Sanarimagi
I så fall är de inte magiker enligt mig utan "magikunniga [placera valfritt yrke här]".
Faktum kvarstår, mitt påstående står fast - mer än 50% av sanaristammen bör vara magikunniga.
1% dvs. 2000 magiker kanske må vara något i underkant men något övergrepp mot konceptet är det inte i min mening.
Det är det i min. Frågan är om där finns särskilt mycket mer att säga egentligen. Att sänka magikerfrekvensen från 70-80% av ett folk till 1% är en grotesk förändring av tidigare skrivet material, helt enkelt. Jag ser inget behov av att jämföra sanari med mänskliga magikerordnar - deras funktion, tradition och historia är så fundamentalt skild från varandras genom en för sanaris del isolationistisk och uråldrig kultur att jämförelser helt enkelt inte blir relevanta i sammanhanget. I människornas mer dynamiska samhälle finns uppenbarligen inte behov av så många magiker, och inte alls samma tradition av magisk bildning och forskning som hos sanari. Jag påstår fortfarande inte att 70% av sanaristammen ska försörja sig som magiker (liksom, herregud...), men gott och väl att var och varannan sanarialv kan slänga ur sig en och annan besvärjelse.
På så vis skulle de ändå vara den absolut magikerfrekventaste kulturen i Mundana vilket sannerligen skulle kunna generera ryktet om att var och varannan sanari är magiker.
Mjae...så gott som alla kamorfer är ju magiker, av typvärdena i Monster och Varelser att döma...och rätt mäktiga magiker dessutom. (Räkna med att jag kommer göra något vettigt av dem dock). Sedan återstår flera kulturer vars magitradition ännu inte beskrivits...till exempel Västlanden, då.
Jämför exempelvis med Thalamurs ca. 0.015% magiker (räknat på thakaltribunalens anhängare mot det totala antalet invånare). I jämförelse med dem så skulle alltså sanaristammen hysa nästan 100 gånger mer magiker per capita och snackar vi ändå om en magikrati med hela tribunaler av magiker som styr landet. Sanaristammen styrs ju inte ens explicit av magiker i egenskap av att vara en oligarki.
Jo, men magikerna i Thalamur utgör ett härskarskikt på ett helt annat sätt än magiker inom sanaristammen, och såväl magitraditionen som förutsättningarna är helt annorlunda. Magin i Thalamur är förunnad samhällets elit medan sanaris magi är tillgänglig för alla (sanari, då). Se också mitt argument om sanaris isolation ovan - de är ju inte ens människor, utan en främmande kultur av nästintill odödliga varelser (= hinner lära sig mycket) som kommit från stjärnorna på magiska farkoster och blott strandat på en värld de i årtusenden velat fly, medvetna om dess innersta hemligheter (= Mörkret). Mot bakgrund av det tycks en jämförelse med Thakalatribunalerna, ett exklusivt och politiskt inriktat magikersällskap av dödliga människor med betydligt mer världsliga ambitioner, föga tillämpbar i sammanhanget.
Vad Liljans råd beträffar har jag alltid sett det som självklart att merparten av dem också är magikunniga, men jag antar att den allmänna high-fantasy-konspirationsstämningen i min spelvärld tidigt formade min uppfattning om dem som magikrater lika mycket som oligarkiska ledare.
Jag tycker inte heller att det är rimligt att alla och envar av sanaristammen är magikunniga, det har jag inte påstått, men gått och väl att en oproportionerligt stor del är det på grund av en mycket, mycket ålderdomlig, rik och kulturellt rotad magitradition och ett högt avancerat utbildningssystem som uppmuntrar sådana studier. (Vilket passar Liljans råd alldeles utmärkt eftersom magiker trots allt är väldigt användbara, och än mer så när, om, eterseglarna någonsin blir färdigställda).
...Så...mina siffror för mitt Mundana, där jag kompromissat en del med trovärdigheten i Sunariskogen eftersom den var så pass osannolik redan från början (civiliserad, befolkningsrik högkultur...i en skog) att det inte gick att göra mycket annat än försöka rädda det som gick och försöka bortförklara resten med sanaris magi och fantasy. Lyckligtvis tenderar konstiga befolkningssiffror att aldrig märkas i själva spelandet.
Fullvärdiga, arbetande magiker: 15%
Magikunniga: 70% (med föregående 15% inräknade).
(Notera att 'magikunnig' blott innebär att man inte livnär sig på magikeryrket, man kan mycket väl vara lika skicklig som en arbetande magiker).
I det officiella Mundana kan jag tänka mig 5-10% resp 50%, men din siffra på 1% tycker jag är lika osannolik som du anser min vara. Varför 50% magikunniga och/eller magiker tvunget måste innebära en inflation, som du uttrycket det, förstår jag nämnligen inte alls. Att kalla det för 'inflation' är fullständigt taget ur luften så länge vi inte först utreder vilka funktioner all magi fyller i sanaris samhälle. Att gatubelysning, dräktsömnad, vapensmide, byggnadskonstruktion och odling av nyttoväxter ofta involverar magi framgår redan i 'Alver', tex, och bara det i sig antyder ett mycket, mycket flitigare magianvändande än någon annan av Mundanas kulturer.
Sanari är helt enkelt bortskämda med magi, vilket i hög grad tycks prägla deras samhälle så som det beskrivs i Alvermodulen. Var och varannan företeelse tycks ju involvera magi i Sanaristammen.
- Ymir, mer magi åt folket