Nekromanti Tro vs Vetenskap

Arfert

Facit
Re: Mekanurg skingrar dimmorna igen

Tack för det förtydligandet. Hoppas du har rätt, men jag är inte helt övertygad om det.

magoo

Hero
Re: Tro vs sport [OT]

Då kan man alltid köra med min syrras: "Man ska leva, inte teva"

Ett garanterat bra sätt att få folk att försöka slå ihjäl en med 70-talssockiplast.

TV är i bästa fall kul och underhållande, Desperate Houswives är båda tycker jag. "Allt och inget är giftigt, det är endast dosen som avgör".

Arfert

Facit

..det behöver inte vara så hardcore..

..det räcker med att vilja förbjuda aborter, minska homosexuellas rättigheter, begränsa kvinnors rättigheter på ett subtilt sätt (man behöver inte gå så långt att förbjuda dem att köra bil eller liknade), införa bön i skolan, dra ner på undervisningen i sexualkunskap och evolution, sätta varningstexter på musik, stoppa vissa spel, osv osv.. alltså bit för bit gå tillbaka till planeten femtiotal...

..ja du fattar.

Arfert

Facit
Re: Inte någon

klart det bara är värderinger... men det är annorlunda om man säger "jag tycker så" eller "GUD har bestämt det". Det senare är ju liksom inte förhandlingsbart....

Foggmock

Myrmidon

Det du säger kan jag fortfarande inte applicera på mer än en högljudd minoritet. De vardagskristna i min närhet är på sin höjd emot abort utan att tycka att det borde vara helförbjudet.

Quite the little mujaheddin..

Arfert

Facit

med tanke på att liknade lagar/normer (mörda inte, sno inte, hjälp de gamla och fattiga... osv) har uppstått i olika religioner i olika delar av världen så kan man ju gissa att det inte har ett dugg med religion att göra egentligen, utan snarare nån slags "praktiskt sunt förnuft"..

Arfert

Facit

De är SVENSKA vardagskristna... svenska folket är ju ett extremt folk i sina åsikter, internationellt sett.. (och tack gode gud för det)...

Arfert

Facit
Re: Vådan av att läsa Bibeln

Biblen kan vara scary, om man tror att man ska få lite upplyftande soft läsning..

som Richard Dawkins skriver:

"Gamla Testamentets Gud är antagligen den obehagligaste figuren i hela skönlitteraturen: avundsjuk och stolt över det; en småsint, orättvis, hårdhjärtad maktmänniska; en hämndlysten, blodtörstig etnisk rensare; kvinnohatare, homofob, rasist, barnamördare, folkmördare, sonmördare; en sjukdomspridande, storhetsvansinnig, sadomasochistisk översittare som nyckfullt och illasinnat slår till höger och vänster."

Men det är högt underhållingsvärde med en sån huvudperson, kanske... tur att de flesta kristna inte är boksavstroende... :gremgrin:

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Vådan av att läsa Bibeln

Som Terry Pratchett sa, "The New Testament is basically about what happened when God got religion".

Allt jag undrar är varför han behöver fuska i brottning och slå folk på höften för att vinna.

ro83rt

Swordsman

klart det bara är värderinger... men det är annorlunda om man säger "jag tycker så" eller "GUD har bestämt det". Det senare är ju liksom inte förhandlingsbart...
Det är klart att det är, speciellt om du själv menar att du har en gudstro, men lika mycket annars. Anledningen är självklart att den person som har uppfattningen tycker att homosexuella inte ska gifta sig. Det är ju grunden och har uppenbarligen inget att göra med tro eftersom det bevisligen finns personer som tror men ändå tycker att det är ok. Tron i sig är inte något som medför t.ex. homofobi.

krank

Går ondskans ärenden

Tron i sig är inte något som medför t.ex. homofobi.
Mja, det beror lite på vad det är man tror . Orsakssammanhangen låter sig inte förenklas såpass mycket att man kan tala om generell "tro".

"Tron på Gud" är i sig såpass luddig att den nästan inte går att använda för att klassificera någonting alls. Vilken Gud snackar vi om? Vilka källor går vi på, och hur värderar vi källorna? Det finns kristna som tror på en arg, hämndlysten Gud som hatar allt och alla - och det finns kristna som tror på "liksom, nånting". Allt handlar om vad man tror på, och det ingår liksom i "tron". Särskilt om man tänker använda "tron" i singularis.

Tron på en gammeltestamentlig gud medför homofobi nästan garanterat.
Tron på en Gud som varit direkt inblandad inte bara i skrivandet av bibelns olika delar och utsorterandet av dem, utan även i varje översättning sedan dess (se Jack Chick) medför i allra högsta grad homofobi.

I de fallen medför tron homopfobi. I en massa andra fall också. I en ytterligare massa fall gör den det inte. Det går inte att frikänna tron.

Själv underkänner jag tron både på vetenskapen och religionen/gud, eftersom att tro på något är att ge det makt, att lita på auktoriteter är att ge dem makt, och jag ger ogärna folk, ting eller idéer mer makt över mig än nödvändigt.

//Krank, som snarare håller med Robert Anton Wilson i att vara agnostiker inte bara om Gud, utan om allt

ro83rt

Swordsman

Mja, det beror lite på vad det är man tror på. Orsakssammanhangen låter sig inte förenklas såpass mycket att man kan tala om generell "tro".
Det skulle jag nog vilja hävda, om vi nu talar om en person som VET att "gud" finns och om haft en "gudsupplevelse". Hur du sedan väljer/växer upp i/blir indoktrinerad i är något som styr och styrs av dina värderingar. Det faktum att du tror betyder något men säger inget om dina värderingar. Gudsnärvaro beskrivs också som ett liknande fenomen oavsett vilken religion du tillhör.

krank

Går ondskans ärenden

Det skulle jag nog vilja hävda, om vi nu talar om en person som VET att "gud" finns och om haft en "gudsupplevelse". Hur du sedan väljer/växer upp i/blir indoktrinerad i är något som styr och styrs av dina värderingar. Det faktum att du tror betyder något men säger inget om dina värderingar. Gudsnärvaro beskrivs också som ett liknande fenomen oavsett vilken religion du tillhör.
Definitivt. Men då återkommer frågan: Vad gäller man in i ordet "tro"? Det är riktigt att "guds närvaro" beskrivs ungefär lika i de monoteistiska religioner som finns idag. Polyteistiska religioner har lite andra grejer för sig.

Sedan misstänker jag att likheten mer beror på likheter inom de polyteistiska religioner som format den syn vi har på hur en gudsupplevelse ska kännas än på någon gemensam gud som upplevs.

Det vill säga, hur du växer upp / blir indoktrinerad är din tro, enligt min definition - eller ingår i varje fall som en väldigt stor del. Jag har svårt att reducera "tro" till enbart direkt gudsupplevelse - om inte annat för att det skulle nedvärdera dem som inte haft någon direkt gudsupplevelse men tror likförbannat. De senare har dessutom mindre på fötterna, de har inte fått något "bevis" och är ergo egentligen starkare i sin tro eftersom de tror utan just några som helst "bevis".

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Hoppas du har rätt, men jag är inte helt övertygad om det.
Jag har handfast förhandserfarenhet, till skillnad från de flesta andra här på forumet. :gremwink:

Arfert

Facit

ja, men har du det av troende i bibelbältet? Saudiarabien? Nigeria? Paksitan? Ryssland? Indonesien? Tror du kanske underskattar antalet "by tha book-troende". Och även om de milda troende är de som är i majoritet är ju problemet stt de är knappast de som sätter agendan. Man kan nästan säga att de ger legitimitet åt hardcoregänget efter de säger att TRO är nåt fint i sig. Nåt att beundra.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Jag har bott i Bibelbältets utkant. :gremsmile: Buller-och-bång-gängets inflytande där är överskattat.

Indonesien är välkänt för sin vidsynta version av islam.

Saudi är ett extremfall inom islam, eftersom landet domineras av den strikta salafi-riktingen (även kallade wahhabiter). Salafisterna är inte särskilt omtyckta i arabvärlden i stort.

Nigeria är ett extremt mångfacetterat land som rymmer allt mellan himmel och jord. De hemska händelser som blir omskrivna i media är knappast representativa för landet i stort.

Ryssland, ja, där vet jag för lite för att ha någon åsikt. Landet genomgår ju en turbulent omvandling från en stenhård kommunistpartidiktatur till en nationalchauvinistisk auktoritär stat. Vad folk i gemen egentligen tror är svårt att veta; de har ju för vana att hålla sina tankar hemliga eftersom ett förlupet ord förr i tiden resulterade i nackskott eller arbetsläger.

Vad jag kan säga är att svenska media generellt presenterar sådana här ämnen på ett besvärande förenklat sätt. De duckar för otäcka saker som borde hanma på agendan (t.ex. slaveriet i Mauretanien). Fast detta blir OT och hör hemma i en annan tråd.

Wyldstorm

Swordsman

Man kan se det så, eller så kan man se att även det är ett bra bevis på hur religion & etik knyts än hårdare.

"Common sense" aint common anymore..

w176

Förlorad dotter
Saudi förresten...

Och saudi kan man också nyansera

Min familj och jag bodde i Saudi i början på 90 talet, och om man ser till saudierna (och inte alla gästarbetare) kunde man stöta på intressanta saker som att när man satt på flyget till saudi så satt det unga saudiska jetsetflickor ofta på planen efter en shoppingtur i Europa. Supertigta franska mode kläder, smycken, make up och dyra attiraljer. Någon gång under flygturen gick de in på flygplanstoaletten och tog på sig en burka över, och samma sak på gymmen för kvinnor. Modekläder under burkan, tihgts, träningstoppar och träningsbhar nder träningen.

Hur folk lever i hemmen och privatlivet, vad för värderingar som egentligen råder och vad för liv folk egentligen lever kan ligga långt från det officiella i praktiken.

I för sig, de hade offentliga avrättningar på fotbollsplanen varje torsdag, men man kan fortfarande nyansera verkligheten