Nekromanti Vad vill vi egentligen se i den nya världen?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det nya DoD står runt hörnet och väntar på att få bli insläppt i våra hem, och senare så kommer även en ny värld.
Det är där det blir riktigt intressant i mina ögon - men vad vill vi verkligen se i den nya världen? Några tankar?

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/

Vindhand

Myrmidon
Mysig fantasy med mycket icke-människor

Jag skulle uppskatta en värld där de olika traditionella fantasyvarelserna lever litet mer integrerat. Det vore kul om man går ifrån den vanliga approachen att ha ett mänskligt samhälle med några få orcher inslängda i stället för rövare, litet alver som fjollar sig i skogarna osv. Det vore kul om det t.ex fanns ungefär lika många orcher som dvärgar eller människor så att de skulle vara tvungna att samexistera på något sätt, helst fredligt. Detta skulle göra det enklare att ha spelargrupper som innefattar många olika arter. Jag är överväldigande trött på att vara tvungen att spela människa bara för att dessa är de enda som fungerar i samhället. Jag vill att alla större intelligenta humanoida arter skall vara möjliga och användbara som spelarkaraktärer. Det vore kul med någorlunda trovärdiga kulturer för de olika arterna men man skall inte överdriva detaljrikedomen.
Så länge undviker WoD modellen där alla folkslag är uppdelade i stereotypiska undergrupper/klaner/släkten är jag glad. Detta är ett av de största misstagen i Mundana IMHO :)

Don Kennetho

Warrior
Jag tycker att den där Bauer-fantasyn låter riktigt lovande.

Jag vill ha mycket sagostämning med stora trolska skogar, älvor som dansar i natten, äventyrare som ger sig av från hemmets trygga härd för att dra ut på äventyr (lite som Sagor för stora barn, om nån minns det programmet) och mystik. Allt gärna med en touch av nordisk folktro. Den teknologiska nivån behöver inte vara särskilt hög utan det kan gärna vara lite tidig medeltid eller vikingatid över det hela.

Till skillnad från Vindhand nedan vill jag ha alver och dvärgar mer sällsynta än vad de är, och de skall leva i samhällen helt avskärmade från människorna. De flesta människor ska inte ha sett några utan bara veta från sagor och annat att de finns.

Adelns makt ska också vara stark (en bondlurk ska inte mucka hur som helst med en adelsman), och det kan vara kul om man i världen får lite motsvarighet till vår egen historiska medeltid.

Nåt åt allt det här hållet skulle vara kul!

Sen kan jag inte undgå att undra över ryktet om att deras världsnamn påminner om Eurasien. Om man huvudsakligen inspirerats av detta så börjar man ju undra hur världen ska se ut. Kan man då äventyra i motsvarigheter till Mellanöstern, Indien och Kina?

Don Kennetho<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Don Kennetho on 2000-09-19 00:54.</EM></FONT></P>

Malakhai

Veteran
Re: Mysig fantasy med mycket icke-människor

Men vad säger du???
Är du helt rudis... orcher å mensch... neeeej fyyyy fan.... chronopia som en hel värld?? Då hänger jag mig i garderoben... and dats a promise... håller med Don Kennetho fullt ut... klart alver å dvärgar ska vara sällsynta men finnas... å folk i regel bör väl "känna" till dem.. fast de ska ju inte drälla av dem... utan snarare så att folk ska titta storögt... möjligt att det finns smeder i städerna/ev byar som är dvärgar... eller en jägare som är alv å bor i utkanten... det är liksom inge kul om de bara dräller av dem... å svartfolk bör det finnas en hel del av.. bara det att de lever så långt(?) från människorna å det är så IMHO världen borde se ut.. men.. vem vet.. /images/icons/tongue.gif

Malakhai
Döden är bara början

Azagthoth

Myrmidon

Personligen skulle jag tycka det vore skoj om människan försvann helt och hållet. Det vill säga bara "sagovarelser" såsom dvärgar, alver, orcher, tomtar, vättar, troll, enhörningar etc.

Din idé känns en aning utvattnad, den har använts "hur många gånger som helst". Dvärgarna presenteras ofta som figurer som trivs bäst i varandras sällskap, så varför reser en ensam dvärg och lever miserabelt i människornas samhälle?

/Azagthoth

hatten

Swashbuckler
Snälla ni om det ska finnas klasiska antagonister till spelarna så snälla gör dom inte dumma och två dimensionella ett exempel som kan tas från de flesta spel är hur Orcher och goblins behandlas dumma stridiga och irriterande..
Snälla det är för enkelt..

Jag brukar i DoD köra med en krigar kultur hos orcher och jag låter deras vapen vara välsmida lika bra som mänskliga vapen bara fulare och inte lika snygga..

Ge alla figurer som ska vara med en tredimensionel känsla och gör gärna annorlunda inte bara Alv Dvärg Orch människa spel sådana finns det gott om..

Andra ideer glöm Alver och Dvärgar kör människor och Troll låt några Troll vara höga Troll andra Låga ( Höga långlivade visa och nobla varelser, Låga troll vidriga krigiska varelser med mänslig livslängd )

Johan K

Gammal & dryg
Bra fråga !!!
Jag för min egen del vill gjärna se den klassika fantasyvärlden. Mycket mystik, mycket klassiska äventyr m.m.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Vindhand

Myrmidon
Orcher som värdefulla samhällsmedborgare

Men vad säger du???

jaja... jag blir väl tvungen att designa världen själv :)

Är du helt rudis... orcher å mensch... neeeej fyyyy fan.... chronopia som en hel värld??

Det finns en mellanväg mellan "fantasy som tolkien skrev den" och "Cronopia". Faktum är att det finns otaliga mellanvägar. Nästan all annan fantasy hamnar någonstans däremellan.
I Discworld kan dvärgar, människor och troll samexistera. Inte utan problem men de klarar av det. Även om discworld knappast är ett under av realism ser jag just den biten som riktigt trovärdig. Om det funnits andra (humanoida,intelligenta) arter i vår värld skulle vi förr eller senare vara tvugna att komma överens med dem. Eviga utrotningskrig är inte bra för någon part.

Då hänger jag mig i garderoben... and dats a promise... håller med Don Kennetho fullt ut... klart alver å dvärgar ska vara sällsynta men finnas... å folk i regel bör väl "känna" till dem.. fast de ska ju inte drälla av dem... utan snarare så att folk ska titta storögt... möjligt att det finns smeder i städerna/ev byar som är dvärgar... eller en jägare som är alv å bor i utkanten... det är liksom inge kul om de bara dräller av dem... å svartfolk bör det finnas en hel del av.. bara det att de lever så långt(?) från människorna å det är så IMHO världen borde se ut.. men.. vem vet..

Det är så standardfantasy brukar se ut och jag är lite less på det.

Ta Orcher t.ex. Vad fasen har man för användning av svartfolk om det enda de gör är att dyka upp ibland och loota och våldta? Varför reducera dem till svärdsfoder när de skulle kunna vara roliga spelarkaraktärer? Jag ser framför mig en värld där orcherna har mycket gemensamt med Klingonsk kultur, våldsam ja, men (någorlunda) trovärdig. Jag har även haft funderingar på om inte en Samuraikultur skulle passa dem rätt bra. Jag vill spela en Orch!
Jag har dessutom alltid tyckt synd om Orcherna i Tolkien. Alla bara vill döda dem för deras arttillhörighet i någon djävla etnisk reningsiver. Det känns synd att fortplanta denna rasistiska inställning till moderna spelvärldar.

Den fantasyvärld som du beskriver hänvisar en nästan helt till att spela människor, allt annat blir plötsligt konstigt. Om jag ville spela enbart människor finns det otaliga nutidsspel att spela. För mig är en del av fantasyns tjusning att få spela andra arter/kulturer.

Vad gäller andra arter skulle jag vilja se alver som är civilicerade och välbildade men rätt kassa i strid. Någon anledning måste det ju finnas till att de gömmer sig i skogar och huvudsakligen är kända för sin färdighet med magi och avståndsvapen. Eons barbar/samuraj-alver med plastsvärd känns bara koboldigt och konstigt IMHO.

Dvärgar vet jag inte om man behöver... men de är väl ett måste för vissa. Helst skulle jag reducera dem både i styrka och storlek så att de blir mer gnomer än korta/feta människor.

Ankor är ett måste. De har så underbar attityd och är dessutom en kär DoD-tradition (för att inte tala om T&T samt Runequest). Det är talande att det stora misslyckandet chronopia inte hade med dessa spännande varelser.

Nåväl detta är mest bara mina åsikter och i mångt och mycket saknar de djupare bas än min högst personliga smak. IMHO med andra ord :)

NecTech

Swordsman
fart och fläkt....Humor och spänning....Och framför allt en fantasirik värld som inte låter sig styras av våra lagar*

*Vad jag menar är att en fantasy värld inte behöver...eller rättare sagt, ska inte vara som våran.....

Sen gillar jag när världen är STOR....Det skall ta månander att ta sig från ett land till ett annat...Mycket vildmark alltså....

En värld som har en spännande historik är ju klart ett plus...Historier, myter och legender om mäktiga artefakter, hjältar, skurkar och monster ger ju en extra krydda till spelet.

Mvh
Necrotech - Nej, nu tar vi och lugnar ner oss och lottar ut lite bilar."
"Loket", när det hettade till i TV:s uppesittarbingo 1998
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag håller fullständigt med hatten - på en punkt. Nämligen att vi måste se till att få alla "ondingar" mer än endimensionella. Gärna tre-, fyr- eller femdimensionella /images/icons/smile.gif
Finns inget bättre än en väl genomtänkt "elak" ras....

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/

hatten

Swashbuckler
Re: 5 dimensionel

A låt mig ta ett exempel..
Att bara säga rasen är krigisk är så fattigt utan någon som helst dimension varför inte ge dom en religon och en kultur som stödjer den starkas rätt exempel kan tas från olika blodskulter som har funnits i våran värd Azteker Maja indianer osv. ( en av dom i alla fall var det kommer för närvarnandet inte på vilka så vi säger båda )

De levde i en värd där solen var döende och allt liv skulle upphöra OM inte gudarna städigt fick offer så att de var nöjda..
Det var deras religion och därmed var det indianernas verklighet OM inte prästerna offrade hjärtan till gudarna SÅ skulle värden dö och upphöra. Prästerna hade en otrolig bra argument för att få behålla sin makt och få folk att frivilligt offra sina grannar OM inte så dog jorden.. ( finns det bättre argument ? )
Säg vi tar och aplicerar det på en fanasy ras..*hmm* säg Orcher !
Orcheran dyrkar Guden Braarv som är en krigsgud.
I tidernas begynnelse efter Braarv hade dödat alla andra gudar så skapade han värden för att få se krig och annat som roade honom men på värden var allt frid och fröjd och Braarv vart misnöjd och låt eld och sten regna över värden sen sa han till de som hade överlevt sprid er mina barn och roa mig med strider och kamp eller så låter jag elden åter härska..
Idag till Orchernas skräck är det bara DOM som kommer ihåg Braarv och de måste anstränga sig dubbelt så hårt för att få Braarv nöjd.. Mindre halvgudar har förfört några av Braarvs skapelse Dvärgar Alver och Människor och försöker få dem att leva i en onatulig fred i hopp om att Braarv åter ska förstöra värden.

( Oki nu var det inte värdens bästa men ni kan se om ni bygger orchernas kultur kring något sådant så kan ni få en otrolig tredimensionel varelse som inte är "ond" utan lever under prästers/demoners tyrrani )

Great goblin

Veteran
Mera Ereb och Midgård känsla jag tycker att de två inte är helt olika samt att de båda är trevliga.
/Great goblin

"Ändamålet helgar medlen"

Great goblin

Veteran

Alver undviker människor i största möjliga grad och handlar väl lite med dem i vissa fall (se Bilbo) orcher anfaller människor men tenderar försöka hålla sig borta från de större rikena och städerna och strategiska platser såvida de inte är tillräckligt många för att ockupera och försvara området utan några större besvär kortsagt orcher undviker truppkoncentrationer och större samhäleln såvida de inte är på krigståg orcher styrs antingen av en hövding (I Bilbo storvätte i sagan om ringen Hövding) eller av någotslags häxmästare

Great goblin

Veteran

Leve Malakhai! jag står bakom dig till en miljard procent inga orcher eller alver tillsamans med människor i normala fall dessutom vill jag säga att orcher inte så ofta är religösa de dyrkar styrkan eller är rädda för den i allafall prov på orchisk ledarstil kan finnas i de två tornen (andra delen av ringtrilogin) första kapitlet som går under namnet Uruk hai.

Great goblin

Veteran
Re: Orcher som värdefulla samhällsmedborgare

JAG SÄGER BARA EN SAK iNGEN DJÄVLA NYSKAPANDE FANTASY TRADITION SKALL DET VARA

Johan K

Gammal & dryg
Där så har vi 2 praktexempel på vad jag kallar BRA äventyr !

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Master_Z

Swordsman
Re: Orcher som värdefulla samhällsmedborgare

Jag håller med om att ankor behövs. Dom är små och coola

Vargmän skulle också vara kul att se i DoD nya värld

/Linuis the Great

Krille

Super Moderator
Tradition

"TRADITION SKALL DET VARA"

Tradition är en rätt trevlig spelbutik, ja. I övrigt kan det gärna hålla sig borta från rollspel. Det finns tretton rollspel på dussinet som utropar sig som "traditionell fantasy" och alla är IMHO precis lika tråkiga.

Traditionell fantasy är som McDonalds hamburgare. Man vet vad man får, men det är ingen direkt smakhöjdare.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>