Nekromanti Vad beror könsfördelningen på?

Ram

Skev
RasmusL;n78725 said:
Det finns något fantastiskt ocharmigt i att berätta för någon annan hur hen egentligen fungerar och tänker. Jag vet att medicinska modeller är ett vetenskapligt legitimt sätt att analysera sådant här på men de är inte för mig och de blir gräsligt generella och därmed rätt opraktiska att applicera på enskilda individer ("en kvinna"). Över ett större urval kan du säkert visa på skillnader men frågan är om skillnaderna mellan könen klår skillnaderna mellan individerna när det kommer till hobbypreferenser. Jag tror inte det.
Men Rasmus, ingen har väl pratat om "någon annan"...? Vi pratar väl om statistiska populationer? Att analysera varför jag är så felvaggad som jag är kräver långt mer än att säga att jag är man liksom. Heck, det lär kräva år av terapi och ett större forskarlag av psykologer och eventuellt en och annan exorcist! :p

Det är väldigt spännande att fundera över varför spelhobbyn är funtad som den är, om den är kulturellt betingad etc. och jag vill gärna förstå mer och även veta vad andra tycker och tror.

Ond bråd död

Swashbuckler
Übereil;n78709 said:
Att könsorganet påverkar ens intressen är i stort vad påståendet "ens biologiska kön påverkar ens intressen" betyder. Visst, det är en förenkling då det även skiljer lite vad man har för interna organ samt lite andra fysiska förutsättningar, men vad du säger är att de här fysiska förutsättningarna har en icke-negligerbar påverkan på människors psyke.

Om man inte tycker det påståendet är urlöjligt så kan man testa att istället byta ut män och kvinnor mot ljus och mörkhyade och se var man landar.

Übereil

Vad menar du? Det är ju inte bara könsorganen som skiljer könen åt. Man kan tala om att raser har olika förutsättningar också, men att tala om att pigmentskillnader skulle spela roll är lika galet som att hävda att det bara handlar om könsorgan.

Ond bråd död

Swashbuckler
RasmusL;n78725 said:
Det finns något fantastiskt ocharmigt i att berätta för någon annan hur hen egentligen fungerar och tänker. Jag vet att medicinska modeller är ett vetenskapligt legitimt sätt att analysera sådant här på men de är inte för mig och de blir gräsligt generella och därmed rätt opraktiska att applicera på enskilda individer ("en kvinna"). Över ett större urval kan du säkert visa på skillnader men frågan är om skillnaderna mellan könen klår skillnaderna mellan individerna när det kommer till hobbypreferenser. Jag tror inte det.
Men det vi/jag säger är inte hur någon specifik individ är utan att män och kvinnor generellt är olika. Halmdocka igen.

Radioaktiv

Hero
Ram;n78677 said:
Jag tror iofs inte att OBD har pratat om just dig...

Jag tror att biologi är en ganska stor del av hur vi är funtade. Vad tror du?

Jaså? Jag trodde att han menade att kvinnor är annorlunda från män? För det mesta så är jag kvinna, så såvitt jag ser så pratar OBD också om mig.

Och alla kvinnor. Och att vi är så fruktansvärt annorlunda.

För övrigt så finns det långt mer än två kön här i världen, så diskussionen om "män" och "kvinnor" känns sjukt instängd i sig.

Jag tror inte min vilja eller ovilja att mörda troll är baserat på vilket kön jag tillhör. Det låter om inte annat fruktansvärt löjligt.

Vad tror jag? Jag tror att det mesta är sociala konstruktioner. Men Sapient säger det bättre än jag, i en annan tråd.

Sapients underbara inlägg härifrån:

https://www.rollspel.nu/threads/724... inte något som eg. har med könen att göra.)"

Wyldstorm

Swordsman
RasmusL;n78725 said:
Hellre ocharmig än falsk eller ignorant.
Testosteronet från en frisk mans testiklar i en frisk kvinna ger massiva effekter. (detta mestadels p.g.a. att det är så MASSIV dos, en man har 15-25gånger mer...) Den kvinnan kan vara hur feministisk hon vill, men effekterna (speciellt om hon är ung) blir stora.

Diskutionen "nature vs nurture" kan vi naturligtvis ta, och snabbt inse att jag p.g.a. studier ställer mig långt mot "nature" & du p.g.a. andra anledningar ställer dig på andra sidan skalan.. Men jag vet inte vad det skulle ge.

Men, säger du att jag har fel ang. radioaktiv's tidigare påstående, så kan vi enkelt avgöra detta med bevis om du vill.
HINT: Testosteron produceras en hel del i just den del som radioaktiv nämnde...

Radioaktiv

Hero
Ond bråd död;n78736 said:
Vad menar du? Det är ju inte bara könsorganen som skiljer könen åt. Man kan tala om att raser har olika förutsättningar också, men att tala om att pigmentskillnader skulle spela roll är lika galet som att hävda att det bara handlar om könsorgan.

Exakt vad menar du med "förutsättningar"? Du snackar alltså nu om vadå, biologiska skillnader baserat på... "ras"? Om det inte är pigmentskillnaden som spelar roll, vad är det som spelar roll, och hur då exakt?

Radioaktiv

Hero
Wyldstorm;n78723 said:
För att förekla lite, en liten skillnad i testosteron (som delvis faktiskt produceras i testiklarna) gör en sjuhellvettes skillnad i beteende.
Skulle en kvinna få hormonerna från en (frisk) mans testiklar skulle denna kvinna bete sig MARKANT mer "manligt" inom kort.
"Manligt" såsom aggressivare, (kåtare), mer hyperaktiv & en del annat. (tänk anabolamissbrukande muskelbyggare..)
Därefter (beroende av i vilken fysisk mognad personen har) börjar snabbt tecken på kroppsändringar ske... Det finns gått fog att klassa testosteron som dopning, om vi säger så. SPECIELLT för kvinnor, då ni normalt har så lite..
Men vad har det med trollmördande att göra?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
MODERERING

Att påstå att en annan debattör är falsk och ignorant är inte okej. Jag stänger därför av Wyldstorm i 24 timmar för att försöka lugna ner debatten lite.

Övriga: Det är en rätt så aggressiv stämning här. Om ni ska fortsätta diskutera, gör det utan sura kommentarer om de andra deltagarnas argument. Det går att diskutera det här ämnet utan bråk. Hoppas jag.

Übereil

Swashbuckler
Ond bråd död;n78736 said:
Jag höll med om att det fanns andra skillnader än könsorganen. Andra fysiska skillnaer, för att vara exakt.

Übereil

Krille

Super Moderator
Moderering:

Det här var synnerligen osnyggt debatterande.

Wyldstorm;n78747 said:
Hellre ocharmig än falsk eller ignorant.
Wyldstorm;n78747 said:
Diskutionen "nature vs nurture" kan vi naturligtvis ta, och snabbt inse att jag p.g.a. studier ställer mig långt mot "nature" & du p.g.a. andra anledningar ställer dig på andra sidan skalan..
Det här är ett illa täckt personangrepp. Det är i högsta grad ocharmigt att ställa andra sidan som falsk och ignorant, och sedan förringa den andra sidans argument som mindre värt eftersom man själv minsann har studerat.

På det här forumet vill vi faktiskt ha charmigt framför o-charmigt. Det är inte alls sant att man antingen är ocharmig eller sann – man är charmig OCH sann, charmig OCH falsk, eller o-charmig OCH avstängd. I Wyldstorms fall, 48 timmar.

RasmusL

Champion
Wyldstorm;n78747 said:
Diskutionen "nature vs nurture" kan vi naturligtvis ta, och snabbt inse att jag p.g.a. studier ställer mig långt mot "nature" & du p.g.a. andra anledningar ställer dig på andra sidan skalan.
Samma anledningar, "studier". Hur menar du att det inte "skulle ge" något, det är väl för tusan vad tråden handlar om? :p

RasmusL

Champion
Wyldstorm;n78723 said:
För att förekla lite, en liten skillnad i testosteron (som delvis faktiskt produceras i testiklarna) gör en sjuhellvettes skillnad i beteende.
Skulle en kvinna få hormonerna från en (frisk) mans testiklar skulle denna kvinna bete sig MARKANT mer "manligt" inom kort.
"Manligt" såsom aggressivare, (kåtare), mer hyperaktiv & en del annat. (tänk anabolamissbrukande muskelbyggare..)
Därefter (beroende av i vilken fysisk mognad personen har) börjar snabbt tecken på kroppsändringar ske... Det finns gått fog att klassa testosteron som dopning, om vi säger så. SPECIELLT för kvinnor, då ni normalt har så lite..

Angående "kåtare":

sexualityandu.ca said:
The research reviewed here indicates that many gender differences in sexuality are smaller than researchers once thought. The majority of gender differences in sexual behaviors and attitudes are small, indicating that within-gender variation is larger than between gender variation in reported sexual behaviors and attitudes. When gender differences do exist, research suggests that they are a product of gender differences in biological factors, societal power differentials, and social pressures to respond according to assigned gender roles (Petersen and Hyde, 2011, p. 162).

RasmusL

Champion
Har vi fler förklaringsmodeller att dra från? Vi har sociala konstruktioner och en medicinsk förklaringsmodell såhär långt, hittar vi fler spännande teorier?

Eksem

Champion
Min teori är att män driver bort kvinnor från mansdominerade områden genom att bete sig som många gjort i den här tråden. Är det biologiska skäl som får män i grupp att bete sig så här kanske?

Ond bråd död

Swashbuckler
Radioaktiv;n78748 said:
Exakt vad menar du med "förutsättningar"? Du snackar alltså nu om vadå, biologiska skillnader baserat på... "ras"? Om det inte är pigmentskillnaden som spelar roll, vad är det som spelar roll, och hur då exakt?

Det är väl ingen hemlighet att vissa raser lyckas bättre än andra inom vissa idrotter? Det beror inte på pigment.

Ond bråd död

Swashbuckler
Radioaktiv;n78746 said:
Jaså? Jag trodde att han menade att kvinnor är annorlunda från män? För det mesta så är jag kvinna, så såvitt jag ser så pratar OBD också om mig.

Och alla kvinnor. Och att vi är så fruktansvärt annorlunda.

För övrigt så finns det långt mer än två kön här i världen, så diskussionen om "män" och "kvinnor" känns sjukt instängd i sig.

Jag tror inte min vilja eller ovilja att mörda troll är baserat på vilket kön jag tillhör. Det låter om inte annat fruktansvärt löjligt.

Vad tror jag? Jag tror att det mesta är sociala konstruktioner. Men Sapient säger det bättre än jag, i en annan tråd.

Sapients underbara inlägg härifrån:

https://www.rollspel.nu/threads/724...talar om män/cis/vita kränkta män nästa gång.

Genesis

Ni dés ni maître
Vi kan absolut inte vara säkra på exakt hur stor del av skillnaden mellan mäns och kvinnors beteende som är biologiskt baserad och hur stor del som är socialt. Men jag tycker nog att det känns vanskligt att säga att det är 100% socialt, alltså att (till exempel) könshormoner har noll påverkan på beteende. Vi måste också vara noga att skilja mellan åsikten "mäns och kvinnors beteendeskillnader är till viss del biologiska" (vilket är en vettig åsikt) och "det är okej att diskriminera på könsbasis eftersom mäns och kvinnors beteendeskillnader till viss del är biologiska" (vilket inte är en vettig åsikt). Oavsett vilka skillnader vetenskapen kan tänkas hitta mellan män och kvinnor, eller mellan människor av olika raser, så kommer det fortfarande aldrig att vara okej att diskriminera. Vi har som samhälle sagt att det inte är något vi vill syssla med. Jag tycker inte att vi bör koppla lika rättigheter till lika förutsättningar, för vad händer då om vetenskapen skulle visa sig inte stämma överens med vår ideologi? Däremot kan mäns och kvinnors beteendeskillnader användas för att (del-)förklara varför könsfördelningen inte är 50-50 på vissa områden. Och detta gäller oavsett om dessa beteendeskillnader är biologiska eller sociala.

Gällande att det finns fler kön än två så tycker jag nog att det känns vettigt att tala om män och kvinnor i den här diskussionen, eftersom:
1: De utgör tillsammans en överväldigande majoritet, och
2: Rent biologiskt är de de två ytterligheterna på skalan. De som inte passar in i någotdera av dessa två kön tenderar att ha karaktäristika från båda, men det finns inget kön som är "mer manligt" än man eller "mer kvinnligt" än kvinna (när det gäller t.ex. könshormoner).