Nekromanti Varulvsspel 3 - Tema WRNU.

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,451
Location
Göteborg
Re: Dubbelfel igen

Om vi antar att de är 25% chans att någon är troll. Då är det 6% chans att både Björn och Herr Nils är troll. Visst den finns där men allternativet är ju mycket troligare.
Det där resonemanget håller inte. Vilken statistiker som helst skulle hålla med. För det första så är det lika liten chans att vilka två som helst är troll, och för det andra så faller statistiken när man utgår från individen.

Viktigare än så, så håller ni med varandra och varnar för att rösta på varandra, och då ökar ju risken för att ni bägge är troll.

Nu tror jag inte att det är så, eftersom Rising skippade den första lottningen men accepterade den här, och ni är båda två skickliga spelare. Men ditt statistikargument håller inte tätt.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Kära vrållådan

alltså om ni kan skicka chiffer mellan varandra så kan ni väl även skicka meddelanden?

jag betvivlar starkt att något av trollen skulle råka komma över ett privat meddelande

och varför skriver du inte detta inlägg som ett PM?

det är nästan som att du försöker bygga upp en kuliss kring en påhittad grupp forumiter

jag tycker att du ska förklara dig

i väntan på en bra förklaring så sätter jag min röst på herr nils
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Dubbelfel igen

"Nu tror jag inte att det är så, eftersom Rising skippade den första lottningen men accepterade den här, och ni är båda två skickliga spelare. Men ditt statistikargument håller inte tätt."

när och var har han sagt det?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,451
Location
Göteborg
Re: Öhm. röst

Ändrad av w176 (2008-02-22 15:22)
Jag gör inte detta för att du röstade på mig, men jag vill påpeka att det är mot reglerna att ändra ett inlägg i efterhand. Detta för att alla skall kunna vara säkra på vad alla andra har sagt.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Öhm. röst

Ah. Okej. Jag ändrar alltid mina stavfel när jag hittar dem. (Om någon vill kolla statestik på det kolla hur många av mina valiga inlägg som är ändrade i efterhand)

De som läste första versionen i messet så hette du då genisis. Samt en del andra stavfel
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,030
Location
Rissne
Re: Rösta inte på Herr Nils! varför...

1 Han tycker inte att vi skall prata dag 1, då det inte kan ge något ( jag anser att sånt prat är till trollens fördel, då komunication ger information det är via denna information som vi sen plockar trollen)
Du tycker alltså inte att det räcker med de argument du tyckte dig, ha du var tvungen att dra med lite hittepå också?

Jag har inte sagt att vi inte ska prata. Det var det dummaste jag hört. Däremot tycker jag inte att det går att dra några slutsatser utifrån runda 1's prat innan runda 1's omröstning är genomförd.

2 Han tycker att det inte spelar någon roll på vem man röstar, man kan lika gärna slumap sin röst
Jag tycker snarare att inga röster som läggs nu går att använda som underlag för någonting alls - röstanalys kan man inte pyssla med innan runda 1's omröstning är genomförd. Jag menar också att om man, som jag, inte tyckte sig se någon som faktiskt var värd att rösta på, så är det bättre att slumpa sin röst än att låta någon annan diktera vem man ska lägga sin röst på, för de som vill diktera röstläggande är synnerligen misstänkta.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Aha dy tänkerr zå...

Hm, det låter ju också vettigt* eftersom ett troll IRL kan reta en snubbe till vansinne så han börjar härja och blir varnad, bannad eller utsatt för vår egen Kaiser Söze, Herr Nils.

Erik

*Vettigt och vettigt - det finns en sorts risingsk logik i det hela.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
[Röst] krank

jag tror att det vore onödigt mycket arbete ifrån herr nils sida att ljuga ihop en komplicerad vrållådeplott för att dölja att han var ett troll

därmed inte sagt att jag litar på honom det minsta och det tycker jag inte att ni andra ska göra heller

jag tycker också att krank beter sig lite märkligt och är nyfiken på vad som händer om han får lite mer press på sig

så min röst hamnar på krank
 

omgitburns

Veteran
Joined
28 Jan 2008
Messages
159
Re: Att prata innan man postar

hmmm ok jag röstar på krank för jag har fått ett par riktigt bra anledningar och många som tycker att jag ska det (bäst för er att ni inte är troll!).

RÖST: KRANK
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,030
Location
Rissne
Re: [Röst] krank

så min röst hamnar på krank
Vad som händer när jag får mer press på mig? Jag lessnar eftersom allt jag säger verkar totalignoreras eller tolkas om att jag är ett troll. Man har på förhand, utan nämnvärda fgrunder, bestämt sig för hur en oskyldig Krank beter sig och sedan tar man allt utom dessa hemlige kriterier som "bevis" på min skuld. Finns inte så jävla mycket att göra i det läget.

Min röst på Herr Nils står kvar, helt enkelt eftersom jag inte har någon mer misstänkt. Om jag är kvar runda 2 kommer jag att anse mig ha lite mer kött på benen då, när det faktiskt finns lite riktig statistik att tillgå. I det läget kan det dessutom visa sig lite mer vilka specialförmågor etc som visar sig, vilket man också kan jämföra med faktisk röstningsstatistik.

Som jag sagt tidigare, de enda röster som egentligen spelar någon roll är de som räknas i slutet av rundan. Alla röster innan det är bara vimmel och sorl, som man på sin höjd kan gissa sig till saker utifrån. Det är minst sagt otillräcklig information för meningsfulla beslut.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Kära vrållådan

Bra, nu har vi något som skulle kunna verifiera Herr Nils' oskuld. Publicerade meddelanden från Vrållådan är en alldeles för elaborat lögn för ett troll att hitta på eftersom det skulle bli avslöjat på en gång.

Om ingen annan än Herr Nils har skickat något meddelande under denna dagen borde alltså ett chiffer dyka upp imorgon. Om nån annan har skickat så finns chansen att det dyker upp istället men oavsett så kan Herr Nils släppas av kroken tills vidare - är det så att Vrålan skulle kunna vinna över forumet så vet vi åtminstone att han ska elimineras så fort som möjligt när vi plockat alla troll. Detta är säkerligen en kalkylerad risk från Herr Nils' sida och förhoppningsvis är det till vår fördel till största delen.

Här finns också chans till ett framtida "mass"avslöjande. Ingen vågar nu ta en roll och hävda att man skulle vara någon som hänger i vrålan eftersom det enkelt avslöjas över en dag, alltså borde vi kunna lita på alla som säger att de är en användare som syns mycket i vrålan. Än så länge är det såklart för tidigt för det, men det är bra att ha i åtanke. Dock, ska tilläggas, ser jag ingen direkt tryckande nackdel för Vrålanfolket att outa sig, mer än att de blir mål för trollen, men dessa borde ha fler personer att oroa sig för egentligen. Likväl bör de väl försöka ligga lågt tills dess att det finns en fördel av att de outar sig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,030
Location
Rissne
Re: Att prata innan man postar

hmmm ok jag röstar på krank för jag har fått ett par riktigt bra anledningar och många som tycker att jag ska det (bäst för er att ni inte är troll!).
Det är bra, hoppa på bandvagnen bara.

Fantastiskt, jag lär vara ute innan första rundan är slut. Jag ber er bara att imorgon tänka efter, vilka det var som drev hårdast mot mig och vilka skäl de angav.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Dag 1 - Slutar på fredag 21:00

Meh. Nu har alla sagt åtminstone något. I senaste röstrapporten ser jag Andersson, omgitburns, thark och Dnalor som de som inte sagt särskilt mycket konstruktivt och har röster på sig.

Jag skulle kunna påpeka att det är väldigt få som sagt särskilt mycket konstruktivt och de flesta bara har ägnat fler inlägg åt det än mig, men det i sig är inte särskilt konstruktivt. Det är helt enkelt svårt att ha något konstruktivt att säga i detta tidigare stadie.

Det, samt att jag helt enkelt inte orkar hålla stenkoll och full uppdatering när det svämmar ut 300 inlägg på ett par dagar, utan ens någon faktiskt information att basera dem på. (Jag gillar helt enkelt inte de tidiga dragen.)

(Jag har full förståelse för de som tolkar detta som smart trollbetéende från min sida, det finns egentligen inte så mycket jag kan göra för att bortvärja det; men första rundan är mest slump ändå så blir det jag som ryker är det inte värre katastrof för spelarsidan än om någon av de andra oskyldiga gör det och mindre illa än om någon av de mer aktivt hjälpsamma eller förmågeförsedda råkade stryka med, så det rör mig inte hårt--det är ju laget som vinner i slutändan, inte överlevarna.)

Som har observerats flera gånger, första röstningen blir mest slump och personkemi, jag har inte observerat någon agera aktivt misstänkt (om man inte går till övertolkande paranoia) mer än då möjligen min egen ordfattighet, men jag måste väl plocka någon att rösta på och ha något slags kriteria för det.

Okej, Herr Nils har deltagit i båda tidigare omgångar och varit bybo/hjälte bådadera; slumpen har förvisso inget minne men det vore ju inte helt osannolikt att han till slut hamnat bland trollen och isåfall utgör ett svårt hot, därmed faller min röst där (avslöjande i detta skede tolkar jag som intetsägande). Se det inte som något angrepp eller aktiv misstro, mest en fråga om att man måste plocka någon och jag ser ingen varken bättre eller sämre.

(Det här blir mitt sista inlägg för det här draget.)

Röst: Herr Nils
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: [Röst] krank

du ger oss inte mycket konkret för att bevisa din oskuld

alla de där upprörda känslorna som du slänger dig med gynnar dig verkligen inte

jag är varken lika smart, driven eller erfaren som herr nils men du framstår ändå som misstänkt i mina ögon

även om herr nils ljuger så har han gett oss väldigt komplicerade och trovärdiga lögner

om du inte är ett troll vad är du då?

istället för att prata om morgondagen och att vi ska minnas vem som angrepp dig så borde du tänka på nuet och ge oss något som kan förmå oss att ändra vår röst
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,364
Re: Rösta inte på Herr Nils! varför...

Som tidigare sagt så är det bara Troll som vinner på att man är tyst. Men det kanske är så att du vill att vi alla ska vara tysta?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Rösta inte på Herr Nils! varför...

Näh. Jag hade bara inte mer konstruktivt att säga.

Jag och vildkatt har dock i rollspel haft så många karaktärer som lurat varandra att det där var bara ironiskt interngnabb.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,364
Re: Rösta inte på Herr Nils! varför...

Okej, men eftersom jag inte vet om jag ska tro på Herr Nils eller Krank så får min röst ligga kvar på dig, då jag inte kommer hinna läsa igenom vad som händer här på ett par timmar.

//Vicotnik som ska till linköping strax.
 

omgitburns

Veteran
Joined
28 Jan 2008
Messages
159
Re: Att prata innan man postar

om du inte vill att jag ska rösta på dig då ge mig en bra anledning och någon ny att rösta på. Ok?
 
Top