Re: Vad vill du?
Anekdot: "Oraklets fyra ögon" och "Kristalltjuren" spelade jag helt ensam som spelare och klarade av bägge! Dessutom är inte Thomas som var SL någon snäll mes, som ger spelaren en massa hjälp. Nej minsann, snarare var han rätt hård - vilket jag föredrar om jag ska välja mellan en hård SL och en mes.
Förövrigt bygger jag ALLTID ut äventyr, eftersom de ofta är alltför "rälsade". I mitt största äventyr kan man räkna 4 "grundvägar" att gå i äventyret, men de förgrenar sig och blir på så sätt ännu fler. Det äventyret är sannolikt ett av de minst "rälsade" som någonsin funnits. Ett problem med att skriva äventyr till prestationsrollspel, som inte ska vara rälsade är att de växer dramatiskt i storlek om det skall gå att finna ut vem som är boven på många olika vis. Fast jag tycker det är jätteskoj att skriva och spela, finns det de som tycker att äventyren blir för stora.
Jag har inte spelat några andra rollspel än svenska. Femte konfluxen serien är dock ett bra exempel på äventyr av hög kvalitet.mmm. Jag kan gå med på att de är tjocka äventyr (med undantag av Tarotikum, som jag inte har läst och därför inte kan uttala mig om). Däremot håller jag inte med om att de är särskilt avancerade. Tvärtom var de ganska rälsade och raka äventyr och jag gillade dem inte alls.
De mest avancerade äventyren som jag har provat att spela är The Complete Masks of Nyarlathothep till Call of Cthulhu (är inte igenom den än, utan har bara kommit till Kairo) och The Enemy Within till Warhammer Fantasy Roleplay. De mest avancerade äventyren som jag har spellett var Harlequin och Universal Brotherhood till Shadowrun - de två var riktigt roliga och luriga ihop.
Andra favoriter är Undergångens Arvtagare till Mutant: Undergångens Arvtagare, Femte Konfluxen-serien till Drakar&Demoner, Beyond the Mountains of Madness till Call of Cthulhu, och Darkstryder-kampanjen till Star Wars d6.
Anekdot: "Oraklets fyra ögon" och "Kristalltjuren" spelade jag helt ensam som spelare och klarade av bägge! Dessutom är inte Thomas som var SL någon snäll mes, som ger spelaren en massa hjälp. Nej minsann, snarare var han rätt hård - vilket jag föredrar om jag ska välja mellan en hård SL och en mes.
Förövrigt bygger jag ALLTID ut äventyr, eftersom de ofta är alltför "rälsade". I mitt största äventyr kan man räkna 4 "grundvägar" att gå i äventyret, men de förgrenar sig och blir på så sätt ännu fler. Det äventyret är sannolikt ett av de minst "rälsade" som någonsin funnits. Ett problem med att skriva äventyr till prestationsrollspel, som inte ska vara rälsade är att de växer dramatiskt i storlek om det skall gå att finna ut vem som är boven på många olika vis. Fast jag tycker det är jätteskoj att skriva och spela, finns det de som tycker att äventyren blir för stora.