Nekromanti Spelarproblem (svag L&M, M&V -spolier)

Arvid

Warrior
Re: Jo, om inte spelaren är väldigt bra rollspelare

Jag har sagt följande; genom att läsa L&H kan man få en viss mängd nöje, låt oss anta mängden n. Genom att rollspela utan att ha läst L&H och därmed oxå få nöjet att upptäcka saker, kan man få mängden M. Och slutligen kan man, om man genom att läsa L&H och sedan spela en kampanj baserat på L&H få ut nöjet m. Vad jag har sagt är då att det är möjligt att m + n > M, någonting som andra förnekat. Likaså har jag hävdat att det är möjligt (och jag har upplevt sådana fall) att m = M (men däremot är jag tveksam till påståendet att m > M). Med andra ord, man kan få ut ett lika mycket nöje ur en kampanj även om man vet om vad som står i L&H, d.v.s. just att m = M. Dessutom, även om om m < M så kan fortfarande m + n = M vara sant om n > 0 (d.v.s. om man får ut något nöje ur att läsa L&H). Ja, t.o.m. m + n > M kan då vara sant, och i så fall så betyder ju det att man får ut mer nöje av att först läsa L&H och sedan spela en kampanj som går ut på att upptäcka hemligheter ur L&H. Det har jag aldrig varit med om, i ärlighetens namn, då jag själv aldrig spelat kampanjer baserade på L&H. Men jag har spelat kampanjer till andra rollspel som baserar sig på information som finns i "hemlighetsmoduler", då jag läst hemligheterna innan, och likhetsrelationen ovan visat sig vara sann! Det jag har sålunda i denna diskussion har påstått är alltså att ovan gjorda resonemang och relationer mycket väl kan, och för mig ofta är det oxå, vara sanna (resonemanget med m, n och M räcker i sig för att bevisa att det är möjligt)!

Detta har jag påstått! Formaliseringen har jag använt för att sammanfatta det hela, och försöka elliminera missförstånd. E du me?

Jag är med men jag skulle vilja citera dig:

A Däremot tycker jag att spelare är fria att titta i vilka tillbehör de vill. Jag menar, åsiktsfrihets- och tryckfrihetslagarna gäller ju spelare oxå, hur konstigt det än kan låta...

..och senare:

B Bra, då var det inte som jag fruktade! Det var ju skönt att höra, i alla fall. Nja, skämt och sido, jag håller som sagt med att man som oerfaren spelare inte bör läsa L&H, om man inte vet att man kan hantera det (men det förefaller ju svårt att veta något sådant, om man just är oerfaren som spelare). Men vad jag ifrågasatte var inte visdomen i detta råd (eftersom jag aldrig har förnekat klokheten i detta råd), utan följande påstående;
1. Spelledaren har rätt att ställa absolut krav.
2. Spelglädjen minskar automatiskt om man läser moduler i stil med L&H.

Jag tror att ett huvudproblem i att diskusionen blir så långdragen är det här (men jag är inte säker). Problemet är enligt mig:
Som svar på samaiis fråga är A en uppmaning att låta spelaren läsa vilka moduler den vill. I B säger du att oerfarna spelare inte "bör" läsa LoH. Jag tolkar "bör" som (i frågan med samaiis) att samaiis inte bör tillåta spelaren läsa LoH. Detta innebär att A och B säger emot varandra.

Drakvrede

Swordsman
Re: Nej, naturligtvis inte...

Om SLs kampanj bygger på att spelarna inte ska ha läst t ex L&H så tycker jag inte att det är ett orimligt krav från SL att spelarna inte läser L&H...

Nej, så länge som man framför det på det sättet, d.v.s. ungefär; läs inte den här modulen är du snäll, för jag tänkte basera en kommande kampanj på material i den (så mycket kan man säga, för så långt har man egentligen inte sagt någonting) så har jag inga problems whatsoever! Det jag reagerade på, var den tendens (som jag uppfattade) i dina inlägg att man som spelledare har rätt att ställa vilka krav som helst på spelarna (oavsett kampanj), och de ska enbart tacka och ta emot. Och en sådan attityd accepterar jag inte, men i ärlighetens namn tror jag inte heller du gör det, när jag nu läst dina senare inlägg. Det tyckes mig då, som om du, precis som jag, vill att rollspel ska vara en dynamisk process, där alla deltagare ger och tar och kommer fram till en lösning som passar alla bäst. D.v.s. både spelledaren och spelarna har rätt att ställa krav, men måste oxå vara beredda att acceptera att kompromissa, för att på så vis "maximera spelglädjen".Låter det som något du skulle kunna ställa upp på (det tror jag personligen)?

Vårt missförstånd har nog gått ut att vi tror att den andra anser att spelledaren har rätt att ställa absoluta krav, medan den andra anser att spelarna har rätt att ställa absoluta krav. Inget av detta verkar vara korrekt, varför det uppenbarligen är ett missförstånd! Håller du med?

Dessutom, själva diskussionen rörande spelglädje och inlevelseförmåga är kan vi debatera till dödagar, då vi uppenbarligen har väldigt olika utgångspunkter och dessutom värderar olika saker olika högt inom rollspel. D.v.s. det är en smakskillnad, och därmed har varken du eller jag rätt - vi har helt enkelt olika smak. Så enkelt är det.

Drakvrede

Swordsman
Missförståndet utrett?

Det viktigaste är väl att deklarera sådant innan man börjar spela tillsammans så att ingen mitt i en kampanj bryter mot något heligt och förstör en massa arbete och nedlagd tid.

"Now you´re talking sense, man", som dom säger i amerikat. :gremwink: Jag tror nog att vi lyckats reda ut vårt missförstånd och därmed kan acceptera att våra åsikter inte är så extrema, just eftersom vi grund och botten tycks anse att rollspel ska ta samma form; alla ger och tar och respekterar varandras krav - ingen form av absolutism. Kompromisser, helt enkelt.
:gremcool:

Att jag har betonat spelledarens rättigheter är nog inte riktat specifikt mot dig utan för att jag upplevt att det på forumet ofta hörs saker som att "spelledaren är till för spelarna" som att det är allt - rollspelandet ska ju ge något för alla kring bordet och alla spelledare som lägger en massa tid runt om spelmötena för att de ska funka tycker jag faktiskt är värda en hel del credit.

Inga problems här, det hela förefaller självklart anser jag.

Drakvrede

Swordsman
Inga paradoxer här...

Som svar på samaiis fråga är A en uppmaning att låta spelaren läsa vilka moduler den vill. I B säger du att oerfarna spelare inte "bör" läsa LoH. Jag tolkar "bör" som (i frågan med samaiis) att samaiis inte bör tillåta spelaren läsa LoH. Detta innebär att A och B säger emot varandra.

Det gör de inte alls. Om du hade läst det du själv skrev, så hade du insett detta. B säger att oerfarna spelare ej bör läsa L&H. A säger att dom får läsa vad dom vill, men A säger endast emot B om spelarna är oerfarna. Är dom det, är det påstående B som gäller, är dom inte det, så är det påstående A som gäller. Alltså ingen motsägelse.

Phelan

Hero
Re: Missförståndet utrett?

"Now you´re talking sense, man", som dom säger i amerikat.

Det gör jag alltid, men det är inte alla förunnat att se ljuset! :gremgrin:

Fridens / Phelan

Arvid

Warrior
Re: Inga paradoxer här...

Det gör de inte alls. Om du hade läst det du själv skrev, så hade du insett detta. B säger att oerfarna spelare ej bör läsa L&H. A säger att dom får läsa vad dom vill, men A säger endast emot B om spelarna är oerfarna. Är dom det, är det påstående B som gäller, är dom inte det, så är det påstående A som gäller. Alltså ingen motsägelse.

Problemet kommer dock i lägen då spelarna är oerfarna (eller snarare mindre erfarna) vilket de troligen var i det här fallet (det lät så på beskrivningen av blåbär). Därför blev det kanske lite "förvirrande" för en del eftersom påstående A faktist var felaktigt i det här fallet (erkänn :gremsmile:), eftersom du sa det till samiis utan att ha nämnt B.

Sir Foilan

Hero
Re: E liksom rimlig att göra så, som spelledare... :)

"gå ut i solen en stund"

Vicken jefla sol? Här är beckmmörkt!

Jaja. Har du inget problem med att de kikar i böckerna så låt dem göra det

"Och att en spelare som läst lite i L&H automatiskt vet allt som kommer att ske under ett äventyr är ett ganska magstarkt påstående, även för en halvgalen person som du..."

Du anar inte hur galen jag är...

Närå, visst vi kan dra extrema exempel hit o dit både du o jag men det leder ingen vart.

Sköt din spelgrupp som det behagar dig och dina spelare...

...men våga inte komma i närheten av min. :gremcool:

over and out

Sir Foilan

Hero
Jävla übermenchen! :)

:gremgrin:

Hur kul är det att spela skräck när man redan vet vad som nafsar en i hasorna?

jaja, du tycker säkert att det är väldans skoj. Tyck det då för fasen din mycket konstiga mänska. :gremtongue:

DAKRilla

Hero
Matematiskt bevis på att du har fel [ändrad]

"genom att läsa L&H kan man få en viss mängd nöje, låt oss anta mängden n."
och
"Genom att rollspela utan att ha läst L&H och därmed oxå få nöjet att upptäcka saker, kan man få mängden M"
och
"genom att läsa L&H och sedan spela en kampanj baserat på L&H få ut nöjet m"
och
"Vad jag har sagt är då att det är möjligt att m + n > M"
och
"Likaså har jag hävdat att det är möjligt (och jag har upplevt sådana fall) att m = M"

Jag kan matematiskt bevisa att du har fel:

m - n = N, som alltså blir nöjet av att spela en kampanj baserad på L&H utan att ha läst L&H (tänk bara efter). Alltså stämmer N = M. Och så använder vi oss av ditt påstående m = M, vilket kan skrivas om som m = N, som kan skrivas om som m = m - n. Detta betyder att n = 0, och då stämmer inte m + n > M eftersom det kräver att n > 0. Alltså stämmer m + n = M för dej, eftersom du tycker att m = M.

Slutsatts: m + n > M stämmer enbart om m > M och/eller om n > 0. Du var tveksam till m > M eftersom du själv upplever det som att m = M, och pågrund av du tycker att m = M så kan inte heller n > 0 stämma. Alltså har du fel. Inget illa menat, men jag tror att många kan ha blivit lurade om inte detta redits ut. Jag blev det först åtminstone.

[ändring]
Tänkte bara påpeka att jag skrev detta inlägg bara för att få tillfredställa min vrickade humor. Vidare så måste jag dock säga att jag håller med dej i att en spelare bör läsa vad de vill förutsatt att de klarar av det (att spela som att de inte visste om hemligheterna alltså).

Följande citat från filmen A Few Good Men kan nog säga oss mycket i denna diskussion:

Col. Jessup: You want answers?
Kaffee: I think I'm entitled.
Col. Jessup: You want answers?
Kaffee: I want the truth!
Col. Jessup: You can't handle the truth!

[/ändring]

Drakvrede

Swordsman
Snarare tvärt om - bevis för att jag har rätt!

Ditt s.k. matematiska bevis för att jag har fel innehåller en hel del totalt felaktiga antaganden, men jag orkar faktiskt inte skriva ned allt detta nu, då det skulle ta väldigt lång tid och denna diskussion dessutom är avslutad. Men bara för sakens skull, så kan jag ju t.ex. nämna att ett av misstagen ligger i om man definierar m - n = N och därefter sätter N = M = m, så begår man en allvarligt misstag, åtminstone om man då försöker hänvisa till m + n > M (som enbart gäller då n > 0, d.v.s. om man läst L&H, för annars är n = 0). Om man inte gör det, så har du nu bevisat att n = 0, vilket ju onekligen är sant eftersom man inte fått ut något av att läsa L&H just eftersom man inte läst L&H! Så det du visat är inte ett fel från min sida, utan en trivial sanning: om man inte läser L&H, så får man inte ut något nöje av det! :gremwink:

Men men, shit the same, den här diskussionen är ju onekligen avslutad. Så jag ska väl låta den vara så. Men tänkte bara påpeka att det inte är fel från min sida. (hehe)

Drakvrede

Swordsman
Re: Inga paradoxer här...

Problemet kommer dock i lägen då spelarna är oerfarna (eller snarare mindre erfarna) vilket de troligen var i det här fallet (det lät så på beskrivningen av blåbär).

Jo, men det var väl något som kom fram i efterhand? Det angavs inte som grundpremiss i början av diskussionen, eller hur? Därmed var mitt inlägg relevant i början, men när det sedan kom fram att det handlade om en oerfaren spelgrupp, så förändrades ju läget. Så mitt svar är ja och nej, helt enkelt.

jjjohan

Veteran
Re: Nej, naturligtvis inte...

Drakvrede said:
Men det är i så fall upp till den enskiljde spelaren, inte spelledaren, att göra detta avvägande!
Kan väl känna att jag som spelledare inte vill ha med någon som inte respekterar de timmar jag lagt ned på att förbereda en "mysterie-kampanj" genom att läsa på om hemligheterna i förväg. Om jag planerar ett mystiskt äventyr så är tanken förmodligen att det ska upplevas mystiskt av spelarna. Mystik i sin tur handlar ju om att viss information är dold. Spelaren som då valt att läsa på i förväg i en bok som Legender och Hemligheter har väl inte direkt respekterat de timmar jag lagt ned för att uppnå min intention. Om äventyret/kampanjen är baserat på den boken så att säga.
Men alla har ju sina egna preferenser. Det är ju jag personligen som upplever det så och uppskattar att spelarna har så mycket genuin känsla som möjligt, hellre än en rollspelad. Känner man inte på det sättet gnäller inte jag om man vill byta från vår spelgrupp till en annan.

Vänligen, Johan

Lycan

Hero
OT-varning

Om ni tror att trådnekromanti är en uppmaning till OT har ni fel!

Så kom igen nu, även om ursprungstråden är tio år gammal går den faktiskt att diskutera på fullaste allvar.

(Inlägg raderade (det var -ett- inlägg som raderades, och det stod ingenting i det, om ni var nyfikna))

- L