Nekromanti STAR WARulvsSpel - Runda 1

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: Uppdaterad Rösträkning!

Zebulon said:
Din lista, Vic.
Jag är ett stort fan av listor i allmänhet och dina i synnerhet. Det känns dock som om du har skapat ett format som att det blir svårt för andra att uppdatera listan.
Min tanke var nu att publicera en uppdaterad lista eftersom jag röstat men då messar jag med ditt sköna system.
Går det att lösa på nåt sätt?
Skall du, Vic, vara den enda som postar listan?
Kanske man kan dela upp det så att Vic postar Ny röst, Ändrat röst, Ej röstat delen och vi andra kan posta ren rösträkning?
Det är bara att posta uppdateringar på lista, det gör det bara lättare för mig att uppdatera saker och ting. Och gör er för farao inte berorende av mig för att hålla koll på rösträkningen.
Men som du föreslår kan vi göra. Men sen kommer jag nog ändå att släppa en lista över röst räkningen då jag själv har mitt dokument med det (copy past :gremtongue: )

Poseur

Swashbuckler
Re: Uppmuntrande kommentarer

Jag tycker det fortfarande kan vara en dålig idé att ge ut sin färg också. Men i detta läge sållar jag mig själv till massan.
Jag kan också tänka mig berätta vilken skvadorn jag tillhör.

Och eftersom flera redan sagt att dom ska göra det, men inte gjort det än så är väl jag lite duktig att säger min.
:Åvanför: väldigt konstig mening jag vet.

Jag är Green.
Alltså änsålänge tillhör Zeb Och Poseur Green.

Bunny

Crazy like a fool

"Vi vann ju skitmycket på det förra spelet, i alla fall."

Jag skulle vilja påstå att det var en direkt spelvinnare.

Okej, jag tror inte imperialisterna kommer gå på samma mina som kultisterna, men jag ställer mig försiktigt positiv till att outa färg.

Poseur

Swashbuckler

Tack , du påpekar en uppenbar sak som jag faktiskt har missat.
HJK har spelat väldigt, lite, och väldigt skumt änsålänge.
Jag håller med dig i ditt resonemang.
Och jag tycker definitivt han är skummare än Björn vid det här laget.
Björn har iallafall bidragit till spelet, och är han imperialist så kommer han få svårt senare att upehålla sitt skrivande

Röst: HJK

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

[
Eksem said:
Alla kan ju inte sitta förkylda och ha hela dagen till forumspel :gremsmile:
Vissa av oss har istället problemet att vi ligger helt fucking utslagna av förkylning och inte kan tänka, och spenderar större delen av dygnet sovandes.

Jag har alltså inte hunnit läsa allt; men som en vis forumit en gång skrev så är det bättre att skriva något än att skriva inget, även om man inte kan hänga med och läsa allt.

Nå... Om att avslöja färger - jag är ju som sagt skeptisk till nyttan att avslöja något såhär tidigt. Jag tror inte ett skvatt på Zebulons taktik (gjorde det inte förra gången heller) - ju mer vi avslöjar nu, desto mindre har vi att pressa folk på senare. Och att ha saker att pressa folk på tror jag är viktigt, för då blir det... lättare att pressa. Och roligare att se hur folk reagerar. Men för all del, jag är beredd att vika mig i den frågan.

Annars har det hänt en del intressanta grejer - ett eventuellt låtsasgräl, några nya taktiker, och så har vi den sedvanliga bunten relativa nykomlingar (?) som knappt säger flaska. Svårt att dra några slutsatser såhär tidigt i spelet, men jag tänker mig att det är en bra idé att pressa inaktiva typer. Jag är av min förkylning hindrad från några djupare analyser, men jag tycker att Banarok varit hemskt tyst förutom nåt enstaka konstigt inlägg om "kultister":

Röst: Banarok

Basenanji

Postd20modernist

Jag hakar på: jag är röd.

GRÖN: Poseur, Zebulon
RÖD: Basenanji
GOLD:
BLUE: Han

14 personer kvar. Kom ihåg att detta är den färg som folk sjäva påstår att de tillhör.

Mogger

Hipsteranka

Vicotnik said:
...men är 97% säker på att det är rätt.
Tveksamt, då Craygh är med på två poster, så minst 2 av 18 röster är fel. :gremsmile:

Eller har Craygh 4 röster?

Vicotnik

Den onde
Staff member

Måns said:
Vicotnik said:
...men är 97% säker på att det är rätt.
Tveksamt, då Craygh är med på två poster, så minst 2 av 18 röster är fel. :gremsmile:

Eller har Craygh 4 röster?
okej, ser det... ska ta och kolla upp det och rätta till felet.

Zebulon

Swordsman

Det är inte meningen att verka tjatig men låt mig bara få älta det här lite om hur man skall betrakta informationen.

Till att börja med:
Den finns där. Det är inte bara bybor och varulvar utan det är grupper, färger, nr, ras, kön och allt möjligt.

Den finns där som en nyckel till spelet. Den som har all information (utom varulv-bybo) kan räkna ut vilka som är varulvar. Kom ihåg att det är nästan lika viktigt att kunna cleara någon som att kunna verifiera en varulv.

De som inte vill använda informationen (krank, Bearnie mfl) vill skapa situationer i texterna för att kunna avslöja varulvar. Hävdar dom.
Snacka om att gå Varulvarnas ärenden. Dom vill bara att tiden skall gå så att dom plocka ut den ena bybon efter andra samtidigt som gör allt de kan för att förvilla de kvarvarande.

Krank: Taktiken du varken gav eller ger ett skvatt för gjorde att vi bybor vann förra gången. Jag var kvar till slutet och du rök.. runda ett eller två?

I min bok är du extremt misstänkt för det du säger hänger liksom inte ihop. Har du någon annan taktik som skall plocka hem spelet åt oss? Kan du inte dela den med oss i så fall?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Zebulon said:
Till att börja med:
Den finns där. Det är inte bara bybor och varulvar utan det är grupper, färger, nr, ras, kön och allt möjligt.

Den finns där som en nyckel till spelet. Den som har all information (utom varulv-bybo) kan räkna ut vilka som är varulvar. Kom ihåg att det är nästan lika viktigt att kunna cleara någon som att kunna verifiera en varulv.
Det går mycket sällan att cleara någon helt, liksom att verifiera någon som varulv. Utan att rösta ut dem, vill säga, eller låta dem bli dödade av imperialisterna.

Jag tror inte ett dyft på att rollernas förmågor är slumpade; det har de inte varit tidigare spel, åtminstone har jag varje gång fått en förmåga som på ett mer eller mindre finurligt sätt anknyter till min roll.

Således innebär till exempel ett namn, eller något som kan knytas till ett namn eller en roll, något som åtminstone jag inte är beredd att ge imperialisterna. De har just nu bara en bit information vi inte har - du vill ge dem ytterligare information. Om man ser på det logiskt: Om vi säger att den informationsmängd de just nu har är x, och den informationsmängd du och jag sitter med är a resp. b, så kommer - vid ett avslöjande av a och b - de att sitta på x+a+b medan vi sitter med a+b. Inte ett steg närmare x, och imperialisterna har fortfarande ett försprång.

Så "avslöja så mycket som möjligt" är inte en vettig strategi, helt enkelt eftersom den inte påverkar annat än att imperialisterna får en mer detaljerad karta över vilka de kan/vill slå ut först. Det är inte svårt att ljuga fram en roll, liksom.

Tvärtom är information något dyrbart, som vi bör portionera ut när det behövs - till exempel som något man kräver av den man pressar. där fyller informationens avslöjande sitt syfte.

Zebulon said:
De som inte vill använda informationen (krank, Bearnie mfl) vill skapa situationer i texterna för att kunna avslöja varulvar. Hävdar dom.
Snacka om att gå Varulvarnas ärenden. Dom vill bara att tiden skall gå så att dom plocka ut den ena bybon efter andra samtidigt som gör allt de kan för att förvilla de kvarvarande.
Det roliga här är att du inte med ett endaste ord bemöter motargumenten mot din strategi utan enbart fortsätter mala på - och försöker misstänkliggöra oss som inte håller med genom "argument" som "...hävdar dom".

Zebulon said:
Krank: Taktiken du varken gav eller ger ett skvatt för gjorde att vi bybor vann förra gången. Jag var kvar till slutet och du rök.. runda ett eller två?
Jag blir alltid misstänkt tidigt i de här spelen, mycket för att folk under de 1-2 första rundorna alltid övertolkar det andra skriver.

Zebulon said:
I min bok är du extremt misstänkt för det du säger hänger liksom inte ihop. Har du någon annan taktik som skall plocka hem spelet åt oss? Kan du inte dela den med oss i så fall?

Först och främst: Det är bättre att sakna taktik än att ha en destruktiv och dålig taktik. Att vara aktiv och pådrivande är inte alltid en bra grej, framförallt om man dels saknar ordentliga argument och inte tycks kunna bemöta motargument.

Min taktik är en kombination av vad andra föreslagit: Under runda 1-2 kommer vi med största sannolikhet inte att kunna få ut något vettigt. Däremot är det viktigt att man skriver mycket, för man kan analysera det som sagts i efterhand.

Under vidare rundor försöker vi se mönster i hur folk röstat, ändrat sina röster, vilka tåg som funnits, vem som startat dem, vem som varit mest entusiastisk, vem som bytt sin avgörande röst i sista sekund, och så vidare. Vi pressar personer vi upplever inte har spelat konsekvent eller medvetet suboptimalt och tvingar ur dem precis så mycket information att vi känner att vårt tåg gör mer nytta mot någon annan.

Att du blev kvar till sista vändan förra gången misstänker jag beror på att ingen tog din taktik på allvar. Ondingarna såg dig som en helt ofarlig typ, och byborna lyssnade ändå inte nämnvärt på dig.

Basenanji

Postd20modernist
NY RÖST: ZEBULON

Zebulon said:
[Min fetstil]

Oj, Zebulon. Meeeh, guuuu' så du tjater!

Du blir faktiskt lite mer misstänkt i mina ögon. Kan du inte hålla med om att rätt många olika deltagare har redogjort för kloka anledningar till att låta bli massavslöjanden/för tidiga avslöjanden?
Leta upp ett av de första forumspelen, där Herr Nils rekommenderade exakt samma strategi, som du gör nu.

Vi har tid på oss. Räkna på åtta rundor åtminstone (om det är fem varulvar och vi är arton deltagare, ingen varulv röstas ut, två rebeller dör varje runda)
Det skumma med dig är att du framhärdar, trots att du då och då säger dig vara beredd att "ta ett steg tillbaka".

"Förvilla de kvarvarande". Skulle alternativet vara att ingen diskuterade något, samtidigt som att siaren och väktaren blir upplysta av en spotlight?

Zebulon+skummisradar=Dingeli-dong!

RÖST: ZEBULON

Lindenius

Swashbuckler

nnars har det hänt en del intressanta grejer - ett eventuellt låtsasgräl, några nya taktiker, och så har vi den sedvanliga bunten relativa nykomlingar (?) som knappt säger flaska.
Jag tänker gå på "låtsasgrälet" så länge. Han och Björn ligger på min preliminära misttänktalista.

Jag lägger min

Röst: Björn den Gode
tills han åtminstone tar upp spelandet igen och förklarar varför han reagerade ovanligt mycket. Jag tycker för övrigt det är tråkigt om vi behövde rösta bort någon som bidrar med mycket (jag syftar både på Han och Björn nu). Björn har ju en tendens att ryka snabbare än han hinner säga D20, så snälla Bjarn och Hön, kan ni komma tillbaka med kommentarer?

Eksem

Champion
Re: NY RÖST: ZEBULON

Okej, det här är riktigt lurigt, för nu ser jag ett bråk mellan två personer som verkar vara good guys. Spara det här i mappen allihop, det här kan vara ett inlägg värt att titta på senare, åt det ena eller andra hållet.

Anders Åstrand

Swordsman

Läste "bråket" igen. Och det är verkligen helt sjukt skumt.

Han reagerar på in-game-grejer och hotar att hoppa av spelet om Björn fortsätter spela så.

Björn överreagerar någon fruktansvärt och hotar att hoppa av spelet om Han vill hoppa av spelet.

Nej, det stämmer verkligen inte någonstans. Hans reaktion kanske möjligtvis kan vara äkta, men absolut inte Björns. Han är en alldeles för bra spelare för att gå med på att bli känslomässigt utpressad för att spela sämre.

Det här med "inga inlägg imorgon" känns också som ett billigt trick för att köpa sig andrum och diskutera med sina varulvskompisar hur han ska gå vidare.

Nej, så här måste det bli.
Röst: Björn den gode

Han är dock fortfarande under min lupp.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Rättad röstning

Ber om ursäkt för det tidigare misstaget med rösträkningen, viserligen var det inte något stort fel, men det var ändå tillräckligt för att skapa förvirrning (Craygh stod med på två ställen, med 2 röster vardera)

Vicotnik said:
Vicotnik said:
Morgonens rösträkning.
---
Anders Åstrand: 3 (Vicotnik, Purgatory, Banarok )
Han: 1 (Vimes, Lindenius)
Craygh: 1 (Bearnie)
krank: 1 (Anders Åstrand)
Purgatory: 1 (Björn den gode)
Banarok: 1 (krank)
Eksem: 1 (HJK)
---
Uppdaterad rösträkning:
---
Anders Åstrand: 3 (Vicotnik, Purgatory, Banarok )
Han: 1 (Vimes, Lindenius)
Craygh: 2 (Bearnie, Måns)
krank: 1 (Anders Åstrand)
Purgatory: 1 (Björn den gode)
Eksem: 1 (HJK)
Vicotnik: 1 (krank)
---
Nya som har röstat är: Måns
Ändrat sin röst är: krank från Banarok
Ej röstat: Basenanji, Craygh (har inte postat), Eksem, Han, Poseur. Vandraren, Zebulon.
Anders Åstrand: 1 (Banarok )
Han: 1 (Vimes)
Craygh: 3 (Bearnie, Måns, Purgatory)
Eksem: 1 (Björn den gode)
Vimes: 1 (HJK)
Purgatory: 1 (Craygh)
Vandraren: 1 (Eksem)
HJK: 2 (Zebulon, Poseur)
Banarok: 1 (krank)
Zebulon: 1 (Basenanji)
Björn den gode: 2 (Lindenius, Anders Åstrand)

Ingen: (Vicotnik)
---

Nya som har röstat är: Basenanji, Craygh, Eksem, Poseur, Zebulon
Aldrig röstat: Han, Vandraren.

Ändrat sin röst är:
Lindenius från Han
Björn den gode från Purgatory
HJK från Eksem
Purgatory från Anders Åstrand
Basenanji från Craygh
Anders Åstrand från krank
Vicotnik från Anders Åstrand
Poseur från Björn den gode
krank från Vicotnik
Basenanji från ingen
Lindenius från Craygh
Anders Åstrand från Han

Zebulon

Swordsman

Ok, vi tycker olika, vi får leva med det.

Det finns många bra motargument mot strategin att avslöja information. De är svåra att bemöta och jag skall inte fortsätta tjata om det här utan bara ge mig.

Jag tror dock inte på din strategi att bara spela och se vad som händer. Eller, det kan ju funka men jag tror det är dumt att inte använda de medel som står oss till buds. Det är dock tillräckligt många som är intresserade av att pytsa ut info för att jag skall vara nöjd.

Att jag blev kvar sist förra gången beror med största trolighet på exakt det du säger. Dessutom röstade jag som en potta skit de sista rundorna, fick inte in enda varulv på radarn vill jag minnas.

Basse: Du har rätt, jag skall tagga ner lite nu. Ibland vet jag inte riktigt var gränsen går. Dessutom har jag en underlig idé om det ultimata systemet. Att det alltid finns en särskild formel som alltid utgör den fulländade lösningen på ett problem.
Det är inte så :gremsmile:

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: Rättad röstning

Anledningen till att jag inte valt att lägga min röst på någon ny är att jag knappt hunnit läsa in mig på vad som händer, då det har varit jävligt mycket att göra på jobbet, men förhoppningsvis kommer eftermiddan vara lugnt så jag hinner sätta mig ner och läsa igenom allt ordentligt. (undan tag nu, då jag har lunch och den har jag tillbringat med att rätta mitt fel i rösträkningen). Men lite senare i dag så ska jag se till att posta en lista över mina misstänkta och själv fallet en ny röst.

Rickard

Urverk speldesign
[off-snack]

Jag tänker nu göra så att jag imorgon låter bli att posta några inlägg alls och istället ta mig en funderare på om jag borde fortsätt
Jag tar också en dag ledigt från tråden. Imorgon kan vi glömma det här, ok?

Ja, Vimes. Jag blev sur. Klart jag outar mig när jag kör en strategi så Captain Obvious behövde inte påpeka det.

[/off]

Jag har spelat Maffia live en del, men aldrig med alla dessa specialroller så det Måns skrev om att blocka siare tänkte jag inte på. Å andra sidan, när jag läste de gamla varulvstrådarna så har det inte funnits någon sådan förmåga (att blocka en användare har funnits, men aldrig dölja någon från siar-förmåga). Man behöver inte vara paranoid i onödan. Visserligen tror (läs: hoppas) jag min strategi fungerar. Två av de fyra som jag listade är för mig misstänkta, även utifrån hur de agerat. Kommer det inte fram något rikigt övertygande om någon annan kommer det bli en röst på någon av de två från min sida.

/Han som borde ha märkt sin sista kommentar i förra inlägget med [off]

PS. Lite roligt är det dock med analysen kring detta. DS.

Craygh

Swordsman
Det är löjligt vad folk överanalyserar allt. Hans och Björns "gräl" var mest larvigt och betyder nog ungefär ingenting. Det kan vara en varulvsfint för att vi ska tro att de är gröna, men jag vete fan hur det skulle fungera i sådana fall för i mina ögon så är det så pass ambivalent att de lika gärna kunnat rita en sill i pannan och läsa Dostojevskij högt för mig, det betyder liksom ingenting.

Sen Han så har det väl alltid funnits förmågor som blockerar siare? Min reviderade roll i varulvsspel of Cthulhu till exempel pingade alltid bybo, även fast jag var kultist, och om jag minns rätt fanns det åtminstone någon/några som kunde blockera förmågor i allmänhet.

Sen alla som är emot att outa färg tycker jag är knepiga, kanske imperialister tillochmed? Imperialisterna kanske inte vet vilken färg de bör tillhöra? Jag kan i alla fall inte se vad imperialisterna skulle kunna hitta på med färginfo, även om jag är fullt införstådd med anledningen till att inte bara massouta information i allmänhet.

Jag tänker således berätta för er att jag är fanimig medlem av blå skvadron.

För övrigt, ta bort eller motivera rösterna på mig, era imperialisthundar. De ligger ju kvar av ren slentrian nu.