Re: Inte någon
Tron i sig är inte något som medför t.ex. homofobi.
Mja, det beror lite på vad det är man tror
på. Orsakssammanhangen låter sig inte förenklas såpass mycket att man kan tala om generell "tro".
"Tron på Gud" är i sig såpass luddig att den nästan inte går att använda för att klassificera någonting alls. Vilken Gud snackar vi om? Vilka källor går vi på, och hur värderar vi källorna? Det finns kristna som tror på en arg, hämndlysten Gud som hatar allt och alla - och det finns kristna som tror på "liksom, nånting". Allt handlar om
vad man tror på, och det ingår liksom i "tron". Särskilt om man tänker använda "tron" i singularis.
Tron på en gammeltestamentlig gud medför homofobi nästan garanterat.
Tron på en Gud som varit direkt inblandad inte bara i skrivandet av bibelns olika delar och utsorterandet av dem, utan även i varje översättning sedan dess (se Jack Chick) medför i allra högsta grad homofobi.
I de fallen medför tron homopfobi. I en massa andra fall också. I en ytterligare massa fall gör den det inte. Det går inte att frikänna tron.
Själv underkänner jag tron både på vetenskapen och religionen/gud, eftersom att tro på något är att ge det makt, att lita på auktoriteter är att ge dem makt, och jag ger ogärna folk, ting eller idéer mer makt över mig än nödvändigt.
//Krank, som snarare håller med Robert Anton Wilson i att vara agnostiker inte bara om Gud, utan om
allt