Bifur
Veteran
- Joined
- 28 Dec 2015
- Messages
- 5,669
Typ inga är mitt svar. I princip inga rollspel med RP-utveckling som jag provat simulerar den komplexitet som finns i mänsklig förmåga, regler och tärningar sätter helt enkelt för tydliga gränser. Det bästa jag kan komma på är gamla Western där delar av erfarenheten används för att upprätthålla nuvarande förmåga - en kostnad som ökade ju bättre man var. Kunde man inte betala uppehållet försämrades förmågan. Den överskuggande nackdelen där var givetvis ett övermått av bokföring. Kanske Svavelvinter där man fortfarande är beroende av att ha tillräckligt många tärningar att satsa oavsett vilken nivå man ligger på. Men även det får nog problem när RPna blir mycket erfarna.Nässe;n326422 said:Frågar av nyfikenhet--vilka system bryter inte samman efter 100 spelpass med erf?
De mest robusta systemen är väl de som sätter skarpa gränser för hur bra en RP kan bli. Ex (GE x 5) som finns i vissa BRP-varianter. År noll kanske? Men de har ju dock nackdelen att utvecklingen stannar av på en viss punkt och att olika RP med tiden likriktas.
Samtidigt kan jag erkänna att Symbaroum är nog ett mindre robust system är snittet, även om jag då inte tycker att dess problem är så stora att de inte kan hanteras med enkla husregler (sen är ju frågan i tråden visserligen om husregler ska behövas eller ej).