Recca said:
brynolf said:
Fast inkompatibiliteten existerar bara i ditt huvud.
Haha! NUUU Såg jag hur det såg ut. xD Förlåt.
Jo, det jag menade var alltså att jag reviderat min teori om att Lukas & Mukwa rödas av att du är grön. Är du grön, spelar vapenbeskrivningen knappast någon roll eftersom allas vapen då per automatik måste platsa i någon kategori. Däremot, skulle de två vara gröna kvarstår och förstärks misstanken att du ljuger om din förmåga. En "Kategori" är ju något som "kategoriskt" och konsekvent för specas, i mina ögon.
Recca said:
brynolf said:
Nja, inte helt meningslös. Det beror ju helt på vad ulvarna fått veta i sina PM. Men vi kan nog utgå från att de ser någon poäng med att ljuga, och där kommer du in, så klart. Därmed inte sagt att de fattat att det var bra att hitta på stora vapen. Vimes gjorde ju inte det, till exempel.
Nu tänker du faktiskt lite konstigt, Brynolf. Om alla snutarna hade pistol/revolvrar som Tyrs info hävdar så har ju ulvarna all information de behöver för att känna att de behöver ljuga till sig stora vapen.
De behöver ju inte ha tolkat det så, som vi såg med Vimes. De kanske hade samma modell bara, och trodde det skulle räcka att ljuga fram en annan typ av pistol. Det är först efter att du outat din förmåga som det är relevant att tänka sig att koppsen inser vikten av stora/små vapen.
Att Vimes inte gjorde det kanske berodde på att de ville vänta med lögnerna tills de hade bättre koll på spelupplägget - betänk att Vimes är en av de första som outar. Men att han velade tyder definitivt på att han anade en fara i sin outning.
Yes, och Vimes outade innan du gjorde det, vilket betyder att han hade mindre koll på att storleken har betydelse. Men återigen: vi kan inte vara säkra på att ulvarna nödvändigtvis ljugit på ett sätt som gör din förmåga användbar. Teoretiskt är det ju först när du outar den som de faktiskt börjar få anledning att göra det."
"
Recca said:
brynolf said:
I kombination med en vapensiare eller vilken som helst annan fördel byn kan ha gentemot ulvarna. Vi vet ju inte allt om alla än.
1. Betänk att krafterna som du pratar om måste vara vapensiarkrafter för att bekräftas av och bekräfta Tyrs och xyas outningar iom att xyas information befinner sig i en direkt relation med Spiders.
2. En bybo som inte går ut som vapensiare när en potentiell ulv gått ut som vapensiare finns inte.
3. För byn vore det nämligen en win-win situation om nån annan kläckte vapensiar-kraft för då kunde ni rösta ut mig nu och sen ta den andra personen. Garanterat en ulv på två rundor är rätt schyssta odds för oss och värdelösa för ulvarna.
1. Jag förstår inte hur du får in Xyas i det här. Det enda hans info innebär är att fraktionssiare inte är lika bra som vanligt. Detta kan vägas upp av egentligen vad som helst, det måste inte vara en vapensiare eller en siare av något slag över huvud taget.
2&3. Helt korrekt. Men se nr 1."
"
Recca said:
brynolf said:
Agree to disagree?
Jag medger att det är en gradskillnad. Vilket borde betyda att du i varje fall förstår hur jag tänker?"
"
Recca said:
Som jag ser det är Tyr grön baserat på:
1. Han outar information som det är möjligt att ganska många hittills tysta bybor skulle kunna klämma honom som ulv på om det vore osant. Det är nämligen ganska många som inte outat varken info eller färdighet när Tyr går ut med detta, och det gör han utan press på sig. Det är en risk ingen ulv skulle ta (för sig att han är en ulv och ändå outar något som är sant, då riskerar han att det redan finns någon som har den infon i byn).
2. Han bekräftar att det finns ett behov av en vapensiare, dvs mig, som är bybo.
3. Hans information tillsammans med min färdighet passar utmärkt ihop med xyas information om att det finns ""gröna"" ulvar.
1. Här missar du nog en grej. Kom ihåg att om Tyr är polis, är det ju självklart att han redan vet med 100% säkerhet vilka vapen snutarna faktiskt har. Det skulle alltså inte alls vara en särskilt vågad lögn.
2. Tja. Hans förmåga i sig är ju rätt bra, beroende på hur ulvarna ljuger förstås. Din förmågas existens betyder å andra sidan att ulvarna ganska garanterat kommer att ljuga. Det är alltså din egen förmåga som indikerar ett behov av en vapensiare.
3. Visst, ni två är ett tänkbart surrogat för en crippled fraktionssiare."
"
Recca said:
Recca är grön eftersom:
1. Hon bekräftar Xyas outning om att det finns gröna ""ulvar"" genom att hon är en vapensiare som täcker upp för snutsiarens brister.
2. Tyrs information tyder på ett behov av en vapensiare - dock enbart om även xyas information stämmer.
3. Alla har outat någon form av shotgun, rifle, pistol eller revolver.
1. Man kan argumentera för att Tyr gör det ganska bra på egen hand. Dessutom har vi fler förmågor som inte outats än. Men ja, det är ett sätt att se på det.
2. Se ovan, tror jag.
3. Fast att Lukas och Mukwa inte har någon specad vapentyp och att Korpa och Xyas har något avvikande vapenbeskrivningar talar ju inte till din fördel. Du måste ju hålla ned om att det skulle se bättre ut om alla hade en av dina fyra kategorier klart specat."
"
mukwa said:
För det första försöker (brynolf) med alla stående medel till buds försöka vända bort drevet mot Vimes i slutet.
Ehm, nu tar du väl i lite? Jag bytte röst och skrev ""nu får vi se"". Sen började jag försöka bena ut vad Xyas menade med sitt siar-prat. Det var ju inte direkt så att jag stod och vrålade på alla att de skulle rösta på dig."
"
Mukwa said:
Visst, han har varit på Vimes under runda 1 och det är inte första gången han är ute efter mig, men det är inte direkt meriterande att lägga om ett drev från en varulv till en bybo.
Jag var på Vimes väldigt mycket, vill jag till och med påstå, även medan jag röstade på dig. Men jag kan ju inte neka till att det ser illa ut att jag bytte. Jag tycker dock jag har förklarat mina tankar kring det. Kanske ska förtydliga det i ett kommande inlägg."
Mukwa said:
Dessutom vill han att vi plockar ut vår vapensiare för att kolla om vapenssiandet funkar eller inte. Det är ju tokweird. Ja, om Recca visar sig grön får vi veta att hennes förmåga är sann, men då har vi ju ingen användning av den heller.
Ja, jag har insett att det var galet tänkt. Men du verkar ha tolkat mig lite fel. Det var inte vapensiandet i sig jag ville bekräfta, utan vikten av vapenbeskrivningarnas utformning. Men är Recca grön, spelar ju dessa ingen roll. Som sagt, den eventuella inkompatibiliteten går bara åt ena hållet.