Re: Tema: Krig
Tack Solvebring för dina hårda ord. Mina fingrar blöder för att du slagit så hård med linjalen över dem. Me like! Mer sånt.
solvebring said:
Men du behöver ge mer åt det fruktanssvärda; få oss att förstå den här fasan, inte bara låta bekräfta den i förbigående.
Då det påpekas flera gånger så har jag funderat på det här. Har du några konkreta förslag på hur det skulle göras?
solvebring said:
Och slappna av mer. Det känns som att du ibland är rädd för att läsaren inte ska förstå, så att du beskriver för mycket, plockar in en del onödiga ord som inte behövs osv.
Jupp. Jag är duktig på att tappa bort ord. Synd bara att det är fel ord som jag tappar bort vanligtvis. Tror det generellt blivit längre och mer text sedan dess. Får försöka tänka på det här nästa gång.
solvebring said:
Dialogen känns lite stel. Visst, det är ett samtal bland militärens tjänstemän (eller vad fan man kallar dem?)

men det känns lite skitnödigt ibland. Speciellt när någon vill uttrycka känslor, som Remy. Var inte rädd för att ta i när det behövs. Som "
Liven, så många liv..." – som väl beskriver andlösheten inför det han beskådar, men som inte alls känns rätt.
Det var ett försök till att göra känslan av det hela mer allvarligt, så som du bad om ovan. Skönt att se man lyckas så bra dåd! Haha!
I alla fall, jag har blandat in saker i språket i ett försök att lätta upp det hela något från det militärt skitnödiga i Remys talande. Det är inte direkt så man talar i militären. Får se om det kan tweakas mer på.
solvebring said:
Vad skulle du säga om du var Remy, eller vad skulle din far/bror/mor/syster/vem-som-helst säga om de var Remy?
Antagligen något olämpligt, för det är typ vad jag gör i sådana situationer. Men bra poäng med övriga personer. Kanske scrappa försöket att göra det hela mer tungt och köra på mer naturligt.
solvebring said:
I övrigt har jag nog mest problem med formatet.
Här väljer jag att ignorera nästan allt du säger för att a) jag håller inte med om allt, b) det finns många olika regler, c) det är inte tänkt att layoutas skönlitterärt, d) min layoutare kommer slå ihjäl mig om jag trilskar till texten och e) jag försöker undvika göra dubbeljobb med att formatera först, sen få ta bort det.
Däremot är det en sak som du påpekar längre fram relevant:
solvebring said:
... Sedan tycker jag personligen att man inte skriver om en annan person direkt efter en kommentar från någon annan, som du t.ex. gjort här:
”Du säger inte allt nu?” Jenkins suckade och satte sig ned i stolen.
Jag tycker ditt första förslag ser hemskt ut och ger dåligt flyt, så det vill jag inte använda. Ditt andra förslag däremot försöker jag använda mig av. Eller stoppa in någon gest eller liknande som personen som talar, innan jag går över till den. Jag är lite ringrostig så jag har uppenbarligen glömt bort att göra så överallt. Bra att du påpekar och slår mig på fingrarna. Underlättar rejält när jag ska komma ihåg att inte göra så till nästa gång. Hoppas jag iaf.