Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 1

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Rösträkning

Hur är det nu med "tysta" deltagare? Jag hade nog gissat att en kultist hade yttrat sig vid det här laget eftersom det väl är "osynligast"? Dessa ulvar i fårakläder vill ju förstås bete sig så fåraktigt som möjligt för att kunna smida sina lömska ränker.

Med det sagt så är ju en tyst deltagare fortfarande inte till någon nytta, så jag tror åtminstone just nu på en bandvagn mot någon av våra tysta deltagare.

Röst: Craygh
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,870
Location
Ereb Altor
Re: Analysera mera + ny röst

Då fortsätter jag:

Johoohno
Har inte sagt så mycket, men jag gissar att han är medborgare.

Krank
Jadu, gåtan krank gör som han brukar, men den här gången verkar han ha babblat sig in i en besvärlig situation. Jag tror inte att krank är kultist. Han är helt enkelt en för enkel måltavla isf. Dessutom borde kultisterna isf försöka få ljuset bort från honom, vilket iofs Rising har gjort. Men, jag gissar medborgare.

moller
Verkar grön. Röstade först av alla på krank, men tog bort rösten. Jag tror inte att det är en varulvsfint, vilket sätter moller i facket, inte speciellt misstänkta just nu.

Måns
Jag vet att jag är medborgare. :gremsmile:

Jag börjar känna att min analys är fullständigt uddlös, men förhoppningsvis kan den leda till något gott.

Pilzeman
Säger en del, men inte mycket substans. Röstade krank, och låg på en del.

Poseur
Här får jag en del kultistvibbar. Skriver korta innehållslösa inlägg.

Purgatory
Verkar oskyldig, men säger inte så mycket.

Rising
Kör på exakt likadant som förra spelet. Hjälper byborna, berättar taktiker, är erfaren och begriper mer än de flesta av oss. Jag tror att Rising är medborgare. Å andra sidan har Rising inget annat val än att spela som han gör. Gissar ändå medborgare.

Shale
...

Vicotnik
Ser ut som en medborgare, och är hjälpsam.

Wilmer
Var är du?

Yrreburre
Spelar ut nybörjar-kortet gång på gång, men har spelat för kort tid för att betygsättas.

Zebulon
Kör sin stadsbo-grej. Verkar vilja hjälpa medborgarna. Jag vet inte vad hans plan är men han ser ut att vara 100%medborgare.

Så, ni som skriver för lite eller för innehållslöst, vad är ni rädda för? Vårt enda vapen är information. Nu finns det så klart information som vi ska hålla på, men vad ni tycker om vem, och varför är bra grejer. Tvingar vi alla att säga något händer det saker. Vi får underlag. Och, till skillnad från många andra så är jag betydligt mer misstänksam mot folk som skriver lite än folk som skriver mycket. Så, jag kommer att försöka starta drev mot er om ni inte pratar. För det är vad spelet handlar om.

Och, ni som skriver mycket, forsätt! Men, fokusera på att skaka fram kultister. Vi kan samarbeta. Vi vet inte vilka vi kan lita på, men som Rising skriver så kan inte kultisterna fejka medborgarspel hela tiden. De är de enda som tjänar på att vi sprider våra röster och kastar misstankar på alla. Tvinga fram svar, tvinga fram aktivitet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,870
Location
Ereb Altor
Re: Analysera mera + ny röst

Det var så jag tänkte. De kan börja babbla om påhittade förmågor som vi kan avslöja som orimliga o.s.v. för att vi själva kan dra slutsatser från våra egna förmågor.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Rösträkning

Eksem said:
Hur är det nu med "tysta" deltagare?
Det tråkiga med de tysta deltagarna är att vi inte direkt får ut någon information av att rösta ut dem. De har ju inte sagt något som ändrar innebörd efter att vi sett dem flippats.

Så det är jobbigt med tysta deltagare. Även om vi vill pressa dem till att bli aktiva, och bestraffa dem om de inte skriver tillräckligt, så är det ändå rätt meningslöst att rösta ut dem. Vi kan inte ens tvinga dem till något avslöjande, varpå vi inte ens får se folks reaktioner på ett sådant avslöjande.

Jag skulle hellre be om att få dem ersatta längre fram, om de skulle fortsätta att vara frånvarande. Jag har förståelse för att ni vill rösta ut dem som inte deltagar, men personligen så anser jag det vara ett ganska dåligt initiativ så här i inledningsskedet.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,499
Location
Köping
Re: Rösträkning

Rising said:
Jag skulle hellre be om att få dem ersatta längre fram, om de skulle fortsätta att vara frånvarande. Jag har förståelse för att ni vill rösta ut dem som inte deltagar, men personligen så anser jag det vara ett ganska dåligt initiativ så här i inledningsskedet.
Det är ju en tanke. Jag vill ju inte bli sittande på slutet med en tre-fyra filurer som inte är med, men kan vi få in ersättare så är det ju bra. Fast jag står nog fast vid Craygh. Vaknar han i helgen och förklarar sig så är det ju bra.

Till alla nybörjare som är tysta: Bandvagnar tar en dryg dag att vända. Börjar ni orera på södag så är det för sent.

Men jag är lite nyfiken på vilka folk tycker ska dö om vi lyckas vända bandvagnen från Åstrand, Craygh och krank? Framför allt du Rising, som nu antyder att du inte tycker nån av de tre ska dö (du vill ju ha avslöjande av AÅ, krank är ren, och du vill inte döda inaktiva just nu).

För att föregå med gott exempel: Om jag själv skulle vara tvungen att välja någon annan skulle jag nog snegla åt Zebulons håll. Jag har inte riktigt kommit över hans lilla miss. Shale är nästa alternativ (inaktiv och har redan en röst).
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Analysera mera + ny röst

Basenanji said:
Men jag går på vad Feu har sagt: yrket är bara kosmetika.
Detta kan jag inte alls hålla med om. Iof vet jag inte hur det brukar gå till (ni som gissat att jag är ett blåbär gissade rätt), men det verkar ju sjukt att det bara är kosmetika. Om så många hävdar att förmågorna är kopplade till yrket (jag sällar mig i den skaran från och med nu, min förmåga går hand i hand med yrket) så är det ju viktigt. Dessutom styrks vikten av yrket av att SL har satt en runda för avslöjandet av yrket.

Är det bara jag som tycker att Pilzeman verkar lite skum? Lagom aktiv, men det kan ju vara medvetet.
Röstade väldigt tidigt mot Zebulon, och var sen tidig med att byta till krank. Anklagar sedan mig för att minska drevet mot krank, för att sedan snabbt själv mjukna en aning och be krank om ursäkt. Verkar mest vara intresserad av att ha ett drev mot någon än att försöka utröna vem som är kultist.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,204
Re: BAUTA-ANALYSEN

Tja, du får ursäkta mina autistiska drag Rising, men jag har inte uppfattat att yrke ska ha att göra med ens egenskaper. Jag har tänkt att 'yrke' är ett sätt för Feu att skapa lite rollspels-fluff och något att prata om.

Sedan kan ju iofs yrket ha viss koppling med egenskaperna, men då varierar graden av koppling. Dvs, en forumits yrke kanske passar som hand i handske med egenskaperna, medan en annan forumits yrke och förmåga egentligen inte alls passar ihop (förskollärare och mördare var kanske ett lite väl långsökt exempel).

Och så här har Feu skrivit:

Feuflux said:
"10. Alla har ett yrke. Det är enbart kosmetika och ni kommer att känna igen dem (nästan alla iaf) från regelboken till CoC."


"Bara så ingen drar för stora växlar på nåt som inte finns, notera punkt 10 i reglerna. Yrkena är kosmetika och att jag utnyttjade Zebulon i startinlägget har absolut ingenting med någonting i spelet att göra. Han vet mao lika mycket som ni övriga om vad ni ramlat in i."

"1) Efter att ha fått 1.5 antydningar om förmågor så tar vi en förtydling. Förmågor används genom att skicka in PM till mig. De används en gång per runda och om man struntar i detta så tappar man 1T6 extra SAN (av ångest över att vara inaktiv och invända Cthulhu eller vad som nu hägrar i dimman).

2) Förlåt för tokmissen med födelseort, otroligt dåligt av mig. Har ni ingen information så är ni inte födda i staden. Så vet alla det. Spelar det någon roll? Njae-ish. Det är förstås alltid en risk att dela med sig av information i sin roll. Det kan hjälpa någon annan. Min enda bortförklaring är att jag är orutinerad. Det skulle givetvis framgått i allas roller vart man kom ifrån."
Jag kan inte se att yrket ska hänga ihop med ens förmågor. Och om det gör det, tja då tycker jag att Feu har varit lite oklar. Faktiskt. Jag kan tex tänka mig att kranks yrke 'Terapeut' syftar på att han kan göra något åt SAN-förlust. Och kanske klarnar det då kring det mystiska faktum att han har två förmågor. Dels en som hanterar andras SAN-förlust och en i varulvssammanhang, mer vanlig förmåga.

Och sedan lägger jag och Måns märke till att du egentligen rusar till kranks försvar.

Och, okej, om jag går på din linje, då framstår krank som mindre misstänkt och jag inser att jag har klantat mig ordentligt som har outat min roll.

Retsamt.

Till sist: jag håller fullständigt med Hellzon att det är under all kritik att folk är så försiktiga och tysta!
Och att inte ens vara med alls...fail! Säg i såfall till Feu att ni drar er ur!

Just nu är det bara sabotage mot spelet.

För att dra igång lite mer aktivitet från de inaktiva så efterlyser jag att alla svarar på följande fråga:

-Tror du att Yrke hänger ihop med Förmågor?
-Varför?


/Basse, medborgare som kanske ändrar sin röst.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,008
Location
Rissne
Re: BAUTA-ANALYSEN

Basenanji said:
-Tror du att Yrke hänger ihop med Förmågor?
-Varför?
Ja. Eftersom min gör det, och eftersom flera andra här tycks ha förmågor som hör ihop med yrket.

Jag tror, att yrkena är kosmetika såtillvida att de är ett sätt att få ens förmågor att se lite snyggare ut. De är likförbannat indikatorer på vilken sorts förmåga man har.


Vad jag skulle vilja veta är om det finns de bland oss som har förmågor som inte har någonting med ens yrke att göra, som inte passar ihop med ens yrke alls. På dig låter det ju som att du har det - vilket får mig att undra.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Rösträkning

Men vad är då ett bra initiativ? Att pressa någon av de aktiva? Det låter förvisso väl, men det finns ju så förtvivlat lite att gå på. Pressandet av krank och av Anders Å rullar ju på. I enlighet med Måns analyser finner jag följande intressantast att pressa:

Bearnie
krank
Poseur
Rising
 

Embergem

Veteran
Joined
15 Oct 2008
Messages
62
Location
Avgrunden
Re: BAUTA-ANALYSEN

Basenanji said:
-Tror du att Yrke hänger ihop med Förmågor?
-Varför?
Ja, det tror jag. Anledningen till det är helt enkelt att min förmåga passar ganska fint ihop med mitt yrke, iaf tycker jag det.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: BAUTA-ANALYSEN

Nu tror jag det, eftersom flera andra vill mena att det är så.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
463
Location
Örby, Stockholm
Re: BAUTA-ANALYSEN

-Tror du att Yrke hänger ihop med Förmågor?
Nja. Förmågorna kanske är inspirerade av Yrkena och vice versa. Så skulle jag själv gjort iaf. I fallet med krank som är terapeut låter det ju logiskt att han kan återge SAN. Att göra ett sånt här spel sker ju med nånslags inspiration, der är därför vi har en setting och det är därför jag rollspelar lite emmellanåt. Annars kunde vi döpa alltig till siffer- och bokstavskoder.

Därför tror jag att man vara försiktig med att avslöja yrken. Jag tror också att kultisterna också har yrken. Om de har förmågor vet jag inte men jag skulle bra gärna vilja veta.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
463
Location
Örby, Stockholm
Re: BAUTA-ANALYSEN

Min egen förmåga hänger inte hiop med mitt yrke. Då får man ha ett ganska långsökt resonemang tycker jag i så fall.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,499
Location
Köping
Re: Rösträkning

Zebulon said:
Hellzon said:
Jag har inte riktigt kommit över hans lilla miss.
Jag har nog gjort flera missar, vilken är det du menar skulle vara extra flagrant?
Äh, det är ju det där med huruvida du var från stan eller inte. Nu är ju frågan om det är dåligt att vara infödd...
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
463
Location
Örby, Stockholm
Re: Rösträkning

Man skall ju vara lite nojjig i såna här spel, så, bara så att det blir rätt:

Jag är född i Staden, det har jag hävdat hela tiden så där kan jag inte se nåt misstag.

Jag trodde att alla visste var dom kom ifrån när jag visste det så jag drog glatt igång en poll. Jag blev grymt förvånad när merparten inte visste det så det kan ju betraktas som nåt slags misstag. Men jag ser inte hur det pekar på att jag är kultist och skall röstas ut.

Sen kan man betrakta hela pollen som ett misstag. Jag gör inte det och framför allt ser jag inte hur det den gör mig till kultist och skall röstas ut.


Bandvagnar och annat är ju bra för att röra om i grytan men om man skall lista ut vem som är kultist tycker jag man skall vara lite mer noggrann. Jag börjar få lite koll på några stycken som jag i varierande grad tror är kultister. Jag har läst ganska nog och följt olika resonemang och sakta fått en bild av vad folk sagt i skallen. Tex känns krank rörig men det tror jag också är hans enda brott. Han är dock inte avskriven, han har inte fått stämpeln 'Säker medborgare' på sig. Skalan på mina misstänkta kultister är 'Skulle bli sjukt förvånad om jag har fel' till 'Borde vara' så mina gissningar har kommit ganska långt. Jag skall redovisa dom här när jag får mera tid.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Analyser

Hej. Nu har den värsta bakfyllan lagt sig och jag börjar känna mig som folk.

Jag behöver nog förtydliga vad fylle-Anders försökte säga :gremsmile:.

Fylle-Anders hade en teori om att Krank är ren trots att han betér sig misstänksamt, för att han har betett sig misstänktsamt i alla partier han spelat. Nykter-Anders köper inte det resonemanget helt och hållet dock, eftersom det kan vara en dimmridå. Dock är ju Krank mer eller mindre färdigpressad så egentligen borde vi pressa någon annanstans nu och sen rösta ut krank ändå om han verkar mest misstänkt av de vi pressat.

Tyvärr är det enda drevet som finns (förrutom det mot mig) mot Craygh som är helt inaktiv och därför omöjlig att pressa på information.

Jag ska läsa igenom vad som skrivits under dagen och återkommer med ett till inlägg snart.
 

Dice

Veteran
Joined
27 Oct 2008
Messages
33
Location
Pendelbuss
Re: Rösträkning

Från mejeridisken hörs en tyst hummande, som endast kan komma från stadens apotekare i hans ständiga funderingar på... vad en apotekare nu tänker på. Efter att ha beslutat sig för att inte köpa någon Keso idag, utan endast ett paket philadelphia och en grevéost, tittar han upp och upptäcker att butiken är mer än lovligt överbefolkad, och att en skräckblandad känsla av mystik har lagt sig som en täcke i den skumt upplysta butiken.
"Jaha, mina damer och herrar..." Hörs den spröde apotekarens röst när han rör sig mot butikens patroner som samlat i närheten av varandra. "Detta var ju en synnerligen opåpasslig situation, att tvingas rösta ut varandra. Jag har, som ni säkert märkt, varit mycket upptagen med mina egna funderingar och således inte kunnat bilda mig en uppfattning om vem som är mest lämpligt för detta. Således tänker jag, tills denna uppfattning bildats, inte lägga min röst på någon av er."


Jag ber om ursäkt för min långa inaktivitet, men mellan tentaplugg, tentaskrivande, valborg och föräldrabesök, hade jag fulltsändigt glömt bort att varulvsspelet hade börjat.

Kommer jag från staden?
- Ja, född, uppvuxen och boende här.

Yrke?
- Apotekare, avslöjas runda 7

Röst:
Blank, tills vidare
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Analysera mera + ny röst

Det är lite märkligt att han inte slår ifrån sig. Jämför gärna kranks reaktion med Anders.
Den stora skillnaden är ju att Krank har fått konkreta anklaganden att försvara sig mot "Det du sa där var skumt för att". Det har inte jag, utan alla har röstat på mig p.g.a inaktivitet, därför har jag inte kunnat "Slå ifrån mig". Det enda jag har att säga är "Jag är oskyldig!", men det skulle jag säga även om jag var kultist så det är ganska menlöst.

Kom med lite anklaganden så ska jag bemöta dem! Men snälla låt inte en "Rösta på en inaktiv"-röst ligga kvar av slentrian.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: BAUTA-ANALYSEN

You've got it.

Yrke: Bibliotekarie (avslöjas i runda 5)
Förmåga: Jag kan sia folk för att få reda på om de är infödda i byn eller inte. Det är inte ett rent siande utan jag lämnar in två namn och får reda på hur många av dessa som är infödda.

Jag tror inte på starka kopplingar mellan yrke och förmåga p.g.a. ovan.

Jag tror infödingsgrejen har att göra med en seriemördare eller annan fraktion som vinner om ena eller andra sorten alla dör, därför tror jag det är rätt safe att outa mig just nu i alla fall. Om det är någon fraktion som tjänar på att veta vilka som är infödingar ligger det ju i dessas intresse att hålla mig vid liv, så jag tror ingen fraktion vill döda mig pga min förmåga just nu.

Kan vi snälla pressa någon annan nu, eller vill ni veta mer?
 
Top