Genesis said:
Ja, varför då? Varför är det okej att beskriva flygande tarmar och avhuggna halsar utan att någon tycker att det är det minsta underligt, men däremot får man spatt om någon säger "kuk"?
För att det är så vårt samhälle ser ut. Vi är moralpanikare när det gäller sex, men inte när det gäller våld. Det är väl rätt allmän kunskap? Sluta fråga mig om sånt, inte som att det är mitt fel att det är så!
Sex är centralt i många rollspel. Massvis med text...
Har inte provat några av ovanstående rollspel. Kan bara uttala mig utifrån de rollspel jag spelat. World of Darkness, framförallt VtM som jag har mest erfarenhet av har ju gott om sexuella
undertoner. Being subtle and all...
Du har la internet för att titta på våld, också? Och trötta bönder för den delen. Faktum är att sex antagligen är svårare att hitta bra bilder för på nätet eftersom man bara kommer att hitta en massa porr, som antagligen kommer att vara rätt sexistisk. Så vill man ha "mer sex, mindre sexism" så funkar ju knappast det.
Jag ser fortfarande inga argument FÖR att ha bilder på folk som har sex. Och vad man skulle få ut av det. Vilken stämning det ger som inte kan frammanas på andra sätt.
Öh, va? Sex kan väl användas för att illustrera annat än synd? Det är ju rätt uppfuckat annars. Och att man kan göra det på andra sätt är väl knappast ett argument för att inte göra det på det här sättet?
Mig veterligen används sex oftast för att illustrera synd, eftersom det är så inrotat "fel" i den kristna västvärlden. Varsågod, spräng barriärerna och öppna upp vårt samhälle. Jag tror dock inte att bilder på två alver som har sex är ens ett sätt att börja. I utopin kanske det blir icke-sexistiska fantastiska kärleksfulla bilder på två personer som har samlag.
Men jag tror de bilderna mer kommer inrikta sig till att tillfredsställa en speciell demografi...
Varför försvinner stämningen när de gökar, tycker du? Elle reagerar du likadant på våldsbilder? "Jaha, han ser arg ut, och hon ser ut att få huvudet bortsprängt. Det var ju trevligt?"
Stämningen försvinner för att jag har svårt att se budskapet eller meddelandet man vill få fram. Det känns mer som ett billigt försök att få spelet sålt. Om bilder på våld visas brukar jag personligen gilla om de är rätt "gritty", snarare än våldsförhärligande eftersom det ger en
stämning. Sen är ju två pers som bankar skiten ur varandra lika subtilt som två pers som ligger med varandra.
Men nu satte du "synden i våld" mot "synden i sex" igen, och det är som sagt hur vårt samhälle ser ut. Inte mitt fel precis. Jag tycker att våld är mycket värre än sex, sex är ju en ganska fin och i de flesta fall skön akt.
Det är väl ett argument för att använda sex för att leverera andra saker? I Rising-inlägget som Spider länkade till använder han sex för att illustrera ömhet och kärlek mellan två troll, till exempel.
Jättefint. Titta du på troll som har sex då. Jag klarar mig utan, och jag tror MAJORITEN av alla amerikanska rollspelare (som jag antar det här främst riktar sig mot) vill ha antingen sexistiska bilder eller inga bilder på det alls. Den breda publiken föredrar nog inte "kärleksfullt trollsex". (Även om nya "Monster och Bestar" boken till Eon IV gärna får pryda framsidan med ett kärlekskrankt grottroll framför en klippskreva).
Summa summarum:
Jag tycker inte det är bra att sex oftast illustreras som något syndigt. Men tittar man på de rollspel som jag spelat där sex har varit med på ett hörn, antingen i stämningstexter eller i bild, så är det i nio fall av tio som något syndigt eller fel. Det lysande undantaget är väl Kragg i Eon.
Att använda sig av bilder för att representera känslor såsom kärlek eller ömhet... Tja, det finns gott om mer subtila alternativ. Inte på grund av att jag är pryd (Eller är jag kanske det?) men för att jag tror att det skulle bli grymt sexistisk om det produceras av ett stort bolag i USA som vill nå ut till så bred grupp som möjligt.
Fråga: Skulle ni gå ned till den lokala spelaffären och kolla rollspel och sedan fråga kassören "Vilken bok här har regler för sex / "kärleksfyllda" bilder i sig?" Känns inte som make or break för ett rollspel liksom. Inte så att jag lyfte upp Noirboken när jag var på spelaffären i Lund och bläddrade i den lite tveksamt tills jag såg bilderna på ett par som har sex för att då bli övertygad att köpa den.