Nekromanti V2089 (Runda 1)

Vimes

Sillkung
Rätta mig om jag har fel...

...men här är en rösträkning:

Recca (3) - Möller, Brynolf, KK

!Paxen (2) - Sapient, Spider
Spider (2) - Vimes, xyas

Xyas (1) - Vicotnik
Sapient (1) - Korpen
Brynolf (1) - Recca
Andersson (1) - Paxen

---

Rätt half-assed om jag ska vara ärlig. Det finns ju två scenarion här:
1. Bland de reella alternativen har vi en eller flera ulvar.
2. ingen ulv

Pekar röstläget på alternativ ett eller två? Det kan ju vara så att det splittrade röstläget innebär att vi inte har någon ulv alls på kroken, och ulvarna sitter och skrattar i bakgrunden. Eller så betyder det att minst ett av toppnamnen döljer päls, och att ulvarna, visa av de senaste spelen, inte vågar gå in och pilla i det riktigt. Man bör ju ha i beräkningen att rösterna har hoppat ovanligt mycket fram och tillbaka.

I Recca-drevet sitter tre personer som jag tror mig lita på. I Paxendrevet sitter Spider som jag inte litar ett skit på. Och i mitt eget Spider-drev sitter jag med min nemisis xyas. Vad ska man göra?

Jag har egentligen ingenting på Recca, och tycker det är lite synd att rösta ut någon som inte ens har fått en möjlighet att värja sig. Sapient litar jag på, men å andra sidan litar jag mer på Paxen än Spider. xyas håller jag preliminärt för bybo, och jag har som sagt viss respekt för hans förmåga att hitta ulvar, varför det inte känns helt dumt att sitta i samma tåg som honom.

En sak jag inte gillar med Paxen är att han lägger sin sista röst på Andersson, det är safe och mjäkigt. Även om jag själv har sneglat åt det hållet. Som ulv är Andersson ett jävligt safe val att rösta på, för chansen att fler får kalla fötter och flyttar sina röster dit borde vara överhängande.

Äh, jag vet inte. Ska återkomma.

Recca

Femme Fatale
Jag gick från jobbet tidigt då jag suttit därifrån och kikat varje rast. Jag hade hoppats se nåt inlägg från Vimes innan jag kom hem, men icke-sa-nicke.

Sapient

Swashbuckler
Recca said:
Jag skulle vilja ha hjälp med att spekulera om hur troligt det är att det finns replikanter i relationsroll-gruppen. Å andra sidan, som jag räknar det finns det 2 stycken relationsroller i Möller och Vimes samt 2+ i Vicotnik och xyas. Så jag undrar återigen; hur troligt är det att den här gruppen är GRÖN?
Nu kanske jag säger vad någon annan redan sagt (har dock bara än så länge sett att Recca fått bassning för ett antal felaktiga antaganden/återgivanden av hur saker gått yill) men någon bör ändå ta det på allvar och gå igenom misstanken ordentligt, tycker jag.

Efter som det är fyra relationsroller vi känner till så långt, och om det möjligtvis är så att xyas + vicotnik passar ihop, trots olikheter, så innebär det 2+2. Möjligen, om vi utgår från par (fast xyas säger att det är sannolikt att motparten till hans förmåga är ovetande) kan det vara 2+2+2, om både Korpen och Andersson sitter på o-outade förmågor.

I det senare fallet skulle det betyda att det finns 6 av tolv spelare som kan gröna varandra. Det är mycket, mycket osannolikt. (Hur obalanserat skulle inte det vara?)

Alltså 2+2. Då är det sammanlagt en tredjedel av spelarna som har endera av en relationsroll. Också det är mycket. Mer än vad som vore troligt så där vid första anblicken. I så fall kan det mycket väl dölja sig en skurk (replikant, med - får vi anta - en potentiell möjlighet att kopiera förmågan, eller en infiltratör, som mer sannolikt har kännedom men inte kan efterlikna...).

(Jag var lite inne på detta redan tidigare, när jag skrev att jag ville se förmågorna in action. Därför tycker jag att Reccas undring är värd att följa upp...)

MEN - och detta är viktigt - detta gäller bara under förutsättning att det handlar om 2+2. För två roller som grönar varandra är ingen biggie.

Naturligtvis skulle det ändå kunna smyga sig in en replikant som, tekniskt sett, kanske inte utlöser villkoret att motparten ska vara död (eftersom replikanten balanserar kraften istället). Men det scenariot känns ytterst osannolikt, i och med att det skulle mer eller mindre förvrida innebörden i "parningen".

Därför är jag beredd att köpa Vimes och Möller som ett par. Och som gröna. (Tills vidare...)

Och det som talar för detta, är då att olikheterna mellan xyas och Vicotnik antyder att de inte är tänkta att matcha varandra så mycket som komplettera.

Och endera av xyas och Vicotnik kan därmed med vara ulv (med eller utan replikerad förmåga, mest sannolikt utan) utan att det är extremt osannolikt och riskerar leda byn på ogenomträngliga villovägar.

Brynolf

Dum fan
Brynolf said:
Recca said:
Enligt vår glade spelledare så gäller era förmågor nattdödade samt hängda personer. Men det skulle framgått ändå om ca 8 timmar (eeep).
Skulle Recca alltså ha frågat Mukwa om Vimes/Möllers/Vics förmågor och fått svar utan att själv ha en liknande förmåga? Men i samma inlägg parar hon ihop Xyas med Vic... Hade velat höra detta från henne själv(...)
Ah, där är du ju Recca. Vad tror du om ovanstående?

Röst: Recca

Recca

Femme Fatale
Ser ut som jag kommer åka på 3 röster.

Jag är MPOL och delar vicotniks förmåga.

Röst: Xyas

Vimes

Sillkung
Recca said:
Ser ut som jag kommer åka på 3 röster.

Jag är MPOL och delar vicotniks förmåga.

Röst: Xyas
Hur fan kommer det sig att du outar det här så här jävla sent?

Brynolf

Dum fan
Sapient said:
Och det som talar för detta, är då att olikheterna mellan xyas och Vicotnik antyder att de inte är tänkta att matcha varandra så mycket som komplettera.
Xyas hintade lite om sin förmåga nyligen. Den hade inget med Vics att göra, utan påverkade folksa förmågor... eller nåt sånt.

Vimes

Sillkung
Nu chansar du ju bara på att Korpen eller Andersson (helst den sistnämnde) är Vicos partner (vilket verkar högst sannolikt) för att rädda dig själv.

Recca

Femme Fatale
Det sjuka är att jag smulat detta sedan vic först nämnde det. När jag skriver "hemligt arbetslag" är det NÄSTAN ett citat... Allt för att få de jag tror delar min förmåga att fatta. Men inte då, rundan igenom fattar ni noll. :gremtongue:

Iaf, min outning bör ju skifta fokus till Xyas och Spider eftersom Spider i princip grönar mig om han skulle vara bybo. Såvida ingen annan kommer ut med information om att de är MPOL i vilket fall ni har en ulv i mig eller Spider.

Recca

Femme Fatale
Vimes said:
Nu chansar du ju bara på att Korpen eller Andersson (helst den sistnämnde) är Vicos partner (vilket verkar högst sannolikt) för att rädda dig själv.
Ska jag gå ut med detta utan röster på mig, menar du?

Xyas

Swashbuckler
Sapient said:
och om det möjligtvis är så att xyas + vicotnik passar ihop, trots olikheter
NEJ!

Ge er nu, min förmåga har ingenting att göra med den förmåga som Vic har outat.

Recca

Femme Fatale
Brynolf said:
Brynolf said:
Recca said:
Enligt vår glade spelledare så gäller era förmågor nattdödade samt hängda personer. Men det skulle framgått ändå om ca 8 timmar (eeep).
Skulle Recca alltså ha frågat Mukwa om Vimes/Möllers/Vics förmågor och fått svar utan att själv ha en liknande förmåga? Men i samma inlägg parar hon ihop Xyas med Vic... Hade velat höra detta från henne själv(...)
Ah, där är du ju Recca. Vad tror du om ovanstående?

Jag frågade om MIN förmåga.

Korpen

Hero
Re: Rätta mig om jag har fel...

Jag är MUT, såg att klass var efterfrågat.

Några spekulerade i att vi får reda på Andressons status om han självdör, men vet vi verkligen om vi får det? Om det skulle vara så att han bara försvann utan spår så vore det rätt obra för byn.
Men det sagt så har jag rätt svårt att få någon vidare överblick av läget av allt, så jag väljer att lita på att Konrad ( vars argumentering varit underhållande och övertygande att läsa) nog inte är ulv att göra en följajohn på hans röstval.

Ska se om jag hittar listan på vad folk har gått ut med för yrke, sitter på info som kan vara behjälpig där.

PS: Fick lift med liften, hemma 1h tidigare än om man åkt kollektivt!

Xyas

Swashbuckler
Recca said:
eftersom Spider i princip grönar mig om han skulle vara bybo.
Huh? Hur blir Spider = bybo = Recca = bybo? Jag ser det inte.

Vimes

Sillkung
Recca said:
Vimes said:
Ska jag gå ut med detta utan röster på mig, menar du?
Tja, om ditt syfte är att rädda dig själv är det kanske rimligt att agera som du gjort. Men med tanke på hur mycket diskussionen kretsat kring de här grejerna är det märkligt att du inte får tummen ur tidigare.

Recca

Femme Fatale

Korpen said:
Jag är MUT, såg att klass var efterfrågat.

Några spekulerade i att vi får reda på Andressons status om han självdör, men vet vi verkligen om vi får det? Om det skulle vara så att han bara försvann utan spår så vore det rätt obra för byn.
Men det sagt så har jag rätt svårt att få någon vidare överblick av läget av allt, så jag väljer att lita på att Konrad ( vars argumentering varit underhållande och övertygande att läsa) nog inte är ulv att göra en följajohn på hans röstval.

Ska se om jag hittar listan på vad folk har gått ut med för yrke, sitter på info som kan vara behjälpig där.

PS: Fick lift med liften, hemma 1h tidigare än om man åkt kollektivt!
Ni gör världens misstag om ni röstar ut mig då det inte grönar någon annan än troligtvis Vicotnik och ni tappar troligtvis även Vics förmåga i samma veva.

Vimes

Sillkung

Uh?

Korpen! Sias du som skurk om du blir siad?