Re: Första up-listan
Tjavva said:
Brynolf verkar veta mer än vad en del av oss andra gör. Han har fiskat efter att vi ska outa redan från start då han gick ut med att vi skulle outa allt vi hade och sedan rödar Recca.
Eh, nja, så tidigt var det namn och rykte ja/nej jag ville få fram. Och Recca spelade ologiskt som jag sagt. Så tidigt i spelet får man hugga på de få pingar man hittar.
Han fortsätter med att säga att det kan vara så att allas rykten inte stämmer precis som Xyas. När Spider sedan kommer i spel så outar Spider omgående att hälften av ryktena inte stämmer och får omedelbart medhåll från Brynolf.
Jag hade ju redan sagt innan Spider otade att jag trodde ryktena var opålitliga så det är klart jag höll med i sak. Däremot ifrågasatte jag att Spider var grön iom detta. Han skulle mycket väl kunna vara en sköldpadda som hittade på ett rykte inspirerat av det jag sagt tidigare.
Brynolf fortsätter sedan med att säga att det förresten kanske inte stämmer, men jo han tycker ju att det verkar konstigt om allt skulle vara sant och landar i att han visst tror att hälften är falskt med motiveringen att det skulle bli för svårt annars.
Jag har aldrig sagt att just 50% skulle vara falskt. Exakt hur stor mängd av ryktena som är sanna är egentligen oviktigt eftersom vi ändå inte vet vilka vi kan lita på. Spiders info säger bara att alla rykten inte stämmer (vilket jag hade listat ut själv). Att sitta och fippla med att försöka få ihop vilka 50% av ryktena som är sanna är ju snudd på omöjligt.
Brynolf tar snabbt efter Spiders outning sida för honom och säger att han inte kommer rösta ut Spider, något som han sedan backar ifrån och åter igen verkar ändra sig i sitt ställningstagande.
Alltså, jag har sagt att vi inte ska rösta ut Spider för att bekräfta hans info. Däremot är jag helt öppen för att han kan vara padda och kan röstas ut av den anledningen.
När KK nu på morgonen tog upp att vi kanske förlorar på att dra ut på spelandet så var Brynolf den första som sa att vi inte ska ha någon brådska
När sa jag att vi inte hade någon brådska? Jag sa att vi inte vet hur bråttom vi har eftersom vi inte vet ett skvatt om hur spelet är uppbyggt. Ulvarna kanske inte kan mörda? De kanske är tre? Sex? DTF?
och återigen förespråkade han en massoutning för att därefter avsluta första rundan.
Se ovan. Vi måste få ett hum om hur spelet ser ut.
Ovanpå det här så säger Brynolf att paddorna kanske vet mycket eller allt om allas rykten redan och att det därför inte spelar någon roll om vi outar eller inte.
Jag såg att även Konrad missförstod vad jag skrev där. Jag menade inte att ulvarna har en egen inforuta med "de här ryktena som spelarna har känner ni redan till", utan att de med automatik redan vet att de tex inte har namn, att de har förmåga: röstmanipulera, etc. Det enda de inte vet är rykten som relaterar till byn, powerroller etc.
För mig är detta en dimridå där han åter igen fiskar efter information från oss som inte har outat. Detta fiske finns som en röd tråd i nästan alla Brynolfs inlägg och det enda som han tydligt gör med allt sitt deltagande är att han driver outningsfrågan.
Jag vill att vi ska outa så mycket som möjligt, ja. Förmågorna tycker jag dock vi kan hålla på längre, men det är upp till varje spelare att ta ställning utifrån hur hen tror att förmågan kan bidra på bästa sätt.
Först genom att säga att det är viktigt att vi vet allt, sedan för att det är lika bra att outa för att det ändå inte spelar någon roll för ulvarna redan vet saker. Vad då för saker? Om de visste saker så hjälper ju bara en massoutning till att hjälpa ulvarna placera ut sin ”saker” på rätt spelare.
Ja, men samtidigt har paddorna ett övertag i information från start, och det övertaget måste vi ta in. Vad vet vi? Inte mycket, bortsett från det som redan outats. Vad vet ulvarna? De vet kollektiovt allt som står i deras PM, vilka rykten gällande dem som stämmer och inte, om de kan nattmörda, om de kan röstmanipulera, hur många de är, etc etc etc etc...
För jag kan aldrig tänka mig att Vico har gett till ulvarna vilken spelare som sitter på vilka roller. Däremot, om ulvarna vet något, så kanske de vet att ett visst namn eller rykte hör ihop med en viss powerroll och det är därför vissa driver outningsfrågan så hårt.
Jag är av uppfattningen att det är värt att ulvarna får nys om några powerroller om vi får bättre grepp om spelet och dessutom tvingar ulvarna att lögna ihop sina outningar. Powerroller vinner sällan några spel.
Jag är inte för outning i det här skedet, för jag tror att vi som by kan förlora på det då vi säljer ut våra powerroller till ulvarna och allt tal om att ”det inte spelar någon roll för ulvarna vet redan” ger mig rysningar och rödar Brynolf och Spider och till viss del Xyas även om Xyas är emot outningen per se.
Hur fick du in Spider i det här? Nå, jag håller i alla fall inte med dig och jag förstår ärligt inte alls hur du inte kan förstå poängen om att ulvarna redan vet sanningen bakom många av våra rykten.
Så nä, det här blev IG, Tjavva. Du har missuppfattat det mesta jag skrivit och tycks inte se det fina i mina argument.