Man Mountainman
Storsvagåret
Done and... done [NT]
NT = No Text (Ingen text)
NT = No Text (Ingen text)
Det fattar du väl att det inte funkar med ett så tråkigt kort som klöver ess! Du som är speldesigner borde väl kunna välja ett intressantare! Prova med ruter kung i stället. Mycket roligare!"Hmmm... den som drar högst kort vinner handlingen. Vad drog du?"
"Klöver ess."
"Jag med. Fuskade du?"
"Nä."
"Taskig blandning?"
"Förmodligen. Men skyll inte på mig - jag har bara ett kort att blanda."
"Öhm... grabbar, jag har inte dragit något kort än."
"Vänta lite, jag ska bara blanda kasthögen. Så, vad fick du?"
"Klöver ess."
OK, jag ger mig. Kortlek får användas, dock bara vanlig kortlek (52 kort, 4 färger, max 2 jokrar, 12 ögon på knektarna), inga egendesignade eller tarot, kille eller annat som man inte kan köpa i första bästa tobakshandel. Korten får inte heller modifieras på något sätt. Kort med pinuppor får användas om motiven inte beaktas av spelsystemet (dvs endast valören räknas)...det är nu man börjar fundera på att friforma.
Ja, fast bara "skaka ketchup"-varianten, inte smattra ihop två högar (det böjer korten och förstör kanterna). Leken ska kuperas efter blandning, tre delar, ingen norsk kupering....får man blanda leken?
Jag tänkte att jag ska starta en ny tråd en vecka eller så innan slutdatum där alla kan posta sina bidrag. Förhoppningsvis kommer någon hjälpsam admin att sätta upp en poll när slutdatum inträffat.Riktigt kul idé det här, frågan är bara hur vi gör med alla bidrag? Ska du starta en tråd när tiden nästa är ute där alla får lägga in sina rollspel (vilket verkar smartast)? Nåväl, det där ansvarar du för eftersom du är arrangör.
Se det här som en prototyp som hjälper dig att testa och att komma igång. Om du vill så kan det här sedan bli en lightversion av det fulla regelsystemet.Själv så har jag en idé som jag ska göra, den var ursrunglingen mer av fullformatsrollspelsstorlek men den går definitivt att banta (den är inte alls nedskriven så det är inte svårt).
Kul att höra!Nåväl, nog tjafsat, tack för en kul utmaning!
Men jag tillåter att man exempelvis har en grundläggande lista över färdigheter, men utelämnar ovanligare, eller att man har en vapenlista med en handfull grova vapentyper och spelledaren får tänka när spelaren vill använda en Beretta 93R med ljuddämpare.I punkt 2 står det: Spillet skal være komplett, forståelig og spillbart. Det betyr at man ikke får utelate noe. Det skal være komplett!
Var inte så säker. De flesta av mina system är en halv A4 handskrivet klotter.Dessuten: dersom du sammenligner min måte å sette opp disse kravene på, og din måte å gjøre det på, er det ganske klart at jeg har større erfaring med å lage kortfattede og forståelige rollespill enn du har
Sure.Du förresten, jag verkar få plats över. Går det bra att ha med ett introduktionsäventyr?
Det enda du behöver göra är att säga att det är under GPL.Kan du inte förklara lite om den där licensen du skrev om? Måste man söka sådan eller hur fungerar det?
I korta ordalag så ger du alltså andra rätten att använda och vidareutveckla ditt material, men ställer samtidigt krav på dem att de ska agera på samma sätt. Det skyddar också dig genom att frita dig från ansvar och genom att hindra andra från att stjäla ditt arbete.The licenses for most software are designed to take away your freedom to share and change it. By contrast, the GNU General Public License is intended to guarantee your freedom to share and change free software--to make sure the software is free for all its users. This General Public License applies to most of the Free Software Foundation's software and to any other program whose authors commit to using it. (Some other Free Software Foundation software is covered by the GNU Library General Public License instead.) You can apply it to your programs, too.
When we speak of free software, we are referring to freedom, not price. Our General Public Licenses are designed to make sure that you have the freedom to distribute copies of free software (and charge for this service if you wish), that you receive source code or can get it if you want it, that you can change the software or use pieces of it in new free programs; and that you know you can do these things.
To protect your rights, we need to make restrictions that forbid anyone to deny you these rights or to ask you to surrender the rights. These restrictions translate to certain responsibilities for you if you distribute copies of the software, or if you modify it.
For example, if you distribute copies of such a program, whether gratis or for a fee, you must give the recipients all the rights that you have. You must make sure that they, too, receive or can get the source code. And you must show them these terms so they know their rights.
We protect your rights with two steps: (1) copyright the software, and (2) offer you this license which gives you legal permission to copy, distribute and/or modify the software.
Also, for each author's protection and ours, we want to make certain that everyone understands that there is no warranty for this free software. If the software is modified by someone else and passed on, we want its recipients to know that what they have is not the original, so that any problems introduced by others will not reflect on the original authors' reputations.
Finally, any free program is threatened constantly by software patents. We wish to avoid the danger that redistributors of a free program will individually obtain patent licenses, in effect making the program proprietary. To prevent this, we have made it clear that any patent must be licensed for everyone's free use or not licensed at all.
Tackar! Uppslutningen har varit mycket större än vad jag vågat hoppas på. Hoppas tillräckligt många orkar genomföra det också!Roligt initiativ, i alla fall - känn dig uppskattad