När vi ändå är inne på skeva perspektiv angående kritiken
@Bifur gav så vill jag lyfta två målningar av John Howe som är bland mina favoriter. De är helt åt skogen perspektivmässigt, men jag är övertygad om att det är medvetet. (Båda målningarna innehåller dessutom monster, vilket ju egentligen är trådens syfte att diskutera)
Här är den första bilden:
Det är naturligtvis den klassiska scenen där Frodo fångas av Shelob som skildras. Det finns så många fel perspektivmässigt här att jag inte riktigt vet vart jag ska börja.
För det första springer Frodo åt ett väldigt konstigt håll. Det ser ut som att han är på väg att springa in i en vägg. Sedan tittar Frodo upp på Shelob, men det borde egentligen inte vara möjligt. Klippan buktar ut över Frodo och bildar ett tak vilket torde innebära att Frodo och Shelob inte kan se varandra. Och Sam borde inte kunna se någonting av vad som händer, vilket han gör i böckerna, då allt sker bakom en krök.
Sen har vi denna bild:
Inte lika många fel, men perspektivmässigt så är Frodo väldigt olyckligt placerad. Det ser ut som att den enorma vågen kommer välta över även honom. Och nu minns jag kanske helt fel, men hade inte Frodo ramlat av hästen vid denna tidpunkt.
Med detta vill jag inte säga att bilderna är dåliga eller att John Howe är dålig på perspektiv. Jag är tvärtom fullkomligt övertygad om att dessa felaktigheter är fullt medvetet gjorda och att Howe med flit förvrängt perspektivet för att skapa mer dynamik i scenen, vilket var helt rätt prioritering! Jag skulle inte vilja att perspektivet gjordes mer rimligt till förmån att bilderna tappar i dynamik.