Bengt Petter said:
Jag är inte i detalj insatt i Per Ströms åsikter, men hävdar ändå bestämt, av egen erfarenhet, att detta är mycket svårt att få gehör för att kritisera feminism offentligt. I universitetsvärlden, där jag har vistats ett antal år, har feminismen åtminstone sedan 90-talet haft ett oerhört starkt grepp i en rad olika vetenskaper. Mängder av feministiskt präglade forskningsprojket har genom åren sammanlagt fått mångmiljonbelopp. Det är klart att det påverkar forskningsresultaten och därmed samhällsdebatten. I ett internationellt sammanhang är Sverige troligen ett extremt undantag.
Därmed inte sagt att kvinnor inte diskriminerats och fortfarande diskriminerats. Det går knappast att bortse ifrån att våldtäkter, övergrepp och misshandel av kvinnor i årtusenden varit en del av mänsklighetens historia. Problemet är bara att nyanserna lätt försvinner i debatten. Kvinnor är inte alltid diskrimenerade. Det är också möjligt att kvinnor ibland diskriminerar män. Exempelvis tror jag att det finns ett stort mörkertal för kvinnor som slår sina män (även om mäns misshandel av kvinnor säkert är värre). Det passar helt enkelt in i bilden av hur könsrollerna brukar se ut.
Jag har nyligen läst en delkurs i genushistoria i Lund och fick då veta att det fortfarande inte finns någon enda avhandling om hur kvinnor ser på män. Det motsatta, hur män ser på kvinnor, har dock som bekant stötts och blötts ett antal gånger. Kvinnosyn är som bekant ett etablerat uttryck, medan manssyn knappast är det. I mina ögon präglar denna snedfördelning hela debatten.
jag kan hålla med dig om att det kan vara svårt att kritisera feminismen, och att väcka alternativa förklaringar till fenomen som feminismen lagt beslag på.
Däremot tycker inte att Per Ström har några poänger alls, faktiskt.
I min värld handlar feminism om att motverka könsroller- alltså strukturer som gör det svårare och mer låst för både kvinnor och män. På olika sätt. Han verkar säga sig vilja precis det här- men allt han pratar om är att dessa strukturer inte finns- eftersom det inte alls är så synd om kvinnor som det sägs. jag tycker han missar hela poängen.
I "min" feminism är det lika illa att män blir nedslagna som att kvinnor blir det. jag tror att våld överhuvudtaget är kopplat till könsroller.
jag tycker det är lika illa när "feminina" sidor/ drag trycks ner inom killar som när tjejer måste antingen ta killiga attribut eller tjejiga för att få synas och höras och respekteras. Jag tror sådant här är på väg att ändras.
Jag tror att per har rätt i att kvinnor är på väg att lyckas bättre än killar inom den akademiska världen- på sikt, om många år. Tjejer klarar sig betydligt bättre i skolan. Men i dagsläget är det svårt att säga att vi har en värld där kvinnor i allmänhet har lika mycket att säga till om som män. Jag tänker på det som hände nu med den franska chefen för WHO (var det va?) som misstänks för våldtäkt, och i franska medier (enligt P1 imorse) så är det inte direkt så att han initiallt fördöms, utan man pratar om helt andra saker. Eller när Putin berömde Israels president (var det va?- har verkligen inte detaljfakta i huvudet just nu...)för att ha våldtagit tjugo kvinnor.
Det finns ett problem.
Sen var anledningen till det här inlägget ett annat.
Jag hade en kvinnlig föreläsare som forskar på genusvetenskap inom psykologi som föreläste för oss på psykologprogrammet för en sju-åtta år sedan. Hon sa juste det som du säger att inom den akademiska världen så måste allt som skrivs ha med genusvetenskap för att man ska få pengar. Det verkar, sa hon, som att de som ger ut pengar likställer genusvetenskap med att ha med lite text om kvinnor.
Hon tyckte det här var ett stort problem eftersom genusvetenskap är en metodik, en syn på kunskap. Och den synen på kunskap går inte att förena med till exempel positivistiska experiment. Det går inte att säga att man inte kan få fram sanning genom statistiska slutsatser från experiment och sedan ha med ett sådant perspektiv när man gör precis den typen av undersökningar. Så det som händer är att alla forskare slänger in lite "genusvetenskap" och så urholkas begreppet.
Så det finns nog en felaktig tro att genusvetenskap= feminism= alla ska må bra och vara likställda= kvinnor ska slå ner män som hämnd för att män slår kvinnor
Ett stort problem är att de som missförstår detta finns både bland icke-feminister och bland feminister.
jag har kompisar som är feminister som upplever att "deras" feminism handlar om att män säger könsord, slår kvinnor och tittar på porr, och alla kvinnor borde få vara som Spicegirls och kvinnorna i Sex and the city, och det som borde göras är att starta ett könskrig. Och då blir kanske Pers agenda intressant.
I min värld skjuter han helt bredvid målet, men ganska konstiga källhänvisningar dessutom.
Det var allt för den tjugofemöringen"
/ Nils