Nekromanti [Varulvsspel] Maffia i Ankeborg Runda 2

Mukwa

Swashbuckler
Re: Ang. Xyas

Men din röst vilar kvar på Brynolf. Ska den göra det?
Nej. Den ska ligga på Xyas. Det är honom jag vill ha ut den här rundan. Anledningen till att den inte ligger där är för att det kändes meningslöst att slänga bort en hel runda på Xyas. Nu avslutas dock rundan ikväll och det är väl dags att rösta:

Mest misstänkt: Xyas
Övriga misstänkta: !Paxen, Möller, Brynolf
Inte så misstänkta: Andersson, Vimes
Minst misstänkta: Stövelkatten, Trasapa, Arvidos

Jag vill återigen poängtera att jag inte är helt säker på Xyas, men om han är kvar i spel så kommer vi hela tiden ha någon som är misstänkt, eftersom han aldrig kommer ha möjlighet att gröna sig. Vi kan inte ha en starkt misstänkt bybo springa omkring. Det försvårar ulvjagandet. Alltså kommer jag tycka att det är bra om vi får ut Xyas oavsett om han är ulv eller inte. Jag har dock ingen mer misstänkt just nu och då blir det Xyas. Jag tycker att det är ett bra val.

Röst: Xyas

Händer det inget radikalt omskakande innan rundans slut kommer jag inte byta röst.

Möller

Hubert Hortlax
Re: Runda 2 [RÖST]

Andersson said:
Jag förstår inte resonemanget om att varulven har "alias" på sin roll. Det skulle väl i så fall göra det fullständigt meningslöst att pressa fram namn, eftersom ulvarna då inte behöver ljuga (det skulle motsvara att varulven är Magica de Hex, men har falskleg som Kajsa Anka...)
Nja. Mitt exempel förutsatte att en av ulvarna hade falskleg som antingen Alexander Lukas eller Kalle Anka. Att pressa på namn funkar alltså fortfarande för övriga ulvar - det är inte direkt ett jättestort ingrepp i spelbalansen tror jag.

Dessutom har Vicotnik snackat, både privat och på forumet, om att gå tillbaka till ursprunget. Tona ner fluff och specialregler (Att vi inte har ett riktigt fluff utan blandar Duck Tales och Barks/Rosa tyder ju på det). Att göra namn lite mindre viktigt känns som ett möjligt verktyg för att uppnå den visionen.

Andersson

Hero

Möller said:
Dessutom har Vicotnik snackat, både privat och på forumet, om att gå tillbaka till ursprunget. Tona ner fluff och specialregler (Att vi inte har ett riktigt fluff utan blandar Duck Tales och Barks/Rosa tyder ju på det). Att göra namn lite mindre viktigt känns som ett möjligt verktyg för att uppnå den visionen.
Jag tycker "falskleg" är ett stort ingrepp i så fall, eftersom det gör vårt arbete som bybor väldigt mycket svårare.

Dessutom - om Vicotnik vill skära ned på specialreglerna, varför har han då med t ex Lukas vs Kalle-grejen, ö h t? Och hur passar xyas underliga förmåga (ifall den existerar) in i det hela? Båda de elementen verkar ju gå på tvärsen mot att gå tillbaka till ursprunget (old school-varulv är väl i princip enbart 25 % varulvar, en siare och en väktare om jag inte har helt fel).

Kort sagt, jag tror inte på den tanken. Ifall ingen kan visa att det fungerat så i något annat spel.

Andersson

Hero
Knattarna

Mukwa - kan du utveckla ditt resonemang om varför alla knattar (d v s även Stövelkatten och Trasapa) ska vara grönade. Är det enbart för att de liksom du är knattar, eller finns det något mer?

Mukwa

Swashbuckler

Ja, det låter absolut som Vicky, men hur är det tänkt att vi ska ta fast ulvar då? Om ulvarna inte behöver ljuga är det ju typ omöjligt. Då är det bara slumpen som avgör, och det låter inte som Vicky. Visst kan ulvarna ha fått ett namn, men att det inte skulle rubba balansen är ju tokigt tänkt.

I Blood Bowl fick Übe och BDG ett namn. Übe var bland de första att outa namn och det grönade honom genom hela spelet. För att väga upp det här skulle alltså nån info om det namnet krävas. Exempel:
Ulvarna har fått ett namn. De har fått Fenton Spadrig. Eftersom vi nu vet att det inte bara är ulvar som har DT-namn (iom K.Ks död) så skulle byn kunna ha "Ulvarna har fått ett DT-namn". Ok. Då har vi Albert, Fru Matilda, Anki Anka och (om ulvarna väljer att outa) Fenton Spadrig. Det ger byn 25% att plocka en ulv med hjälp av den infon (alltså lika stor chans som ett perfekt balanserat spel utan information).

Den enda som skulle kunna fått den här infon är K.K, eftersom alla andra skulle ha valt att outa den infon under den här rundan (eller?). Kanske är det här orsaken till att K.K är död också. Ulvarna kanske visste att Albert hade info om DT-namnen...

Nej, jag tror att ulvarna har tvingats ljuga om sina namn. Det skulle även förklara Lu-Kaazh fluffrotande. Vad var safe för de andra ulvarna att outa? Eftersom Lu-Kaazh var först att outa hela sitt namn valde ulvarna ett namn som skapades av Barks och som finns med överallt. När outningarna sedan pekade på att det var DT vi var i så outade säkerligen en av ulvarna ett DT-namn. Kalle Anka är inte direkt en DT-figur, men han förekommer i ett par avsnitt. Det här var dessutom outning nr 2 (alltså var det fortfarande ingen som visste nåt om settingen).

Mest misstänkta outningar:

Kalle Anka
Alexander Lukas
Medhjälparen

...

Jag tror att jag har kommit på ännu en orsak till varför de valde att döda K.K. Genom att helgröna ett DT-namn kunde ulvarna slippa press pga sina outningar. Nu är det dock lite för många DT-namn för att det här ska vara rimligt, men ändå. I så fall ska vi alltså leta bland DT-namnen och då får vi ju en helt annan misstänkt-lista än den ovan.
...

Eller så var det inte viktigt vilken setting vi spelade i enligt Vicky. Jag blir tokig på den här rundan. Förra rundan kände jag att jag kunde hitta tells och rimliga resonemang hela tiden, men nu har jag fan ingenting att komma med.

Mukwa

Swashbuckler
Re: Knattarna

Mukwa - kan du utveckla ditt resonemang om varför alla knattar (d v s även Stövelkatten och Trasapa) ska vara grönade. Är det enbart för att de liksom du är knattar, eller finns det något mer?
Mitt resonemang bygger på att Stövelkatten till 100% outade sitt namn. (Visst kan han ha fått det av vicky som info, men jag tror ju inte på det)

Trasapa är, som jag skrivit, inte riktigt lika grön. Dock vet jag ju att Knatte finns med, jag vet att Stövelkatten inte ljög om sitt namn och alltså finns Fnatte med. Då är det logiskt att Tjatte finns med också. Trasapa gjorde en väldigt järv outning eftersom jag hade gått ut med att jag hette Fnatte. Trasapa visste ju inte i det läget att jag ljög och borde, som varulv ha tänkt "OK. Då är förmodligen alla knattarna med. Bäst att inte ta nån av de andra knattarna, eftersom någon annan redan har dem".

Därför grönar jag dem.

Mukwa

Swashbuckler
Re: Knattarna

Jag kan tillägga att det var precis det här jag ville få ut av min "grönings-spree". Anledningen till att jag inte outade mitt namn och frågade efter Fnatte och Tjatte i början var för att jag inte kunde verifiera om någon av dem talade sanning då. Det kan jag nu. Dessutom hade det gett info till ulvarna om hur kända karaktärer det fanns i spelet. Då tror jag t ex inte att Glittriga Gullan hade outats av Lu-Kaazh. En anledning till var för att jag funderade på om jag kunde få reda på ett namn till som garanterat var med i spelet, och då behövde jag info om settingen. I efterhand känns det bra att jag skippade den delen av planen.

Sodivra

Champion
Min egen lista

De här misstänker jag:
- Möller
- !Paxen
Både Möller och !Paxen har spelat ganska shaky och undvikande och förhalat med tiden. (Var är den där analysen, !Paxen? Ska jag leda spelet åt dig eller inte, Möller? En dag eller två?) Det finns något defensivt här (Se på Möller denna rundan, och !Paxen förra rundan) när alla andra reagerar på mig med att bli förbannade istället. Och en brist på gröna signaler, vilket jag ändå tycker mig plockat upp från alla andra spelare.

De här är jag rädd för:
- xyas
- Andersson
Både xyas och Andersson har spelat bra och nyttigt, och jag tror egentligen inte att de är ulvar. Däremot tror jag att de som spelare är tillräckligt vassa för att klara av att spela ulvar OCH vinna mitt förtroende, det är därför de gör mig lite nervös.

xyas har varit förtegen om sin roll, men ändå kommit med en förklaring denna rundan, och även kört stenhårt på att rösta ut Lu-Kaazh. Andersson har fört statistik och logiska resonemang, men jag vet inte så mycket om honom.

Inte utröstningsflagg alltså, men "ta det försiktigt"-baktankar.

De här vet jag inte mycket om:
- Mukwa
- Brynolf
Brynolf har inte skrivit så mycket, och drevet på honom gav väl varken bu eller bä.
Mukwa har jag inte satt mig in i så mycket, och jag förstår inte helt och hållet outningsmanövern, men nästan hela resten av byn verkar ju ge det en motvillig respekt, vilket pingar bra. Får läsa mer för att ha en riktig åsikt om honom.

De här litar jag på:
- Stövelkatten
- Trasapa
- Vimes

Citat Mukwa: "Det känns fint att både Trasapa och Stövelkatten röstade ut Lu-Kaazh. Framförallt stövelkatten som avgjorde röstningen genom att välja mellan mig och Lu-Kaazh." och dessutom klarade de två Mukwas outningstrick. Det verkar safe. Mycket rider på Mukwa här, och det kanske finns en möjlighet till ett varulvslag på Mukwa+Trasapan+Stövelkatten+Lu-Kaazh som jag missat, men det känns inte så troligt...

Jag vet att Vimes är Alexander Lukas genom min privata info, och han vet samma sak om mig. Vad ni vet är att en av oss inte kan vara varulv om inte den andra är det. :gremsmile:

Brynolf

Dum fan
En titt på !Paxen

Då har jag gått igenom !Paxen och hittat några skumma och mindre skumma grejer:

Vill ha flera drev igång samtidigt (är väldigt tydlig med det), kanske för att det ska vara mindre misstänkt att växla mellan drev om någon skurk skulle få press på sig. Lever dock inte som han lär; det visade sig väl att folk inte riktigt var med på noterna.

Tänker avslöja sin "idé" om settingen förhoppningsvis redan runda 3. Går sedan ut med DT-teorin runda 1 utan press, strax efter att Lukas redan gjort det. De har kanske dividerat lite inbördes och kommit fram till att det är den mest sannolika settingen utifrån deras info och plockat var sitt namn. Att gå ut med denna info så tidigt innebär att de måste ha ganska gott på fötterna, men om det visar sig stämma kan det ge dem kredibilitet och dessutom göra det lättare att ljuga om folk ger gensvar att DT låter troligt. Samtidigt ger han sig själv lite svängrum genom att påstå sig vara "ankist" och ha ganska dålig koll på just Duck Tales.

I samma inlägg fiskar Paxen efter folks fluffkunskaper (vilket som jag nämnt inte mejkar någon större sense att fråga samtidigt som man själv går ut med sin settingteori).

Menar att Lukas är grön. Får en del skit för det och ändrar sig då till typ "långt ned på listan" för att inte verka alltför suspekt. Förnekar senare helt att han grönat Lukas, utan mest menade att det borde finnas varulvar bland alla dem som röstar på honom.

Tycker inte man ska gröna folk i första rundan. Varulvar vill förstås ha så få gröningar som möjligt (visst, även bybor bör förstås vara skeptiska).

Låter rösten på Arvidos ligga kvar länge, även efter att drevet lagts ned. Motiverar det med att han inte hade någon bättre kandidat men inte vill rösta "ingen" (för det har ju visat sig orsaka Vimesklåda)

Tycker Kalle Anka inte passar in i temat. Gnäller lite över att farbror Joakim får ta hand om knattarna när Kalle älskar sina brorsöner så pass. Ett mycket besynnerligt argument, om det ens var det.

Stavar fel på sitt namn utan att kommentera det förrän folk börjar påpeka det. Det här har ältats hit och dit men faktumet är iaf knappast grönande för Paxen.

Gissar att Lukas är DTF, om det ens finns någon. Ett sätt att förklara varför Lukas spelar misstänkt men inte är lika farlig som en varulv.

Svarar på en fråga direkt ställd till Lukas, angående settingen. Ångrar sig strax efteråt.

Brynolf undrar över poängen med att fiska fluffkunskaper samtidigt som man själv teoretiserar över settingen. Paxen påstår felaktigt att settingen redan var outad av Mukwa (det var Lukas som hintat om settingen)

Tycker att Arvidos ska gå ut med de två namn han säger sig kunna gröna. Senare påstår han sig tvärt om ha uppmanat honom att vänta med det. Det är inkorrekt.

Ber folk pressa Andersson nästa runda om han själv skulle åka ut. Låtas vara rädd att bli nattmördad?

Framemot slutet vill Paxen "rädda sig själv" men vill inte rösta på vare sig Lukas eller Xyas.

Flyger väldigt lågt runda 2 (vilket iofs de flesta verkar göra. Mkt seg rond)

Möller

Hubert Hortlax

Andersson said:
Jag tycker "falskleg" är ett stort ingrepp i så fall, eftersom det gör vårt arbete som bybor väldigt mycket svårare. Du sågar själv dethär argumentet:
»(old school-varulv är väl i princip enbart 25 % varulvar, en siare och en väktare om jag inte har helt fel)«

I ursprungsvarulv (dvs Maffia ansikte mot ansikte) så finns inga namn, vad jag förstått. Ändå fungerar spelet.

Andersson said:
Dessutom - om Vicotnik vill skära ned på specialreglerna, varför har han då med t ex Lukas vs Kalle-grejen, ö h t? Och hur passar xyas underliga förmåga (ifall den existerar) in i det hela? Båda de elementen verkar ju gå på tvärsen mot att gå tillbaka till ursprunget
Jag misstänker ju Xyas för att vara varulv - vilket enkelt låter mig ignorera hans mystiska förmåga =)

Men den andra delen, att Lukas vs Kalle-grejen går emot ursprungsvarulv, är mycket vettigare. Så där faller min idé.

Brynolf

Dum fan
Re: En titt på !Paxen

Nu drar jag och jobbar men kommer hålla koll via mobilen så gott det går. Ni som röstar på mig får gärna förtydliga om det är något ni fortfarande väntar på svar på så snabbt som möjligt.

Mukwa

Swashbuckler
Re: Min egen lista

Jag vet att Vimes är Alexander Lukas genom min privata info, och han vet samma sak om mig. Vad ni vet är att en av oss inte kan vara varulv om inte den andra är det.
Nej. Jag har tänkt på det här och kommit fram till att en av er visst kan vara varulv. Exempel (tvärtom funkar givetvis också):

Arvidos är grön och han vinner bara om Vimes röstas ut. Den här informationen är missledande, men det gör ju egentligen inte supermycket eftersom Arvidos ändå vill ha ut Vimes.

Vimes är varulv och skulle kunna ha vinstkravet att Arvidos måste ur spel för att vinna. Vimes vinner alltså inte om ulvarna är 50% och Arvidos är kvar. Det här skulle göra att ulvarna blir aningen mer oense om vem de ska ta ut, men inte mer.

Alltså skulle det här vara väldigt balanserat, med en slightly fördel för ulvarna.

Ni kan förstås vara ulvar båda två och ljuga om det här. Det är absolut inte särskilt osannolikt eftersom ni då skulle ha en sjysst plan att gröna varandra på.

Sodivra

Champion

Mukwa said:
Nej. Jag har tänkt på det här och kommit fram till att en av er visst kan vara varulv. Exempel (tvärtom funkar givetvis också):

Arvidos är grön och han vinner bara om Vimes röstas ut. Den här informationen är missledande, men det gör ju egentligen inte supermycket eftersom Arvidos ändå vill ha ut Vimes.

Vimes är varulv och skulle kunna ha vinstkravet att Arvidos måste ur spel för att vinna. Vimes vinner alltså inte om ulvarna är 50% och Arvidos är kvar. Det här skulle göra att ulvarna blir aningen mer oense om vem de ska ta ut, men inte mer.

Alltså skulle det här vara väldigt balanserat, med en slightly fördel för ulvarna.

Ni kan förstås vara ulvar båda två och ljuga om det här. Det är absolut inte särskilt osannolikt eftersom ni då skulle ha en sjysst plan att gröna varandra på.
Jooo, det är förstås tänkbart. Men jag har svårt att tro att Vic skulle göra ett winning condition som är mer eller mindre betydelselöst för Vimes och direkt missledande för mig. (eller vice versa)

Brynolf

Dum fan

Det är ju rätt meningslöst oavsett. Vimes har ju tes sagt att han inte bryr sig om det vinstkriteriet.

Sodivra

Champion
Rösträkning

Sen förra rösträkningen så blir det alltså...

Brynolf (1): Möller, Stövelkatten, Andersson, Mukwa

Möller (3): Arvidos MC, Vimes, Andersson

Xyas (3): Brynolf, Möller, Mukwa

Andersson (1): Trasapa

!Paxen

Swashbuckler

Brynolf said:
Tänker avslöja sin "idé" om settingen förhoppningsvis redan runda 3.
Kan du vara snäll och länka till det inlägget där jag säger det, för jag kommer inte ihåg att jag sa en specifik runda, endast att jag vill vänta senare[/quote]

Brynolf said:
Tycker inte man ska gröna folk i första rundan. Varulvar vill förstås ha så få gröningar som möjligt (visst, även bybor bör förstås vara skeptiska).
Jag gillar inte att folk grönar andra redan i runda 1. Bara för varulvarna att ta ut en av dom som är gröna, vilket är extra bra om det inte finns några varulvar bland dom som är röda

brynolf said:
Låter rösten på Arvidos ligga kvar länge, även efter att drevet lagts ned. Motiverar det med att han inte hade någon bättre kandidat men inte vill rösta "ingen" (för det har ju visat sig orsaka Vimesklåda)
Ska väl nämnas att dom flesta gånger jag har röstat ut så har det varit för att jag antingen inte röstade eller gjorde en "röst: Ingen", så jag vet sedan tidigare att det är dåligt i folks ögon.

brybolf said:
Tycker Kalle Anka inte passar in i temat. Gnäller lite över att farbror Joakim får ta hand om knattarna när Kalle älskar sina brorsöner så pass. Ett mycket besynnerligt argument, om det ens var det.
Det jag försökte få fram var att Kalle Anka inte passar in i DT för att han inte har någon roll där. KAs, knattarna blir uppfostrade av JvA, och KA existerar knappt i DT. Inget mer än så.

Brynolf said:
Stavar fel på sitt namn utan att kommentera det förrän folk börjar påpeka det. Det här har ältats hit och dit men faktumet är iaf knappast grönande för Paxen.
Den här wikipedia-artikeln kollade jag av först när jag fick reda på min roll. Om jag hade ljugit om rollen så anser jag att jag hade copy-pastat det. Men ärligt talat, det är ju inte därför man bör misstänka mig som varulv?

Gissar att Lukas är DTF, om det ens finns någon. Ett sätt att förklara varför Lukas spelar misstänkt men inte är lika farlig som en varulv.

Brynolf said:
Tycker att Arvidos ska gå ut med de två namn han säger sig kunna gröna. Senare påstår han sig tvärt om ha uppmanat honom att vänta med det. Det är inkorrekt.
Vill minnas att jag ville veta, men att jag tyckte det var bäst att vänta med det efter massoutningen. Vill du länka till det så att man kan se vad jag sa, då du verkar a hittat det inlägget?

Brynolf said:
Ber folk pressa Andersson nästa runda om han själv skulle åka ut. Låtas vara rädd att bli nattmördad?
Nej, jag ville att folk skulle lägga märke till vad jag skrev, då Andersson undvek att svara på inlägg som han kunde utan problem svara på. Han gjorde det redan efter ett par sidors inlägg.

Om Brynolf kan komma fram till dom inläggen som jag bad honom få fram så skulle det vara bra, för jag hittar dom inte själv när jag gjorde en skumning, men jag kan säkert ha skrivit en eller två av dom iaf.

----------------------

Det här med en analys av Andersson verkar ta alldeles för stor kraftansträngning än vad jag har tid för just nu. Jag kan inte hitta något som han inte förklarar på ett bra sätt.

Angående mig själv så har jag väldigt lite tid till övers. Om det är så att ni frågor eller vill att jag ska outa något lägg press på mig så ska jag försöka ge svar. Nu ska jag dock vidare till AMS.

Sodivra

Champion

!Paxen said:
Angående mig själv så har jag väldigt lite tid till övers. Om det är så att ni frågor eller vill att jag ska outa något lägg press på mig så ska jag försöka ge svar. Nu ska jag dock vidare till AMS.
Vad sägs om en röst?

Mukwa

Swashbuckler

Ja, du måste faktiskt lägga en motiverad röst. Jag förstår inte varför du har gått hela rundan utan att rösta. Xyas förstår jag mer. Han har varit uppgiven sedan runda 1. Det är fortfarande dåligt gjort av honom att inte rösta.

Mukwa

Swashbuckler

Jag skulle vara glad om alla tog sig tid till att posta varsitt inlägg med de mest skumma och anledningar till det. Om nån dör i nattfasen kommer vi åtminstone ha lite att gå på (sen får vi förstås diskutera om ulvarna tog ut X pga att förleda oss andra att tro att X misstankar stämde)

Stövelkatten har varit väldigt inaktiv den här rundan. Kom igen nu! Jag såg att du var inne i vrållådan och härjade. Det skulle inte skada om Trasapa skrev lite mer innan rundan avslutas heller. Och så !Paxen då som börjar få upp lite tempo igen.

Mukwa

Swashbuckler

Nu: jobb till 21, är väl hemma lite efter som vanligt. Till dess hoppas jag att nåt väldigt intressant har dykt upp, annars har det här varit en runda som ulvarna tjänat ordentligt på.