Konrad Konvalj said:
Recca said:
Vimes brukar inte vara så här osäker som han varit nu iom R2 och hans sorgliga dagboksinlägg.
Vad har du för tankar om min koppling Vimes-Empis då? Dagboksinlägget avhandlar ju lite varför Larsson nackades och det framkommer ju rätt klart att Vimes inte riktigt har koll på vad som hände kring Emp i R1.
Eller det är vad Vimes skriver, men vad tror du om det hela? Det är ju väldigt tydligt i R1 att Empis finns som en solklar kandidat när det svajas ikring hurivida Larsson är ulv eller inte, men det har Vimes hel "missat".
Grejen är att jag själv inte såg Empis som en självklar kandidat i R1. Nu har saker och ting förändrats. Så det där har jag svårt att se som en scumtell. Kan du lägga fram caset åt mig snälla gulliga så kommer jag kika på det.
Jag har överhuvudtaget inte kikat speciellt noga på Vimes. För mig har han bara inte imponerat, helt enkelt.
Jag har ju Nässe/Empis som favoriter just nu. Saken är att jag har lite svårt att få in Brynolf i trion iom att det Brynolf fört fram rödar de här två. Skulle verkligen en ulv röda ned två ulvpolare i hopp om att bli grönad av det? Det är ett jättehögt spel i så fall. Således borde ju inte alla tre i den trion vara ulvar tillsammans samtidigt, tänker jag. Det kan vara Empis och Brynolf eller Nässe och Brynolf eller Empis och Nässe. Men hur jag än vrider och vänder på det har jag svårt att köpa att det är de tre tillsammans. Således krävs det en till ulv. Den ulven kan antingen vara Hastfer, Vimes eller Mukwa. Och då måste jag ju se Vimes spelstil som en scumtell här, just eftersom jag inte känner igen honom. Mukwa har också gjort lite märkliga grejer under både R1 och R2. Han ligger på mig väldigt hårt av för mig outgrundliga skäl. Jag vänder på det eftersom Mukwa inte borde agera så som en ulv, och tänker att han nog måste va bybo för att så spelar inte en ulv, men samtidigt har han ju verkligen lyckats segla under radarn iom det här, och då får man ju kika på honom också i ett sånt läge. Hastfer som bybo passar ganska bra in i att Nässe är ulv och inte alls lika bra in som ulv. Ändå finns det ju skäl att ifrågasätta Hastfers bybostatus så klart.
Så vår tredje ulv, be it Mukwa, Vimes or Hastfer, är ju en jättesvår nöt att knäcka.
Ponera att det bara finns en ulv bland Empi/Brynolf/Nässe. Då ligger vi jäkligt risigt till. Men jag tror inte det är så. Jag tror att vi har två ulvar i den gruppen. Det gäller bara att pricka rätt.