Edit: Jag blev lite uppehållen och dröjde med postningen. Så ett tillägg efter de sista posterna som dykt upp:
Krank:
Det går alldeles utmärkt att förneka att det skulle ligga någon islamofobi eller rasism bakom kritiken. En genväg är att läsa kritik från personer som delar etniskt ursprung med personerna, samt från andra muslimer.
Sedan finns det förstås folk med dessa uppfattningar som ser detta som vatten på sin kvarn. Just därför är det ju viktigt att inte ge dem representationsrätt över alla muslimer/turkar/invandrare/män.
krank;n176990 said:
Det gör mig säkert till islamist i vissas ögon,
Nej. Djävulens advokat på sin höjd, men personligen betraktar jag mer att du vill väl men att det uppståt vissa krockar mellan olika värderingar/ideologiska koncept.
Eller har du glömt berätta att du egentligen förespråkar fundamentalistisk Islam och anser att stat och religion ska vara oseparerbara och att staten ska utöva islamsk lag, sk. Shari'a..? :O
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Islamism
krank;n176990 said:
men jag är också rätt förvirrad över hur häftiga reaktioner det blivit över denna sak.
Det handlar givetvis dels om att det är Mp, som skrikigt högt för jämlikhet, öppenhet och allas lika värde.
Men även om paketet som kommer med vägran att ta i hand (som isolerad handling är orsaken att han var rädd att få stånd och inte att uttrycka att kvinnan inte är värdig att ta i hand). Detta är något långt ifrån alla muslimer följer. Är du så bokstavstroende så vore det mkt märkligt att tumma på resterande koncept. Där kan du snabbt finna mycket kvinnofötryck och annat vidrigt (precis som det finns en del i gamla testamentet).
Han var ju heller inte okänd, som nämnts sympatiserar och engagerar han sig i islamistiska organisationer. Det går inte överhuvudtaget ihop med den image Mp skapat.
Jag hoppas faktiskt att just handslaget får mindre fokus och att man börjar diskutera bredare, för som isolerad händelse är det enkelt att relativisera bort det med "rätten till sin egen kropp", osv.
Jag tror även att detta är startskottet för att media går på djupet i granskning av islamismen i Sverige, samt (rationella?) diskussioner kring detta.
Det sista vi behöver är att dessa organisationer ska få fortsätta representera muslimer i Sverige. Överhuvudtaget att de ska få verka utan att bli hårt ifrågasatta är en katastrof!
En liten fundering kring identitetspolitik och "rasifiering" och dessas reella innebörd och konsekvenser hade också varit friskt.
krank;n176990 said:
Den rätt nasty rasistiska och islamofoba undertonen i "kritiken" gör inte saken bättre, när till exempel folk här på allvar vräker ur sig islamofoba konspirationsteorier helt oemotsagda
Ingen rasism har uttryckts i tråden väl?
Inte heller islamofobi, däremot "islamismofobi". Men det är ju som att klaga på att folk skulle uttrycka nazismofobi.