Nekromanti Varulvsspel 3 - Tema WRNU.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Megainlägg, min start dag 2

trollen är oftast dom som är mest rädda för att åka ut
Jag ställer mig extremt frågande till det här. Varför skulle trollen vara mer rädda än någon annan för att åka ut? Åker man ut har man ju förlorat; ingen vill väl åka ut?

Slutligen så hoppar han från bandvagn till bandvagn (citat 3), notera, han leder inga bandvagnar men försöker ändå gömma sin röst där flest röster ligger, i traditionell maffia (med bara en röstningsomgång) så är det här extremt varulvsbeteende (det är också det här man brukar mena när man säger att gruppröstning är ett tecken på trollbeteende), här så finns det visserligen en poäng i att man pressar folk tidigt med röster men jag skulle ändå säga att Dnalors dag ett tarvar en förklaring. Förklaring tack?
Det är klart, jag är ganska ny på det här spelet och kan inte riktigt uttala mig om vad som är och inte är varulvsbeteende, men det ter sig i mina ögon som att en varulv skulle vara väldigt ivrig att dra igång en bandvagn så fort som möjligt, så att ingen drar igång en mot honom själv.

Men det om det. Förklaringen till att jag röstade som jag gjorde är att jag faktiskt har svårt att se varför det skulle spela roll vem man röstar på i första rundan. Detta må vara en felaktig uppfattning - i sådana fall, förklara gärna varför - men jag har svårt att förstå varför det skulle vara en uppfattning som pekar ut mig som ett troll.

Så kommer dag två och han gör ett riktigt noobinlägg (citat 4) där han visar att han inte förstått reglerna alternativt vill ge sken av att inte ha förstått dom, det gör mig konfunderad, är du så ny Dnalor?
Om mitt inlägg är ett "riktigt noobinlägg" så har jag fortfarande inte förstått varför, även om ni gärna får förklara det för mig. Hellzon svar gjorde mig knappast klokare: varför skulle varulvarna rösta på samma person som de tänkte flejma ut ändå, om de visste att det var praxis att misstänkliggöra de som röstat på den utflejmade, och när de hade kunnat välja ett annat mål och få två bybor till priset av en?

Om du säger att mitt inlägg är noobigt så får jag väl ta dig på orden, men förklara gärna varför. Enligt den logiken borde ju jag ha röstat på Herr Nils, om jag nu är varulv. :gremsuck:

/Kalle

Björn den gode

Swashbuckler
Björns maffiaskola del 1

Hej och välkommna till våran första skoldag, i den här serien kommer jag förklara grundläggande regler och strategier i varulvsspelet och det är förstås alltid jättebra om ni ställer frågor så fort det är något ni inte förstår. Idag kommer jag basera mina svar på ett inlägg från Dnalor (men som vanligt är det inte personen som skrivit brevet som är med i filmen).

Jag ställer mig extremt frågande till det här. Varför skulle trollen vara mer rädda än någon annan för att åka ut? Åker man ut har man ju förlorat; ingen vill väl åka ut?
Varulvsspelet är ett lagspel, om du tillhör det lag som i slutändan vinner så har du också vunnit, det är alltså i det avseendet helt oväsentligt ifall du innan dess blivit utröstad eller blivit dödad under natten.

Att troll oftast är dom som är mest rädda för att åka ut har två anledningar, en rationell och en irrationell. Den rationella är att eftersom trollaget är många färre så är det ett mycket hårdare slag för trollaget om en spelare i det laget blir utröstad (de förlorar säg 1 av 4 medlemmar istället för som byn 1 av 22). Det irrationella är att eftersom man mer sällan spelar troll då dessa är färre så brukar folk som blir det av rent psykologiska skäl tycka det är roligare och därför vilja vara kvar.

Om mitt inlägg är ett "riktigt noobinlägg" så har jag fortfarande inte förstått varför, även om ni gärna får förklara det för mig. Hellzon svar gjorde mig knappast klokare: varför skulle varulvarna rösta på samma person som de tänkte flejma ut ändå, om de visste att det var praxis att misstänkliggöra de som röstat på den utflejmade, och när de hade kunnat välja ett annat mål och få två bybor till priset av en?
Här har du delvis rätt men både här och i ditt förra inlägg så skiner det igenom att du inte riktigt har förstått reglerna, att det blir lite förvirrande beror på att rising tagit bort nattfasen och istället kör allt i ett (vilket är jättebra för forumformatet men som gång på gång för dom som inte spelat innan forumformatet verkar vara svårt att hänga med på), det är alltså följande som händer under ett drag

1. Folk pratar, röstar och pratar om vartannat.
2. Deadlinen kommer och den med flest röster åker ut.
3. Trollen dödar någon, och andra eventuella specialförmågor tar plats.

Trollen kan dessutom skicka in alternativ ifall någon annan än den dom tror/hoppas på skulle åka ut. Alltså om trollen med sina röster hade lyckats hänga herr nils under dagen så hade inte deras flejmning under natten försvunnit utan den hade gått till deras alternativ, och det är enda sättet de kan få två för en så att säga.

Du har visserligen rätt i att det kan tyckas dumt av trollen att rösta på någon som dom vet kommer att bli clearad under natten när dom dödar den men det du inte tänker på att det hade varit ännu mer misstänkt att när dom ser att dom inte kommer få majoritet då gå ut och säga att nä hm herr nils kommer ju inte bli hängd ändå nu byter jag. Men det här är lite överkurs.

Björn den gode

Swashbuckler
Björns maffiaskola del 1

(Kan bli en dubbelpost här då det sägs att det här inlägget redan finns men jag kan inte se det så, jag postar igen)
Hej och välkommna till våran första skoldag, i den här serien kommer jag förklara grundläggande regler och strategier i varulvsspelet och det är förstås alltid jättebra om ni ställer frågor så fort det är något ni inte förstår. Idag kommer jag basera mina svar på ett inlägg från Dnalor (men som vanligt är det inte personen som skrivit brevet som är med i filmen).

Varulvsspelet är ett lagspel, om du tillhör det lag som i slutändan vinner så har du också vunnit, det är alltså i det avseendet helt oväsentligt ifall du innan dess blivit utröstad eller blivit dödad under natten.

Att troll oftast är dom som är mest rädda för att åka ut har två anledningar, en rationell och en irrationell. Den rationella är att eftersom trollaget är många färre så är det ett mycket hårdare slag för trollaget om en spelare i det laget blir utröstad (de förlorar säg 1 av 4 medlemmar istället för som byn 1 av 22). Det irrationella är att eftersom man mer sällan spelar troll då dessa är färre så brukar folk som blir det av rent psykologiska skäl tycka det är roligare och därför vilja vara kvar.

Här har du delvis rätt men både här och i ditt förra inlägg så skiner det igenom att du inte riktigt har förstått reglerna, att det blir lite förvirrande beror på att rising tagit bort nattfasen och istället kör allt i ett (vilket är jättebra för forumformatet men som gång på gång för dom som inte spelat innan forumformatet verkar vara svårt att hänga med på), det är alltså följande som händer under ett drag

1. Folk pratar, röstar och pratar om vartannat.
2. Deadlinen kommer och den med flest röster åker ut.
3. Trollen dödar någon, och andra eventuella specialförmågor tar plats.

Trollen kan dessutom skicka in alternativ ifall någon annan än den dom tror/hoppas på skulle åka ut. Alltså om trollen med sina röster hade lyckats hänga herr nils under dagen så hade inte deras flejmning under natten försvunnit utan den hade gått till deras alternativ, och det är enda sättet de kan få två för en så att säga.

Du har visserligen rätt i att det kan tyckas dumt av trollen att rösta på någon som dom vet kommer att bli clearad under natten när dom dödar den men det du inte tänker på att det hade varit ännu mer misstänkt att när dom ser att dom inte kommer få majoritet då gå ut och säga att nä hm herr nils kommer ju inte bli hängd ändå nu byter jag. Men det här är lite överkurs.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Björns maffiaskola del 1

Så då kan vi alltså konstatera att mitt uppträdande beror på noobighet och lägga det till handlingarna?

/Kalle

Björn den gode

Swashbuckler

Det är ju det som är den springande punkten, antingen är du noobig och då kan vi lägga det till handlingarna, eller så försöker du framstå som noobigare än du är och då skriker det troll om det. Hur var det, har du varit med på något av dom tidigare varulvvspelen här?

Man Mountainman

Storsvagåret

Hur var det, har du varit med på något av dom tidigare varulvvspelen här?
Nope.

Jag föreställer mig fortfarande att folk i gemen gärna vill stanna kvar i spelet så länge som möjligt, även om laget trots detta kan vinna "åt dem", när de väl åkt ut. Vad gäller procedurerna kring hur flejmning går till så kan jag ärligt säga att jag inte hade den blekaste aning, och tycker det är lite synd att Rising inte förklarat det någonstans.

/Kalle

Björn den gode

Swashbuckler
ok, för min del är du av kroken för nu

Ok, då skriver jag av dig för tillfället, som jag sa till vildkatt tidigare så låter jag nybörjare göra fler trolliga grejer innan jag går på med storsläggan just eftersom det är troligare att dom skulle göra det av misstag. (Å andra sidan har du inte gjort något som tyder på att du är god så bara för att jag inte pushar dig nu så är du inte av min radar).

Och att angående att folk vill stanna kvar, ja, det är ju liksom en personlig känsla ifall man tycker det viktigaste är att vinna eller att stanna kvar men sån tur är så kan dom oftast kombineras eftersom det är väldigt sällan bra för mitt lag att jag dör (eftersom jag ju vet att jag tillhör mitt lag) så försöker jag ju överleva även av den anledningen.

VildKatt

Warrior

Själv så har jag ett problem i nuläget. Nils sade, som den gode kille han var, att man borde lyssna till Björn. MEN nu visade det ju sig också att Nils var en vanlig hederlig FEUFLUX utan några egenskaper, så hur kan då han vara säker på att Björn är den goda killen?

Björn den gode

Swashbuckler
Björns maffiaskola del 2

När någon dör så brukar man i allmänhet (i vart fall i dom spelen som spelas här) få reda på namn och lag för den som har dött. Inte vilka eventuella egenskaper någon har.

Björn den gode

Swashbuckler
Att lyssna till mig

Först så sa herr nils faktiskt rakt ut att han hade speciella egenskaper, lyckades du missa det? Därmed inte sagt hurvida dessa spelade någon som helst roll när han tyckte att du skulle lyssna på mig (sa han förresten det rakt ut? måste jag ha missat i så fall).

Anledningen till att han sa så kan ha varit flera, till exempel att han tyckte du skulle lyssna till mig eftersom jag och herr nils nästan var helt överens under drag ett. Andra förklaringar kan jag inte ge utan att gå in på att berömma mig själv så jag låter det vänta tills jag behöver det :gremwink:

Det sagt, jag har tidigare sagt att det här spelet handlar mycket om att bedöma vem eller vilka som går att lita på. Men det är också viktigt att tänka själv (nu känner jag hur krank klappar händerna). Så istället för att i nuläget fundera över problemet "kan jag lita på björn" så vore det jättebra om du funderade över problemet "vilka tror jag tillhör trollen" då det är mycket mer konstruktivt för byn. Om du sen tillexempel kommer fram till att jag ligger i gruppen "troligen troll" så är det förstås jättedumt att lita på mig, men även då så vore det också dumt att inte lyssna på mig, precis som att jag lyssnar på dig nu.

Genesis

Ni dés ni maître

Okej, lärar'n, jag har en fråga. Stämpla mig inte som troll som försöker vara oskyldig för att jag undrar; jag har ju faktiskt inte spelat tidigare. Har jag alltså fattat det rätt om jag säger att trollen röstar via PM till Rising, och alltså inte har möjlighet att kommunicera till varandra som de kan i vanlig maffia (om än tyst och genom pekningar)?

magoo

Hero
Re: Dag 2 - slutar på Måndag 21:00

Herr Nils är sörjd och saknad! Gotham City var mitt första varulvsspel och där misstänkte jag Herr Nils från början till slut; nu slipper jag åtminstone göra det men det känns ungefär som att göra ett dåligt dambyte i schack...

Meddelandet från Vrållådan kan inte ha gett trollen speciellt mycket kött på benen. Det ska bli intressant att se vad lördagens inlägg kan ge. Björn den Gode är väldigt aktiv, snudd på aggressiv. Är frustrationen över att forumiterna "tänker fel" äkta eller försöker han maskera ett troll bakom ordsvadan?

Magoo, analyserar mera

Mogger

Hipsteranka
Re: Megainlägg, min start dag 2

Så här mellan städning och jagande av barn har jag bara tid att kika in fort. Jag har tydligen en del att förklara och kommer att göra det när jag får tid. En runda under helgen är inte optimalt på något sätt. Jag hoppa att ni har överseende med det. Jag har alltså det som på nördspråk kallas för "liv". :gremsmile:

Pilzefrau

hon/henne

Jag sätter en ära i att du får in mig under "produktiva användare", speciellt eftersom argumentet för att rösta på mig var att jag var inaktiv och oproduktiv. Det argumentet borde jag alltså slippa höra från dig.

Tack så mycket ni som skrivit långa inlägg och förklarat saker (både om spelets regler och om vad som, enligt er, var relevant information att filtrera ut ur förra rundans inlägg). Förra rundan hade jag ingenting att gå på och hoppade på bandvagnar mot de som inte skrivit något. Numera finns det ingen som inte skrivit, så jag måste (damn!) börja tänka och faktiskt gissa på vem som är troll...

Sist ett tillägg i regelkategorin: ganska många svarade förra gången direkt på startinlägget istället för inlägget med titeln "Dag 1". Det skulle man inte göra, tror jag.
/Pilze

Pilzefrau

hon/henne

Tillägg(skulle varit en edit om man hade fått det):
Kommer att resa till Borås över helgen, så från kl elva idag till sen kväll imorgon är jag inte här, om jag inte skulle hitta en dator jag får använda, vilket verkar otroligt.
/Pilze

Man Mountainman

Storsvagåret
Fel...

...vi är av kroken. Det är ett lagspel, remember, och du hade också förlorat på att banna en oskyldig användare som undertecknad. :gremwink:

/Kalle

walium

Ganska töntig, faktiskt

Nu orkar jag inte skriva konstigt längre, men hursomhelst så lade jag märke till en del intressant PM-aktivitet strax innan Rising gick ut och meddelade om Herr Nils snopna död. Tell/Orfeus, Nightowl och Hellzon ägnade sig alla åt PM-skrivande vid just den tidpunkt då man kan tänka sig att trollen skulle rösta ut någon stackare. Det är möjligt att de ägnade sig åt helt oskyldiga aktiviteter men det låter lite för bra för att vara sant. Så förklara er gärna mina herrar.

Genesis

Ni dés ni maître

Jag vill påpeka en sak: jag trodde att man skulle skriva PM till Rising varje drag även om man inte hade någon specialförmåga, för att man inte skulle kunna anklaga PM-skrivare. Jag skickade ett till Rising, och han svarade att det inte behövdes den här omgången (jag hade visst läst det i förra spelets tråd), men han kunde inte förklara varför, för att undvika att ge meta-info. Jag säger nu detta av två anledningar:

1: Jag meddelar att jag har skickat en del PM just vid den tidpunkten igår INNAN någon hinner anklaga mig för det.

2: Det kan ge information om någon kan lista ut varför det inte behövs denna omgång.

Sedan bör jag väl påpeka att jag inte ser det här som en anledning till att Tell/Orfeus, Nightowl och Hellzon inte skulle behöva förklara sig.

Man Mountainman

Storsvagåret
Hörru, Walium...

...du pekar ju inte bara ut presumptiva troll på det där sättet, utan även presumptiva specialförmåge-innehavare, så att trollen ska ha enklare att identifiera och plocka ut dem.

/Kalle

Mogger

Hipsteranka
Nilsröst

Ok, så här var det. Du droppade en kommentar om att Krank var lite trollig. Strax efter valde Nils att "skapa" den bandvagnen genom att själv rösta på honom. Kanske hoppades han att andra skulle följa efter. Jag tolkade det som att han var lite feg och ville låtsas som att det var han, och inte du, som misstänkte Krank och lite trolligt ville lägga en saferöst samtidigt som hans trollstatus inte skulle riskeras. Även troll måste ju rösta.

Det var fel av mig. Eller så var det fel av Herr Nils som råkade sätta sig i den situationen. Märk väl att jag var den första att lägga en röst på Herr Nils och var bara konsekvent för att jag inte hade något annat att gå på. Sedan var jag inte här efter 15 igår, och en del verkar ju ha hänt efter det.

Som sagt kommer jag att ligga lågt eftersom jag inte har tid att hänga här under helgen. Jag hoppas att jag är kvar när nästa (spel)dag gryr.