L'espace De Amstér promenerar iväg till Docteur Plage du Hérons praktik och lämnar ett kuvert i dennes brevlåda.
Kuveret innehåller 2500 Dihram, samt ett ihopvikt brev som lyder:
Käre Docteur Plage du Héron,
Jag önskar säkerställa att eder ärorika praktik håller öppet för patiener under morgondagen, då jag ämnar en liten expedition som för med sig vissa risker för sår och skador. För detta ändamål har jag inkluderat 1500 dirham för att säkerställa riklig tillgång till medicinska förnödenheter så som iglar, bandage, tinkturer, och (om jag förståt eder föredragna metod rätt), hamstrar.
Jag har även hört om er olyckliga och oförklarliga missöde som tycks ha drabbat er syn. Det tycks mig ha varit ett av dessa ödets nycker som inträffar då och då, hur beklagligt det än må vara. Det är så klart viktigt att komma ihåg att ingen på något sätt kan hållas ansvarig för sådana oförklarliga och helt slumpmässiga märkligheter, och istället försöka acceptera sin nya situation och gå vidare. Men för att hjälpa till med detta har jag organiserat en liten insamling till stöd, och bifogar även de 1000 dirham denna insamling resulterat i.
Jag inser att det måhända är en aning obetänkt att skicka ett skrivet brev till någon som förlorat sin syn, men jag förlitar mig på ni har ett flertal assistenter som kan hjälpa er att läsa upp brevet. Exempelvis den som hjälpte er att måla er förnämliga skyllt.
Men alla önskningar om eder välgång, och framtida lycka.
Monsieur L'espace De Amstér, philosophe extraordinaire
9: L'espace De Amstér ger Docteur Plage du Héron 2500 dirham