Jag satt inför två val när jag skriver denna post.
Val 1:
Varför manskramar är dåliga kanske vi kan ta i en annan tråd som inte har med MPs stolpskott att göra?
Men fine, vi kör val 2 och derailar SÅ IN I HELVETE om manskramar.
En manskram är ett utbyte. Två personer går med på att röra vid varandra. Om kramen görs lite annorlunda (med ett dunk i ryggen eller med lite mer kraft spelar inte jätte-roll, det är ändå en kram, såsom namnet hintar på).
Att krama de två personer som kommer för att intervjua mig, den ene lite hårdare än den andra, ser jag inte som kränkande.
Om jag skakar hand med en av intervjuarna men vägrar skaka hand med den andra för att den är kvinna/svart/bög, eller vad fan som helst, så spottar jag i princip dem i ansiktet.
Där sker inget utbyte. Där sker en förolämpning.
Jag kan använda vilken (reaktionär) ursäkt jag vill.
"Jag skakar inte hand med bögar, det kan ge aids/Jag skakar inte hand med kvinnor, jag tycker kvinnor är smutsiga/Jag skakar inte hand med svarta, för de försöker alltid stjäla min klocka".
Nu är jag inte en idiot, så såklart kommer jag inte säga det. Jag kommer istället säga...
"Jag skakar inte hand med bögar, det står i bibeln/Jag skakar inte hand med kvinnor, jag tycker det är för intimt i min kultur/Jag skakar inte hand med svarta, för.. uhm... Ras är svårare att skydda sig mot än sexualitet och kön, så jag säger bara 'För jag är en Trump supporter'.".
OM manskramar behövs diskuteras närmare än såhär så rekommenderar jag en trådutbrytning/ny tråd.