Orimligt och orimligt, jag tycker att det är tråkiga förväntningar som jag tycker det finns en poäng i att motarbeta. Jag säger liksom inte att någon är dum i huvudet för att de antar det, men jag ser heller inte varför det prompt ska behöva vara så. För mig är ett stridssystem inte ett tjechovskt gevär, utan mer en varning – sköter ni er inte bestraffas ni med att vi tar paus för tärningsrull och matte i en halvtimme. Ur det perspektivet är nästan krångliga, avancerade och detaljerade stridssystem bättre – ju mer krångel, desto mer kommer jag att anstränga mig för att slippa använda dem =)Jag håller med om att det inte måste handla om det för att det finns regler för det, men det är inte heller orimligt att folk förväntar sig pangpang om det finns skjutvapen och saker att skjuta på. Sen kan man ställa dom förväntningarna på ända, och skapa stämning och spänning med att det ligger och skräpar en massa Tjechovska gevär som kan eller inte kan avfyras. Som nån som pratade om ”Sex moves” i Apocalypse World. Att bara det fanns på karaktärsbladet, fast det aldrig användes i hens spel, skapade en spänning att det kunde leda till att karaktärer kanske skulle få till det.
Men ja, nej, jag tycker inte att man måste förvänta sig pangpang bara för att det finns skjutvapen och saker att skjuta på.
Regelsystemet är ju inte spelet. Äventyret är spelet, vad vi gör kring spelbordet är spelet, vad vi, väljer att lägga vikt vid är spelet. Det kapitel som spelet har om hur man strukturerar och bygger ett äventyr är i mina ögon mycket viktigare än vad regelsystemet lägger vikt vid.