Nekromanti Varulvsspel Familjen - Runda 2

Recca

Femme Fatale
Korpa som ett så pass tidigt grönt alternativ förtjänar en förklaring.

Jag tycker att om hon hade varit ulv och efte de långa diskussioner vi haft så borde hon tagit en tillverkare på sitt sniper rifle. Hon gjorde inte det och hon har inte gett mig någon anledning att misstänka henne i övrigt. Plus att jag tycker att det behövdes ett sniper rifle för att jämna ut de många shotguns vi fått ihop. Min roll säger uttryckligen Gevär/Hagelbössa (på engelska) och om det bara finns hagelbössor så är det nåt fel.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Att sätta sig ner och skriva en analys med ulvpoäng ser jag inte som aktuellt just nu.

Det finns några att kika på och de har ju fått med det mesta av vikt och många av dom ser ju rätt lika ut.

Jag ligger på 1up lite varstans ser jag och den största scumtellen är hur jag spelar. Alltså, att jag inte paranoiar och flippar ur..

Detta har jag förklarat i ett inlägg till xyas. Jag har funnit en bättre balans i mitt spelande. Jag har klurat mer på det hela efter det och kommit fram till att avsaknaden av !Paxen underlättar mitt spelande. Hans random 50/50 är det värsta jag vet och tack vare den spelstilen så försöker jag alltid att fälla !Paxen och hitta spelare som står på ulv-!Paxens sida.

Ett förmågetätt spel ger också min noja vatten på kvarn. I det här spelet så finns det lixom ett vapen och en möjlig färdighet. Utöver det känns det rätt vanilj och det öppnar inte upp för så djupa paranoia-tankar.

Nu har ju även jag min röst på Korpa och det känns lite ovärt. Korpa har tillfört saker och ting den här rundan och det känns bättre med Korpa nu än tidigare.

Min röst kommer att landa på Lu-kaazh.

Röst: Lu-kaazh

Alla har ju redan nämnt vad Lu-kaazh gjort och inte gjort den här rundan och förra. Jag använder mig av samma motivering. Sen har jag även lite extra senap på korven:

Efter Kånkelmania i slutet av förra rundan skriver Lu-kaazh:

"Jag förstår inte vad du menar"

Efter detta dyker Brynolf in och säger sig ha drabbats av en Kånkel-synaps i hjärnan.

Då kommer Lu-kaazh in i matchen igen:

"Såfall är vell bästa lösningen att byta och hoppas att fler följer efter.
jag är som sagt för en utröstning av Mukwa"

Trots att inte Lu-kaazh förstår vart jag vill komma vill han prompt att spelare skiftar fokus bort från Vimes och han propagerar för att Brynolf skall flytta sin röst.

Brynolf

Dum fan
Brynolf fäktas med Recca och lite andra filurer

Ok, nu tror jag jag har svarat på allt riktat till mig den senaste tiden. Det blev en hel del text, så det får bli en spåjler:

Recca said:
brynolf said:
Fast inkompatibiliteten existerar bara i ditt huvud.
Haha! NUUU Såg jag hur det såg ut. xD Förlåt. :gremsmile:
Jo, det jag menade var alltså att jag reviderat min teori om att Lukas & Mukwa rödas av att du är grön. Är du grön, spelar vapenbeskrivningen knappast någon roll eftersom allas vapen då per automatik måste platsa i någon kategori. Däremot, skulle de två vara gröna kvarstår och förstärks misstanken att du ljuger om din förmåga. En "Kategori" är ju något som "kategoriskt" och konsekvent för specas, i mina ögon.
Recca said:
brynolf said:
Nja, inte helt meningslös. Det beror ju helt på vad ulvarna fått veta i sina PM. Men vi kan nog utgå från att de ser någon poäng med att ljuga, och där kommer du in, så klart. Därmed inte sagt att de fattat att det var bra att hitta på stora vapen. Vimes gjorde ju inte det, till exempel.
Nu tänker du faktiskt lite konstigt, Brynolf. Om alla snutarna hade pistol/revolvrar som Tyrs info hävdar så har ju ulvarna all information de behöver för att känna att de behöver ljuga till sig stora vapen.
De behöver ju inte ha tolkat det så, som vi såg med Vimes. De kanske hade samma modell bara, och trodde det skulle räcka att ljuga fram en annan typ av pistol. Det är först efter att du outat din förmåga som det är relevant att tänka sig att koppsen inser vikten av stora/små vapen.

Att Vimes inte gjorde det kanske berodde på att de ville vänta med lögnerna tills de hade bättre koll på spelupplägget - betänk att Vimes är en av de första som outar. Men att han velade tyder definitivt på att han anade en fara i sin outning.
Yes, och Vimes outade innan du gjorde det, vilket betyder att han hade mindre koll på att storleken har betydelse. Men återigen: vi kan inte vara säkra på att ulvarna nödvändigtvis ljugit på ett sätt som gör din förmåga användbar. Teoretiskt är det ju först när du outar den som de faktiskt börjar få anledning att göra det."
"
Recca said:
brynolf said:
I kombination med en vapensiare eller vilken som helst annan fördel byn kan ha gentemot ulvarna. Vi vet ju inte allt om alla än.
1. Betänk att krafterna som du pratar om måste vara vapensiarkrafter för att bekräftas av och bekräfta Tyrs och xyas outningar iom att xyas information befinner sig i en direkt relation med Spiders.
2. En bybo som inte går ut som vapensiare när en potentiell ulv gått ut som vapensiare finns inte.
3. För byn vore det nämligen en win-win situation om nån annan kläckte vapensiar-kraft för då kunde ni rösta ut mig nu och sen ta den andra personen. Garanterat en ulv på två rundor är rätt schyssta odds för oss och värdelösa för ulvarna.
1. Jag förstår inte hur du får in Xyas i det här. Det enda hans info innebär är att fraktionssiare inte är lika bra som vanligt. Detta kan vägas upp av egentligen vad som helst, det måste inte vara en vapensiare eller en siare av något slag över huvud taget.
2&3. Helt korrekt. Men se nr 1."
"
Recca said:
brynolf said:
Med betoning på lite.
Agree to disagree?
Jag medger att det är en gradskillnad. Vilket borde betyda att du i varje fall förstår hur jag tänker?"
"
Recca said:
Som jag ser det är Tyr grön baserat på:
1. Han outar information som det är möjligt att ganska många hittills tysta bybor skulle kunna klämma honom som ulv på om det vore osant. Det är nämligen ganska många som inte outat varken info eller färdighet när Tyr går ut med detta, och det gör han utan press på sig. Det är en risk ingen ulv skulle ta (för sig att han är en ulv och ändå outar något som är sant, då riskerar han att det redan finns någon som har den infon i byn).
2. Han bekräftar att det finns ett behov av en vapensiare, dvs mig, som är bybo.
3. Hans information tillsammans med min färdighet passar utmärkt ihop med xyas information om att det finns ""gröna"" ulvar.
1. Här missar du nog en grej. Kom ihåg att om Tyr är polis, är det ju självklart att han redan vet med 100% säkerhet vilka vapen snutarna faktiskt har. Det skulle alltså inte alls vara en särskilt vågad lögn.
2. Tja. Hans förmåga i sig är ju rätt bra, beroende på hur ulvarna ljuger förstås. Din förmågas existens betyder å andra sidan att ulvarna ganska garanterat kommer att ljuga. Det är alltså din egen förmåga som indikerar ett behov av en vapensiare.
3. Visst, ni två är ett tänkbart surrogat för en crippled fraktionssiare."
"
Recca said:
Recca är grön eftersom:
1. Hon bekräftar Xyas outning om att det finns gröna ""ulvar"" genom att hon är en vapensiare som täcker upp för snutsiarens brister.
2. Tyrs information tyder på ett behov av en vapensiare - dock enbart om även xyas information stämmer.
3. Alla har outat någon form av shotgun, rifle, pistol eller revolver.
1. Man kan argumentera för att Tyr gör det ganska bra på egen hand. Dessutom har vi fler förmågor som inte outats än. Men ja, det är ett sätt att se på det.
2. Se ovan, tror jag.
3. Fast att Lukas och Mukwa inte har någon specad vapentyp och att Korpa och Xyas har något avvikande vapenbeskrivningar talar ju inte till din fördel. Du måste ju hålla ned om att det skulle se bättre ut om alla hade en av dina fyra kategorier klart specat."
"
mukwa said:
För det första försöker (brynolf) med alla stående medel till buds försöka vända bort drevet mot Vimes i slutet.
Ehm, nu tar du väl i lite? Jag bytte röst och skrev ""nu får vi se"". Sen började jag försöka bena ut vad Xyas menade med sitt siar-prat. Det var ju inte direkt så att jag stod och vrålade på alla att de skulle rösta på dig."
"
Mukwa said:
Visst, han har varit på Vimes under runda 1 och det är inte första gången han är ute efter mig, men det är inte direkt meriterande att lägga om ett drev från en varulv till en bybo.
Jag var på Vimes väldigt mycket, vill jag till och med påstå, även medan jag röstade på dig. Men jag kan ju inte neka till att det ser illa ut att jag bytte. Jag tycker dock jag har förklarat mina tankar kring det. Kanske ska förtydliga det i ett kommande inlägg."
Mukwa said:
Dessutom vill han att vi plockar ut vår vapensiare för att kolla om vapenssiandet funkar eller inte. Det är ju tokweird. Ja, om Recca visar sig grön får vi veta att hennes förmåga är sann, men då har vi ju ingen användning av den heller.
Ja, jag har insett att det var galet tänkt. Men du verkar ha tolkat mig lite fel. Det var inte vapensiandet i sig jag ville bekräfta, utan vikten av vapenbeskrivningarnas utformning. Men är Recca grön, spelar ju dessa ingen roll. Som sagt, den eventuella inkompatibiliteten går bara åt ena hållet.
Ok, så hur bör vi göra? Jag misstänker som sagt Recca, men det var fel att anta att det skulle leda någonvart att hänga henne. Om vi skulle rösta ut Lukas eller Mukwa i stället, skulle det som sagt kunna säga en del om Recca. Röstar vi ut Lukas och han är ulv, stärks Reccas aktier betänkligt och Mukwas faller.

Vi kan ju i varje fall klämma lite på Lukas Kaviar och se vad som kommer ut...
Röst: Lu-Kaazh

Brynolf

Dum fan
Re: Brynolf fäktas med Recca och lite andra filurer

Brynolf said:
Öu, det där lät ju jätteäckligt förresten! :gremcry:

Tyr

Hero
Re: Brynolf fäktas med Recca och lite andra filure

Brynolf said:
Brynolf said:
Öu, det där lät ju jätteäckligt förresten! :gremcry:
Det är ett scum tell, men inte av varulvsslag. :gremlaugh:

Jag ska komma med mer givande inlägg när jag slipper mobilen.

Ond bråd död

Swashbuckler
Nästa 100 inlägg:

Om inte Recca är varulv så är hon den sämsta bybon i mannaminne!

Hon vägrar uppge vilket vapen hon har och enda vettiga förklaringen till det skulle vara om hon hade en förmåga eller kunskap som handlade om vapen på något vis. Den förmågan väljer hon att avslöja innan alla sagt vilka vapen de har!! Hennes mumlande om att varulvar kan gömma sig i vapengrupper för att de vet hur många är också suspekt. Särskilt i samband med varulvs-Vimes panikslagna sätt att outa vapen. Varulvarna har antagligen någon väldigt skrämmande info om vapnen.

Hoppas det kommer en väldigt bra förklaring senare, annars ser det väldigt ulvigt ut när hon spelar egoistiskt, reagerar aggressivt på kritik, försvaras av Vimes, angriper i min mening fel personer osv.

Mukwa är den andra snackisen i o med sitt lite klantiga outande av förmåga/vapen. Jag tror dock att han är bybo, just för klantigheten. Hade han varit varulv skulle han antagligen varit ängsligare kring hela vapengrejen. Precis som Vimes och Recca. Millergrejen känns också som en dumgrej att göra som varulv. Att nämna det är att be om att bli misstänkt.

Den tredje ulven tror jag finns bland de som hållit lägre profil. Tyr, Korpa och Brynolf. Brynolf är den som ger lite lätt ulviga vibbar, men det är svagt.

JAg tror Vimes beteende kan säga en hel del också. Jag tror inte han spelat särskilt bra som varulv och att en analys av hans kommentarer om andra kan avslöja en del. Om Recca visar sig vara varulv har han i allafall kopplat ihop sig med en varulv, och samtidigt tycker jag att de minst misstänkta är de han är lite lagom misstänksam mot. #778222 är hans ranking.

Konrad Konvalj

Myrmidon
OBD said:
Nästa 100 inlägg
Du gör ett bra jobb!

Det skall bli väldigt intressant att se vart du ställer dig när du är i kapp. Troligen så kommer du med en del nya vinklar eftersom du kom in i spel senare. Det är nog en fördel att inte vara precis mitt i det när saker och ting sker så att säga.

Dina slutliga värderingar kommer då jag uppskatta och lägga in i beräkningarna för att plocka nästa ulv.

Ond bråd död

Swashbuckler
100 till. Nu är jag halvvägs tror jag. :gremshocked:

Hände inte så mkt häftigt här. Tyr blev lite grönare då han dels outade en förmåga/kunskap som passar hans tidigare vilja att pressa folk att avslöja vapen. Hans ranking av spelarna verkade också vettig. Inga scumtells och byigt resonemang.

Konrad nämner att Lukaz, Mukwa och Brynolf har polispistoler. jag vet inte om det är så mkt att gå på, men möjligen blir brynolf lite mera skum, för Lukaz picka var väl inte såå känd som polispsitol (nån sa det, spider?)

Tyr

Hero
Recca said:
Ojsan. Där ska inte min röst ligga just nu, Ond Bråd Död kan gott svara i sin egen takt när han hunnit klart med läsandet.

Däremot tycker jag att Brynolf har lite förklarande att göra för jag tycker inte att hans diskussion kring de planer om hur vi bör göra, riktigt håller.

Röst: Brynolf
Nej där ska inte min röst ligga heller. Jag är intresserad av att höra mer från Brynolf, men det kan gott vänta lite. OBDs åsikter är jag intresserad av men han måste mycket riktigt komma ifatt först. Han jobbar på bra.

Istället lägger jag min röst på Lu-kaazh. Jag vill se om ulvarna möjligen har en plan på g. Jag tycker mig se en. Jag tror de flesta tycker att han är röd, eller åtminstone ser röd ut. Så jag tycker det kan vara läge med en outad förmåga.

Röst: Lu-kaazh

Recca

Femme Fatale
Konrad Konvalj said:
Då kommer Lu-kaazh in i matchen igen:

"Såfall är vell bästa lösningen att byta och hoppas att fler följer efter.
jag är som sagt för en utröstning av Mukwa"

Trots att inte Lu-kaazh förstår vart jag vill komma vill han prompt att spelare skiftar fokus bort från Vimes och han propagerar för att Brynolf skall flytta sin röst.
What you say makes sense. Jag kan tänka mig rösta på Lu-kaazh om vi inte känner att vi har en mer självklar ulv.

Recca

Femme Fatale

Brynolf said:
Recca said:
Recca said:
Fast inkompatibiliteten existerar bara i ditt huvud.
Haha! NUUU Såg jag hur det såg ut. xD Förlåt. smile
Jo, det jag menade var alltså att jag reviderat min teori om att Lukas & Mukwa rödas av att du är grön. Är du grön, spelar vapenbeskrivningen knappast någon roll eftersom allas vapen då per automatik måste platsa i någon kategori. Däremot, skulle de två vara gröna kvarstår och förstärks misstanken att du ljuger om din förmåga. En "Kategori" är ju något som "kategoriskt" och konsekvent för specas, i mina ögon.
Min kommentar "inkompatabiliteten existerar enbart i ditt huvud" baserar sig på att du anser detta: En "Kategori" är ju något som "kategoriskt" och konsekvent för specas, i mina ögon.
Du baserar ju inte detta på något. Kan du förklara varför du anser detta? Är det en känsla du har eller sitter du på information eller vad?

Recca

Femme Fatale

Brynolf said:
Recca said:
Brynolf said:
Nja, inte helt meningslös. Det beror ju helt på vad ulvarna fått veta i sina PM. Men vi kan nog utgå från att de ser någon poäng med att ljuga, och där kommer du in, så klart. Därmed inte sagt att de fattat att det var bra att hitta på stora vapen. Vimes gjorde ju inte det, till exempel.
Nu tänker du faktiskt lite konstigt, Brynolf. Om alla snutarna hade pistol/revolvrar som Tyrs info hävdar så har ju ulvarna all information de behöver för att känna att de behöver ljuga till sig stora vapen.
De behöver ju inte ha tolkat det så, som vi såg med Vimes. De kanske hade samma modell bara, och trodde det skulle räcka att ljuga fram en annan typ av pistol. Det är först efter att du outat din förmåga som det är relevant att tänka sig att koppsen inser vikten av stora/små vapen.
Men nu diskuterade vi ju om koppsen hade tillgänglig information och det hade de ju förutsatt att Tyrs information stämmer. Huruvida de fattade det eller inte har ju ingen inverkan på om de faktiskt hade informationen eller ej.

Brynolf

Dum fan

Recca said:
Men nu diskuterade vi ju om koppsen hade tillgänglig information och det hade de ju förutsatt att Tyrs information stämmer. Huruvida de fattade det eller inte har ju ingen inverkan på om de faktiskt hade informationen eller ej.
Ja, både Tyrs och din info talar för att poliserna direkt (som i att de fått info om det i sina PM eller indirekt (som i att alla tex hade samma vapen) fått veta att de bör ljuga, om det är det du menar.

Recca

Femme Fatale

Brynolf said:
3. Fast att Lukas och Mukwa inte har någon specad vapentyp och att Korpa och Xyas har något avvikande vapenbeskrivningar talar ju inte till din fördel. Du måste ju hålla ned om att det skulle se bättre ut om alla hade en av dina fyra kategorier klart specat."
Faktiskt skulle det se sämre ut ur en metadiskussion om spelet. Om allt hade varit helt självklart så hade det inte varit ett balanserat spelupplägg.

Men just nu är vi inne i en metadiskussion och jag tänker "*shrug*, sure, det kanske hade sett bättre ut estetiskt, whats your point?"

Brynolf

Dum fan

Recca said:
Min kommentar "inkompatabiliteten existerar enbart i ditt huvud" baserar sig på att du anser detta: En "Kategori" är ju något som "kategoriskt" och konsekvent för specas, i mina ögon.
Du baserar ju inte detta på något. Kan du förklara varför du anser detta? Är det en känsla du har eller sitter du på information eller vad?
Common sense skulle jag säga. Ett magic-kort som påverkar unit-typen Goblin vore ju fullständigt vansinnigt om det inte fanns "Goblin" specat på de kort som det var ämnat att påverka, utan man var tvungen att titta på bilden och mäta förekomsten av grönt skinn och spetsiga näsor.

Sen är det ju inte omöjligt att Paxen mixtrat med vapenformuleringarna för att förvirra, förstås.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Recca said:
What you say makes sense. Jag kan tänka mig rösta på Lu-kaazh om vi inte känner att vi har en mer självklar ulv.
Vad är det som inte makar sense?

Lu-kaazh har vi ju rätt mycket ping på rakt igenom rundan. Han greppar inte Kånkelmaniat skriver han själv och sedan så lägger han in en hjälpande hand till Brynolf att det är läge att flytta sin röst från Vimes till Mukwa.

Jag säger inte att Lu-kaazh är den som skall röstas ut i slutändan. Jag säger att min röst på Korpa måste flyttas och då skall den läggas på Lu-kaazh tillsvidare eftersom han i min värld har rätt många ulvpoäng.

Brynolf har även han många ulvpoäng, men där tänker jag inte lägga mig i förens jag ser vad OBD har att komma med. Det skall bli väldigt intressant att se vad han har grävt fram. Brynolf har spelat bra tycker jag. Han har försvarat sig bra och tillfört mycket.

I slutändan är nog det bästa att hänga Brynolf. Då får vi en del bekräftat om det visar sig att han är ulv. Han har ju många tankar och mycket textmassa ute på vift så genom en avrättning så får vi många svar.

Hänger vi Lu-kaazh och det visar sig att han är snut så har vi inte alls lika mycket att gå på. Hans spelstil är ju inte lika aktiv som Brynolf, men om vi nu sätter press på Lu-kaazh in till slutet så kanske vi kan få fram lite mer tankar från honom.

Lu-kaazh har 4up på Recca och Mukwa. Är han snut säger det en del. Sen har han 1up på Brynolf..

Jag har inte ens i närheten av 4up på Recca och Mukwa så jag jobbar utifån min egen varulvslista och jag vill ha mer av Lu-kaazh.

Ond bråd död

Swashbuckler
Nej, jag måste nog ge upp på ett tag. Min hjärna klarar inte av all information känne rjag.

Lite funderingar så långt:
Recca fortsätter att spela skumt när hon använder sin förmåga på nån som har pistol. Hon har också gått ifrån att vara aggro till nån mer "förlåt, jag är så dum"-stil. Ändå är hon skarp i sina analyser emellan åt, vilket får det att se ut som ett skådespel snarare.

Jag tror inte att vapentyp eller tillverkare egentligen säger så mkt. Med tanke på Vimes reaktion så känns det snarare att de inte hade så mkt att gå på. Kanske stod det bara: Vapen: polisens sig sauer (eller vad den hette). Möjligen har lögnerna kring vapnen däremot utfallit lite olika. Eller också har !Paxen bara slarvat.

Sen tror jag inte som KK att Vimes gangade upp med Recca för att hon var grön. Snarare tror jag det var ett misstag, då hon vid tillfället var mer suspekt än honom. Om hon skulle vara bybo är det bara korkat. Då verkar han skum, och om hon blir utröstad så vinner han ingen kredd på det iaf. Troligare är att han tänkte fel och försökte stötta en medvarulv och istället orsakade en uppenbar koppling dem emellan.

Ja, min hjärna är slutbränd som synes. :/

Just, nån frågade om min syn på LSJLarssons spel. Jag tycker han spelat rätt ok. Lite väl anonym kanske. Jag gör förstås inga djupare analyser av vad han skriver då jag ju redan vet att han var en bybo. Möjligen kunde man önska att han använt sin förmåga i förra rundan.

Brynolf

Dum fan

Recca said:
Brynolf said:
Faktiskt skulle det se sämre ut ur en metadiskussion om spelet. Om allt hade varit helt självklart så hade det inte varit ett balanserat spelupplägg.
Jag tolkar det som att du håller med om att inkonsekvensen finns, men att den är önskvärd ut ett balansperspektiv?