Mogger
Hipsteranka
Bättre att du tittar på intervjun som refererades till än reagerar på en värdering som inte gjorts. RQ-derivat är inte dåligt, men den regerande spelstilen och -filosofin som kan anses vara Äspels arv har konsekvenser än idag.
Eller så kan du, som förde in referensen, utveckla vad Edwards menar. Det är ju självklart så att vår spelhistoria spelar roll. Men BRP var under säkert 10 år bespottat och avskytt. Dess renässans är rätt ny.
Men detta är helt klart problemets kärna - allt är påhopp för någon. Värdeladdningen blir implicit även när den inte är menad.
Jo, men beror det inte i detta fall på generaliseringar? Vi kan ju kosta på oss att nörda ner oss i detaljer, för den här tråden handlar ju specifikt om problemen med att generalisera.
Jag tycker personligen att Fria Ligan regelmässigt är betydligt mer influerade av Apocalypse World än BRP. Och deras genomslag kan inte understrykas nog. De är det största som hänt spelsverige, med god marginal.
Jag har själv inget emot BRP så blir inte det minsta förolämpad av att mena att Äspel (snarare än RQ) haft en stor betydelse för spelscenen. Men som sagt, detta är ett nördforum. Vi kan vår historia och min poäng i denna tråd är art vi inte är behjälpta av generaliseringar.