Nekromanti Shibetsu [Panty Explosion]

Nightowl

Champion
Re: OAV 3: Beväpnade gorillor!

Jag förstod att Ran spelade en roll, men jag missade att svimningen var fejkad.

Å andra sidan förstår Mai sällan när Ran låtsas, så det var bara in character. :gremsmirk:

Erik

thark

Hero

Det är ju rätt självklart att det tar ett tag att bli "varm i kläderna" med sin karaktär, och det gäller ju även att hitta vad det är man gillar med den, hur man vill spela den, vad man egentligen vill få ut av den, etc. Brukar kunna knaggla ett tag i början innan man etablisserat hur man vill (och kan) spela (om det inte är en väldigt endimensionell och enkelriktad figur). Så känner åtminstone jag.

(Det är ju heller inte som att man kan fördefiniera en hel personlighet; det skulle bli väldigt stelt, och att "upptäcka" rollpersonens oväntade sidor är IMHO en del av nöjet.)

Det anmärktes i eftersnacket kring huruvida Ryoko är en posör; min nuvarande stans i frågan är att hon är genuin. Tämligen patetisk, såsom alla tonårsrebeller, men åtminstone inte fejk; en sådär dumnaiv övertygelse om att auktoriteter automatiskt är av ondo. Däremot känner jag definitivt, för att referera tillbaka till första stycket, att jag inte riktigt hittat rätt med hur jag vill spela henne än, men det kommer väl tids nog.

thark

Hero

Nu har vi äntligen kommit igång med den tredje PE-kampanjen, och den här gången är det min tur att hålla i stafettpinnen. Jag var rätt nervös: dels är det bara andra gången jag leder Panty Explosion, dels är det första gången jag leder något online, och dels har Nattugglan lagt ribban så förbaskat högt rent kvalitetsmässigt.

Så jag gjorde som Raymond Chandler alltid sa: "When in doubt, have a man come through the door with a gun in his hand." Fast i mitt fall var de fyra stycken, och inte män utan kvinnor.

Vi har ju överlag varit trögstartade tills tempot kommer igång så gott som varje speltillfälle så jag tror inledande rövsparkar är helt rätt väg att gå.

Vad gäller kampanjen generellt får man väl inte förglömma att vi trots allt började ganska blygsamt och den episka handlingen var en produkt av 20+ spelmöten. :) Nu börjar vi förvisso inte från noll med all gammal backstory som finns (hade planen redan från början varit att spela mer på det—jag vill minnas att det ursprungligen var snack om skolresa och att du senare ändrade dig vad gäller kampanjriktning—hade åtm jag förmodligen gjort mer av en ansträngning för att även ge rollpersonen/rollpersonerna direkta knytningar till tidigare händelser), men ändå.

(Nu har Ryoko förvisso en storebror som är Taras ex, för vad det kan vara värt.)

Men just som när Kana har segern i sin hand så rycks Kanas kjol ner till marken som av en osynlig hand och fattar eld!

Det bör kanske tilläggas här att eldfattandet inte var en del av planen. Psykiska krafter tenderar att falla under grova "be careful what you wish for"-varningar. :)

Det enda smolket är väl att gorillorna gjorde att jag fick lust att spela Shibetsu Gaiden 2 och före detta ockultismklubbens vidare äventyr som elitagenter för ESP.

Jag undrar nästan om det inte är lika bra att de inte explicit spelas upp och därmed kan hypas upp i fantasin utan att behöva riskera att inte leva upp till förväntningarna. :)

Nightowl

Champion
Maja

Faktum är att jag enbart valde namnet för att det lät kul. :gremtongue: Jag vet inget om MtPG annat än att ni brukar skämta om den svenska serien Psykflickan Maja (vilket leder till att jag pratar om Reine 1/2).

Erik

Krille

Super Moderator
OAV 3: Spöken och kakhäxor

Onsdagens episod började lite stillsamt precis där förra spelmötet slutade, nämligen med att Sachiko höll på att drunkna, nerdraget av ett ondsint spöke i bassängen. Plötsligt kom simklubbens ordförande, Ichikawa Kimie (NPC), och drog upp den dränkta Sachiko. Ichikawa fick in Sachiko till bassängkanten och började med livräddning. De fick liv i Sachiko.

En annan flicka gnällde om att eftersom hon inte fick simma så var hennes betyg i fara, så Ryoko knuffade nonchalant i henne i pölen. Plötsligt skrek hon att det var något som drog i henne, och alla flickorna skyndade ut ur simhallen.

Det funderades om spöken inne i dusch och omklädningsrum, men det ledde inte till något vidare, utan vi hoppade raskt till nästa scen: maidkaféet, där chefen kommit på att det var en bra idé att ha en Dark Chocolate Pudding Mimi-event (DCPM är då en anime som bara finns i spelvärlden, om magiska flickor med bullkrafter som tillintetgör onda kakhäxan Mami och hennes hejdukar). "Sockersöta bravader! Nu blir det charader! Go! Daahku Chocoratu Purin Mimi~!"

Ryoko försökte värva folk till sitt rockband Exploding Panties, och det gick väl sådär - Mai kom med i alla fall som trummis.

På kaféet satt även Akamatsu Gen och tecknade snusk, och hans lillasyster kom in och retades. När Sowa Hanbi kom in fick Gen panik och rusar ut så glömmer han sina teckningar, där Aoi ser hur Gens sjuka hjärna gör om hjärt-lung-räddning. Aoi rusar ut i köket med papprena och förvandlar dem till shake, som Mai lyckas servera till Svettis, en av stammisarna.

Dagens entré från förra kampanjen var som sagt var Sowa Hanbei med fru Sowa Ai och lillasyster Yurika, och Ryoko gick anti-etablissemang-bananas mot dem. Och till hennes stora förtret så blev ingen av dem sura, utan verkade tvärtom ha riktigt roligt åt Ryuokos uppror. Det slutade med att Ryoko fick en halv utskällning av chefen, fast det kom av sig. Här kom Nightowl in med ett ball sidoklipp på grund av Ryokos angrepp:

- "Var har ni era beväpna goons idag då? Är de upptagna med att misshandla oskyldiga uteliggare?"
- "Mina goons sitter just nu i en rostig vit Mazda med en påse donuts och en kamera."
Klipp till:
Den ryska goonen: "Är kaneldonutsen SLUT!?"
Den enögda goonen: "Jag är rädd för det. Passa på nu, nu offrar han den andra geten!"

Ryoko fick också ett paket från Mai att leverera till Hideki, med sött papper med katter på. Ryoko tvingar Hideki att öppna det vid middagsbordet, och ut ur paketet trillar ninjakniven som Ito Susumu tappade under bordet i introt i första avsnittet. Pappa Kobayashi tar det med ro, beordrar familjen att inte röra kniven och ringer sedan polisen.

In stövlar Sowa Hanbei för sin andra entré det här avsnittet tillsammans med Kumagami Miho och börjar förhöra folk. Inte oväntat samarbetar inte Ryoko alls, och Hanbei tvingas utföra de order han har. Han gör ingenting, utan tar med sig ninjakniven och går. I en cutscene i trappan på väg ut avslöjar han dels att han inte vill mucka med en level 10-psioniker tillika dotter till lokal politker, och dels att han är oroad över att klanen Ito förklarat krig mot politikern ifråga.

Och där slutade kvällens spelmöte.

thark

Hero
Re: OAV 3: Spöken och kakhäxor

"Sockersöta bravader! Nu blir det charader! Go! Daahku Chocoratu Purin Mimi~!"

Och ungefär det gick väl sisådär halva spelmötet (minst) åt till. :)

Ryoko försökte värva folk till sitt rockband Exploding Panties, och det gick väl sådär - Mai kom med i alla fall som trummis.

Nåja, en i taget, var tanken. (Sen är det väl inte helst löst, eftersom den Dramatiska Konfrontationen med Datorklubben återstår för frigörandet av Mai.)

Nightowl

Champion

Krille said:
Ryoko fick också ett paket från Mai att leverera till Hideki, med sött papper med katter på. Ryoko tvingar Hideki att öppna det vid middagsbordet, och ut ur paketet trillar ninjakniven som Ito Susumu tappade under bordet i introt i första avsnittet. Pappa Kobayashi tar det med ro, beordrar familjen att inte röra kniven och ringer sedan polisen.
För er hemma i TV-sofforna: Mai stöter inte på "stackars" Hideki. Hon försöker följa nån sorts plot! Mai tycker kniven är skum och ville veta mer om dem, och har uppfattat Hideki som en person som har koll på vapenhistoria. Anledningarna är ganska vaga till att tro att han är Shibetsu's svar på Herr Nils, men men... Ingen *såg* ens Mais brev som sade detta! (Det söta pappret var det som fanns hemmma; Mai är inte kapabel att notera sådant, eftersom hennes sinne för estetik är borttaget kirurgiskt.)

Mai försökte däremot stöta på *Gen*, men misslyckades; Sachiko tappade en bricka med porslin precis som hon levererade sin väl planerade attack. Alla *såg* henne viska med Gen, men det enda *Gen* märkte var att Mai slog honom i skallen...

Erik, min plan är för övrigt att misslyckas med Gen, för att därefter skifta mål, men han ska få ett litet helvete först.

(Mai har fått för sig att Gen förutom andra perversioner är kär i sin syster, för det brukar de fiktiva karaktärer han identifierar sig med vara. Hon tänker därför "byta stil" till flickebarnets - och det passar bra, eftersom jag tänker följa plotten igen - Mai vill veta mer om Ito Rei, och vill snacka med Svarta Fjärilarna, det lokala gothsällskapet.)

Nightowl

Champion

thark said:
"Sockersöta bravader! Nu blir det charader! Go! Daahku Chocoratu Purin Mimi~!"

Och ungefär det gick väl sisådär halva spelmötet (minst) åt till. :)

Nåja, en i taget, var tanken. (Sen är det väl inte helst löst, eftersom den Dramatiska Konfrontationen med Datorklubben återstår för frigörandet av Mai.)
Med Tara ur vägen lär dataklubben nog bestå av tre små porrsurfande nördar igen, och jag tror Ryoko kan argumentera serbiskt* för att de inte behöver vare sig Mai eller Ran till sin Katamari Damaci-tillställning...

Erik

*Mao, slå dem tills de håller med.

thark

Hero

Ryoko, å andra sidan, är än så länge fullt övertygad om att Mai är kär i hennes bror (och bara har sedvanligt suspekt omdöme i valet av present), och tänker förstås ge sitt fulla (oönskade) stöd i detta. "Visst, det är ett dåligt val, men det är hennes val att göra," typ.

...för att fortsätta traditionen att försöka tvinga ihop folk med Hideki. :)

Storuggla

Champion

"Ryoko, å andra sidan, är än så länge fullt övertygad om att Mai är kär i hennes bror "

Tja, för oss anställda på fiket framstår det som den logiska slutsatsen. Att hon sen ger skumma presenter är ju bara sådant som hon skulle göra (det finns ju en pervers koppling mellan Hideki och saker som svärd, knivar och stuff), helt enkelt. Det som är oroväckande är väl att samtidigt som hon kärat ner sig i Hideki så limmar hon på Gen! Vafan, den där osociala gäddan ska ha två killar medan vi inte har någon? Vafan? Orättvist!

Storuggla, that could go two ways

Storuggla

Champion

"Med Tara ur vägen lär dataklubben nog bestå av tre små porrsurfande nördar igen, och jag tror Ryoko kan argumentera serbiskt* för att de inte behöver vare sig Mai eller Ran till sin Katamari Damaci-tillställning..."

Jag hade trott att det räckte med att vara av det motsatta könet och nte bestå av pixlar?

Storuggla, eller är det polygoner numer?

thark

Hero

Eventuellt får vi väl skynda oss att försöka få ihop henne med Hideki som det mindre vedervärdiga alternativet. ;-)

Storuggla

Champion

"Eventuellt får vi väl skynda oss att försöka få ihop henne med Hideki som det mindre vedervärdiga alternativet. ;-)"

Förvisso, men.. hur fan kan hon få pojkvänner innan oss? Vad är fel med den bilden va? Jag är inte säker på om man ska bli desperat eller bitchig som ett resultat...

Storuggla, it's implied in the text

thark

Hero

Det får väl stå för dig som, kanske inte för inte, har Mai som rival. :)

Nightowl

Champion

Mai försöker ju faktiskt, medan ni bara sitter och väntar på den Rätte!

Annars brukar det vara så i, öh, källmaterialet att kvinnor som gör så aldrig kommer nån vart, så ni behöver inte vara oroliga.

Erik

Krille

Super Moderator
OAV3: Skakad, inte rörd

Tredje avsnittet i tredje OAVn började med en blick in till de Andra Coola Tjejerna, nämligen dem från OAV2, som hade en morgongenomgång av läget. Det avslöjades att de är riktiga svin som hellre lägger bevis för brott på hög för utpressningssyfte än att se till att skurkarna åker dit; att Von Silberruck från OAV1 fortfarande är igång med nåt fuffens; att Sowa Hanbei då och då anlitar sin syster som civil konsult; att de fortfarande tror att kaféflickorna har något med Ito Rei att göra; att de vet om att två av kaféflickorna är psioniker; att spaningen ska fortgå och att Aya ska söka direktkontakt.

Mai och Aoi gick sedan på tång- och fiskemuséet i Shibetsu - girls just wanna have fun, ni vet - för att få reda på mer om ninjor och spöken. De fick inte reda på så mycket om det, eftersom såna berättelser som till exempel den om tempelflickan som mördades i parken som numera är försvunnen och därefter spökade där bara är kärringskvaller. Däremot fick de reda på mycket mer om krabbor. Dessutom fick Mai en ny krabbfetisch och kunde inte begripa prissättningen på mjukishavsdjur. Därefter rusade de till biblioteket för att läsa lokaltidningsarkiv.

Ryoko försökte övertyga Ran att börja spela i sitt nya band. Det går inte så bra, för Ryoko är finkänslig som ett blyrör och vår tärningsrullare Rulle är ond. Så Ryoko använder sina psykiska förmågor som får Ran att faktiskt vilja. Det får en skum bieffekt också - världen är plötsligt färglös och insvept i en klibbig dimma, och till och med höstlöven har tappat färg. Då uppenbarar sig spöket!

Spöket framkallar stormar, hon vrålar så att marken mullrar, till och med buskarna är på hennes sida och river sönder Ran fullständigt. Hon blir fysisk och river sönder Ryoko; då plockar Sachiko upp en sten och välsignar den med sina shinto-kunskaper och hivar den mot spöket, som därigenom drivs bort. Men marken fortsätter att skaka, och sen när färgen återkommer så går jordbävningslarmet och staden skakas om ordentligt.

Samtidigt, i bibliotekets källare, så lyckas Mai och Aoi hitta en del skoj saker. Det fanns en misskött park ungefär där skolans simhall låg. Parken var misskött eftersom parkarbetarna inte vågade sig in i den, så parken demolerades så att man kunde bygga simhallen och en shintopräst välsignade parken och exorcerade ett spöke där. Mai ritar mönster med övernaturliga händelser - från fyren till underrättelsetjänsten till SHI till några klubbar på skolan tillbaka till underrättelsetjänsten, plus historien med spöket i parken som separat fenomen. Där slår jordbävningen till och det blir mörkt nere i källaren.

Aoi och Mai kryper runt i mörkret och hittar så småningom upp, där brandmän och hjälparbetare stirrar på två skolflickor som kommer upp ur källaren. De sveps in i filtar, sätts på baklämmen på en ambulans där en läkare försöker komma fram till huruvida de är skadade eller inte. Eftersom de är i chock (tror läkaren, han kan ju inte känna till Mais speciella syndrom) så rullas de bort till sjukstugan, där tre andra trasiga flickor är omplåstrade. Information utbytes sittande på filtar i väntrummet, det enda stället där det finns plats...

...då plötsligt Rans pappa rullas in på en bår med en kökskniv inkörd i strupen. Med Rans hysteriska skrik tog avsnittet slut.

---

Vi lärde oss en hel del det här spelmötet. För det första så funkar inte tunnelkräl i Panty Explosion och rätt kasst över nätet, men det är jefligt lätt att återfalla till tunnelkräl så fort man är i ett instängt utrymme. Förmodligen är det bättre att sen en tunnel som en konflikt, och sedan köra som vanligt.

För det andra var det för mycket intro i början. Det är bra att använda som exposition, men det är svårt att inte överdriva det. Så det blev lite segt i början på grund av det.

Nu har vi också börjat komma in på den verkliga plotten, delvis för att jag behövde dra upp farten efter den sega inledningen. Jag är lite orolig att agendorna inte hinner bli klara förrän det är för sent.

Och loggen finns här!

thark

Hero
Re: OAV3: Skakad, inte rörd

Jag är lite orolig att agendorna inte hinner bli klara förrän det är för sent.

Det här är ju ärligt talat IMHO inget du ska behöva oroa dig så mycket för (mer än sätta upp motstånd när det behövs) utan avhängigt att spelarna verkligen aktivt driver sina agendor—

—vilket i sin tur är avhängigt att de faktiskt valt agendor som de är intresserade av och vill driva, inte något som kastats in bara för att "något måste man ju välja".

Jag har (valt en agenda som intresserar mig—jag gillar tanken på att huvudpersonerna bildar rockband, liksom, det är käckt klichémässigt), och gör (driver den aktivt). :)

Storuggla

Champion

"Vi lärde oss en hel del det här spelmötet. För det första så funkar inte tunnelkräl i Panty Explosion och rätt kasst över nätet, men det är jefligt lätt att återfalla till tunnelkräl så fort man är i ett instängt utrymme. Förmodligen är det bättre att sen en tunnel som en konflikt, och sedan köra som vanligt."

Har vi inte lärt oss det här en gång förut? Jag har för mig det, men vi hemföll i det tänket ganska snabbt ändå - vanans makt.

"För det andra var det för mycket intro i början. Det är bra att använda som exposition, men det är svårt att inte överdriva det. Så det blev lite segt i början på grund av det."

Enkel minnesregel- mindre exposition och mer explosion.

Storuggla, det där med fingret var läskigt

Nightowl

Champion

Storuggla said:
"Vi lärde oss en hel del det här spelmötet. För det första så funkar inte tunnelkräl i Panty Explosion och rätt kasst över nätet, men det är jefligt lätt att återfalla till tunnelkräl så fort man är i ett instängt utrymme. Förmodligen är det bättre att sen en tunnel som en konflikt, och sedan köra som vanligt."

Har vi inte lärt oss det här en gång förut? Jag har för mig det, men vi hemföll i det tänket ganska snabbt ändå - vanans makt.
Vi kan inte gärna ha lärt oss det, eftersom samma sak mycket riktigt hände när ni begav er ned i underjorden (skolkällaren) i den första kampanjen. :gremlaugh:

Erik, agendorna tar vi som de kommer, har vi inte gjort något åt dem får vi skylla oss själva

Krille

Super Moderator
OAV3: Den Oväntade Pandan

Som ni kanske minns slutade förra avsnittet med att Rans pappa rullades in på sjukan med en kniv i strupen.

Dagens avsnitt började med en återblick som förklarade hur Rans pappa fick kniven i strupen - miko-spöket dök upp och skrämde skiten ur honom, han greppade en kökskniv och kökskniven (eller armen som höll den) fick en egen vilja och trycktes in i strupen. Spöket ansåg sig ha dött på grund av något som pappan och andra hade gjort och ville därför ha ihjäl dem allihop och deras barn. Ett snabbt klipp till operationssalen, där gamle Gotô gav upp försöket att rädda Kens liv. Gotô får höra Ken viska "Ha...na...ko..." innan han dör.

Strax därefter får Ran reda på de tråkiga nyheterna och spårar ut. Hon lugnas ner på det traditionella japanska sättet, med en örfil, och får sedan vila lite på Gotôs kontor. Mai stänger av sig, för det är för mycket känslor runt omkring henne.

Bara för att ställa till mer kalabalik kommer Kling&Klang inklompande mitt i natten och börjar ställa frågor som insinuerar att Ran är misstänkt för mordet på sin far. De avbryts dock av två av Sowas hejdukar, Miho och Katia, som helt sonika kastar ut Kling&Klang från fallet och sedan drar. Ran rusar efter och undrar vad som hände, och Katia förklarar att det finns andra bevis som pekar på att Ran inte är gärningskvinnan. Ran får ett telefonnummer på ett mystiskt visitkort. Mihos spökhund gör en kort cameo också. Sen drar de i den rostiga vita Mazdan.

Sachiko kommer hem och frågar farmor om spöken och tempelflickor och dammar och vem som gjorde exorcismen innan skolans simhall bygdes. Hon får reda på att prästen som exorcerade spöket från parken söp ihjäl sig när han upptäckte att det inte bara var tradition och välsignelser, utan att det var på riktigt. När hon börjar gå in mer på spöket så blir farmor riktigt otrevlig och avslutar tvärt samtalet.

Dagen efter, på kafét (vi skippade skolan, eftersom det mest var städande efter jordbävningen) så hade Mai sminkat sig lite (så att hon såg ut som en anorektisk panda, ungefär) för att få kontakt med Den Underjordiska Lotusens Svarta Fjärilar (en annan bunt anorektiska pandor). Det dolda syftet är att få reda på mer om Rei. Det tyckte de var toksött, och gav sig genast på att bättra på det lite så att hon blev mycket bättre som pandaflicka och, till Nightowls stora förskräckelse, nästan söt. Så mycket riktigt fick Mai kontakt med dem och lyckades till och med få en avtalad träff med Förste Lärjungen, Mori Etsuko.

Samtidigt så höll Aoi och Ryoko på att vara avundsjuka på Mai, som ju har två pojkvänner och ett helt harem med loligothare på gång. Ajustdet, Ryoko fixar till ett möte mellan Mai och Hideki bakom skolan under morgondagen också. Avundsjukan blir personlig, och Ryoko och Aoi börjar stirra ut varandra med kitanoesk stillhet, vilket leder till att Ryoko plötsligt börjar bli rädd för att Aoi egentligen är lesbisk och ute efter henne.

Mr och Mr Smith, två av stamgästerna, är försvunna och ersatta av en blond europé med prydlig kostym och kängor (!). Svettis, en annan av stamgästerna, identifierar honom som rysk spetsnaz. Inte nog med det, han frågar dessutom efter Katia. Ran ringer upp Katia och meddelar henne, och får dessutom lugnande besked om sin mamma.

Med spetsnaz på plats, en dejt med Hideki och en audiens med första lärjugen fixad, och massor med kul möjligheter till galna förvecklingar senare, så kom vi till slutklämmen.

När Sachiko kommer hem luktar farmors lägenhet inte bara av tobak, utan även av sprit. Den svartvita TVn fladdrar lite, inställd på en kanal där ingenting sänds. Farmor sitter hopkrupen och dyngrak i sin favoritfåtölj. "Nej" mumlar hon, halvt medvetslös av spriten, "det var inte jag!" Sen stiger rösten till ett skrik. "Det var inte jag! Hör du det, Hanako! Det var inte jag!" Sen faller hon in i spritens barmhärtiga glömska och somnar.

När Sachiko går mot fåtöljen för att hjälpa farmor i säng trampar hon i en kall vattenpöl.

Klipp och eftertexter.

---

Jag hade fullt upp den här kvällen, så till den grad att det känns att jag tappade bort enskilda spelare då och då. Det var för mycket att göra, helt enkelt, och för det ber jag om ursäkt.

Annars hade jag jättetrevligt. Trots de hysteriska tillfällena på maidkafét så känns det som att ståryn har tagit en mycket otäckare inriktning numera, vilket är precis enligt planerna. När jag pratade med Storuggla lite senare så kom jag plötsligt fram till att mina planer mest påminde om Hamlet - spöken, intriger, galenskap, och sen dör alla (varpå Storuggla påpekade att sen kommer en prinsessa från Okinawa och tar över).