Packade viktväktare
Imho bör nog skräck ses som en genre, precis som action, komedi eller romantik. Vi kan ha olika åsikter där utan problem
Det där kallar jag alltså olika känslor. Det är mycket svårt att ha en och samma handling i två filmer berättade med två olika känslor. Kan man göra "Romeo och Julia" till en skräckis? Njaa, kanske, men det är nog rätt svårt. Med "genre" menar jag alltså snarare "noir", "gangsterfilm", "western" "karatefilm", "kostymdrama" osv. Om mitt bruk av "genre" ställer till det så kan vi väl kalla det "setting" då?
"Yoyimbo" (livvakten) gick ju däremot fint att använda både som samurajfilm, western (för en handfull dollar), och som gangsterrulle med Bruce Willis och Christopher Walken (last man standing) Manuset är mer eller mindre identiskt mellan rullarna.
Sen har vi Seven:
"Ehm, det känns som vi sett olika filmer... Vilka sympatiska drag tänkte du på mer specifikt?"
Well, slutrepliken i filmen är:
"Ernest Hemingway once wrote, "The world is a fine place and worth fighting for." I agree with the second part." och det är en ståndpunkt som även mördaren kan skriva under. Jämför med hur filmen börjar; Somerset utreder ett mord och frågar sin kollega om barnet i familjen bevittnade mordet. "Vem bryr sig? Skriv din rapport så vi får gå hem någon gång!" typ. John Doe är ett under av medmänsklighet i jämförelse med den cyniska egoism som härskar i den här filmen. "Do you like your job?" "No, I don't" svarar killen på sexklubben. Ingen mår bra i den här filmen. Somerset håller nästan på att duka under inför den här cynismen när han träffar paret Mills. David leker med hundarna i hallen och hans fru bjuder in honom på mat utan att ens ha träffat honom. De är så blåögda att de skaffar en lägenhet som är nästintill omöjlig att leva i. Ändå är galningen Doe avundsjuk på honom. På hans normala liv. Det är hans synd. Avundsjuka.
John Doe och David Mills är alltså de två idealisterna som räddar Somerset från att bli en cynisk samhällsfrånvänd gubbe. Doe är en psycho lirare, visst, men han
vill. Vill vara som Mills. Han
vill vara som naive Mills som skaffat en idiotisk lägenhet och ändå leker glatt med sina hundar.
Det är ju det som är så läskigt med Seven, i mina ögon: John Doe är ju inte monstret. Det är ju världen som är monstret. JD fattar bara inte hur han skall ställa världen tillrätta.
Eller som Rorschack (en annan som resonerar som JD) säger i Watchmen:
"Världen är en rabiessmittad hund, är allt jag kan göra att torka bort fradgan från dess käftar?"
"I mina ögon innebär det att du inte gillar att spela skräck men däremot att krydda din kampanj med ett och annat skräckelement. Det gör jag själv när jag spelar Stormbringer (det är ju ändå Dark(tm) Fantasy). Det är inte en skräckkampanj för det IMO."
Okej. Du får förstås tycka vad du vill om min spelstil. Om jag tar en typisk skräckkampanj (ska vi ta Mountains of Madness igen?) och bläddrar i den ser man att det är förvånansvärt få rena skräckelement. Man ser däremot tydligt en del deckararbete, en del action, en del äventyrande, osv. I mina ögon gör det inte den kampanjen till en äventyrskampanj med skräckinslag. Deckararbetet och äventyrandet är ju stämningsökande delar som gör skräcken större och viktigare när den väl slår till. Slutar "psycho" vara en skräckfilm när Bates tar av sig klänningen och pratar med gästerna? Jag håller inte med. Dramadelarna behövs lika mycket som duschscenen för att göra filmen till en skräckfilm. Samma sak med deckarinslag i skräckkampanjer.
"Det känns konstigt att kalla allt skräck som någon gång, på någon specifik punkt, var skrämmande. I sådana fall är ju Törnrosa en skräckfilm..."
Tja, fast säger verkligen dina spelare att de vill bli rädda riktigt
många gånger under ett skräckäventyr?
Tja, så säger inte mina spelare. De vill faktiskt ha kul som i allt rollspelande. Om det kan finnas en bakomliggande ryslig stämning som håller deras intresse uppe och få dem att fasa inför vad som komma skall så kallar jag det skräckrollspel. Okej, med en bakomliggande ryslig stämning tar ingen spelare och skriker ut sin rädsla eller gömmer sig under bordet direkt, men det gjorde inte jag när jag såg Seven heller. Däremot var det en så gripande, genomspännande och dunder-ruskig handling i den filmen att jag var kvar i dess obehagliga värld långt efter att jag lämnat biografen. Det är också en sorts skräck. I mina ögon en mycket skickligare genomförd skräck än tramset i "Freddy Krueger pillar sig i näsan, del 8"-rullarna.
"Du kan ju lika gärna säga att det är upp till D&D3 spelarna att göra skräck med de verktyg de besitter. Blir D&D3 ett skräckspel för det?"
Äh, hela begreppet "skräckspel" tycker jag är idiotiskt. Det är som "humorspel". Jag skiter väl i om rollspelsmakarna tycker att deras rollspel är roligt eller inte, det är ju upp till oss runt spelbordet att bestämma om äventyren är kul eller inte. Jag har kört mutantäventyr som varit så oseriösa och humoristiska att vi bokstavligt talat har rullat runt på golvet i skrattkramper. Någon kanske surt vill mena att "Mutant inte är ett humorrollspel" men då har han ju inte fattat någonting. Det är ju
äventyret och hur det genomförs som bestämmer om det är humor, spänning, romantik, skräck eller vad det nu handlar om.
Om äventyret är läskigt, då spelar du ett skräckrollspel. Vad det sedan är för en regelbok som spelledaren sitter och bläddrar i, det är i sammanhanget fullständigt irrelevant.
/Rising