Nekromanti Varulvsspel 3 - Tema WRNU.

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
STOPP! - Natt 1 -

Angående regelbrottet:

Ledsen, Krank... Jag tar på mig ansvaret på detta, då jag hela tiden varit rädd att jag inte poängterat vikten av just den här regeln tillräckligt hårt (jag har bl.a. funderat på att dra ner antalet regler så att just den här regeln skulle framträda bättre).

Problemet är att om det skulle finnas fler bybor i spel så skulle de garanterat veta att du var säker i det här läget, eftersom deras meddelande skulle påminna väldigt mycket om ditt eget. Dessa skulle direkt dra ifrån sina röster ifrån dig. Och om folk inte drog bort sina röster ifrån dig så skulle byn veta att det bara fanns en (eller ett fåtal) bybor i spel (precis som i Gotham City, där jag bara hade en enda bybo).

Så jag måste lekledardöda dig.

Jag meddelar redan nu vem som kommer bli bannad den första speldagen, och det är Krank.

Alltför sent märkte forumiterna att efter kranks frånfälle så slutade det postas rekommendationer på obskyr musik som knappt ens google förmådde hitta. Först då insåg de att personen de bannat måste ha varit den som kallades EKSEM.

---

Så allihopa: sluta posta röster tills nästa dag inleds.

Trots att era röster inte spelat någon roll i dagens banning, så kommer jag att posta en rösträkning så att ni kan se hur läget låg till när den här posten skrevs, för att ni skall få lite överblick över hur folk röstat.

De av er som inte skickat specialförmågeval till mig har förstås fortfarande kvar till 21:00 på er att göra så.

---

Till krank: Återigen, jag är ledsen att jag inte varit tydligare med reglerna. Det är ett jättetråkigt sätt du åkt ut på, och jag är övertygad om att du inte begått ett medvetet lagbrott. Skulden är till stor del min.

Jag hoppas att du accepterar detta beslut, och inte tycker att jag ställt omöjliga krav på er att hålla för många regler i huvudet. Jag hoppas också att du trots allt har haft någorlunda roligt.

(passar dessutom på att tipsa om EN ANNAN väldigt viktig regel: När man åkt ut ur spelet får man enbart skriva ett sista "bah!"-meddelande, typ "lycka till byn!" eller "buhu, jag åkte ut..." Man får INTE berätta något om ens rollförmåga, säga något om vilka man misstänker eller peka på något misstänksamt som spelare gjort. Man får helt enkelt INTE skriva någon som helst konkret spelinformation efter att man dött. Det är en annan av de väldigt, väldigt viktiga reglerna.)

Så, allihopa: In med nattvalen nu. Låt bli att posta i tråden.
Någon gång efter 21:00 så skickar jag ut mail till er med resultatet av era förmågor, samt berättar vem det är som trollen har flejmat. Då börjar dag 2.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,030
Location
Rissne
Re: STOPP! - Natt 1 -

I hopp om att i tidigare varulvsspels anda få ett sista "ajökenmeddelande":

Jag hoppas att du accepterar detta beslut, och inte tycker att jag ställt omöjliga krav på er att hålla för många regler i huvudet. Jag hoppas också att du trots allt har haft någorlunda roligt.
Absolut inte, jag lägger inget ansvar hos dig. Även om regeln inte fanns i mitt huvud så borde det sunda förnuftet ha satt stopp, vilket det inte gjorde.

Jag hade roligt så länge det varade, och kommer att haka på om det blir fler spel. Jag hoppas att resten av spelarna fortsätter att ha roligt utan min medverkan. No hard feelings, det var bara ett spel, och så vidare. Lev väl, forumiter, och må ni finna de usla trollen, även om något av dem nu skulle råka heta KRANK... (vilket jag givetvis inte har en susning om)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
(Rösträkning)

Skönt att du inte tagit illa upp.
Jag hoppas att de som deltar i spelet kollar upp reglerna en gång till för att se om det finns någon punkt de kan ha glömt.

Jag tackar dig för ditt deltagande.

Här kommer den utlovade [och uppdaterade [igen!]] rösträkningen:

w176 (4) : Vicotnik, VildKatt, Hellzon, Arvidos
Herr Nils (3) : Traffaut, krank, thark
Andersson (2) : Johoohno, Genesis
krank (2) : Björn den gode, Foggmock
Pilzeman (2) : Herr Nils, Walium
VildKatt (2) : Lindenius, Anders Åstrand
Foggmock (1) : magoo
Genesis (1) : w176
Lindenius (1) : Andersson
magoo (1) : omgitburns
omgitburns (1) : Dr.Markehed
thark (1) : Dnalor
Ingen röst : Johan K, Marco Behrmann, Nightowl, Orfeus, Pilzeman.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,099
Location
Göteborg
Re: (Rösträkning)

Vet inte om du menade att rösträkningen upphörde retroaktivt från att Krank bröt mot reglerna, men jag hade iaf ändrat min röst till Ingen vilket jag gjorde i det här inlägget.

Sen en fråga: ska vi sluta posta röster i tråden (som du skrev först) eller sluta posta överhuvudtaget(som du skrev i slutet)?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: (Rösträkning)

Ah. Tack. Felet beror på att jag inte lagt in "ingen röst" i mitt accessdokument där jag håller reda på rösterna. Åtgärdar det nu, och uppdaterar rösträkningen.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: (Rösträkning)

Den som har flest röster när en speldag är slut blir "bannad" och åker ut ur spelet. Om flera personer har lika många röster så avgör slumpen mellan dessa.

Med en enda röst är det alltså inte så troligt att man bannas.

Däremot kan förstås trollen (eller andra specialroller) göra så att man åker ut ur spelet mellan dagarna. När speldag 2 börjar (någon gång efter 21:00) så kommer jag berätta vem/vilka det är som åkt ut ur spelet mellan dagarna på grund av specialförmågor.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,451
Location
Göteborg
Re: (Rösträkning)

Okej, ja, det var ju tråkigt, men jag tycker att det hanterades föredömligt av både krank och Rising.

Problemet nu är att vi inte vet vilka som hade tänkt att ändra sig i sista stund. Jag hade ju till exempel inte tänkt att sluta med min röst på Andersson, som jag verkar ha felbedömt. Okej, jag menar inte att han är clean eller så, men det jag reagerade på var antingen en missuppfattning, eller så har trollen kommit till hans försvar. Men ännu så länge så kommer jag att anta att det var en missuppfattning.

Så var står vi nu? Kan vi analysera rösterna som de ligger? Självklart är det flera som inte hade planerat att ändra rösterna i sista stund, men vilka hade tänkt att göra det? Har vi otur så kan det här ha blivit en gratis "rösta på ett annat troll utan risk för att han/hon åker ut"-möjlighet. Och det är ju inte bra.

Själv så känner jag att jag inte har några starka indicier, men heller inga starka anledningar till att frikänna någon. Faktum är att såvitt jag vet så kan vem som helst som fick en röst i Risings senaste sluträkning vara ett troll, utom omgitburns, som jag faktiskt litar på. Och mig själv, såklart :gremsmile:.

Fast Herr Nils är väl säkert inte troll heller, för den delen, men jag är inte övertygad om att han är forumsvän. Nu tänker jag vänta och se vad som händer, och vem som flejmas av trollen.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: (Rösträkning)

Ah. Yes. När Pilzeman skrev att han röstade på ingen så nämnde han thark i inlägget. Så jag matade in att det var thark som röstade på ingen, varpå det blev tokigt med såväl Pilzemans som tharks röst.

---

Jag lovar att försöka vara mer noggrann i kommande rösträkningar. Den här gjorde jag ju efter att jag visste att krank skulle åka ut. Tack för att ni är uppmärksamma, dock.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: (Rösträkning)

Jag skulle faktiskt föredra om ni lät bli att skriva spelinformation tills dag 2 började.

Småprat, regelfrågor (det kan också tas via PM/mail om ni så föredrar) och rena korrektioner om min rösträkning, m.m. är mycket lämpligt att ta nu i halvtid, men ni bör inte göra saker såsom att avslöja vad ni har för roll eller presentera några nya analyser i nuläget.

Nu skall ni bara vänta spänt på att se om ni kommer att överleva när dag 2 börjar...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,451
Location
Göteborg
Re: (Rösträkning)

Ah, förlåt. Det uppfattade jag inte. Skall komma ihåg det i framtiden, sorry.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Orfeus talar.

Detta är min nya adress. Tack för er tolerans.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Dag 2 - slutar på Måndag 21:00

Det här blir en kortis. Förlåt, men det har varit en tuff dag)

Det hade varit en smått kaotisk dag på forumet, där ingen riktigt verkade veta vad för användare som doldes bakom de andra användarnas alias.

I debaclet efter att krank a.k.a. EKSEM straffat ut sig så verkade trollen ha varit framme och flejmat en stackars användare, för aliaset Herr Nils tyckte plötsligt att det inte var något roligt att hänga på forumet längre och stängde av sitt konto.

Strax efteråt slutade det komma några nya d12-strippar, och kvoten nya meddelanden i vrållådan tycktes sjunka... Det kunde bara betyda att det i själva verket var den vanliga forumiten FEUFLUX som fått nog av trollens flejmande och lämnat forumet.

Vanligt folk orkar givetvis inte läsa blajjet som står i vrållådan, men somliga av dem tog ändå en titt för att se om det där kunde postas någon ledtråd. Ett meddelande lyckades de vaska fram ur allt prat om apor och termosar:

Det var:

"hej medlemmar av vrållådan har ni hittat några troll idag? jag själv har inte hittat några och vem tycker ni att vi ska rösta på? det är mitt medelande till vrållådan idag. /varmt"

...av någon anledning så har alltså det meddelandet läckt ut till offentligheten...

Där slutar dag 1, och dag 2 börjar (jag kommer snart att skicka ut mail med specialförmågeval till er som har sådana)

Vi tackar Herr Nils och (återigen) krank för att de deltagit i spelet.

Herr Nils, du får avsluta med något kort "bah!"-meddelande, men inte ge ut någon konkret spelinformation om exempelvis din roll.

[Edit: Råkade radera allt när jag skulle göra en ändring. Som tur var hade jag allt sparat]
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,451
Location
Göteborg
Re: Dag 2 - slutar på Måndag 21:00

Öh. Hoppsan? Det där var ju inte så bra. Nu vet vi i alla fall att Herr Nils var reko ...

Och vi vet även att Vrålgänget är på riktigt, och de verkar vara på forumets sida, eftersom Rising kallade honom "den vanlige forumiten FEUFLUX".
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,500
Location
Köping
Re: Dag 2 - slutar på Måndag 21:00

Genesis said:
Nu vet vi i alla fall att Herr Nils var reko ...
Och även det är värdefull information. Nu kan vi försöka analysera vilka som röstat på honom och krank och varför de gjorde det.

Ett litet klipp ur Risings statistik, med förbehåll för att den visat sig instabil:

Rising said:
Herr Nils (3) : Traffaut, krank, thark
krank (2) : Björn den gode, Foggmock
Alla kan förstås ha avsett att byta men inte hunnit eftersom vi bröt tidigare - speciellt efter att båda avslöjat sig. Sen finns det ju folk som hann byta och som jag inte orkar leta upp klockan elva. Krank var bevisligen reko. Traffaut och thark, vad är det för filurer? De har inte sagt mycket, till skillnad från kranks banemän.

Traffaut redogör här för att han ser Herr Nils som hotfull och här för att han tycker Herr Nils dubbelröstar ihop med Björn. Luddigt resonemang tycker jag.

thark säger här att han röstar på statistik och slump. Jag skulle personligen inte rösta på Herr Nils som "slumpmässigt val", just för att han är Herr Nils, men det är jag det.

Björn sammanfattar här hur han tänkte. Ren psykologi alltså. (Orkar inte sila igenom alla Björninlägg men det var vad jag tolkade som andemeningen.) Kan ha varit vettigt. Det var fel, men det kan vi ju inte dra några långtgående slutsatser av när vi inte hade hårdare fakta att gå på.

Foggmock säger ända här bak att han dels följer med Herr Nils och Björn den gode, och dels anser sig ha skäl i och med kranks svar på anklagelserna (att sätta sig på tvären alltså). Samma som Björn med andra ord.

I mina ögon är de två som röstade på Herr Nils på lösa boliner skummare än de andra två.

Förresten, knoddar, Krank gjorde helt rätt som avslöjade sitt namn när trycket kom. Det var bara lite sent (och på ett regelbrytande sätt). Det är ett bra sätt att "bevisa" att man är god, eftersom ett troll riskerar att välja ett namn som någon annan har. Detta gäller som vanligt inte GARDENER. :gremwink:

Jag kommer att sitta kvar i datorsalen ett tag till. Sen dyker jag förhoppningsvis upp i morgon middag, om universitetet håller öppet då. Gör jag inte det får ni klara er utan mig till på måndag. Lev väl, krank och Herr Nils.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,943
Location
Barcelona
Re: Dag 2 - slutar på Måndag 21:00

Vad säger det oss vilka som röstade på Herr Nils? De skulle ju knappast ha något skäl att göra det om de vore troll, som redan har bestämt sig för att flejma Herr Nils?

Jag kanske missar något viktig här, men jag fattar inte riktigt poängen.

Borde vi inte snarare titta på de som inte har röstat på Herr Nils? :gremtongue:

/Kalle
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,500
Location
Köping
Re: Dag 2 - slutar på Måndag 21:00

Dnalor said:
Borde vi inte snarare titta på de som inte har röstat på Herr Nils?
That's what they want you to think. :gremgrin:

Trollen visste att Herr Nils var god (eller åtminstone inte på deras sida). Byborna röstade på en av våra mest effektiva spelare utan solitt underlag. Kan vara nybörjarmisstag från Traffaut, förstås, och krank är krank, men thark har ingen sån ursäkt.

Men visst, vi kan ju kika på alla andra med. Vi ska kika på alla andra, eftersom trollen gärna vill att vi röstar ut effektiva spelare istället för lurkers som skriver ett inlägg per drag. Jag gjorde det bara lätt för mig och undersökte fyra personer som i mitt tycke är suspekta. Åtminstone thark har att förklara.

Men om vi istället kollar vilka som röstat på produktiva spelare som inte är stora profiler, så:

Risings röstsammanfattning igen said:
Andersson (2) : Johoohno, Genesis
Pilzeman (2) : <s>Herr Nils</s>, Walium
Foggmock (1) : magoo
Genesis (1) : w176
Walium ser jag som trovärdig, för övrigt. Dessutom har jag inte alls gjort någon analys av vem som varit drivande mot vem och sedan kanske inte haft en röst på denne vid dragets slut. Det är jag för trött och gnällig för.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,348
Location
Göteborg
Megainlägg, min start dag 2

Ok, då tänkte jag rivstarta dag 2 genom att göra ett megainlägg, jag har helt enkelt gått igenom alla inlägg av några särskilt utvalda forumiter. Om ni inte orka läsa allt så hoppas jag i vart fall att dom jag pekat ut läser, och svarar, jag är seriös här med mina anklagelser och om dom får stå obesvarade så är risken stor att min röst faller åt det hållet.

Sen sa jag ju att jag lovade att rösta på någon som valde att inte rösta men då det nu blev som det blev (bra skött förövrigt) och röstningen låstes 3 timmar för tidigt så känns inte det riktigt schysst längre även om jag principiellt står fast vid det.

Själv röstade jag som ni märkt på en oskyldig, tyvärr, jag hade förstås ändrat efter att han kommit ut om jag haft tiden men som jag skrev i mitt senaste inlägg så var jag på resande fot och hade ändå inte hunnit ändra, det är också det som gör att det är viktigt att inte låta allt hända sista dagen, för nu satt jag fast med en dålig röst och då tror jag trotts allt att jag läser tråden och är inloggad oftare än genomsnittet här. Om någon vill att jag ska motivera mitt snedsteg här mer så får ni gärna fråga om det.

Så dagens blåslampa går till:


Traffaut
Traffaut försöker framstå som en ren nybörjare (citat 2) och lyckas väl i de flesta inlägg ganska bra. Därför tycker jag citat 3 är märkligt då han plötsligt påstår sig veta att gruppröstning är trollbeteende. Var det någon som sagt det till dig eller kom du på det själv? (Det ligger förövrigt ett frö av sanning i det men inte på det sätt kanske som du tycks tro).

Jag tror sen visserligen att hans röst på herr nils mest var en känslomässig reaktion från att herr nils gått på hans kompis krank så hårt, (citat 1), så jag vill inte dra för stora växlar på den rösten.


1 said:
Som den som antagligen har mest erfarenhet av Krank av alla här skulle jag vilja påstå att det är i princip omöjligt att dra några som helst slutsatser om honom ännu.
2 said:
Hmm, vad baserer du allt det här på? Är det något från förra spelet eller har jag missat något i reglerna? Eller är du själv en siare? Isf, vilken agenda har en sådan? Kan man vara siare och troll på samma gång?
3 said:
Hmm, suspekt eftersom Björn den Gode sagt samma sak [att krank är en bra röst, min anmärkning]. Gruppröstning är trollbeteende.
Dnalor
Jag missade faktiskt det här under dag ett men när jag nu kollar på hans inlägg så tycker jag att han spelat extremt trolligt. Först så går han snabbt in och röstar bara för att bli av med rösten på sig själv (trollen är oftast dom som är mest rädda för att åka ut se citat 1). Sen står han på fel sida (kranks, rip, citat 2) när det gäller att spela dag ett då han anser att det inte går att ha några motiveringar. Slutligen så hoppar han från bandvagn till bandvagn (citat 3), notera, han leder inga bandvagnar men försöker ändå gömma sin röst där flest röster ligger, i traditionell maffia (med bara en röstningsomgång) så är det här extremt varulvsbeteende (det är också det här man brukar mena när man säger att gruppröstning är ett tecken på trollbeteende), här så finns det visserligen en poäng i att man pressar folk tidigt med röster men jag skulle ändå säga att Dnalors dag ett tarvar en förklaring. Förklaring tack?

Så kommer dag två och han gör ett riktigt noobinlägg (citat 4) där han visar att han inte förstått reglerna alternativt vill ge sken av att inte ha förstått dom, det gör mig konfunderad, är du så ny Dnalor?

1 said:
Så om jag exempelvis skulle lägga min röst på...
Röst: Vicotnik
...så skulle du anse dig ha skäl att flytta din röst till någon annan?
2 said:
Motivering? Var inte löjlig nu. Du vet lika väl som jag att i den första rundan av ett varulvsspel är varje röst lika god som någon annan.
3 said:
Men nu verkar en ny bandvagn ha dragit igång, så därför faller min röst på...
Röst: Thark
4 said:
Vad säger det oss vilka som röstade på Herr Nils? De skulle ju knappast ha något skäl att göra det om de vore troll, som redan har bestämt sig för att flejma Herr Nils?

Jag kanske missar något viktig här, men jag fattar inte riktigt poängen.

Borde vi inte snarare titta på de som inte har röstat på Herr Nils?
Marco
Sen har vi Marco som okarakteristiskt varit extrem tyst (jag citerar nedan förutom den bortklippta namnlistan hela hans produktion dag 1). Jag tycker hans första inlägg är suspekt, det han vill göra är alltså att säga att han har fått ett av dom här namnen, namn som nog alla som läste instruktionerna innan inte är några som någon associerar med trollaget. Jag tycker det ser ut som inget annat än ett mer sofistikerat sätt att säga "Jag är inte troll". Jag hoppas att tanken var att han ville skapa reaktioner genom att se vilka som svarade på det.

Nu har dessutom solen gått ner så Marco det är dags att komma in i matchen nu, jag vill veta vad du har iaktagit och gärna så snart som möjligt, det vore dessutom bra ifall du har något bra att komma med för att undvika att lägga sig i rent aktivt är nästan lika illa som att undivka att lägga sig i smyg.

1 said:
Får man ställa en enkel fråga?
Och här kommer en lista på deltagarna, i bokstavsordning:[---] Vi är 26 spelare. Är det just dessa 26 som har fått namnen ommixade, eller finns det externa nicks med också?
2 said:
Jag känner mig lite deppig så jag håller mig i bakgrunden och observerar för närvarande. När jag väl känner att jag har något att säga så kommer jag också att göra så.
3 said:
Jag observerar som sagt, från mitt mörker. Tidigare var jag mycket mer aktiv men nu lyssnar jag snarare än pratar. På så sätt slipper man att bli ledsen, trött och disillusionerad. Mina iakttagelser kommer jag att presentera senare, när solen har gått ned (vilket iofs sker ganska tidigt här).
4 said:
Du kanske säger vem du är? Eller du kanske vet att om du gör det så åker du ut från sajten med huvudet före? Bara ett troll har något att förlora på att inte berätta sanningen när de är sekunder (nåja, timmar) från banningsknappen.
5 said:
Krank - betänk Risings regel #3: "3. Ni har fått era rollbeskrivningar. Ni kan välja att avslöja vilka ni är och vilka förmågor ni har om ni önskar (eller ljuga er blå i ansiktet om ni så föredrar), men ni får inte direkt citera de PM ni fått av mig. Ni måste använda era egna ord."
Under antagandet att du är EKSEM så får du inte klippa in det där.
(det kan ju dock vara en plan i sig.........)
Se där, börja rulla nu, bara för att herr nils är ute så behöver det inte betyda att det blir tyst (är det en hel timme nu utan inlägg tex).
JohanK
Det här tycker jag är jobbigt, för Johan K har spelat jätteinaktivt, på det där halvpassiva sättet som nästan är det värsta, men så ser jag att han har ett alibi då han är på konvent. Nåväl ingen större idé att pressa någon som ändå inte är här och kan svara men när du väl kommer tillbaka (söndagkväll?) så får du se till att bli väldigt mer aktiv ifall du vill leva på onsdag.

1 said:
Genom att föröska vara mer aktiv, såkalrt.
Dock så ska jag på konvent imorogn. Så i nuläget blir det inte så mycket ljud ifrån mig.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,348
Location
Göteborg
Re: Megainlägg, min start dag 2

Se där jag lyckades nästan göra rätt, men sista stycket om Johan K ska förstås vara ovanför min slutkommentar och inte efter.
 
Top