Tankar
Okej, så jag har haft en del tid på mig att fundera. Även ifall det inte ledde fram till särskilt mycket, helt enkelt för att det finns för lite information att gå på.
Här är ändå en sammanfattning av tankarna jag har för tillfället.
Bråket mellan BDG och Han (igen)
Detta skrev jag om tidigare så jag tänker inte göra det igen. Det är inte särskilt mycket att gå på, men med tanke på hur lite information vi har över huvud taget är det ändå en hel del. Frågan är bara vem av de båda som är mest misstänkt, BDG är ju här lite tvärt om jämfört med hur han varit tidigare. Han däremot vet jag ingenting om.
Här finns det tre möjligheter:
1. Han och BDG är imperialister, och deras gräl är riggat.
Ganska logisk förklaring eftersom det är en etablerad varulvstaktik. Frågan är dock hurvida den erfarne(?) spelaren BDG skulle ge sig in i något sådant.
2. Han eller BDG är imperialist.
Nu blir det lite intressantare. Imperialisten bråkar med rebellen, kanske för att vinna sympatier eller framstå som grönare? I detta fallet har jag inga egentliga kommentarer, fast det är en onödig risk för en imperialist att bete sig på detta viset.
3. Varken Han eller BDG är imperialister.
En trolig förklaring även denna. BDG och Han har helt enkelt två olika uppfattningar om hur effektiv en strategi är. Detta är enligt mig endast något possitivt eftersom kritik kan leda till att strategier och teorier utvecklas till att bli bättre och effektivare.
Själv tror jag att antingen alternativ 1 eller alternativ 3 är det rätta. Frågan nu är vilket av de båda som är det mest troliga. Om man antar att det är det första som stämmer så bör vi koncentrera rösterna på en av dem, för att vi sen ska få reda på vilken fraktion denna tillhör, därefter kan man besluta vilket av alternativ 1 och 2 som är troligast, baserat på inläggsanalyser.
Angående färger, raser osv.
Jag är med Zebulon på att vi behöver information, men att den måste outas vid rätt tillfälle. Avslöjandet av färg är en bra början då vi på något sätt senare bör kunna ha användning av denna informationen. Eventuella förmågor som har med färg att göra kan eventuellt underlättas av detta, beroende på förmågornas natur.
Att inte avslöja rank däremot är nog ett klokt beslut eftersom det möjligen kan vara en indikator på hur pass viktig/mäktig förmåga en person har. Avslöjandet av denna informationen bör vänta tills vi vet mer.
Ras däremot har jag inget annat än rena gissningar på. Självklart har det någon viktig roll att spela (annars hade de ju inte varit med) men vad den är återstår att se. Det kan vara att det relaterar till aktiva eller passiva förmågor liknande de i Cthulhu-spelet typ: "X vet att det finns Y imperialister bland robotarna"
Detta kanske till och med kan blandas med färginformation, även det återstår att se. Ras tror jag kan vara en lämplig kandidat att outas efter färg, möjligen under runda två.
Till sist namnen, det enda jag vet om dessa har med mitt eget att göra. Utifrån det antar jag att namnen är en ledtråd till personens förmåga, precis som yrkena var i Cthulhuspelet. Hurvida detta gäller för andra än för mig har jag ingen aning om. Dock anser jag att antagandet ovan är en god gissning.
Angående inaktiva spelare
Inaktivitet är till mer skada än nytta, det håller jag fullständigt med om. Dock anser jag att man inte ska rösta på någon enbart på grund av inaktivitet såvida det inte finns några andra alternativ. Enligt mig är bråket mellan BDG och Han något som kan ge oss mer information än att bara rösta på en inaktiv, eller väldigt tyst spelare.
Röst ska jag lägga också, och den faller på Björn den Gode. Motivationen finns ovan.
Röst: Björn den Gode