Re: Tema: Krig
Hej Ulfgeir, jag är trött, men det blir lite kommentarer, så jag inte glömmer sen:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Jag tycker det är otydligt vad du vill med den här texten. Vad är det du vill gestalta?[*]Första stycket slår an en mörk ton: det är förtvivlan, generationer i köttkvarnar, granatregn och kalla vindar. Sen kommer tredje stycket: "”Skärp dig gamle gosse, du har ett uppdrag att sköta.” /.../ Tusan också. /.../ Var ju bara lite
träribbor och uppspänt tyg som höll honom i luften." Som känns hej och hå och lättsmält underhållning. Något som fortsätter: han ska "komma hem helskinnad", det gäller "att hålla huvudet kallt", han manövrerar "Med en heroisk ansträngning", och så vidare. Det känns inte som en gestaltning av krigets vansinne, utan mer som Biggles.[*]Vem är "han"? Din huvudperson alltså. Din texts styrka och fokus är ju att du på ett ganska effektivt sätt skildrar en flygstrid, men eftersom din huvudperson är helt okänd för mig som läsare är det svårt att engageras. Det enda vi vet om din flygare är att han nog inte är tysk, är man, och har varit med ett tag. Det finns väldigt lite att gripa in i. Och frågan är ju återigen vad du vill med din text, är det inledningen på något längre ("Bakom fiendens linjer!") fungerar det väl hyfsat. Men jag tror du skulle vinna på att möjliggöra en relation mellan din pilot och läsaren.[*]Ett problem är att det är en kort text om en flygstrid. Jag tycker att det är svårt att se hur den kan engagera, om den inte är en del av något mer. Strid i sig är sällan speciellt intressant, om man inte känner något inför de som är inblandade i den. Och skulle du vilja skildra krigets skitighet och otrevlighet bara så finns det nog bättre motiv än en luftduell. Men som sagt: det är svårt att veta när jag inte vet vad det här är för text. Som en del av eller inledning till, något längre kan det vara problemfritt, men som fristående text håller motivet inte. Detta gäller för övrigt Roberts text också, men där väcks en del frågor om vad som hade hänt och vad som ska hända och så vidare, den enda frågan här är hur det ska gå för den här namnlösa piloten som vi inte vet varför vi ska bry oss om.[*]Språkligt är det ok. De största problemen där tycker jag ligger på en stil- och motivnivå som jag tror mer handlar om den otydlighet med textens syfte som jag adresserat ovan. Hur som helst tror jag att även din text skulle må bra av en del strykningar, samt en översikt över vilka stående uttryck du använder dig av ("klara sig helskinnad" är svårt att ta på allvar, och "Nu gällde det..." upprepas några gånger, "Tusan också." likaså, och så vidare). Det jag tycker fungerar riktigt bra i din gestaltning är luftstridens konkreta förlopp, där du bland annat lyckas väl med att förmedla det rumsliga, vilket annars borde vara svårt i en luftstrid.[/list]
Det känns som att jag varit ganska hårt, hårdare än mot Solve och Robert. Kritiken är dock menad att vara konstruktiv, så jag hoppas jag lyckats förmedla den på detta vis.