Re: Ovan rengbågen.
Som jag ser det så är höjd fördelen av mikroskopisk nytta.
Nu överdriver du väl ändå?
Jag tror nog att det finns flera fördelar än förflyttning med hästar (även om förflyttningen antagligen är viktigast), bl.a. skulle jag tro att just höjden är en fördel i närstrid. Förutsatt att jag kunde rida så skulle jag mycket hellre vara den som slåss nedåt från en hästrygg än uppåt.
Andra mindre fördelar:
-Man blir mindre hindrad av sin egen rustning.
- Överblick över striden.
- Mindre påverkad av skador, trötthet, hunger, etc.
Summa summarum så tror jag man har högre stridsförmåga som ryttare trotts dåliga yttre förhållanden (vilket är normalfallet i krigssituation).
Det finns iof även nackdelar, bl.a. så har hästarna en tendens att dö i mängder i krig. Rollspelshjältens trogna springare som överlever otaliga faror är inte riktigt verklighetsförankrat.
Annars skulle ju åtminstone några segerrika arméer i forntiden haft med sig varsin pall att stå på, nu är inte så fallet.
Äh, kom igen nu. En pall skulle ge höjd på bekostnad av förflyttning medan en häst ger både höjd och förflyttning. Jämförelsen håller inte. Men det är en rätt komisk bild du målar upp, jag ser framför mig en hel frontlinje stående på pallar
Den lilla kraft det går att vinna på grund utav höjd, förlorar du samtidigt på häst ryggen (eller med havd pall) av att du inte sitter helt stabilt.
Men hur stabilt står du under de förhållanden som krigsfälten erbjöd? Du har skor med lädersula (om du har tur) och står på ojämn mark med rötter, buskar, etc. Har du riktigt tur så är marken torr, men har du riktigt otur så kan den vara täckt av frost eller så är det djup lera. Dessutom finns det en massa annat folk i vägen. Du kan också ha lik av både människor och hästar att snubbla på. Vi kan inte jämföra strid till häst med våra träningsförhållanden, det är en orättvis jämförelse. Du måste ta med terräng, trötthet, matbrist, sjukdomar, väder, synförhållanden etc. och mycket av det talar till ryttarens fördel. Jag tror ryttaren är mycket stabilare i sadeln än vad fotsoldaten är på marken.
Men jag har ingen erfarenhet av strid till häst (har suttit på en ponny en gång när jag var 10 år) och har inte studerat ämnet teoretiskt heller utan jag gissar, men jag gillar att gissa
.