Anime sommar/hösten 2016:
Saker jag sett avsnitt av eller fortfarande tittar på:
Fukigen na Mononokean. *dumpad*
Handlar om japanska andeväsen och spöken men på ett mer lättsinnigt sätt, det är en bra presentation av japanska tradition kring hantering av andeväsen. Seg som sirap dock och lite dum emellan åt.
Berserk.
Inte vad jag vänta mig eller vad jag vill ha. Tycker den är ganska dålig. Men det är berserk och jag fortsätter se den tills de helt massakerar den.
ReLIFE.
Denna var faktiskt bra! Handlar om en 27 åring som har det svårt i vuxenlivet som får en chans att gå i skolan igen genom att ta en medicin som får han att se ung ut igen. Både rolig och tankeställande. Ingen snusk heller. Hela serien är ute redan. Rekommenderas.
Hatsukoi Monster. *dumpad*
Uhm denna är konstig... huvudkaraktären är en tjej som går japanska varianten av gymnasiet, men hon är ihop med en högstadie kille... men han ser ut att vara vuxen men better sig som en mellanstadie pojk... alltså ålders definitionerna är helt rubbade. Storyn är inte så bra heller. Lite för typiskt shoujo crap.
ReWrite.
För alla som känner till Key Visualnovels så vet de redan hur denna serien kommer gå. Mycket gulligt, mycket oskyldigt också plötsligt dumpar den de mest deprimerande teman på en. Det är typiskt för Key att göra så. Se Air, Kanon och Clannad som exempel. ReWrite följer samma mönster. Det är en bra sak dock. Det finns försiktig implicerad fanservice men den är smakful. Inga panty shots osv. Det är inte Key's metod, den är mer implicerad än uppvisad. Hur som helst brukar Key kunna göra riktiga snyft historier och därför får jag rekommendera den.
Tales of Zestiria X.
Baserad på spelet med samma namn. En serie med fruktansvärt hög standard, som förväntat av studion UFO Table. Fantasy, handlar om Sorey en ung äventyrslystern men isolerad kille som levt med the mytomspunna varelserna som kallas för Seraph. Inte vem som helst kan se dessa varelserna, de flästa människor kan inte se dem. När han stötter på princessan Alisha får hans liv en vänding som leder honom in på det äventyr han suktat efter. Jag får nog rekommendera den, den är bra. Lite generisk och typiskt "tales of"-ig, men överlag bra och underhållande.
Orange.
Orange handlar om en ung tjej i gymnasie åren som får ett brev ifrån sig själv i framtiden, brevet inkluderar detaljer om hennes framtid och de saker som hon ångra att hon inte gjorde när hon var ung, där den viktigaste detaljen är att försöka rädda en av sina klasskamrater ifrån att falla i depression och slutligen ta livet av sig. Premissen är intressant. Den är mer avslappnad drama än sci-fi, även om den står under sci-fi genren. Jag hoppas vi får veta mer om brevet ifrån framtiden. Rekommenderas.
New Game.
Gulliga tjejer gör gulliga saker på jobbet. Serien handlar om Aoba som nyligen börjat jobba för spelbolaget Eaglejump och hur hon sakta skapar sin plats på jobbet. Det är menat att ge en inblick i hur spelindustrin fungerar precis som Bakuman och Shirobaku gör för manga och anime. Men än så länge faller det ganska platt, det är helt enkelt sockersöt och många gånger mer om fanservice. Jag fortsätter ge det en chans dock. Men den är inte som jag hade hoppats på, dvs mer som Bakuman.
Amaama to inazuma.
Handlar om Kouhei, en ensamstående pappa, och hans 4 år gamla dotter Tsumugi. Serien circulerar främst kring mat, där Kouhei är fullkomligt oduglig i köket. Serien är urgullig och väldigt mysig att titta på. Vuxen och underhållande.
Taboo Tattoo.
Handlar om Akazuka en unge generisk elev som tränar karate och andra stridskonster som en dag råkar vara på fel ställe vid fel tillfälle, då springer på en mystisk man som är jaga av ett våldsamt gäng. Han räddar den mysiske mannen som ger Akazuka en sten som snabbt smälter bort i hans hand och lämnar en tatuering på hans hand. Tatueringen är en slags vapen och den han råkar få är så klart "super über jätte bra men instabil och farlig". Inte jätte bra, men jag gillar designen så jag fortsätter titta.
Servamp. *dumpad*
Vet inte riktigt vad jag ska säga om denna serien, Servamp står för servant and vampire. Lite homo är den, men sådant bryr jag mig inte om. Men den var så kass. Basically är båda huvudkaraktärerna helt ointressanta...
Masou Gakuen HxH. *dumpad*
Bröst, bröst, bröst, bröst, bröst, bröst, bröst... ... bröst, bröst, bröst, bröst, bröst, bröst, bröst, bröst, bröst.
Där kanske finns en story här, men den är gömde under alla mjölksäckar. Tyckte arten såg snygg ut så jag plocka upp den... arten är snygg. Men kan lika gärna googla bilder på den istället då...
Scared Rider Xechs. *dumpad*
Reverse harem, dvs en tjej många killar. Det är precis lika tråkigt som på andra hållet. Dessutom är namnet på serien bara en ursäkt att få lov att säga sex i serien hela tiden då de uttalar Xechs som sex. I övrigt är det lite så där typisk "slåss emot monster" grejen.
Regalia: The three sacred stars
Japan... alltså? Jag vet inte. Mechas och lolis. Kombon kan funka. Ska fortsätta titta, serien har en godkänd story än så länge och lagom mycket ångest. Den använder dock inte visuellt snusk, men är ganska fanservicig annars.
Kono Bijitsubu ni wa Mondai ga Aru!
Serien handlar om konstklubben på en skola och dess medlemar. Framförallt Subaru Uchimaki, som försöker hitta sin dröm waifu, nej inte flickvän eller fru att gifta sig med utan waifu... det är en rolig komedi serie. Värt en vilande öga på för den är så självmedveten och periodvis en parodi av moe fenomenet.
Planetarian ~Chiisana Hoshi no Yume~
Baserat på en Key visual novel, oj en till denna säsongen... det är ett bra år att vara Key fanboi...! Den utspelar sig efter ett stort krig som gjorde världen till en väldigt annorlunda plats, nästan lite post-apokalyps liknande. Människor som kallas Junkers färdas till den jättelika övergivna staden som fått namnet "Sarcophagus city"(ruinerna av tokyo) för att försöka hitta förnödenheter. En sådana junkar hittar en planetarium och den fortfarande aktiva roboten Hoshino Yumemi. Detta är en kort serie, bara några enstaka avsnitt och väldigt mysig och intressant. Det handlar om den kortlivade relation som byggs upp mellan roboten och den här plundraren, och hur de tillsammans lagar planetariumets projektor. Rekommenderas.
91 Days.
Mafia hämnd historia. Väldigt bra tolkning av film noir och mafia. När unga Angelo Avilio ser sin bästa vän bli mördad då de var barn svor han att hämnas. Och flera år senare med ett brev på posten kommer svaret han letat efter och hämnden sätts i verket. Det är en bra story och fångar verkligen film noir känslan väl. Rekommenderas.
Ange Vierge. *dumpad*
Alltså jag skulle kunna summera den precis likadant som Masou Gakuen HxH... fast lagt till "variande storlekar av bröst" istället. Plus att censurering är så dålig att den i mina cirklar kallas för "laser beam the show" för de censurerar allt med absurda ljuseffekter.
.113;n190652 said:
Jag har sett första avsnittet av nya Berserk animen. Den är väldigt anime-fierad eller japanifierad eller något sådant. Det är inte en helt spetsig haka men det är nära
De har väldigt Annan musik jämfort med de tre filmerna berserk golden age. Det är ganska mycket fokus på den nämligen, sådär som det kan bli I animes ibland samt att de verkligen använder musik osv för att göra huvudpersonen coolare.
Alltihopa failar totalt för mig. Filmerna som gjorts före påminner om mangan, de ser till och med verkligen ut som en animerad version av mangan.
1/5
Håller med. Berserk är ett magplask. (PS. Du är på rätt ställe)