Nekromanti Varje dag. . .

Troberg

Sinister eater
Re: Snälla, lyssna inte på folk

Eller, folk och folk förresten. Det är typ två-tre högljudda användare som alltid klagar på eventuella förbättringar av sidan. Vi övriga som inte är dumma i huvudet
Observera att det i huvudsak är de som är utvecklare till yrket som påpekar dessa missar. Om jag inte talar om för dig hur du ska kriga så talar du inte om för mig hur man programmerar, OK?

ripperdoc

Myrmidon

Har inte de flesta välkomnat designen som något väldigt bra? Deltrådarnahandlar ju nu framförallt om diverse subjektiva diskussioner runt webkompabilitet.

Men om det inte framgick: Hurra för Dante! (och fixa gärna så man kan surfa på mobil :gremwink: ).

<font size="1">Edit: Massorna är inte redo för den nya stavningen av framgick, så jag ändrade tillbaka</font size>

Troberg

Sinister eater
Re: Bredare grafik?

Jag har jobbat på och med många företag i olika webbprojekt sedan Mosaic-tiden. Så jag tror ditt företag är ett undantag.
Jag talar inte enbart om web, detsamma gäller i desktopapplikationer.

Troberg

Sinister eater

Har inte de flesta välkomnat designen som något väldigt bra? Deltrådarnahandlar ju nu framförallt om diverse subjektiva diskussioner runt webkompabilitet.

Men om det inte framfick: Hurra för Dante! (och fixa gärna så man kan surfa på mobil ).
Instämmer. Överlag är den mycket bra, det som diskuteras här är bara finputset som får den att se riktigt proffsig ut. Metalliclacken på Corvetten, så att säga.

Troberg

Sinister eater
Re: Jorden har gått under. Jag håller med Arfert! [nt]

Håller helt med Arfert. Det är designers ansvar att se till att sidan är användarvänlig i alla ledder och djup. Det är programmeraren som är ansvarig att verkställa det som designern skapat.
Idealt och i en större organisation. I de flesta fall så kommer designern bara med övergripande policyfrågor, som grundläggande layout, färger, typsnitt och sådant, detaljbesluten som tex förnsterstorlek är utvecklarens ansvar. För desktopapplikationer har därför designerns roll nästan blivit utagerad, eftersom alla större OS/fönsterhanterare idag har designguidelines som program ska följa.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Observera att det i huvudsak är de som är utvecklare till yrket som påpekar dessa missar. Om jag inte talar om för dig hur du ska kriga så talar du inte om för mig hur man programmerar, OK?
Meh, var det inte användaren och inte utvecklaren som skulle styra alldeles nyss? Jag är användare, jag är en typisk användare med en typisk dator och en typisk browserinställning. Jag är nöjd med Dantes förslag och nittionio procent av användarna håller nog med mig. Om du sedan föredrar att handikappanpassa blyertspennor ("HEY! Vi måste ha bitmunstycke på de här! Tänk på alla armlösa satar som vill rita hentai!") så är det fine. Men handikappanpassa inte min penna.

- Vulf

Troberg

Sinister eater
Re: Nej

Nej WAP är inte utdött, det är i högsta grad aktivt.
Du underskattar utvecklingen. Redan idag är webläsare, kamera, PIM, spel, MP3-spelare, filmspelare mm standard på mobiltelefonerna. Inom ett år kommer även GPS, navigator och radio att vara standard. Om två år så kommer de antagligen att ha hemmabio, månraket, hundvakt, analvibrator, uppslagsverk, reservhjul och flytväst, minst. Tillverkarna kommer att tillverka det för att överglänsa varandra, konsumenterna kommer att köpa det för att det finns.

"Standard" ovan ska läsas som "dominerande konfiguration", inte som en formell standard.

Troberg

Sinister eater

Meh, var det inte användaren och inte utvecklaren som skulle styra alldeles nyss? Jag är användare, jag är en typisk användare med en typisk dator och en typisk browserinställning. Jag är nöjd med Dantes förslag och nittionio procent av användarna håller nog med mig.
Användarna som kollektiv grupp, inte du personligen. Sedan ska detta filtreras genom den tekniska erfarenhet som behövs för att realisera det på ett bra sätt. Går du till doktorn och säger "operera ut min blindtarm" eller säger du "jag har ont här, do your stuff"? Användarna talar om var de har ont, utvecklaren väljer en lämplig lösning.

Dessutom har varken du eller jag tillräckligt underlag för att veta vad 99% av användarna tycker, däremot har jag sett vad våra användare tycker i enkäter vi lämnat ut, och den vanligaste kritiken mot våra äldre program är att de "inte ser ut och beter sig som andra program", dvs att de inte följer med i användarnas inställningar.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Mycket tjat och lite verkstad

Jag surfade nyss in här och konstaterade att på bara ett par timmar så hade 40 nya inlägg skrivits, de flesta till största delen bestående av gnäll, gnäll och gnäll. Även om jag inte vill formulera mig som Vitulv så förstår jag om Dante tappar sugen helt. Vid det här laget så har de flesta fått uttrycka sitt missnöje upprepade gånger och jag tror att Dante har fattat poängen utan att ytterligare kritik är nödvändig.

Men det tråkigaste är ändå att inte en endaste person har erbjudit sin hjälp eller något mer konkret än att hänvisa till hur mycket de vet, kan och tycker. Vill du påverka sidans design, hjälpa till och visa upp dina kunskaper så är det bättre att höra av sig till Dante. Jag tror säkert att han tacksamt tar emot all hjälp han kan få.

seinet

Swashbuckler

Jo samma här, det jag hänger upp mig på är sidbredden. En idé för att få plats med mer text på smalare bredd är ju att kunna dölja menykolumnerna (ungefär som i windows utforskaren, där man kan välja att inte visa mappfältet exempelvis).

En annan reflektion jag kan lägga in är också att "alla popups är inte av ondo", d.v.s. istället för att vissa inmatningsrutor/formulär dyker upp i huvudfönstret så kan de kanske dyka upp som popups, precis som när man skriver gästboksinlägg på div. nätgemenskapssidor.

/Seinet Wintermute - Vet i alla fall att han bidragit med minst två idéer om hur man fortfarande kan spara sidan på bredden.

Troberg

Sinister eater
Re: Mycket tjat och lite verkstad

Jag surfade nyss in här och konstaterade att på bara ett par timmar så hade 40 nya inlägg skrivits, de flesta till största delen bestående av gnäll, gnäll och gnäll. Även om jag inte vill formulera mig som Vitulv så förstår jag om Dante tappar sugen helt. Vid det här laget så har de flesta fått uttrycka sitt missnöje upprepade gånger och jag tror att Dante har fattat poängen utan att ytterligare kritik är nödvändig.

Men det tråkigaste är ändå att inte en endaste person har erbjudit sin hjälp eller något mer konkret än att hänvisa till hur mycket de vet, kan och tycker. Vill du påverka sidans design, hjälpa till och visa upp dina kunskaper så är det bättre att höra av sig till Dante. Jag tror säkert att han tacksamt tar emot all hjälp han kan få.
Det där är en väldigt tråkig attityd. Det måste få vara tillåtet att tillföra något till diskussionen utan att för den sakens skull ha tid/möjlighet att utföra det själv, i annat fall skulle det bara varit Dante som överhuvudtaget fått säga något. Synpunkter kan inte bara vara förbehållna de som utför arbetet.

Jag har dessutom inte sett något gnäll i den här tråden, bara konstruktiva kommentarer om hur man kan förbättra en bra layout ytterligare och därmed möjliggöra för fler att ta del av siten. Är det gnäll så tar jag det som ett hedersmärke att vara en gnällröv.

Troberg

Sinister eater

En annan reflektion jag kan lägga in är också att "alla popups är inte av ondo", d.v.s. istället för att vissa inmatningsrutor/formulär dyker upp i huvudfönstret så kan de kanske dyka upp som popups, precis som när man skriver gästboksinlägg på div. nätgemenskapssidor.
Även om jag i princip håller med dig, så är tillräckligt många popups av ondo, vilket innebär att de flesta idag blockar rubbet, bra eller dåligt.

ripperdoc

Myrmidon

Det går utmärkt att göra göra lagrade sidor där fönster och boxar kan visas upp framför innehållet med javascript. Ingen webläsare kommer tolka dessa som popus.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag utmanar dig

Visa Dante och världen hur det ska göras. Ta hans förslag och för en egen version. En bild säger mer än tusen ord och du verkar ha de kunskaper och erfarenheter som krävs för att få det att fungera. Blir det bättre, snyggare och funktionellare så har du också ett argument som inte går att toppa.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Dante, låt dig inte nedslås

Jag är helt noll-ställd när det gäller praktiska kunskaper i just det här ämnet, men jag gillar Dantes förslag. Det var lättöverskådligt. Att han dessutom vill förse det med "skal" som matchar olika svenska rollspels färgteman är dessutom ett starkt plus.

Dante, låt dig inte nedslås. Tenete ogne speranza, voi ch'intrate, för att travestera den store Aligieri. Eller spiken i botten för att citera Dickie Dick Dickens när han grep makten i Canastarica.

Troberg

Sinister eater
Re: Jag utmanar dig

Visa Dante och världen hur det ska göras. Ta hans förslag och för en egen version. En bild säger mer än tusen ord och du verkar ha de kunskaper och erfarenheter som krävs för att få det att fungera. Blir det bättre, snyggare och funktionellare så har du också ett argument som inte går att toppa.
Det har jag inte tid med, men de som är nyfikna kan ju titta på hur RPG Lab (http://rpglab.net) skalar om för olika storlekar. I stort sett samma grundlayout, men utan runda hörn och i andra färger, dvs ingen principiell skillnad på dem.

Sedan kan jag iofs säga att jag inte är nöjd med allt där, tex funkar den bara med avsett utseende med browsers som har stöd för CSS, men jag har i alla fall testat den i ett dussintal browsers, inklusive textbaserade browsers, för att se att alla i alla fall ska kunna använda den, även om det i vissa fall inte ser ut som avsett.

Vill man se hur det funkar för desktopen så kan man tex se hur jag skalar om toolbaren i PaperFig genom att ta bort mindre viktiga knappar när den blir för liten för att allt ska rymmas. Vill någon ha fler exempel så kan jag posta andra program jag gjort.

Kom också ihåg att jag till 95% jobbar med desktopapplikationer, inte web, vilket innebär att jag inte har så många webexempel. Grundläggande användbarhetsprinciper är dock lika för båda miljöerna.

Troberg

Sinister eater

Det går utmärkt att göra göra lagrade sidor där fönster och boxar kan visas upp framför innehållet med javascript. Ingen webläsare kommer tolka dessa som popus.
Korrekt, för närvarande. Jag tror dock att de kommer att blocka dem i framtiden.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Synd

"Det har jag inte tid med..."

Men du har tid med att skriva 20-30 inlägg om dagen istället? :gremsmile:

Jag tycker att du felprioriterar och jag är säker på att du hade kunnat göra mer för wrnu genom att handla än genom att snacka.

Rickard

Urverk speldesign

Korrekt, för närvarande. Jag tror dock att de kommer att blocka dem i framtiden.
Hur då? Det är vanliga DIV-lager och om man vill blockera vissa javascript-kommandon så kommer man att automatiskt blockera andra javascriptfunktioner, typ drop-menyer.

/Han som knappast tror att "de flesta idag" blockerar pop-ups heller

Rickard

Urverk speldesign
Re: Jag utmanar dig

Det har jag inte tid med, men de som är nyfikna kan ju titta på hur RPG Lab (http://rpglab.net) skalar om för olika storlekar. I stort sett samma grundlayout, men utan runda hörn och i andra färger, dvs ingen principiell skillnad på dem.
Fast när jag ska läsa saker på den sidan så måste jag ändra bredden på webbläsaren och ändra det så att det blir en mer vettig radbredd.

/Han som knappast tycker att det är något man bör kräva av sina användare