Den fastbundna mannen ropar högt så att alla på våningen hör.
Hej du, bruden, du med tuppkammen! Är det sånt här du tänder på eller, binda fast mig? Jag kan jobba med det, kom över hit och ge mig det jag vill ha.
Hans mun bildar ett brett leende.
Jag och Bengt har precis klivit innanför dörren till avdelningen när killen börjar skrika och gorma. Jag låter dörren falla igen bakom Bengt och går sedan tillbaka till killen. Under tystnad börjar jag gå igenom hans fickor och tar sedan av honom den skottsäkra västen. Tack och lov är det av den modellen som bara träs över huvudet för att sedan fästas runt midjan så jag behöver inte lossa på hans händer. Hela tiden flinar han och eggar mig genom att fråga om jag gillar att klä av honom och påpekar att mina händer är så mjuka fast ändå bestämda. Jag svarar inte och möter inte hans blick.
I hans fickor och bälte hittar jag en ficklampa, en nyckelknippa och en flaska tårgas.
"Shit." mumlar jag. "ni hade verkligen problem däruppe."
Tillslut så drar jag masken över huvudet på honom igen, vrider den så han inte ser något. Jag går fram till trappräcket och släcker strålkastaren och trapphuset blir becksvart. Med min ficklampa som ledljus hittar jag tillbaka till killen igen. Jag lutar mig över honom, lägger min kind mot hans, mitt blod väter masken, och viskar.
"De lockas av blodet... säg förlåt, annars kommer det sista du hör vara när de släpar sig upp för trappan... i mörkret... Ingen. Kommer. Höra. Dig. skrika."
Jag reser mig upp och går in på avdelningen, ivrig att komma ifrån trappen och mörkret. Jag har med mig hans väst och alla hans grejer. Jag tänker inte lämna honom att dö... men det vet inte han.