Recca said:
Gäsp. Brunolf: Du har försökt få mig att outa mitt rykte i säkert 30 inlägg. Det verkar vara allt du gör. Varför inte ta och sluta tjata och låta the big boys and girls spela spelet?
Visst visst, stora kickan får sitta och gosa med sitt katastrofrykte om det är så viktigt. Livet går vidare.
-------------
Det här röstmodifierandet förstår jag mig inte på. Det verkar vara så enkelt som att någon/några har fler än en röst. Det var 18 ordförande-röster så det tycks inte handla om att man kan ta röster därifrån på nåt sätt. Totalt var det 19 hängnings-röster, men bara 17 som röstade (Anth hade ju missat det). Känns troligt att två spelare har två röster vardera. Känns det som att det kan stämma med ditt rykte, w176?
Och dessa två spelare hade ju då INTE röstat på Cassius eller Spider. Vore fortfarande intressant att få veta vilka dessa två var.
--------------------------------------
Tjavva said:
Min första tanke är att ryktet är mer specifikt än så. !Paxen ingår ju i Shredders rogues, right? Detta kan vara ett rykte som tydligt pekar på att vår vigilante går att hitta i Shredders rogues. Alltså inte "oss" som i alla skurkar, utan "oss" som i "vi som ingår i Shredders rogues".
Ja, Paxen, vad säger du om det här? Känns det som ryktet kan tolkas som att det avgränsar "oss" till "Rogues", eller kan det gälla hela teknodromen?
Paxen said:
Jag trodde mest på att det var ett nonsens rykte och ville därför hålla på det. Nu kan ju alla se att det inte behövdes döljas
Hur menar du att det vore bra för byn att hålla på det om det hade varit ett nonsensrykte?
--------------------
Anth said:
Jag uppfattar det som att om en av oss får reda på namnet på en specifik person i motståndarfraktionen kan den döda den andra. Och jag uppfattar det som att det kan gå båda vägarna: d.v.s. en bybo kan instadöda en ulv om denne får ulvens namn, eller en ulv kan instadöda en bybo om denne får reda på bybons namn.
Det här tolkar jag som att det gäller vår vigilante. Det skulle också kunna indikera att denne inte kan mörda hur mycket som helst, utan bara vissa namn. Men det talas ju emot lite av att vi har ""liv"". Min teori var ju att vissa av oss är begåvade med extra liv för att det finns två sätt att mördas på. Och om vigilanten bara kan mörda vissa namngivna karaktärer, försvinner ju lite av poängen med liv. Varför skulle tex Nässe ha två liv om bara för sakens skull förutsätter att han inte var med på vigilantens lista?
Basse said:
Jag tolkar det som att en nyckelroll alltså kan göra en insta-win bara genom att mörda rätt person. Men det skumma med runda ett är att mördaren gav sig på Tyr. Han hette HiTech. Ingen insta-win där inte. Så då måste mördaren ha mördat någon "bara för att".
Precis, OM Xyas nu har rätt, borde vigilantens vinstkriterium vara att helt enkelt mörda person X. Och vad är då poängen med att mörda Tyr, som uppenbarligen inte var X? Det tjänar ju bara ulvarna på, inte vigilanten. Nä, jag är skeptisk till det där med insta-win. I och för sig, hen kanske inte VET riktigt vem som måste dö för att vinstkriteriet ska uppfyllas. Nåt sånt. Eller så är det fråga om att mörda alla inom en viss undergrupp. Äh, som sagt, meningslöst att spekulera.
Men ok, det känns som Xyas och Anth inte bör ha fel båda två. Så namn spelar förmodligen roll på NÅT sätt. Så då låter vi bli att outa fler namn då.
Larsson said:
Kära herr/fru DTF. Följ gärna Tjavvas råd och vänta med att döda någon i en runda. Det största hotet för dig är att byn eller ulvarna plockar dig av misstag, för du vinner antagligen inte förrän i slutet av spelet.
Jaa, det här mejkar en massa sense förstås. Vinstkriterium att mörda men ingen "insta-win". Då är det ingen panik, och det är bättre att jaga ulvar än vigilanter.
Anth said:
Jag tolkar det mer som att någon har ett rykte i stil med: "Bakom namnet Shredder döljer sig i själva verket hjälten Donatello".
Ok... det här är ju inte heller samma sak som det du sa tidigare om insta-mord. Hur ska du ha det egentligen? Kan du förtydliga ditt rykte på nåt mer lättförståeligt vis? Och oavsett, går det att tolka ditt rykte som att turtlarna har fått fasta alias?
Jag kan för övrigt modifiera mitt rykte ännu en gång. Betoningen ligger på att det bara finns en enda spelare med förmågan. Betoning på EN, som om det var underförstått att vi inte får reda på fraktion på hängda. Dessutom nämner ryktet bara just hängning. Det säger inget om mord av olika slag. Att ryktet stämmer är alltså inte helt självklart. Att vi inte får reda på fraktion skulle vi ju inse snart nog i vilket fall, och det ryktet EGENTLIGEN säger kan mycket väl vara falskt, dvs att det finns fler än en med den förmågan. Det känns på sätt och vis logiskt eftersom det skulle bli vansinnigt svårt om ryktet stämde helt. Men empirin talar ju hittills för att det stämmer.
Angående förmågeoutning börjar jag vela lite där. Det verkar ju som vi borde ha ganska många relativt viktiga roller så ulvarna kommer inte hinna ha ihjäl allihop än på en stund. Så om vi ska låta bli att gå ut med fler namn, och de med kvarvarande rykten bara sitter och surar, är ju förmågor det enda vi har kvar att outa. Förslag på outningsmetod? Har vi tid att dreva?