Mitt hattande
För det första: mitt röstande är inte lika hattigt som du hävdar; vad jag kan minnas är det Lexx, Dice Bearnie, Ingen. (du hade fått in en extra vardera på dice och Bearnie)
Mitt röstande beror på att det första som sades i den förra omgången (min första) som både var vettigt och som inte genast försvann i paranoian "om den här personen är ond och jag litar på den kommer alla andra tro att jag är ond" var just: börja med att rösta på dem som inte gjort något alls. Då spelet inleds med ett par dagar innan alla märkt att det är igång blir det en del hattande för mig som sitter i skolan och läser en massa och hinner skriva korta inlägg, men ofta inte orkar/känner att jag kan resonera ordentligt.
Mitt röstande ska föreställa att jag kollar efter vilka som inte sagt något och slumpar mellan dem. Så fort personen i fråga sagt något gör jag samma sak igen, och när alla visat sin delaktighet måste jag börja tänka (vilket är jobbigt och gärna uppskjutes så länge det finns tid kvar på draget). Nu har den tiden kommit, och jag vet inte vad jag ska göra.
För att summera mitt svamlande: det är ett bekvämt nybörjarsätt i början, men nu är den tiden slut.
Mina tankar så här långt då:
Rising skulle vara farlig som ond, men han ger goda råd än så länge. Självklart skulle han kunna twista dem för att få oss att tjäna hans eventuella mörka syften, men med den grundläggande förståelse för varulvsspel jag har känns de vettiga. Alltså bör han få leva tills vidare.
Basenanjis svar på varför han resonerar helt olika nu mot när han var zorakier är lite intressant. Minst två varianter finns:
Antingen anser han att hans dåvarande strategi var bäst för zorakier, och hans nuvarande bäst för kardier. i sådana fall har han helt byggt in sig från att spela scum i fortsättningen, då han måste välja mellan att spela bra och att falla på eget grepp.
Eller så har han valt en annan spelstil för att ingen ska kunna säga "Så gjorde du senast, och då var du Batman..." I så fall... eller förresten, det kan han ha gjort. Så länge vi tror om Basenanji att han kan välja en annan spelstil för att undgå upptäckt (eller att han förra gången märkte att det inte fungerade...) kan han alltså vara zorakier.
(Jag är säker på att jag hade en tanke på vad det skulle innebära, men jag tappade den. Hjälp?)
Björn den gode är mest jobbig att läsa, då han tror på att luras och provocera för att locka fram de lömska lönnmördarna. Inget ont om den strategin, men när alla andra hävdar att ärlighet är vad som skiljer oss åt blir det frustrerande att veta att man inte kan lita på vad han säger. Dock tror jag honom inte för att vara en Zoriak än, men han bör hållas under uppsikt.
Ni får gärna tycka att jag inte kommer fram till något eget utan säger vad andra har sagt här, och det må vara sant. I så fall är det för att jag inte kommer fram till något eget, men håller med om vad andra sagt. (doh)
Jag kan dock fortfarande inte bestämma mig för var min röst hör hemma.