Nekromanti Varulvsspel Familjen - Runda 2

Recca

Femme Fatale
Re: Tyr analyserar mera

Brynolf said:
Konrad Konvalj said:
Så ditt bästa pic för hängning är Recca?
Nja kanske, men det är i varje fall en hängning som skulle leda oss vidare. Har inte hunnit fnula så mycket mer på vilka andra som skulle bekräfta info. Ska ta itu med det.
Så din smartaste plan är att rösta ut den enda siaren som finns kvar. Och vad är det som bekräftas av att du får ut mig när det visar sig att jag var bybo? Att Automatic pistol inte är en pistol? Att ett sniper rifle inte är ett rifle?

Ond bråd död

Swashbuckler
Ok, rapport efter nästa 100 inlägg från förra rundan.

Det intressantaste är att Vimes försvarar Recca vid flera tillfällen. Han är ännu inte avslöjad som ulv, men får mot slutet mkt kritik för hur han outade sitt vapen. Försvaret av Recca kan ha varit en bluff, men jag lutar mot att det är mer genuint. Det sammanfaller med att han blir lite pressad och att han överspelar ilska. Något liknande kan kanske sägas om recca också, vilket Xya påpekar. "self-righousness" är ordet hon använder. Tror det kan vara en bra notering.

Det är rätt skönt att läsa igenom alla inlägg i efterhand. Det känns lättare att syna inläggen än när man är mittuppidet. Jag brukar tycka det är enklare att genomskåda när jag är publik än när jag är spelare.

Lukas

Mannen i Gult

Okej den lovade analysen kommer här, och även jag väljer att använda Ulvpoäng (Känns som hetaste modet just nu).

Konrad Konvalj: 1up
Jag tycker att det inte verka finnas speciellt mycket att klaga på här. han var tidigt på Vimes. han spelar lugnt och sansat. Det enda som jag skulle tänka klaga på är att paranoian är lite låg.

xyas: 2Up
Xyas spel kändes stabilt första rundan, där var han också på vimes vilket är positivt. Men under andra rundan så släppte han sin info och jag håller inte med honom om hans beslut att hålla inne med det tills andra rundan. Om något så tycker jag att han som bybo borde ha släppt informationen klockan 20,59 (eller varför inte tidigare). för att försäkra sig om att den inte gick förlorad.
jag tror inte på något scenario där snutarna inte vet om att de sias som gröna, det tycker jag bara låter skumt.
men egentligen tycker jag att det här lika gärna kan vara ett byboligt misstag som något varulvit så han hamnar på en tvåa.

Vicotnik: 2up

Vicotink är svår och det är han alltid.
han grönas dock en del på att han tippade över domen mot Vimes.
men han har gjort sin del av konstiga saker, först så började han i att fiska vapentyper, utan någon direkt anledning (nej jag köper inte att han försöker förstå spelets uppbyggnad) sedan så har han spenderat den nuvarande rundan i att slödderat på om millers, lögner och siare som inte har känts så hjälpsamt (inte dåligt utan endast onödigt)

Mukwa 4up

jag har fortfarande inte kommit över mukwa, jag tycker fortfarande att hans roll känns skum.
jag tycker att jag skrev varför under hela förra rundan och det har i princip inte förändras.

Tyr 3up

Jag tycker att tyr har spelat ganska bra för att vara hans första gång. men jag ställer mig frågeande till hans förmåga, för jag tycker att den tillsammans med recca känns sjukt obalanserat. det kan visserligen innebära att det är recca som är skum. men det är ändå tillräckligt för att jag skall sätta en 3 på honom

Recca: 4up
Jag gillar inte riktigt hennes spel den här omgången. först så är hon brutalt envis sedan så stödjer Vimes henne. och sedan är hon med i duon där jag tycker att någon bör ljuga för att det inte skall kännas obalanserat.

LJSLarsson/Ond Bråd Död 3up

känns inte helt rätt, här är det främst magkänslan som ger ping. och han höll sig borta från mukwa/vimes utröstningen vilket ger dåliga signaler

Brynolf 1up

pratade jag om tidigare

Korpa: jag tycker att korpa spelar lite för säkert han verkar ha siktat in sig på mig och stannar där.
vilket är förståeligt för jag har knappast spelat bra. men det känns ändå lite som att han tar den lätta vägen. han deltog inte i Vimes eller mukwa beslutet utan stannade på mig.

Nu tänker jag gå och lägga mig för kvällen.

Brynolf

Dum fan
Örk! Jag slår knut på huvet med den här uppgiften. Ska slagga snart, men jag lägger upp det jag skrivit.

Alltså, vilka grönas/rödas av en utröstning av spelare X som visar sig vara mafioso? Jag har bara tittat på outningar hittills, har inte haft tid att gå igenom alla inlägg.

Grönfärgade blir mindre misstänkta om den utröstade visar sig vara grön, och rödmarkerade blir mer misstänkta. En parentes betyder att det är lite si och så med logiken, exempelvis nitpicks som att en Automatic Pistol inte är en Pistol...

Brynolf
(Lukas)
Röstar ni ut mig, får ni det bekräftat att "snutvapen" (alltså vapen som IRL används av poliser) inte är relevant. Det är väl bara Mukwa som bryr sig om det iofs.

Xyas
(Recca)
Bekräftar att det finns snutar som sias som mafiosos, vilket i sin tur bekräftar att det finns/fanns en fraktionssiare. Detta skulle ha grönat Mukwa lite, om det inte redan står ganska klart att vi har/haft en siare eftersom mafia-Spider sa det.
Gör Reccas info mindre trovärdig då Xyas vapen inte passar in i hennes fyra kategorier. Om man är på nitpick-humör.

Recca
Mukwa, Lu-Kaazh, (Korpa), (Xyas), (OndBrådDöd)
Vi bekräftar att det finns fyra vapengrupper; Pistol, revolver, gevär och hagelbrak. Detta innebär att Korpa och Xyas sticker ut med sina annorlunda formulerade vapentyper.
Om man köper att Automatic pistol och Sniper rifle trots allt passar in i Pistol / Rifle-kategorierna, kan Reccas info kasta rött ljus på Lukas och Mukwa. Det verkar ju onekligen lite knasigt att inte alla har en specad vapentyp när SL delat in vapnen i fyra tydliga kategorier.
Reccas vapensiar-förmåga är bara rimlig om varulvarna har anledning att ljuga. Detta rödmarkerar de som har avvikande vapenbeskrivningar. Vimes klarade inte av att ljuga ihop ett vapen. Då borde inte övriga poliser göra det heller. OM ulvarna fått veta att det är safe med stor bössa, kan de även finnas bland Konrad och Tyr, men det är mera långsökt.

Mukwa
Lu-Kaazh, Xyas
Recca
Han var tydligen Miller, vilket innebär att det finns/fanns en fraktionssiare. Vilket kan göra Xyas som snackat om anti-millers något grönare.
Mukwa hade ingen vapentyp. Är han mafioso, är det alltså inte en ping att sakna vapentyp. Det skulle misstänkliggöra Recca, som ju menar att vapentyp är en viktig grej.

Tyr
Konrad, Korpa
Gör folk med stora puffror (Konrad och Korpa) grönare, men inte helt då vi inte vet om nån ulv ljugit in sig i den gruppen.

Lu-kaazh
Mukwa, (Brynolf)
Recca
Vi får det bekräftat att "snutvapen" (alltså vapen som IRL används av poliser) inte är relevant. Det är väl bara Mukwa som bryr sig om den faktorn iofs.
Att sakna vapentyp var inte så farligt. Gör Reccas information mindre trovärdig då de fyra kategorierna vapen inte känns lika rimliga om några saknar specad typ.

Korpa
Konrad, Tyr
Gör Tyrs info om de fyra storbeväpnade mer trolig (Spider var ju mafia och hade stor puffra, för övrigt).

Det är väl så långt jag kommit. Det var jobbigare än jag trodde, men lärorikt. Nu vet jag ju inte om det leder någon vart innan man tagit "soft facts" i beaktande också. Ni får gärna kommentera. Jag kanske har huvudet i arslet totalt?

Men om vi röstar ut Recca och hon visar sig vara grön, kan Mukwa och Lu-Kaazh mycket väl vara våra Kling och Klang. Liknande trådar får vi så klart om någon av de två röstas ut och visar sig vara polis.

Brynolf

Dum fan

Lu-kaazh said:
Okej den lovade analysen kommer här...
Shit pommes frites! Det där är ju nästan en copy-paste av min genomgång... Vilket stämmer överens med det jag skrev om dig i densamma. Stärker inte dina aktier, Lu-Kaazh.

Recca

Femme Fatale
Brynolf said:
Mukwa
Lu-Kaazh, Xyas
Recca
Han var tydligen Miller, vilket innebär att det finns/fanns en fraktionssiare. Vilket kan göra Xyas som snackat om anti-millers något grönare.
Mukwa hade ingen vapentyp. Är han mafioso, är det alltså inte en ping att sakna vapentyp. Det skulle misstänkliggöra Recca, som ju menar att vapentyp är en viktig grej.
Jag håller med dig om nästan allting, Brynolf, förutom när du försöker kränga att eftersom det inte står vapentyp i Mukwas roll så har han ingen vapentyp. Så kan det ju inte vara, liksom. Han har outat pistol väl? Men att han var tvungen att söka rätt på den infon?

--------
Grejen är att Spider outade att det fanns en snutsiare och sen blev han dödad och visade sig vara grön. Så vi vet ju att det finns eller fanns en snutsiare.

I min åsikt är nu jag, xyas och Tyr mitt i ett litet triangeldrama. Tyr säger att snutarna har pistoler, vilket vore meningslös kunskap om det inte fanns en vapensiare. Alltså halvgrönar han mig. Xyas säger att det finns snutar som sias gröna, vilket gör att en snutsiare är rimlig även i kombination med en vapensiare.

Vad tänker du om detta, Brynolf?

I min åsikt är både Tyr, Spider, xyas och jag själv grönast eftersom våra respektive informationer/färdigheter är knutna till varandra. Jag är ju t.ex. bara en trolig ulv om också xyas är det då han bekräftar existensen av anti-millers bland ulvarna och därmed gör att den riktiga siaren inte är så farlig.

Recca

Femme Fatale
Brynolf said:
Men om vi röstar ut Recca och hon visar sig vara grön, kan Mukwa och Lu-Kaazh mycket väl vara våra Kling och Klang. Liknande trådar får vi så klart om någon av de två röstas ut och visar sig vara polis.
Jag tror ju att det säger mer om ulvarnas strategi om jag blir nattdödad/överlever till runda 3.

Brynolf

Dum fan
Recca said:
Jag håller med dig om nästan allting, Brynolf, förutom när du försöker kränga att eftersom det inte står vapentyp i Mukwas roll så har han ingen vapentyp. Så kan det ju inte vara, liksom. Han har outat pistol väl? Men att han var tvungen att söka rätt på den infon?
Jo, klart det ÄR en pistol, men att det inte står uttryckligen rimmar illa med de kategorier du nämnt. Finns det kategorier borde de vara klart specade hos alla och envar. Som du själv sagt, det är ju inte troligt att det är tänkt att vi måste vara bildade eller googla saker och ting för att få det att gå ihop.

(Och glöm inte att Lu-Kaazh inte heller har någon vapentyp.)

Grejen är att Spider outade att det fanns en snutsiare och sen blev han dödad och visade sig vara grön. Så vi vet ju att det finns eller fanns en snutsiare.
Det verkar vara ställt bortom allt tvivel, ja.

I min åsikt är nu jag, xyas och Tyr mitt i ett litet triangeldrama. Tyr säger att snutarna har pistoler, vilket vore meningslös kunskap om det inte fanns en vapensiare. Alltså halvgrönar han mig.
Nja, inte helt meningslös. Det beror ju helt på vad ulvarna fått veta i sina PM. Men vi kan nog utgå från att de ser någon poäng med att ljuga, och där kommer du in, så klart. Därmed inte sagt att de fattat att det var bra att hitta på stora vapen. Vimes gjorde ju inte det, till exempel.

Xyas säger att det finns snutar som sias gröna, vilket gör att en snutsiare är rimlig även i kombination med en vapensiare.
I kombination med en vapensiare eller vilken som helst annan fördel byn kan ha gentemot ulvarna. Vi vet ju inte allt om alla än.

Vad tänker du om detta, Brynolf?
Du mejkar en hel del sense förstås, men vattentätt är det ju inte.

Ond bråd död

Swashbuckler
Herregud vad mkt att läsa. Mitt fokus har minskat markant.

Recca gjorde ett intressant påpekande om att Vime inte hade vapentyp. Jag vill dock minnas att det redan påpekats av nån (vic?) så det behöver inte gröna så mkt. Kanske insåg varulvarna att Vimes skulle åka dit på den missen iaf.

Tyr verkar lite suspekt också. Tillför lite och är lite anonym.

Vet inte om de här inläggen ger så mkt. Kanske plockar jag upp nåt ämne som råkat falla i glömska. :/

Brynolf

Dum fan
Ond bråd död said:
Vet inte om de här inläggen ger så mkt. Kanske plockar jag upp nåt ämne som råkat falla i glömska. :/
Jodå, kör på. Det är bra med någon som kommer in med fräscha intryck. :gremlaugh:

Recca

Femme Fatale
Brynolf said:
Recca said:
Jo, klart det ÄR en pistol, men att det inte står uttryckligen rimmar illa med de kategorier du nämnt. Finns det kategorier borde de vara klart specade hos alla och envar. Som du själv sagt, det är ju inte troligt att det är tänkt att vi måste vara bildade eller googla saker och ting för att få det att gå ihop.

(Och glöm inte att Lu-Kaazh inte heller har någon vapentyp.)
Den fakta jag har i min roll säger att alla vapen tillhör antingen stor eller litet format samt att jag även får reda på om vapnet är någon av fyra olika typer. Det finns ingen som helst anledning att få för sig att min roll inte stämmer för att det inte uttryckligen står vapentyp i folks roller. Det här känns som ett sånt där tillfälle då du bestämt dig för att jag är ulv och därför får saker att passa in i den bilden.

När jag sagt att man inte ska behöva googla på saker har jag ju menat om huruvida ett vapen har använts i polissammanhang ur ett historiskt perspektiv. Det är ju LITE skillnad liksom.

Det jag föreslagit är att de som saknar vapentyp i sitt namn är ulvar. Men det baserar jag inte på min färdighet utan på Mukwas roll.

So get your facts straight please.

Brynolf

Dum fan
Recca said:
Den fakta jag har i min roll säger att alla vapen tillhör antingen stor eller litet format samt att jag även får reda på om vapnet är någon av fyra olika typer.
Ah, det här har jag ju inte tänkt på. Om du talar sanning, så lär inte utebliven vapentyp spela någon roll.

Det finns ingen som helst anledning att få för sig att min roll inte stämmer för att det inte uttryckligen står vapentyp i folks roller. Det här känns som ett sånt där tillfälle då du bestämt dig för att jag är ulv och därför får saker att passa in i den bilden.
Just det du citerar handlar faktiskt mer om att jag utgår från att du är grön och ser vart det skulle leda. Men som jag skrev nyss så blir nog inte Lukas & Mukwa rödare av att du är grön trots allt. I stället talar de avvikande vapenbeskrivningarna ännu mer för att du ljuger. Inkompatibiliteten mellan din info och andras brist på kategori går så att säga bara åt ett håll, när allt kommer omkring. Men ok, då hade jag nog fel i att en hängning av dig skulle leda oss till Mukwa och Lu-Kaazh.

När jag sagt att man inte ska behöva googla på saker har jag ju menat om huruvida ett vapen har använts i polissammanhang ur ett historiskt perspektiv. Det är ju LITE skillnad liksom.
Med betoning på lite.

Recca

Femme Fatale
Brynolf said:
I min åsikt är nu jag, xyas och Tyr mitt i ett litet triangeldrama. Tyr säger att snutarna har pistoler, vilket vore meningslös kunskap om det inte fanns en vapensiare. Alltså halvgrönar han mig.
Nja, inte helt meningslös. Det beror ju helt på vad ulvarna fått veta i sina PM. Men vi kan nog utgå från att de ser någon poäng med att ljuga, och där kommer du in, så klart. Därmed inte sagt att de fattat att det var bra att hitta på stora vapen. Vimes gjorde ju inte det, till exempel.
Nu tänker du faktiskt lite konstigt, Brynolf. Om alla snutarna hade pistol/revolvrar som Tyrs info hävdar så har ju ulvarna all information de behöver för att känna att de behöver ljuga till sig stora vapen.

Att Vimes inte gjorde det kanske berodde på att de ville vänta med lögnerna tills de hade bättre koll på spelupplägget - betänk att Vimes är en av de första som outar. Men att han velade tyder definitivt på att han anade en fara i sin outning.

Xyas säger att det finns snutar som sias gröna, vilket gör att en snutsiare är rimlig även i kombination med en vapensiare.
I kombination med en vapensiare eller vilken som helst annan fördel byn kan ha gentemot ulvarna. Vi vet ju inte allt om alla än.
1. Betänk att krafterna som du pratar om måste vara vapensiarkrafter för att bekräftas av och bekräfta Tyrs och xyas outningar iom att xyas information befinner sig i en direkt relation med Spiders.
2. En bybo som inte går ut som vapensiare när en potentiell ulv gått ut som vapensiare finns inte.
3. För byn vore det nämligen en win-win situation om nån annan kläckte vapensiar-kraft för då kunde ni rösta ut mig nu och sen ta den andra personen. Garanterat en ulv på två rundor är rätt schyssta odds för oss och värdelösa för ulvarna.

Recca

Femme Fatale
Brynolf said:
I stället talar de avvikande vapenbeskrivningarna ännu mer för att du ljuger. Inkompatibiliteten mellan din info och andras brist på kategori går så att säga bara åt ett håll, när allt kommer omkring. Men ok, då hade jag nog fel i att en hängning av dig skulle leda oss till Mukwa och Lu-Kaazh.
Fast inkompatibiliteten existerar bara i ditt huvud.

Recca

Femme Fatale
Recca said:
Brynolf said:
I stället talar de avvikande vapenbeskrivningarna ännu mer för att du ljuger. Inkompatibiliteten mellan din info och andras brist på kategori går så att säga bara åt ett håll, när allt kommer omkring. Men ok, då hade jag nog fel i att en hängning av dig skulle leda oss till Mukwa och Lu-Kaazh.
Fast inkompatibiliteten existerar bara i ditt huvud.
Haha! NUUU Såg jag hur det såg ut. xD

Förlåt. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Tyr och Recca.

Som jag ser det är Tyr grön baserat på:
1. Han outar information som det är möjligt att ganska många hittills tysta bybor skulle kunna klämma honom som ulv på om det vore osant. Det är nämligen ganska många som inte outat varken info eller färdighet när Tyr går ut med detta, och det gör han utan press på sig. Det är en risk ingen ulv skulle ta (för sig att han är en ulv och ändå outar något som är sant, då riskerar han att det redan finns någon som har den infon i byn).
2. Han bekräftar att det finns ett behov av en vapensiare, dvs mig, som är bybo.
3. Hans information tillsammans med min färdighet passar utmärkt ihop med xyas information om att det finns "gröna" ulvar.

Recca är grön eftersom:
1. Hon bekräftar Xyas outning om att det finns gröna "ulvar" genom att hon är en vapensiare som täcker upp för snutsiarens brister.
2. Tyrs information tyder på ett behov av en vapensiare - dock enbart om även xyas information stämmer.
3. Alla har outat någon form av shotgun, rifle, pistol eller revolver.