Svenska rollspel som folk glömde

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,112
Som många påpekat är Noir ett mycket bra spel som förtjänat mer support. Jag väntade länge på sådana, men har väl gett upp hoppet vid det här laget. I likhet med andra ser jag dock gärna en nystart! Och då ser jag gärna en del ändringar; en mindre bok (G5), en mindre tjock bok (banta reglerna till en bråkdel, inte världen!). Däremot vill jag ha en svensk version, inte en engelsk. Jag kan förstå det kommersiella i att skriva för en större marknad, men det räcker inte; jag som svenskspråkig vill ha spel på svenska.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Jag kan bara hålla med. Götterdämmerung var en fantastisk idé, hemliga sällskap, mystiska monster och smutsiga gränder i Europas kulturhuvudstäder. Tyvärr föll den sönder, precis som resten av Riotminds produkter, på grund av hysteriskt komplicerade och dysfunktionella regelsystem samt kass pedagogik/textstruktur. Verkar ju inte heller som att de någonsin lärt sig något, då deras nyare produkter dras med samma problem.

Om jag skulle önska något för 2021 så är det att någon startar en Kickstarter för att få Magnus och Theo att ta en grundkurs i informationsdesign. Tyvärr tror jag de bränt mycket av sitt förtroende sedan fadäsen med DoD 2016. Plus att gubbarna nu väl är en bit över 40, så såvida ingen ny begåvning tar vid, så kommer Götterdämmerung fortsätta vara bortglömt.
Om vi tittar på det nyare LexOccultum, vad är komplicerat i det regelsystemet?

Jag finner Riotminds nya system som relativt enkelt.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
305
Location
Gävle
Däremot vill jag ha en svensk version, inte en engelsk. Jag kan förstå det kommersiella i att skriva för en större marknad, men det räcker inte; jag som svenskspråkig vill ha spel på svenska.
Det ena behöver inte utesluta det andra. Fria Ligan exempelvis släpper både engelska och svenska versioner av deras spel och jag ser gärna ett Noir 2 göra detsamma. Själv föredrar jag engelska spel för att jag spelar mycket på nätet med folk från andra länder.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Det fina är väl att man strikt taget inte behöver någonting alls från just Götterdämmerung för att spela de bra bitarna från Götterdämmerung. Jag håller för egen del tummarna för att någon annan ska ta just samma grundtanke men göra den bra. T.ex. med lite bättre språk, vettigare regelssystem och ett ordentligt spelledarkapitel som ger bra instruktioner för hur man skapar intressanta äventyr i spelvärlden…
Ännu bättre, man behöver bara frasen "hemliga sällskap, mystiska monster och smutsiga gränder i Europas kulturhuvudstäder" så kan man spela det! Rollspel är verkligen världens billigaste hobby. :gremgrin:
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Ännu bättre, man behöver bara frasen "hemliga sällskap, mystiska monster och smutsiga gränder i Europas kulturhuvudstäder" så kan man spela det!
Well, det beror alldeles på hur mycket grund att stå på man tycker sig behöva – men du har helt rätt; för många behövs nog inte mer än så…
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,530
Som många påpekat är Noir ett mycket bra spel som förtjänat mer support. Jag väntade länge på sådana, men har väl gett upp hoppet vid det här laget. I likhet med andra ser jag dock gärna en nystart! Och då ser jag gärna en del ändringar; en mindre bok (G5), en mindre tjock bok (banta reglerna till en bråkdel, inte världen!). Däremot vill jag ha en svensk version, inte en engelsk. Jag kan förstå det kommersiella i att skriva för en större marknad, men det räcker inte; jag som svenskspråkig vill ha spel på svenska.
Jag kan tänka mig att även banta världen. Hellre en setting som är historiskt inspirerad - förbudstidens Chicago, tex. Eller Los Angeles 1946. Inte det att jag ogillar Sandukar, men det känns både vettigt att spela i vår värld och ger möjlighet att klippa stort i kapitlet för setting när spelarna kan extrapolera utifrån mindre stycken med lite googlingar själva.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Jag kan tänka mig att även banta världen. Hellre en setting som är historiskt inspirerad - förbudstidens Chicago, tex. Eller Los Angeles 1946. Inte det att jag ogillar Sandukar, men det känns både vettigt att spela i vår värld och ger möjlighet att klippa stort i kapitlet för setting när spelarna kan extrapolera utifrån mindre stycken med lite googlingar själva.
Klipp hellre ut setting-kapitlet till en egen bok i så fall – det är ju den enda delen av spelet jag är det minsta intresserad av =)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Då är frågan, om en nyversion av Noir ska släppas, vad borde det heta? Noir 2 låter inte passande. Jag föreslår: Noir: Mörkare

:p
Man kan ju alltid följa exemplet från flera moderna datorspel såsom Doom och Tomb Raider och bara kalla det "Noir"…

Eller så släpper man två versioner, en med och en utan spelvärld: Noir Series N och Noir Series S…
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det ena behöver inte utesluta det andra. Fria Ligan exempelvis släpper både engelska och svenska versioner av deras spel och jag ser gärna ett Noir 2 göra detsamma. Själv föredrar jag engelska spel för att jag spelar mycket på nätet med folk från andra länder.
Det är dock asdyrt och invecklat att producera spel på två språk. Fria Ligan har diskuterat detta i sin podcast, och resonerade då också att de ofta kommer välja det ena språket eller det andra för sina spel i framtiden.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Jag håller för egen del tummarna för att någon annan ska ta just samma grundtanke men göra den bra.
Var inte det Tony Meijer höll på med "Masque"?

Men han verkar inte finnas kvar på forumet =(

Eller kanske bara under ett annat namn?
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
880
Om vi tittar på det nyare LexOccultum, vad är komplicerat i det regelsystemet?

Jag finner Riotminds nya system som relativt enkelt.
Ja, det är förstås en subjektiv fråga.
Om jag ska vara ärlig har jag inte satt mig in jättemycket i Lex Occultum. Men av det lilla jag sett, så måste jag nog säga att det inte känns superenkelt att sätta sig in i. Tappade intresset när jag såg karaktärsskapandet innefattade att fördela mellan 800 och 1200 erfarenhetspoäng efter diverse olika avräkningstabeller, samt att det finns 3 olika nivåer av färdighetsvarianter (utöver grundegenskaperna).

För mig är det lite för mycket pill. Det är väldigt sällan jag har behov av 3 olika stats för att exempelvis hantera hazardspel. 😅

Men jag tycker det är genuint kul att det finns personer som gillar systemet. Världen behöver mer rollspel och rollspelare med flintlåspistoler, peruker och Rosenkreuzare! 😃
 

Rithe

En gång en spelledare; alltid en spelledare.
Joined
23 Dec 2020
Messages
7
Location
Uppsala
Jag kan bara hålla med. Götterdämmerung var en fantastisk idé, hemliga sällskap, mystiska monster och smutsiga gränder i Europas kulturhuvudstäder. Tyvärr föll den sönder, precis som resten av Riotminds produkter, på grund av hysteriskt komplicerade och dysfunktionella regelsystem samt kass pedagogik/textstruktur. Verkar ju inte heller som att de någonsin lärt sig något, då deras nyare produkter dras med samma problem.

Om jag skulle önska något för 2021 så är det att någon startar en Kickstarter för att få Magnus och Theo att ta en grundkurs i informationsdesign. Tyvärr tror jag de bränt mycket av sitt förtroende sedan fadäsen med DoD 2016. Plus att gubbarna nu väl är en bit över 40, så såvida ingen ny begåvning tar vid, så kommer Götterdämmerung fortsätta vara bortglömt.
Vad hände med DoD 2016, för den som inte är insatt?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
Vad hände med DoD 2016, för den som inte är insatt?
Många upplevde att de inte levererade det som de hade sagt de skulle leverera på kickstartern. De hade om jag minns rätt sagt det skulle vara retro (vet inte om det skulle vara Drakar och Demoner Expert eller 91'ans version), men det blev något helt annat. Sedan var det problem med tryckningen.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
880
Många upplevde att de inte levererade det som de hade sagt de skulle leverera på kickstartern. De hade om jag minns rätt sagt det skulle vara retro (vet inte om det skulle vara Drakar och Demoner Expert eller 91'ans version), men det blev något helt annat. Sedan var det problem med tryckningen.
Precis, efter att kickstartern var insamlad bestämde de sig för att köra på ett annat spår än de marknadsfört. Slutprodukten var också plågad av både förseningar och mycket slarvfel (texter som var på fel plats eller i fel böcker, undermålig korrekturläsning etc). Tyvärr hanterade Riotminds alla dessa fadäser också rätt dåligt kommunikationsmässigt i kontakt med backarna, vilket resulterat i en tsunami av bitterhet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Precis, efter att kickstartern var insamlad bestämde de sig för att köra på ett annat spår än de marknadsfört. Slutprodukten var också plågad av både förseningar och mycket slarvfel (texter som var på fel plats eller i fel böcker, undermålig korrekturläsning etc). Tyvärr hanterade Riotminds alla dessa fadäser också rätt dåligt kommunikationsmässigt i kontakt med backarna, vilket resulterat i en tsunami av bitterhet.
Som sannolikt inte påverkat försäljningen nämnvärt. Är fortfarande på SFs topplista, men verkar som att den är ut tryck nu. Frågan är om vi får se en nyutgåva och vad som isf ändras (om något).
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Som sannolikt inte påverkat försäljningen nämnvärt. Är fortfarande på SFs topplista, men verkar som att den är ut tryck nu. Frågan är om vi får se en nyutgåva och vad som isf ändras (om något).
Det är exakt det där, ihop med till exempel sånt här, som ibland får en som spelförfattare att undra varför man ens bryr sig om att försöka hålla någon form av kvalitet…

Sen inser man att det är för att kunna skaffa sig en helt fantastiskt hög häst att sitta på när man kritiserar.
 
Top