Rising
Vila i frid
Re: Rollspela i strid
"Det faktum att jag satt i en X-vinge-cockpit är ett mycket talande exempel. Jag är inte stridspilot och kommer aldrig att kunna bli det."
Nej, förvisso inte. De flesta koboldungar som spelar med Conan-aktiga barbarer skulle pissa på sig om de hamnade i riktigt strid, men det är inte det jag menar. De spelar sig själva. Det här tycker jag är tråkigt. Det blir liksom bara datorspel, man väljer en ball karaktär och så "äventyrar" man med den. Jag känner mig friformssnobbig här, men det tycker inte jag är roligt. På den här punkten kan jag däremot respektera andras åsikter, så jag låter väl det vara, då. Men du ser ju själv, när jag frågar dig om du kunnat tänka dig att rollspela en karaktär som reagerar på fundamentalt annorlunda sätt än du själv, en övermodig dumskalle. Du svarar:
"Förmodligen hade jag inte ens suttit i en X-vinge till att börja med."
Det är ju vad koboldgoffare säger! De utbrister till mig "använd magi!" och jag svarar "jag kan ingen magi, jag är Lärd Man!" varpå de replikerar: "Meh! hur dödar du folk, då?"
Nog om det.
"Spelarnas val är mycket lättare att förutse. De är också mycket, mycket lättare att köra över."
Äh, en regel-SL kan köra över spelarna precis lika lätt. Vad hade hänt om er SW-SL satt ut två stjärnkryssare? (Förutom det uppenbara att det hade varit ganska boffigt) Förresten, finns det verkligen detaljerade regler för hur fältslag av den här kalibern skall spelas i SW? Om jag inte misstar mig så måste SL iaf få spelleda lite efter egen förmåga. Hur många TAI-jagare som angriper vart och ett av era skepp, osv. Eller är det jag som vimmlar i nattmackan? (ganska troligt, iofs) Jag menar att de flesta strider är precis vad SL gör dem till, oavsett om spelarna tror att det är rättvisa regler eller inte.
"Och det var alltså tärningarna som avgjorde att de skulle bomba reaktorn? "
Nej, spelarnas interaktion är precis lika stor i friform som i regelspel. Däremot är risken större för att vissa intriger skall balla ut om man kör enligt odiskutabla regler. En friformare kunde låta alienvarelsen få fri passage till bombplanet. Eller hittat på andra lösningar, för att scenariot skulle bli så spännande som möjligt. Med tärningar (som slås öppet (!)) så är man utelämnade åt slumpen. Risken finns att äventyret slutar sugigt. bombplanet åker iväg. Aliensarna dör. Grattis.
Att du kallar detta för linjära äventyr förbryllar mig. Vilket äventyr förutsätter INTE att spelarna agerar på ett givet sätt? De enda jag kan tänka mig är rena dungeonbashingscenarion. Jag gillar iofs oerhört mycket mer avancerade berättarformer än vad som finns i "köpspel", ofta krävs det då att spelet "styrs" ibland av SL. Aldrig mot spelarnas vilja, förstås, men gärna så att äventyret skall bli läbbigare. Särskilt deckarintriger. En intrig som i "Seven" fungerar bra i rollspel. Det fungerar inte alls om mördaren blir skjuten vid deras första möte. Ska man skriva äventyr så att de ABSOLUT inte skall "rälsas" av SL, då blir det rätt torftiga intriger. Jag gillar inte att begränsas av tärningar och dumma tabeller.
Din pokerliknelse har havererat, förresten. Problemet med rollspel är ju att man DÖR när man förlorar. Det går inte bara att vänta på omgiv och börja på ny insats. Och nej, jag kan inte riskera att skriva och spelleda ett helt äventyr för att se spelarna dödas helt chanslösa mot några monster i inledningen. Du skriver "Tja, skit händer.", det tycker jag är ett konstigt uttalande. Ett äventyr har blivit tråkigt. Det strider mot regel #1- Alla ska ha kul, och då kan man inte bara rycka på axlarna.
Triangeln på kollegieblocket är ju samma trix som du alltid använder. Det är samma skrämseleffekt som när SL ber om att få låna tolv T6 när Darth ska attackera, det är samma känsla som när spelarna möter en överdjävulsk, urålderlig rymdflotta, samma trix som du nämner om och om igen i våra diskussioner.
Är det bara så du skräms? Överdjävulska motståndare. Spelarna kan reglerna, såde vet hur farligt det är. De skiter på sig och dyker i. Det där scenariot repeterar du ju om och om igen. Visst, tärningar och regler är självklara ingredienser i sådana skräckintriger, men i ANDRA fall då? Där fienden inte är lika uppenbart överläskig?
Du anklagar friformare för att vara förutsägbara. Jag tycker snarare att det verkar som att tabellgaggare är de som repeterar sig.
/Rising
"Det faktum att jag satt i en X-vinge-cockpit är ett mycket talande exempel. Jag är inte stridspilot och kommer aldrig att kunna bli det."
Nej, förvisso inte. De flesta koboldungar som spelar med Conan-aktiga barbarer skulle pissa på sig om de hamnade i riktigt strid, men det är inte det jag menar. De spelar sig själva. Det här tycker jag är tråkigt. Det blir liksom bara datorspel, man väljer en ball karaktär och så "äventyrar" man med den. Jag känner mig friformssnobbig här, men det tycker inte jag är roligt. På den här punkten kan jag däremot respektera andras åsikter, så jag låter väl det vara, då. Men du ser ju själv, när jag frågar dig om du kunnat tänka dig att rollspela en karaktär som reagerar på fundamentalt annorlunda sätt än du själv, en övermodig dumskalle. Du svarar:
"Förmodligen hade jag inte ens suttit i en X-vinge till att börja med."
Det är ju vad koboldgoffare säger! De utbrister till mig "använd magi!" och jag svarar "jag kan ingen magi, jag är Lärd Man!" varpå de replikerar: "Meh! hur dödar du folk, då?"
Nog om det.
"Spelarnas val är mycket lättare att förutse. De är också mycket, mycket lättare att köra över."
Äh, en regel-SL kan köra över spelarna precis lika lätt. Vad hade hänt om er SW-SL satt ut två stjärnkryssare? (Förutom det uppenbara att det hade varit ganska boffigt) Förresten, finns det verkligen detaljerade regler för hur fältslag av den här kalibern skall spelas i SW? Om jag inte misstar mig så måste SL iaf få spelleda lite efter egen förmåga. Hur många TAI-jagare som angriper vart och ett av era skepp, osv. Eller är det jag som vimmlar i nattmackan? (ganska troligt, iofs) Jag menar att de flesta strider är precis vad SL gör dem till, oavsett om spelarna tror att det är rättvisa regler eller inte.
"Och det var alltså tärningarna som avgjorde att de skulle bomba reaktorn? "
Nej, spelarnas interaktion är precis lika stor i friform som i regelspel. Däremot är risken större för att vissa intriger skall balla ut om man kör enligt odiskutabla regler. En friformare kunde låta alienvarelsen få fri passage till bombplanet. Eller hittat på andra lösningar, för att scenariot skulle bli så spännande som möjligt. Med tärningar (som slås öppet (!)) så är man utelämnade åt slumpen. Risken finns att äventyret slutar sugigt. bombplanet åker iväg. Aliensarna dör. Grattis.
Att du kallar detta för linjära äventyr förbryllar mig. Vilket äventyr förutsätter INTE att spelarna agerar på ett givet sätt? De enda jag kan tänka mig är rena dungeonbashingscenarion. Jag gillar iofs oerhört mycket mer avancerade berättarformer än vad som finns i "köpspel", ofta krävs det då att spelet "styrs" ibland av SL. Aldrig mot spelarnas vilja, förstås, men gärna så att äventyret skall bli läbbigare. Särskilt deckarintriger. En intrig som i "Seven" fungerar bra i rollspel. Det fungerar inte alls om mördaren blir skjuten vid deras första möte. Ska man skriva äventyr så att de ABSOLUT inte skall "rälsas" av SL, då blir det rätt torftiga intriger. Jag gillar inte att begränsas av tärningar och dumma tabeller.
Din pokerliknelse har havererat, förresten. Problemet med rollspel är ju att man DÖR när man förlorar. Det går inte bara att vänta på omgiv och börja på ny insats. Och nej, jag kan inte riskera att skriva och spelleda ett helt äventyr för att se spelarna dödas helt chanslösa mot några monster i inledningen. Du skriver "Tja, skit händer.", det tycker jag är ett konstigt uttalande. Ett äventyr har blivit tråkigt. Det strider mot regel #1- Alla ska ha kul, och då kan man inte bara rycka på axlarna.
Triangeln på kollegieblocket är ju samma trix som du alltid använder. Det är samma skrämseleffekt som när SL ber om att få låna tolv T6 när Darth ska attackera, det är samma känsla som när spelarna möter en överdjävulsk, urålderlig rymdflotta, samma trix som du nämner om och om igen i våra diskussioner.
Är det bara så du skräms? Överdjävulska motståndare. Spelarna kan reglerna, såde vet hur farligt det är. De skiter på sig och dyker i. Det där scenariot repeterar du ju om och om igen. Visst, tärningar och regler är självklara ingredienser i sådana skräckintriger, men i ANDRA fall då? Där fienden inte är lika uppenbart överläskig?
Du anklagar friformare för att vara förutsägbara. Jag tycker snarare att det verkar som att tabellgaggare är de som repeterar sig.
/Rising