilla den här filmen mer. Det är ett underbart foto och bra karaktärer och stundtals riktigt spännande så man sitter på nålar. Tyvärr enligt mig så kör filmen fast och blir en märklig röra. Flera scener går på tomgång trots de bra skådespelarna och till slut sitter man där uttråkad och när slutklämman kommer så var det mer "jaha", man liksom väntade sig något mer. 6 på imdb.

The Apartment(1960)
Lite upprepaning av föregående här trots att de är helt olika genrer. The Apartment är då alltså en drama-komedi och den underbart rappa och roliga dialogen lyser igenom via Jack Lemon som är en mästare på att få den att verka trovärdig. Jag tror jag gick in med inställningen att den skulle vara mycket mer komedi men så stannar även denna film upp mitt i allt och bara börja sega så att det känns att man lätt skulle kunnat såga bort en del av filmen utan att det märktes så mycket. Jag rekomenderar den dock till dem som gillar dramakomedier väldigt mycket och den verkar ändå ha ett budskap där dolt. 6 på imdb här med.

Så med andra ord har man bara sett bra filmer då en 6 är över snittet.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag har sett Down by law, av Jim Jarmusch.

Jag orkar inte ge någon utförlig recension men det är ett slags bromance-film med Tom Waits i en av huvudrollerna. Roberto Benignis godmodiga mördare är filmens stora komiska behållning. En väldigt rolig och väl berättad film men kanske utan några större djup. Bonus för att en av skådisarna heter "Rockets Redglare". Betyg: 3,5.

God45

#PrayersForBahakan
Jag såg Cabin in the woods igår. Den var riktigt bra, jag håller dock med om vad som sades om 3 akten.

En sak jag tänkte på var att den hemliga anläggningen och de som jobbade där kändes väldigt mycket som Wolfram & Hart från Joss Whedons tidigare tv-serie Angel. Så mycket faktiskt att om det inte var för närvaron av Amy Acker i en annan roll än den hon hade i Angel så hade jag antagit att filmen utspelade sig i Buffy universumet.

Vilket faktiskt fortfarande är en möjlighet och en cool sådan.

Xyas

Swashbuckler
Nyligen såg jag avenger-filmen och tyckte den var väldigt underhållande. Men av pre-avenger-filmerna har jag bara sett Iron man 1, då det var den enda av superhjältarna som jag gillat sedan tidigare. Jag kände att jag missade något med filmen så nu ska här ses allihopa. First up - Thor.

Thor är en superhjälte som jag helt saknat relation till innan filmen sågs, mer än att jag som barn tyckte att hans tecknade motsvarighet såg töntig ut. Filmen var underhållande, men jag är lite osäker på varför. Ploten var förutsägbar och aldrig särskilt spännande eller involverande. Jag tror att jag gillade den på grund av interaktionen mellan de olika karaktärena, relaterat till vad jag precis sett i avengers.

Hade jag inte sett avengers först hade det nog blivit en 2a. Nu blir det en 3a istället.

Jocke

Man med skägg
Jag har sett Contagion

Filmen handlar om att en epidemi bryter ut över typ hela världen och att några miljoner människor kommer att dö som följd. Filmen börjar med att Gwyneth Paltrow blir sjuk och sen sprider smittan sig som en jävla löpeld över Kina och Amerika.
Under ett år får vi följa CDC-labbet som försöker ta fram ett vaccin, Gwyneths änkling som är immun mot viruset och hans dotter som inte är immun, WHO kongresser, jakten på patient noll och en duchbag till bloggare som tjänar grova pengar på att ap-många människor dör (det dör också massor av apor).

Skådespelarna är mycket bra, och det vimlar av kändisar, iden till filmen är också riktigt bra, efter som vi får följa epidemin i både det lilla och det stora. Men av någon anledning lyfter filmen aldrig. Det är inte spännande och den enda historia jag egentligen bryr mig om är kidnappningsdramat där det inte är någon som har rätt eller fel och det inte finns någon "bra" lösning. Det här är också den sidohistoria som får minst plats i filmen.

Slutscenerna är rätt okej och binder ihop säcken väl, men levererar ingen stor insikt som gör resten av filmen bättre.

Jag tror att det är manuset som det är den svagaste punkten. Filmen är sevärd för skådespelarprestationerna, och för att det enda är ganska intressant att se hur en epidemi bekämpas även om den biten hade kunnat vara mycket bättre paketerad.

I alla fall: Ett välspelat drama är alltid ett välspelat drama och Steven Soderbergh är ingen dålig regissör så det blir 3 av 5. godkänt, inte mer.

edit--
En grej till: Jennifer Ehle spelar av någon anledning en lätt maskerad Dana Scully från Arkiv X. Varför hon gör det är oklart, men jävlar vad bra hon är som labbråtta.

God45

#PrayersForBahakan
xyas said:
Nyligen såg jag avenger-filmen och tyckte den var väldigt underhållande. Men av pre-avenger-filmerna har jag bara sett Iron man 1, då det var den enda av superhjältarna som jag gillat sedan tidigare. Jag kände att jag missade något med filmen så nu ska här ses allihopa. First up - Thor.

Thor är en superhjälte som jag helt saknat relation till innan filmen sågs, mer än att jag som barn tyckte att hans tecknade motsvarighet såg töntig ut. Filmen var underhållande, men jag är lite osäker på varför. Ploten var förutsägbar och aldrig särskilt spännande eller involverande. Jag tror att jag gillade den på grund av interaktionen mellan de olika karaktärena, relaterat till vad jag precis sett i avengers.

Hade jag inte sett avengers först hade det nog blivit en 2a. Nu blir det en 3a istället.
Se the Incredibel Hulk filmen nästa. Den bygger upp inför Kapten Amerika filmen rätt snyggt :gremsmile:

!Paxen

Swashbuckler
Book of Eli

Först och främst; om du ogillar religiös symbolik och i synnerhet kristen symbolik är detta ingen film för dig, främst då det inte är någon symbolik, det är en "kristendomen efter apokalypsen".

Filmen är annars väldigt vacker, och väldigt lovande i början. Eli, som direkt framställs som speciell i världsen försöker att hålla sig undan från stråtrövare under sin resa till väst, samtidigt som han har en bok. I denna värld är böcker den absoluta varan, only for the 0,0001 %, vilket betyder att han snart får problem när andra får reda på dess existens.

Under första halvan så framställs Eli som någon superkrigare samtidigt som han, som sagt, försöker hålla sig ifrån trubbel. Någonstans så tappar filmen sig själv dock. Vad som skulle ha kunnat vara en coll film där Eli måste överleva i en hemsk värld, samtidigt som han ser orättvisor och brottas med sitt samvete blir.. En film som verkar vara gjord för att visa att kristendomen kan överleva i alla väder.

Jag ger dock filmen 5 av 9 på Pax-skalan. Den vinner poäng för att jag tycker om stilen på bilden, för att Eli faktiskt är ganska intressant och för att Mila Kunis är med. Minuspoäng för att filmen tar sig själv på för stort allvar.

Anchorman

Swashbuckler
Who am I

Jackie Chan film är ju som en egen liten genre, gillar man inte hans andra filmer gillar man inte den här heller, men gillar man Jackie Chan så är den här värd att se.

Handling:
Jackie Chans spelar en elitmilitär som heter... ja Jackie Chan. Dock blir han förråd och i en olycka tappar han minnet, och kallar sig i resten av filmen för: Who am I.
Sen försöker några skurkar få tag i ett hemligt ämne som kan göra megabomber, och bla bla bla Jackie Chan ska lösa allt.

Recension:
Det här är inte en av Jackies bästa filmer, men den har sina stunder, finns några helt sjuka stunts och några sköna fightinscener. Störde mig otroligt på hur dåliga skådespelarna som spelar sidokaraktärerna är, verkligen helt katastrofala.
Många av replikerna är katastrofala, extremt många stereotyper och stylisten borde aldrig få ett jobb igen.

Men fightingen är ju därför man kollar på Jackie Chan, fighting och stunts så titta på följande klipp och njut:

Episk fight!

Japp han gjorde det på riktigt

JAg ger den 3 av 5

Andra Jackie filmer jag rekommenderar:

Rumble in the bronx: Jävligt cool fighting

Legend of the drunken master: Extremt cool fighting

New police story: Bra film med både bra handling och fighting

Shinjuku incident: En Jackie film där han inte slåss??? Visar verkligen att Jackie kan skådespela och inte bara slåss

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Game of Death (2010)

http://www.imdb.com/title/tt1446072/

Wesley Snipes är CIA-agent. Plötsligt blir det förräderi, och sedan måste han döda alla. Och brottas med sitt samvete.

Det låter som en rätt juste action-rulle, tråkigt nog når den inte upp till den nivån. Manus är trist och har en massa konstigheter i sig.

Det enda som egentligen är bra med filmen är fotot, som första kvarten är rätt intressant. Men det blir tröttsamt efter en och en halv timme.

Den får en 2a, jag härdade ju faktiskt ut och såg hela vägen till slutet.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
v2 Cherry 2000

Denna vecka har jag sett Cherry 2000 som är ytterligare en av de där gamla filmerna som jag minns från min barn-/ungdom.

I filmens inledning målas en värld upp som mycket väl skulle kunna vara de mer civiliserade delarna av världen i Mad Max. Vi får reda på att resurserna börjar ta slut och att alla måste hjälpas åt att återvinna saker. Brist på resurser och tekniskt kunnande tycks ha lett till att tekniken inte längre är så avancerad som den en gång var. Personliga relationer har utvecklats till något som enbart tycks handla om sex (man har till och med advokaten med sig till krogen för att sätta ihop sexkontrakt när man hittar någon man vill gå hem med).

Filmens huvudperson (David Andrews) har dock ett relativt "normalt" förhållande med sin robottjej (en android av typen "Cherry 2000") som tyvärr går sönder efter lite blöt kökssex och han får reda på att ingen kan tillverka robotar av samma kvalitet längre. Huvudpersonen ger sig då ut i den ogästvänliga ödemarken för att spåra upp den sista existerande ersättningsmodellen i någon gammal robotfabrik. Han får hjälp av den hårdhudade Johnson (Melanie Griffith) som är en proffesionel "tracker" (dvs någon som livnärsig på att ge sig ut i ödemarken och spåra upp teknologi och sälja till fabrikerna).

Jag hade hyfsat höga förväntningar på den här filmen efter att Neon City ändå visade sig vara rätt bra, men tyvär var det lite överoptimistiskt. Manuset hackar lite gran, det finns en del rätt stora hål i plotten och många av kostymerna är alldeles för glättiga och rena för att passa in i den skitiga ödemarken. Men Melanie Griffith är rätt cool som rödhårig hårding (och hon kör en ball bil) och många av miljöerna är rätt snygga och inspirerande. Actionscenerna är inte gjorda för att vara realistiska utan de är snarare korreograferade på ett teatraliskt sätt som snarast är att likna vid konstsim. Andrews ser tuff ut när han med vinden i håret pepprar skurkar med en k-pist samtidigt som skurkarna avfyrar sina raketgevär i tur och ordning som gör att filmen känns som en musikvideo. Först gillade jag det inte, men jag såg om actionscenerna igen efteråt och när man väl vant sig vid stuket så är det faktiskt riktigt coolt. Det får liksom känslan av en bra utförd strid i ett traditionellt rollspel där man går från person till person och klarar av dennes handlingar. Musiken är också riktigt skön tycker jag. Den är inte faktastisk och står sig nog inte på egen hand, men den sätter en skön lite lagom dramatisk men ändå lättsam stämmning i filmen.

I slutänden så gillar jag ändå den här filmen. Den har lite coola scener, lite coola miljöer och lite coola karaktärerer. Jag kommer nog säkerligen att se om den här filmen någon gång när jag känner att jag vill ha lite skönt apokalypsstämmning. Faktum är att filmen har gett mig en och annan idé till mutant. Som betyg skulle jag dock ge 3/5 på Krankskalan. Det är inte en film jag tycker att ni behöver aktivt söka efter. Men om ni får tillfälle att se den någon seg eftermiddag eller mörk natt (gärna med lite sköna kompisar) och ni inte har något bättre för er så tycker jag att ni ska ta chansen. Dock ska man nog ta den här filmen med humor, inte med allvar.

En sak som kan sägas. Den här filmen är rätt sexistisk i sina könsroller. Kvinnorna är de typiska hemfruarna eller prostituerade (eller någon slags korsning) förutom Melanie Griffiths karaktär som dock inte tas på allvar i början eftersom hon ju "bara" är en kvinna. Normalt sett bryr jag mig inte om sånna här saker, men det var så tydligt i den här filmen att jag inte kunde låta bli att sucka lite grann. Jag tycker fortfarande att man kan ge filmen en chans, men om man inte kan koppla bort sånna här saker så är det kanske bäst att hoppa över den.

För övrigt så ser Griffiths karaktär aldrig ut så här i filmen:

anth

Vetefan
The Dark Side of the Moon (1990)
Det här är en 23 år gammal B-film och rymdskräckis så jag tror inte att så många av er har hört talas om den.
Själv såg jag den när den släpptes för VHS-uthyrning (gissningsvis 1991) och då tyckte jag att den var väldigt bra.

Nu hade jag möjlighet att se om den och passar på att recensera.

Handling:
Året är 2022 och vi är ombord på rymdskeppet Spacecore 1, med 6 besättningsmän och en dator/AI, när allting börjar gå sönder utan anledning. Enligt skeppsdatorn fungerar allt, vilket gör att de inte kan reparera (man kan inte reparera något förrän man vet vad som är sönder).
Först tar man det ganska lugnt, man har luft/mat/vatten för ytterligare 4 veckor, tills någon påpekar att det verkar vara hål på syretankarna så de har c:a 24 timmar kvar att leva om de inte löser problemet.

Förutom att ingenting fungerar (ingen radio så de kan kontakta jorden) så befinner de sig dessutom på månens baksida (de är i s.k. radioskugga från månen) - så de kan definitivt INTE kontakta jorden...

Plötsligt upptäcker en i besättningen ett annat rymdskepp som närmar sig. Det andra skeppet ser ut som skit och svarar inte på anrop, På lagom avstånd stannar det, men gör inga som helst kontaktförsök. Man beslutar sig för att koppla ihop de två skeppen och gå ombord. Väl ombord visar det sig att det andra skeppet är extremt ålderdomligt och slitet. Dessutom är det mer än 40 grader varmt ombord. Konstigt nog hittar man ingen levande ombord - till slut hittar de en död besättningsmedlem som de tar med sig tillbaks till sitt eget skepp.

Väl ombord på Spacecore 1 använder man skeppsdatorns databankar för att ta reda på mer om det mystiska gamla rymdskeppet. Det visar sig vara en av NASAs gamla rymdfärjor. Vad värre är störtade just den här färjan för 30 år sedan, 1992, i havet en bit utanför Miamis kust under återinträdet och den återfanns aldrig. Två av färjans besättningsmän återfanns vid nedslagsplatsen, den tredje verkar vara det lik som de just tagit med tillbaks - men det här liket ser ut att ha dött nyligen och inte för 30 år sen...

Efter att ha sett om den 22 år senare och med recensent-glasögon, är jag inte lika imponerad. Missförstå mig inte; jag tycker fortfarande att det är en jättebra B-film, det är bara det att jag inte längre tycker att det är en jättebra film.
Ett par av de saker som jag reagerade på nu var:
- Saker exploderar i rymden.
- Man kan överleva utan rymddräkt i 1 minut på fel sida av en luftsluss.
- Gravitation fungerar utmärkt på rymdskepp i fritt fall.
- Skeppets dator ser ut som en vacker kvinna i en åtsittande gummidräkt.
Å andra sidan lyckas man verkligen bygga upp en paranoid stämning: vartefter folk börjar dö försöker de överlevande förtvivlat räkna ut vad det är som händer och vem/vad mördaren är.
Jag ger filmen 8 av 10 i betyg och rekommenderar den starkt till alla B-filmsälskare.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth said:
Nu hänger jag inte riktigt med, var det här saker som inte var med i filmen fast det borde ha varit det, eller?

Genesis

Ni dés ni maître
Nu vet jag inte vad det var som exploderade, men om det innehåller syre (som typ ett rymdskepp eller raketbränsle) går det la bra att explodera i rymden? Och att överleva i en minut utan rymddräkt i rymden känns väl ganska realistiskt, även om du nog förlorar medvetandet snabbare än så. Det man dör av är la syrebrist när luften dras ur lungorna, och visst tar det väl mer än en minut att dö av syrebrist?

anth

Vetefan
Rymdhamster said:
anth said:
Nu hänger jag inte riktigt med, var det här saker som inte var med i filmen fast det borde ha varit det, eller?
De är saker som finns med i filmen och som därför störde filmupplevelsen för mig.
Hade detta varit en riktig Hollywood-produktion hade sånt dragit ner betyget rejält, nu är detta en lågbudgetfilm så jag är lite mer överseende.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Överleva utan rymddräkt i en minut är väl inget konstigt? Det är ju snarare alla dessa filmer där sånt resulterar i att folk exploderar eller fryser till is på några sekunder som är irriterande.

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster said:
Överleva utan rymddräkt i en minut är väl inget konstigt? Det är ju snarare alla dessa filmer där sånt resulterar i att folk exploderar eller fryser till is på några sekunder som är irriterande.
Borde inte folk koka till döds pga bristen av att tryck sänker kokpunkten jätte mycket? Eller frysa till döds om temperaturen är för låg.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det är bara en atmosfärs skillnad i tryck, och det tryck som kroppen själv utgör på saker inuti kroppen är tillräckligt för att motverka detta. Temperaturen är förvisso låg, men det är också ont om medium som kan ledda bort värmen från kroppen, därför sker avkylningen ganska långsamt.

Jag har för mig att "rekordet" på att överleva i "vakum" än så länge ligger på 1 minut 40 sekunder. Det är utan några bestående men. Medvetslöshet inträder efter en 30-40 sekunder, dock om jag minns rätt från nasas forskningsrapporter i ämnet.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rymdhamster said:
Det är bara en atmosfärs skillnad i tryck, och det tryck som kroppen själv utgör på saker inuti kroppen är tillräckligt för att motverka detta. Temperaturen är förvisso låg, men det är också ont om medium som kan ledda bort värmen från kroppen, därför sker avkylningen ganska långsamt.
Tja, temperatur är ju vibrationer, och i vacuum är det svårt att hitta saker som vibrerar. Tror jag att jag läste nånting om nån gång. Så egentligen är det lite klurigt att prata om "temperatur" i rymden.

Så: det jag läst stämmer ganska bra överens med det du säger.

NASA svarar: http://imagine.gsfc.nasa.gov/docs/ask_astro/answers/970603.html

Genesis

Ni dés ni maître
Ok, jag har inte heller föranmält mig, men jag tycker att det här är en kul idé, så jag vill också va med. Jag har den här veckan (idag) sett 黑社會 (Engelsk titel "Election") från 2005. Jag hade läst att den skulle vara en av de bästa gangsterfilmerna från Hongkong och jag blev inte besviken. För den som är bekant med Hongkongfilmer är det en imponerande parad av stora skådisar med.

En av triadorganisationerna i Hongkong håller val om vem som ska bli ordförande under de kommande två åren. Valet står mellan Broder Lok och Store D. Vi får följa upptakten till valet och hur de olika triadmedlemmarna diskuterar politik. Store D försöker muta ett gäng av de äldre i samfundet att rösta på honom och han har en viss framgång, men när röstningen är klar blir det Broder Lok som tar hem segern. Store D vägrar acceptera det och börjar hota och misshandla folk. Traditionen håller att ordföranden skall hålla en viss karvad träspira. Den befinner sig gömd i Kina och det blir en hetsjakt där Broder Lok försöker att hämta hem den för att legitimisera sitt styre och Store D försöker att hindra det.

Det finns tre saker jag gillar skarpt med den här filmen. Den första är dramaturgin. En av de bästa saker med att se på ickejänkarfilm är att man ofta slipper ur den klassiska hollywooddramaturgin. Här kunde man förvänta sig ett eskalerande till en klimaktisk uppgörelse, men det är inte alls så det funkar. Polisen griper in och försöker att förhindra ett gängkrig genom att gripa alla viktiga personer och hålla dem ifrån varandra, så något riktigt klimax uppnås aldrig, trots att man sitter på helspänn och förväntar sig det hela tiden. Och sedan kommer plötsligt uppgörelsen man väntat på och filmen är inte slut än! Den leker med ens förväntningar och man blir överraskad på riktigt.

Den andra grejen jag gillar är att det lilla jag vet om triaderna verkar stämma mycket väl med hur det funkar i filmen. Mycket tid har lagts ned på att det skall vara en realistisk bild som presenteras och om någon för rollspelssyften skulle vilja lära sig mer om triadernas historia och organisation så rekommenderar jag utan tvekan den här filmen.

Den tredje grejen jag gillar är hur filmen bygger upp en bild av att kriget är mellan en "god" sida och en "ond" sida för att i slutet rasera den fullständigt och visa att bägge sidor är precis lika ruttna och att det egentligen inte finns någon god sida här. Snyggt gjort!

Jag rådiggade filmen och tydligen finns det en uppföljare som många tycker är minst lika bra, så den blir det till att kolla på i framtiden!