Jag gillar exploderande tärningar så att du kan ha ihjäl en Riddare i plåt med en kniv. Men jag tycker det är synd att plåtrustningen aldrig blir så bra för spelarna som de verkade vara i verkligheten. Plåt borde ju ABS 15 så med en tjongträff utan exploderande tärning tar typ 2 I skada av en hillebard
Det här är så intressant, för vi tycker så olika. Och det gör också att jag förstår att jag är nog inte målgruppen för DoD/BRP.
Om PLÅT har ABS 15 (vilket det "typ" har i Pendragon där "alla" gör 4T6 i skada), så med blir man osårbar i DoD mot de flesta vapen.
Då finns det bara två strategier
1) Alla fiender utrustar sig med 2H-svärd (eller arbalest - det blir roligt), och så är spelet lika dödligt, men ännu mer slumpartat än tidigare
2) Så fort någon dyker upp i plåt så vräker man ner vederbörande på marken (motståndstabellen?) och sticker en kniv i ljumsken (så som många riddare faktiskt dog i verkligheten). I så fall bör spelet kanske har regler för det (nät, snaror, brottning, sand i ögonen) - om det är den enda rimliga strategin. Annars har stridssystemet gjort så att säga diskvalificerat sig själv.
Alternativet är då att ha ett mer balancerat system som fungerar spelmässigt, men som inte simulerar verkligheten. Gamla DoD fungerar när man inte använder kroppsdelar, när vapen gör 1T4+1 till 1T10+1 i skada, och rustningar har ABS 2-4.
Dessutom om målet är att rollpersonerna ska bli osårbara med plåt, varför ens spela striden? Varför inte bara ge dem en osårbarhetsring?