Nekromanti Saker som borde bli rollspel:

DarkMystic

Swordsman
Re: öhhh va?

Well, jag har faktiskt bara läst 50 gymnasiepoäng psykologi, så jag anser mig inte direkt vara nån expert beträffande hur människor tänker. Med det sagt så tänker jag ändå hävda att du tror fel. Nej, jag tänker antagligen inte exakt likadant som en samurai i det feodala Japan gjorde. Å andra sidan så tänker jag heller inte exakt likadant som Agda, 56 år gammal och bosatt i Flen. Ej heller som slumpmässig WoD-bosatt vampyr. Ej heller som en Jedi. Och såhär kan jag hålla på ett bra tag. Poängen är att samurajer inte är svårare att gestalta än nån annan gruppering. För övrigt så tänker inte alla svenskar på samma sätt, så den missuppfattningen kan du ju göra dig av med på en gång. Sist jag kollade så var riket ingen hive mind.

En mening kan säga mycket så läs det här-_-... Sounds Good!

Vad du gillar och inte är ganska irrelevant.

Inte för låta dum men vad betyder irrelevant?

Generaliseringar av den där typen är rent felaktiga, och därför inget man bör syssla med. Det kan hända att folk blir irriterade när du drar alla över en kam, så du kanske skulle fundera över att lägga av med det. Gud har inte ett dyft med saken att göra.

Oky doky

/DarkMystic fylld med frågetecken.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Fylld av punkter. [ANT]

"Inte för låta dum men vad betyder irrelevant?"

Irrelevant = ej relevant. Dvs betydelselöst i sammanhanget. Resten av inlägget tyckte jag inte att jag behövde kommentera... ¬_¬

Storuggla

Champion
"Naturligtvis så måste tuttaction och ubåtar kombineras i en fejkfyrtiotalsmiljö med überonda naxister med gatlingkanoner i ett."

Först läste jag überblonda istället för überonda och trodde det var ett nytt spel i GIRLS!-serien. :gremgrin:
Fast vad är poängen med folk som blir bättre på att slåss om de är topless om de är det i en ubåt? Bättre på att räkna torpedbanor? Äh, skippa ubåten och ge dem svärd eller långa pinnar istället.

Storuggla, tunnbrödsrulle in extremis

G

Guest

Guest
Re: öhhh va? (OT)

Jag skulle allt vela spela ett samuraispel som du skulle karaktärsgestalta en samurai vet du hur dem tänker? För jag tror samuraierna tänkte i helt andra banor i nån här i sverige har och kommer tänka, och därför kommer aldrig någon kunna spela en riktigt bra samurai fast det är bara vad jag tror.
En kille på ett annat forum påstod något liknande under en diskussion angående lajv. Själv tycker jag åsikten är rätt märklig, vad är det som är så jäkla speciellt med samuraier? Man kan spela orc, man kan spela alv (en varelse som lever i åtminstone några tusen år) och man kan spela nazist. Men man kan inte spela en jeppe som har ett löfte att hålla och coola svärd.
Självklart kan jag inte ge en helt korrekt bild av en alv, jag har inte en aning om hur en sådan varelse tänker och reagerar på olika saker.
Detsamma gäller samurai, men (och här kommer min poäng) man måste inte ge en helt korrekt bild. Man kan dock försöka ge åtminstone en trovärdig bild. Trovärdigt är i min bemärkelse att ens handlingar och val är logiska och följer karaktären någorlunda inom spelvärldens ramar.
Sen vad som är en trovärdig bild är ju självklart subjektivt, och om du nu inte anser att någon svensk är kapabel att gestalta en samurai trovärdigt får du väl låta bli att spela sånt, eller spela med japaner, det är självklart ditt val.

[Edit] Upptäckte att Selethil redan sagt ungefär det jag försökte säga, dessutom bättre än mig. Så jag ber om ursäkt om jag tjatar [/Edit]

Rising

Vila i frid
Re: öhhh va?

Poängen är att samurajer inte är svårare att gestalta än nån annan gruppering.
Nja, vi kan ju alla se hur människor omkring oss agerar. Om vi kan relatera till hur de agerar, då kan vi enklare leva oss in i dem än om deras ageranden ter sig helt främmande för oss. Ser man det så, då är det enkelt att acceptera att samurajer kan tillhöra några väldigt utmanande personer att gestalta för oss västerlänningar, eftersom:

1. Vi vet mycket om dem (till skillnad från rymdvarelser och liknande)
2. De ter sig helt främmande för oss (till skillnad från standardiserade alver och dvärgar, m.m. som representerar olika sidor hos (västerländska) människor))

Nå, personligen tror jag dock att många nippofiler vill att samurajer ska vara omöjliga att gestalta, eftersom de blir häftigare på det viset. Och många nippofiler vill att samurajer ska vara onåbart häftiga.

För övrigt så tänker inte alla svenskar på samma sätt, så den missuppfattningen kan du ju göra dig av med på en gång.
Nu är det du som överdriver. Vi (om man pratar om majoriteten av svenska rollspelare) har trots allt ändå en och samma kulturella bakgrund överlag, vilket syns tydligt på det här forumet: Även när vi pratar om icke-rollspel så har de flesta ungefär en och samma referensramar.

Å sen (i vanlig ordning) huffar och puffar du på som en galen tjur:

Vad du gillar och inte är ganska irrelevant.
...vilket, du måste förstå, är något som DarkMystic precis lika gärna skulle säga tillbaka till dig. "Vad du tycker om det jag tycker är i så fall också irrelevant!" Om DarkMystic gör sig skyldig till generalisering så gör du dig till skyldig till oresonlighet, uppretade påhopp och en rätt aggresiv attityd. Det går ju inte att säga att det ena är okej medan det andra är objektivt felaktigt. Alla har vi våra olika forumsstilar, jag är exempelvis dryg, pladdrig, manipulerande och obetänksam, men vi får helt enkelt försöka se till våra brister och ha medkännande med varandra. Att försöka läsa varandras inlägg som om de allihop hade varit skrivna på precis det sätt var och en av oss föredrog. Att tolka in det värsta möjliga i varandras ord hela tiden är något som jag tycker du gör alldeles för ofta. Men du har kanske sett något i DarkMystics inlägg som jag missade, för jag hittar inte det som du retar upp dig på.

Jag tycker visserligen personligen att DarkMystic har fel, men eftersom han inte försökte argumentera för att slå fast några ståndpunkter så antog jag att han bara skrev ner sina egna åsikter, och de tycker jag att han har både rätt att äga och ventilera.

Storuggla

Champion
Ökenfantasy

Jag gillar öknen. Det är sand, sol, palmer, oaser, fula djur med pucklar, kroksablar, tält, flygande mattor och hela baletten. Beduiner, harem, barberare, 40 rövare och snabelskor. Det är fina fisken det.

Kuppspel

Lite Rififi, lite Oceans Eleven (den ursprungliga versionen med ett bakfullt ratpack i huvudrollerna), lite Jönssonligan och ingen Naken-Janne. Man ska bryta sig in på en plats, sno något och ta sig ut utan att väcka vakterna, dra igång larmet eller göra bort sig.
Våld är inget man ska ta sig till och om man mot all förmodan gör det så är det en blydagg mot ett bakhuvud, that's it.
Mums!

Storuggla, biter sällan sälar

Selly

Level 5 Laser Lotus
Rant.

"De ter sig helt främmande för oss (till skillnad från standardiserade alver och dvärgar, m.m. som representerar olika sidor hos (västerländska) människor))"

Det håller jag inte med om alls. Livssynen är inte sådär överdrivet komplicerad. Lite koll behöver man, men det behöver man alltid, och jag tycker inte att samurajer är svårare att gestalta än nåt av de andra exemplen jag drog upp.

"Nå, personligen tror jag dock att många nippofiler vill att samurajer ska vara omöjliga att gestalta, eftersom de blir häftigare på det viset. Och många nippofiler vill att samurajer ska vara onåbart häftiga."

Kanske det. Jag är dock inte av dem, så jag har inget som helst behov av att upphöja samurajer till nåt slags ospelbara ideal.

"Vi (om man pratar om majoriteten av svenska rollspelare) har trots allt ändå en och samma kulturella bakgrund överlag, vilket syns tydligt på det här forumet: Även när vi pratar om icke-rollspel så har de flesta ungefär en och samma referensramar."

Vilket ändå inte är samma sak som att ha samma tankesätt och värderingar, vilket är det centrala i sammanhanget. Att många svenskar växer upp med att kolla på Kalle Anka på julafton känns liksom inte särskilt relevant.

"Å sen (i vanlig ordning) huffar och puffar du på som en galen tjur:"

Muuuuu!

"...vilket, du måste förstå, är något som DarkMystic precis lika gärna skulle säga tillbaka till dig. "Vad du tycker om det jag tycker är i så fall också irrelevant!""

Det vore ett ganska barnsligt svar. Hur som helst så ser jag det inte som en mänsklig rättighet att helt grundlöst slänga ur sig nedvärderande och/eller felaktiga uttalanden till höger och vänster.

"Om DarkMystic gör sig skyldig till generalisering så gör du dig till skyldig till oresonlighet, uppretade påhopp och en rätt aggresiv attityd."

Det är min fulla rätt att bli irriterad när mina färdigheter ifrågasätts pga nationalitet. Det är däremot inte min rätt att vara öppet otrevlig på forumet, men det har jag inte varit heller. Om du tycker att jag begått nåt regelbrott så får du gärna citera exakt vad det var du retade upp dig på.

"Att tolka in det värsta möjliga i varandras ord hela tiden är något som jag tycker du gör alldeles för ofta."

Isses. Jag ser ett fullkomligen felaktigt påstående som i mina ögon ifrågasätter hela landets förmåga till rollgestaltning, och som dessutom sprider felaktigheter genom att upphöja samurajerna till ospelbara ideal. Jag skrev ett svar som ifrågasatte detta. Vad gäller påståendet om Mutant så skrev jag ju inget entydigt svar heller, just eftersom jag var oförmögen att avgöra vad DarkMystic verkligen menade med sitt ordval. Han har sedan dess förklarat det, och därmed föll han inte in i den kategorin människor som jag kallade "korkade idioter". Så nej, jag ser faktiskt inget problem här. Är det kanske snarare så att du läser mina inlägg som överdrivet aggressiva? DarkMystic själv verkade nämligen inte bli särskilt upprörd.

"Jag tycker visserligen personligen att DarkMystic har fel, men eftersom han inte försökte argumentera för att slå fast några ståndpunkter så antog jag att han bara skrev ner sina egna åsikter, och de tycker jag att han har både rätt att äga och ventilera."

Och i så fall har jag precis lika stor rätt att ventilera mina åsikter, samt det faktum att de avviker från hans. Eller?

chrull

Stockholm Kartell
ökencp/muslimcp
(eller kanske bara ett riktigt bra cp-spel.)
Men om RipperDoc/Marco hade svarat på min kravlista inför nya neotech med ett "ja, sådär har vi också tänkt vi tror nog att du kommer gilla nya versionen" så hade jag direkt börjat arbeta på en modul om arabvärlden.
Indianer, riddare, samruajer och mongoler finns det tillräckligt av i de rollspel som redan finns ute. Araber däremot lyser oftast med sin frånvaro :gremsmile:

Ökenfantasy vore också trevligt, men det har storuggla redan sagt så han får ta hand om den biten.

Jag måste nog läsa mer j courtenay-grimwood...

chrull
Abu Kaff, Your Guide Around A West Bank Bedouin Shack

Härolden

Warrior
Nausicaä

Om ni inte har läst Miyazakis serie än har ni missat nåt. En värld i förfall, stora giftiga svampjungler befolkade av insekter, flygfarkoster av massa slag, uråldrig och olycksbådande teknologi - den har ALLT! Jag skulle gärna spela i den världen.

C S Friedman's "This Alien Shore"

Kort sammanfattat är det en rätt cyberpunkig miljö, fast ute i rymden och med en klart mer positiv känsla än de flesta cyberpunkspel. Muterade människor, ett übermäktigt rymdgille och massa annat skoj gör det till en tokbra miljö att spela i. Det går lätt att blanda in lite "Ghost in the Shell" också om man vill göra det ännu mer trassligt.

Jag ställer mig också bakom John Carter-anhängarna, och tillägger att Michael Moorcock har skrivit en liknande serie som är kul, samt att Larry Niven's "The Barsoom Project" är rätt skoj den med, fast på ett annat sätt.

Även om det inte finns några spel i de här miljöerna går det att hämta mycket inspiration från dem, så tills vidare får jag väl nöja mig med att sno bitar ur dem och peta in i min Fading Suns-kampanj...

// Härolden, som först läste nippofil som nipplofil och blev lite förvirrad... Japansk tuttaction? :gremgrin:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vad svårt det var

Jag tänkte att det skulle vara lätt, men icke! Det mesta finns ju redan.. tuttaction i MWWG, till exempel. Men förutom de utmärkta förslagen Ace Trucking och Das Boot skulle jag vilja se:

V - ett renodlat V som lyckas ta vara på seriens stämning, så som man upplevde den när den gick för första gången. TV-serien suger.

Tintin - det skulle rocka fett! Inte för att jag vet vad som skulle göras, men det skulle vara coolt med ett journalist-rollspel!

Eller ett Robert Capa-rollspel, du är krigskorrespondent i en "world gone mad".

Kanske ett NASA RPG?

Eller ett The Purge - överlev Stalins utresningar, ett rollspel om paranoia och panik i en absurd Kafka-värld (dokumentär)

Hmmmm... kanske man ska ha ett Royals&Rubarbs, där man spelar olika kungligheter som ska klara sig i sin farliga värld med paparazzis och skvallerjournalister.

Och så finns det ett till, men det ska jag skriva själv.

M.

Krille

Super Moderator
Re: Vad svårt det var

"Kanske ett NASA RPG?"

Jag hade mina funderingar på Mir: The Orbiter. Det skulle förmodligen bli skittrist.

V tror jag dock skulle bli rätt skoj, och det gav ju lite inspiration till Wastelands, om jag inte minns fel.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Neal Stephensons roman Cryptonomicon.
Här finns grunden för en mörk, spretig och djupsinnig WW2-kampanj där pangpang inte är huvudsaken, utan intelligent tänkande. Romanen är alldeles för lång, men proppad med jättebra idéer.

Rising

Vila i frid
Re: Rant.

jag tycker inte att samurajer är svårare att gestalta än nåt av de andra exemplen jag drog upp
...men har DarkMystic fel för att han tycker annorlunda? Han har rätt mycket underlag för sin sak, också: Tolkien behövde ingen alvkonsult för att hjälpa honom fånga alvmentaliteten, Lucas skaffade sig ingen Jedi-konsult för att fånga Jedi-mentaliteten, men just japaner och japansk kultur är ökänd för att vara svår för oss västerlänningar att förstå, och då särskilt japanernas hedersbegrepp som jag tror att många förknippar med samurajer.

Jag förstår att du inte har något problem med det, du är duktig på japaner och ditt kunnande respekterar jag. Men jag anser faktiskt att du gjorde fel här, när du läste DarkMystics inlägg som ett påhopp på alla rollspelare som försökt gestalta samurajer, istället för att se det som ett uttalande i stil med: "jag skulle aldrig kunna gestalta en samuraj och det kommer aldrig några av mina medspelare heller att göra, så ett samurajrollspel vore inte något för oss."

Ang. Likheten vi svenskar har med varandra säger du:

Vilket ändå inte är samma sak som att ha samma tankesätt och värderingar, vilket är det centrala i sammanhanget.
Men... ett par som levt ihop länge, de kan ju till slut leva sig in väldigt väl i hur den andre tänker och känner, fastän de ändå personligen kan resonera olika. Jag behöver inte vara liberal för att kunna gestalta liberal, men jag måste kunna relatera till åskådningen liberalism för att kunna ha medkännande med en liberal rollperson. Man lär sig relatera till det man observerar omkring en. Därför är det enklare att gestalta en gammal människa om man på något vis kan relatera till ålderdom; om man har varit tillsammans med äldre, än om man aldrig lämnat bollrummet på IKEA.

Problemet med samurajerna är dock att de flesta av oss inte riktigt har det där medkännandet, vi kan inte relatera till det eftersom vi aldrig mött några samurajer, och eftersom samurajernas hedersbegrepp är svårt att hitta hos några västerlänningar. Ser man det så, då kan åtminstone jag förstå varför DarkMystic gjorde en enkel generalisering, även om han kanske innerst inne var medveten om att det finns svenska spelare som är så japantokiga att de minsann har goda insikter i allt japanskt.

Det är min fulla rätt att bli irriterad när mina färdigheter ifrågasätts pga nationalitet.
Jag kan förstå att du såg det som en pik, men tror du verkligen att det var menat som en personangrepp på dig? Jag tror att det hade varit bättre om du bara hade gått in lugnt och fint och sagt "det är lite synd att du generaliserar så där. Även om jag förstår att du inte menar illa, så är det så att många här på forumet är vana vid att gestalta samurajer, och för oss känns det som att du nedvärderat vår spelstil genom att säga att vi bara spelar förgäves och att vi aldrig kan gestalta våra rollpersoner trovärdigt." osv.

Som jag ser det så anstränger du dig väldigt mycket för att stänga munnen på dina meningsmotståndare, när du istället kunde ha försökt öppna ögonen på dem.

Och i så fall har jag precis lika stor rätt att ventilera mina åsikter, samt det faktum att de avviker från hans. Eller?
Din rätt att ventilera åsikter vill jag naturligtvis inte inskränka, men som jag ser det tror jag att du skulle kunna vinna mycket på att ändra sättet du framför dem på.

Nå, du har rätt i att DarkMystic inte verkat ha tagit illa vid sig, så det kan iofs vara så att det är jag som är överkänslig. Nå, slutet gott, allting gott, för den här gången.

ripperdoc

Myrmidon
Och det här är OT

Den här deltråden är OT och borde självdö nu genast. Jag ska dock säga att som moderator håller jag helt med Rising. Selethil, du verkar i lite för stor utsträckning vara ute efter en hård debatt här, medan Dark Mystics inlägg klart bara var ett åsiktsyttrande i förbifarten. Den debatten är onödig (irrelevant) och ska framförallt inte hållas i den här tråden. Låt oss undvika skyttegrasvkrig och ordmärkningar oavsett och visa upp en mer förlåtande sida, som Rising föreslår.

/RipperDoc - modererar

Rising

Vila i frid
Re: Vad svårt det var

V - ett renodlat V som lyckas ta vara på seriens stämning, så som man upplevde den när den gick för första gången. TV-serien suger.
Men... var det inte i TV-serien som Lydia kom med? Jag tycker att V är helt meningslöst utan maktkampen mellan Lydia och Diana. Kommer ni ihåg deras duell, när de var stridssminkade och klädda i svartsilvriga uniformer? Mmm... Drägl...

/Rising
tycker fascister är uthärdligare när de har kurvor och syrliga kommentarer.

Troberg

Sinister eater
Highlander (TV-serien, inte filmerna)
Gillar konceptet, lite som Vampire utan superkrafter och klaner.

MASH
Charmig krigshumor med bett.

Battlestar Galactica
Självskriven.

Duckman
Ibland är det kul att bara vara ett hämningslöst korkat svin.

Jeremiah (tecknade serien, inte TV-serien)
Charmig postapokalyps.

The Day of the Triffids
Mer charmig postapokalyps.

Tremors
Underbar pulp-monsteraction.

Skreemer (av Milligan)
Postapokalyptisk gangsterepiskhet.

Kafka/Kallocain-repressiv dystopia
Paranoia och förtryck. Kan det bli bättre?

Grimms sagovärld
Råa sagor när de är som råast.

Astrid Lindgrens erotiska värld
Otroligt underhållande, med figurer som Pippa Trångrump, Ronja Rövdotter och rumpnissarna, Karlsson i baken, Vi i knullarbyn, Emil i lömskaläge, Riddar Kåto (men han har inte en klo av järn...) osv. Men man skulle antagligen bli stämd eller nåt sånt...

Tjålan
Underbart fantasifull serie som inte liknar något annat.

Mein Kampf
Skojar bara, den är rätt så olämplig.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Avrundning(?).

"...men har DarkMystic fel för att han tycker annorlunda?"

Det beror väl på. Om han tycker att en viss typ av rollperson är svår att gestalta så vore det bara dumt av mig att försöka mästra honom. Det jag var emot var ju uttalandet att det skulle vara svårare för alla svenskar. Då handlar det inte längre om en åsikt, utan om faktafel. Jag kan ju t.ex inte tycka att det är svårt/tråkigt/w-ever för dig att spela partyrollspel i Chronopia. Skulle jag påstå det skulle jag ju göra bort mig totalt.

"Han har rätt mycket underlag för sin sak, också: Tolkien behövde ingen alvkonsult för att hjälpa honom fånga alvmentaliteten, Lucas skaffade sig ingen Jedi-konsult för att fånga Jedi-mentaliteten, men just japaner och japansk kultur är ökänd för att vara svår för oss västerlänningar att förstå (...)"

Mja. För det första så snodde ju Tolkien en hel del från diverse mytologiska källor. Lucas å sin sida har korsat samurajer med europeiska munkar och slängt in en hälsosam dos Ki i det hela. Så helt egenpåhittat är det inte. Det är dock inte så relevant, för det är ändå rätt skevt att ta upp Tolkien och Lucas som exempel. Ta hellre en vanlig svensk rollspelare som skall spela i Arda eller "in a galaxy far, far away". Om denne rollspelare skall kunna gestalta en alv eller Jedi ordentligt så är det ju en fördel om han har nån koll på de respektive grupperna. Som jag skrev, ett visst mått av koll behöver man alltid, även när man skall spela samurajer. Men nåväl, jag har faktiskt varit lite otydlig; som jag skrev ovan så har jag ingen lust att pracka på andra mina åsikter om vad som är lätt eller svårt att gestalta. Jag förväntar mig dock att få samma ynnest tillbaka, och jag ser inte samurajen som något problem.

"Man lär sig relatera till det man observerar omkring en."

Beroende på vad du mer specifikt menar med "observerar" så kan jag kanske hålla med. Men vad man får möjlighet att observera är ju tämligen individuellt, vilket bevisar det jag skrev i förra inlägget (eller något av dem, i vart fall); alla svenskar tänker inte likadant.

"Jag kan förstå att du såg det som en pik, men tror du verkligen att det var menat som en personangrepp på dig?"

Nej, faktiskt inte, men å andra sidan så tycker jag inte att jag var särskilt otrevlig i mina svar heller. En smula uppläxande ton kanske förekom, men jag kände mig inte särskilt ilsken medan jag skrev det. Sen verkade ju DarkMystic som sagt inte bli särskilt upprörd över det hela heller. Vilket är bra, eftersom det inte var syftet. Nåväl, tycker du att jag beter mig som ett svin (eller nåt annat ilsket djur) nån mer gång så kommer jag inte bli sur (vilket jag inte blivit nu heller) om du påpekar det för mig. Därmed ges ingen garanti för att jag håller med, förstås; jag vill dock ogärna att din bild av mig skall vara att jag sitter och skriker framför datorn, ety den bilden saknar verklighetsförankring.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Och det här är OT [edit]

Jag vill ta tillfället i akt att påpeka att deltråden mellan mig och DarkMystic är avslutad sen ca tio timmar tillbaka, vilket syns nedan. Angående vad jag är ute efter och inte så hann jag skriva ett svar till Rising innan jag såg ditt inlägg, och där står det mesta som kan tänkas vara intressant på den punkten. Titeln på det inlägget säger väl förresten det mesta om min planerade inblandning (eller snarare frånvaron därav) i den här trådens fortsättning.

Tillägg: Ordmärkning...? Har det förekommit? Om du syftar på att jag förklarade vad "irrelevant" betydde så var det för att denna betydelse efterfrågades.